Kawasaki ZX7R/ZX750R eller Honda CBR 600 F?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Hejsan!

Farsan och jag ska sälja prillan till förmån för antingen en Kawasaki ZX750R/ZX7R eller en Honda CBR 600 F.

Hondorna har jag tänkt mig i årsmodell 97-99 (de enda som är snygga som jag har råd med). Kawwan kan jag sträcka mig ända till 1992 (fint utseende) ända fram till ZX7:an.

Hondorna är dyrare. Finns det någon speciell anledning till det? Då jämför jag samma årsmodeller.

Farsan tror mer på Hondan - Bättre motor, håller längre och det kan jag köpa men Kwackan är billigare och mycket råare. Sen lär den gå lite bättre också, men det bryr jag mig inte alls om.

Vad hade ni valt och varför? Motivera gärna, vore hur gött som helst.
 

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Smålandstones
Hoj
954 Blade
H4 skrev:
Hejsan!

Farsan och jag ska sälja prillan till förmån för antingen en Kawasaki ZX750R/ZX7R eller en Honda CBR 600 F.

Hondorna har jag tänkt mig i årsmodell 97-99 (de enda som är snygga som jag har råd med). Kawwan kan jag sträcka mig ända till 1992 (fint utseende) ända fram till ZX7:an.

Hondorna är dyrare. Finns det någon speciell anledning till det? Då jämför jag samma årsmodeller.

Farsan tror mer på Hondan - Bättre motor, håller längre och det kan jag köpa men Kwackan är billigare och mycket råare. Sen lär den gå lite bättre också, men det bryr jag mig inte alls om.

Vad hade ni valt och varför? Motivera gärna, vore hur gött som helst.

Jag hade utan tvekan valt zx7-r! Jag har kört alla modellerna som du tar upp!
Honda: Pålitlig, lättkörd, vanlig, aningen blek och tråkig
zxr 750: Inte riktigt lika pålitlig, mer karaktär, mer tungrodd, bättre drag
zx7-r: Pålitlighet (vet ej), Snyggast, skönast sound, bäst drag, inte så vanlig, oxå lite tungrodd men klart roligast hoj

Hoppas det var till lite hjälp!
 

robert77

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Östberga
Hoj
KTM 990 Adventure R
ZX7R Har en gedigen växellåda o motor den kommer nog hålla bäst
den e stabil, rå, härligt sound :yoparty
jag e nöjd med min
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
Hej,

Har en 600 själv, i och för sig lite nyare än de du tänkt dig, men marginelt, och är mycket nöjd med den. Det som slår mig är tekniken. Att det är mer drag i 750, det kan jag tänka mig, dock behöver det inte vara det. Man får tänka på att Hondan utvecklats under nästan 10 år extra jämfört med just denna Kavasaki. (Tror jag är väl bäst att tillägga,,,)
Mitt tips skulle vara just 600:an i detta fallet. Men som sagt var enbart beroende på skillnaden i ålder på modellerna.

50 Cent,

// Wip
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
H4 skrev:
Hejsan!

Vad hade ni valt och varför? Motivera gärna, vore hur gött som helst.

Jag har haft en ZX-7R -97 och äger nu en CBR600F4 -99. Båda har sina goda sidor och om jag får välja nu när jag har kört båda ganska länge, så skulle jag välja Kawan. Hondan är en mera bekväm och trevlig hoj, Kawan (ZX-7R) är snyggare och råare!

Alltså. Vill du åka på långtur eller kunna glida inne i stan utan att få alltför ont i armarna, köp Honda. Det går såklart att toura med Kawan också, men Hondan är bekvämare. Vill du ha en hoj som folk kollar en extra gång efter med mera effekt och vrid, köp Kawan!

Edit: Min gamla beauty, rullar runt Kramfors nånstans tror jag.
 

Bifogat

  • 107-0722_IMGb.jpg
    107-0722_IMGb.jpg
    62.1 KB · Visningar: 221
  • 107-0726_IMGb.jpg
    107-0726_IMGb.jpg
    82.8 KB · Visningar: 198
Last edited:

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Ska du ha en billig hoj så köp en yama yzf 600. Billiga och går bra!
Annars så tycker jag du ska testköra båda hojjarna och se vilken som passar
bäst!
 

hagstrom

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Torna Hällestad
Hoj
zx7rr
zx7r

Tycker helt klart att zx7r är den bästa hojen av dom två. Inte nog med att CBR är vanlig både som 600, 900 och nu 1000, den är ganska tråkig att köra (nu menar jag 600).
Med ZX7r har du chansen att vara lite unik och inte ha en cykel som alla andra.
Vill inte att du ska köpa utan att prov båda.
ZX7rr är en ytterligare modell som finns från -96, togs inte in i Sverige, finns inte så många. Men det finns en till salu här på sporthoj (jag har den på min bakgård).

Lycka till......
 

Schnabbe

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R, KX 125
Tjenare!

Jag har själv en ZX-7R som jag rullat sisådär 500 mil med och är grymt nöjd med, är min första hoj och har inte kört CBR 600an... men, från vad jag läst och hört så har ZX-7an en stor fördel i att man inte behöver tokvarva den hela tiden för att den ska gå att köra! Sen kan jag iofs hålla med om att man det kanske inte är världens bekvämaste hoj, men vafasen... det är det värt för att inte köra dussinhoj! :banana

Provkör ZX-7an och tycker du att du sitter tillräckligt skönt på den så köp den, du kommer inte bli besviken!
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Japp ZX7R:en ska provköras, det ska CBR:en också göras. Är cirka 186 cm lång så vi får se om det blir några problem.

Dock börjar jag tycka att ZXR 750:in är finare än ZX7:an. ZX7R:en är för bullig för min smak:

Jag har också ett par frågor om dessa modeller:

När började dessa tillverkas:
1.jpg


2.jpg


4.jpg


Och dessa (dammsugarslangarna)?
3.JPG


De verkar vara likadana förutom dammsugarslangarna då, rent utseendemässigt. Vad bör man akta sig för på dessa gamla kwackor? Jag har hört att dessa motorer är inte de bästa, och varför vet jag inte.

Vad har dessa hojar för effekt? 121 hk?
 
Last edited:

hagstrom

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Torna Hällestad
Hoj
zx7rr
ZXR750 började tillverkas 1989 och har:
Motor: Rad 4:a, vätskekyld, DOHC, 749 cc, 4 vent
Effekt: 121 Hk/? rpm, (strypt 80/?)
Vridmoment: ? Nm/? rpm
Kraftöverföring: 6-växlad, kedja
Torrvikt: 205 Kg
Chassi: Deltaboxram, Uni-trak, 41 mm gaffel
Bromsar: Dubbla skivor fram, enkel skiva bak
Tankvolym: 18 liter

ZX7R började tillverkas 1996 och har:
Motor: Rad 4:a, vattenkyld, DOHC, 748 cc, 4 vent
Effekt: 122 Hk/11800 rpm
Vridmoment:
Kraftöverföring: 6 växlar, Kedja
Torrvikt: 203 Kg
Chassi: Deltaboxram av perimetertyp, uni-trak alu-sving, inverterad framgaffel
Bromsar: 2 skivor fram, enkel bak
Tankvolym: 18 liter

Tycker att du ska provköra en zx7r
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Men 89:ans modell är ju inte så vacker som de där uppe.

Undrade precis när den "fina ZX750:in" började tillverkas, alltså den på bild i mitt inlägg ovan.
 

falco

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Ort
småland
Hoj
aprilia tuono r
Jag har också ett par frågor om dessa modeller:

När började dessa tillverkas:

Den översta är från -93.
bild 2 och 3 är från -94 eller 95.
Den understa och klart finaste är -91-92 dubbel RR
Ensits alutank. Andra förgasare.Andra kammar.mm mm,
Den modelen som användes som race bike.
Jag hade valt en sådan lätt.
En honda hade inte varit något alternativ.
 

tmp

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-
Fast RR-modellen är ett riktigt ärsle att köra på gatan med sina flat-side förgasare och avsaknad av mellanregister. Jag hade valt 91/92, lite lägre effekt än 93-95 (eftersom de senare har bl.a samma kammar som RR-modellen men vilket även gjorde att den tappade i mellanregistret) men kraften återfinns i mellanregistret precis där man vill ha det. Dessutom lär försäkring vara billigare samt att de helfärgade modellerna med metallicblå eller metallicröd lack har den snyggaste lacken i japansk sporthojs historia.

Upsidedown-gafflar, slirkoppling, clip on-styre, ride height-justering, 5.5" baknav (dvs 180:s däck) - klart grabben ska ha en zxr!

Motorn har inga speciella problem fr.o.m 1991 så länge man har varit noga med olje/filter-byten (dock kan bensinpumpen ge sig efter 6000 mil samt att kamkedjesträckaren inte orkar sträcka till kedjan ordentligt så den kan rassla lite när motorn är kall).

89-90 har gamla gpx-motorn med problem med ventilernas härdning. 1991 kom en helt ny motor som sedan bara ändrades i slag/borr och blev samma motor som sitter i zx7 96-2002, zx9 94-97 samt tidigare zx6:an.
 

Skeebum

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
Yamaha WRF250 -07
H4 skrev:
Men 89:ans modell är ju inte så vacker som de där uppe.

Undrade precis när den "fina ZX750:in" började tillverkas, alltså den på bild i mitt inlägg ovan.

Precis som TMP skriver så är dom "fina" med dammsugarslangar från -91 och -92. Att dom ska ha problem med motorerna har jag aldrig hört, däremot dom äldre "fulare".

Mvh Ola
 

Doable

FacePlant[NkpG]
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Wanda & Lill-Babs
Årsmodell 89-90 hade 107-108hk, 91-92 hade 100hk i gatversionen och 121hk i RR-versionen. From -93 121hk. En grej som skiljer 91:an från 92:an är fjädringen, som är något mer följsam på 92:an.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Doable skrev:
Årsmodell 89-90 hade 107-108hk, 91-92 hade 100hk i gatversionen och 121hk i RR-versionen. From -93 121hk. En grej som skiljer 91:an från 92:an är fjädringen, som är något mer följsam på 92:an.

Så då ska man egentligen söka efter ZXR 750 RR?
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top