Kaxig bilförare?

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
vad är meningen med mc om du tänker ställa dig längst bak i kön och stå i rusning 2 timmar i spöregnet:va

jag får plats och kommer förbi utan att någon skada sker. varför trycka in sig med en fet bil som står i vägen och kör sakta? och dessutom blockerar resten av bilarna bakom?

Grejjen är ju att eftersom alla MC inte behöver någon plats alls i filerna utan bara trycker sig fram i mellanrummen mellan filerna så går detta ju snabbt in i huvudet på bilisterna och de anpassar sig på samma sätt.

Dvs det blir helt ok för bilen att bara prejja sig in i filen där jag ligger med min MC, alla vet ju att min MC inte tar någon plats utan rymms mellan filerna. Det har jag ju själv nyss visat genom att tränga mig imellan.

tkdrille

Guest
Det är väl när man måste ha en bil i storlek Avalanche som penisen verkligen försvunnit och pungen torkat ut?

Må så vara. Därför jag kör liten bil.
Men man måste ju känna sig jävligt stor om man på hoj räcker finger och själv börjar bete sig på samma nivå.

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86
Jag förstår att TS blev arg. Men personligen skulle jag aldrig få för mig att provocera. Vad har man att sätta emot 2 ton plåtburk? Man kan inte ignorera till sin plats i "näringskedjan". Tyvärr!

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Må så vara. Därför jag kör liten bil.
Men man måste ju känna sig jävligt stor om man på hoj räcker finger och själv börjar bete sig på samma nivå.

Slå av backspeglar och banka på rutan, hur mycket bättre är det? Förstnämnda har jag varit sugen på flera gånger men aldrig riktigt kommit till skott.

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Slå av backspeglar och banka på rutan, hur mycket bättre är det? Förstnämnda har jag varit sugen på flera gånger men aldrig riktigt kommit till skott.

Jag skulle nog aldrig göra så för apan kan ju få sån road-rage att han rammar dig då ;(

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Jag förstår att TS blev arg. Men personligen skulle jag aldrig få för mig att provocera. Vad har man att sätta emot 2 ton plåtburk? Man kan inte ignorera till sin plats i "näringskedjan". Tyvärr!

Håller med. Tycker videon som man länkade till i den andra tråden säger allt.

Hur fasiken skulle denna MC föraren hunnit få upp foten och sparka på backspegeln. Och här snackar vi bara en lite pluttbil.

[YOUTUBE-ID]sMyRYCvRS_s[/YOUTUBE-ID]

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Hoj
En packe GSXer
Håller med. Tycker videon som man länkade till i den andra tråden säger allt.

Hur fasiken skulle denna MC föraren hunnit få upp foten och sparka på backspegeln. Och här snackar vi bara en lite pluttbil.

[YOUTUBE-ID]sMyRYCvRS_s[/YOUTUBE-ID]

Man såg ju i god tid att bilen höll på att byta fil. Han börjar bromsa men sen SLÄPPER han bromsen och ligger kvar vid sidan om bilen... ser nästan ut som om han VILL bli påkörd. Hade han inte släppt bromsen så hade han klarat sig.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Man såg ju i god tid att bilen höll på att byta fil. Han börjar bromsa men sen SLÄPPER han bromsen och ligger kvar vid sidan om bilen... ser nästan ut som om han VILL bli påkörd. Hade han inte släppt bromsen så hade han klarat sig.

Jopp, bilföraren sitter nog i sin egen lilla värld och är nöjd att han "lyckats" köra om den stora långtradaren och tänker bara byta tillbaka till högerfilen efter omkörningen och missar att en MC har smitigt fram mellan filerna mellan bilen och långtradaren.

Visst är det bilen fel men det är ju en klen tröst när man ligger där och simmar på asfalten i ett gnistregn.

Doch visar filmen bra hur lite man har att "sätta imot" mot ett större fordon om det blir sammanstötning.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Du skulle dödat han!!!!111

keTTING DiReCKT!!!

samtidigt som att det i mina ögon ser ut som en väldigt snabbt filbyte (prejja) jag byter inte fil så där snabbt med bilen, tar de lite lugnt å sansat när jag byter fil med bilen..

Last edited:

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Åh kära hjärtanes.
Vill inte predika men efter att ha kajkat runt i stockholm på hoj i snart 24 år så är mitt tips. Bråka inte med bilisterna.
Särskilt inte när ni har körkort som inte torkat.
Surgubbar kan få psykbryt och tycker att den där skinklädde huliganen ska få smaka lite. Han får en buckla på bilen ni får en resa till himlen.
Precis som i motocross! Om man blir avsatt så har man gjort nåt fel.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Jag tycker man får bestämma sig.

Jag tycker en MC ska ha en hel plats i sin fil, hela tiden. Alltså skulle jag aldrig få för mig att trycka mig fram mellan filerna vid tex kö eller rödljus. Gjorde jag det så är det ju samma sak som att säga att en MC inte alls ska ha ett eget utrymme i sin fil.

Därmed ska ingen bil heller försöka trycka sig förbi mig heller.

jag köar då fan inte med hojen..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kör från Borås till Göteborg för 1 år sedan. På väg ner mot Kallebäckmotet vid infarten till Göteborg ska det bli en fil pga något vägarbete. Så de flesta lägger sig i god tid i högerfilen och kryper nedåt i backen mot motet. Jag med. Mitt i högerfilen. Då kommer en omkörande bil i vänsterfilen, upptäcker mig, svänger in i högerfilen och trycker helt enkelt ut mig på vägrenen (asfalterad). Vad göra???
Ja jag drog helt enkelt förbi 300meter bilar på vägrenen för att slippa från den kaxiga bilföraren, blinkade vänster och blev insläppt i kön av en jyst bilist.

Last edited:

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
And so it continues...

Den som vet med sig att den kan köra, har självrespekt och självförtroende behöver inte hävda sig mot alla som är lite "kaxiga" för att stärka sitt ego. Bara ignorera och åk därifrån istället, det är ju inte som att billisten har lärt sig något förutom att ännu en MC-åkare är en kaxig pojkspoling, ur hans perpektiv.

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Kör från Borås till Göteborg för 1 år sedan. På väg ner mot Kallebäckmotet vid infarten till Göteborg ska det bli en fil pga något vägarbete. Så de flesta lägger sig i god tid i högerfilen och kryper nedåt i backen mot motet. Jag med. Mitt i högerfilen. Då kommer en omkörande bil i vänsterfilen, upptäcker mig, svänger in i högerfilen och trycker helt enkelt ut mig på vägrenen (asfalterad). Vad göra???
Ja jag drog helt enkelt förbi 300meter bilar på vägrenen för att slippa från den kaxiga bilföraren, blinkade vänster och blev insläppt i kön av en jyst bilist.

Enkel lösning! :tummenupp

Man får dock vara beredd på att svenssonavundsjukan/privatpålis-mentaliteten KAN slå till, fick smaka duktigt med tutningar när jag gjorde något liknande i danmark nyligen.

Tycker rent allmänt att det hör till undantagen att bilar bråkar i onödan, men dom undantagen kan ju å andra sidan göra rätt ont... :rolleyes:
(medan jag skriver dyker det förresten upp i minnet en rejäl handfull småincidenter från denna säsong, som är rätt många i relation till hur få mil jag har kört i år... keTTiNG!!!!1! :mad:)

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07

Helt klart miss av mc-föraren att sluta bromsa, var ju hur tydligt
som helst att bilen skulle byta fil.

Den hastigheten kombinerat med de filbyten han gjorde är inte
något rekommenderat körsätt direkt.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Mitt tips : Skit i dryga bilister. Åk ifrån dem och ha kul istället. Alla är olika funtade, så är det. Att snea på andra i trafiken kostar bara på ens eget psyke, jobbigt att vara arg.
Med hoj är man såpass smidig att det inte är nåt problem att komma undan bilister. Använd den möjligheten.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka