Kedjan på Yamaha 600e

kkj

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2014
Ort
landet
Hoj
XT600E -99
Skulle demontera kedjan på XT 600e och ser att det inte finns något kedjelås. Är detta praxis på Yamaha? Man måste således smärgla bort länken och ersätta med traditionellt kedjelås vid montering. Är det rätt uppfattat?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Iprincip alla landsväg kedjor levereras med nit kedjelås så det är ingen speciell yamaha företeelse utan en bransch standard.
 

kkj

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2014
Ort
landet
Hoj
XT600E -99
På så vis. Ser ingen fördel med detta. Nu kan jag inte tas av kedjan utan att ha skaffat ett kedjelås om jag vill sätta på den. Om jag köper en nu kedja så får jag då en utan lås och får inte på den utan att demontera svingarmen. Inte bra.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
På så vis. Ser ingen fördel med detta. Nu kan jag inte tas av kedjan utan att ha skaffat ett kedjelås om jag vill sätta på den. Om jag köper en nu kedja så får jag då en utan lås och får inte på den utan att demontera svingarmen. Inte bra.
Du slipper få spräckt motorblock eller avslaget ben pga av tappat kedjelås. Med nya kedjor medföljer ett nitlås. Biltema säljer ett verktyg som både tar isär och nitar ihop den. Det behövs inte demonteras sving eller något annat.
 

kkj

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2014
Ort
landet
Hoj
XT600E -99
Konstigt. jag har haft Alfa-Romeo och Mercedes båda med kamkedjor med kedjelås. Inga problem efter tiotusentals mil körda.
Såg verktyget på Biltema. Över 630kr för kedja av och på.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du kan söka igenom gamla trådar här på SH om kedjelås vs nitlås. Ämnet har diskuterats sedan SH's begynnelse. Annat än om du typ ska linoljekoka kedjan inför varje körning är det "jobbiga sättet" att föredra.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kedjelås är ju heller inget man använder för att ta av och på kedjan gång på gång, även dom har ju en begränsad livslängd och är mer av sätta på en gång-typ.

Och när du köper en kedja utan kedjelås så är ju heller inte kedjan ihopnitad från fabrik, du får som Anders skrev med ett nitlås istället. Vill du inte köpa ett verktyg så går det alldeles utmärkt att knacka ihop det själv, det finns beskrivet på mer än 32492134 ställen på nätet hur man gör det.
 

kkj

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2014
Ort
landet
Hoj
XT600E -99
Kedjelås är ju heller inget man använder för att ta av och på kedjan gång på gång, även dom har ju en begränsad livslängd och är mer av sätta på en gång-typ.

Och när du köper en kedja utan kedjelås så är ju heller inte kedjan ihopnitad från fabrik, du får som Anders skrev med ett nitlås istället. Vill du inte köpa ett verktyg så går det alldeles utmärkt att knacka ihop det själv, det finns beskrivet på mer än 32492134 ställen på nätet hur man gör det.
Tänkte just det.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Konstigt. jag har haft Alfa-Romeo och Mercedes båda med kamkedjor med kedjelås. Inga problem efter tiotusentals mil körda.
Lite olika belastning på kamkedjor och drivkedjor.
En mc:s drivkedja slackar ju ganska mycket beroende på hur du fjädrar samt gasar/motorbromsar hojen. Det gör inte en kamkedja.

pTDgGm2.gif
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Lite olika belastning på kamkedjor och drivkedjor.
En mc:s drivkedja slackar ju ganska mycket beroende på hur du fjädrar samt gasar/motorbromsar hojen. Det gör inte en kamkedja.

pTDgGm2.gif
Och hur påverkar det låsclipset?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Och hur påverkar det låsclipset?
Det kan man fråga de som författat och godkänt SVEMO's reglemente för roadracing och dragracing. Där står att kedjelås skall vara säkrat med najtråd och/eller silikon. Det finns hopers sätt att tappa kedjelås på. Jag har loosat kedjelås på RK530DR i USA, fråga mig inte hur - det var låst med silikon. Vertygsatsen mina moppar hade för 48 år sedan innehöll extra kedjelås. För en MC finns det ingen anledning till att inte använda nitlås.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Att man väljer hängslen och livrem i reglementet för fartgrenar förstår jag men jag har då hittills aldrig lyckats tappa ett kedjelås på drygt 30 års åkande med clipslås på cross/enduro/offroad.
När jag åkte sporthoj körde jag med nitat men på en xt600 skulle jag inte tveka att åka med clips.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har haft clips på alla kedjor jag monterat sen 2007, förutom sista kedjan på GSen. Har faktiskt förlorat ett clips en gång på XT660an jag hade. Upptäckte det av en händelse. Kedjan hängde fortfarande ihop, men vet inte hur länge jag körde utan clips. Räcker ju iofs med en gång för att det ska gå åt skogen...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det jag inte förstår är resonemanget att välja bort nitlås till förmån för clipslås på en motorcykel där man förväntas köra 3000+ mil innan det är dags att byta drivpaketet igen. Vill man ha det rätt utfört krävs det iaf verktyg för båda typen av lås - där t.o.m. samma verktyg används. Vad är det som är så magiskt med clipslås?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Neee, ser väl inte heller nån större anledning med att använda clipslås när det finns nitlås. Händer väl inte ofta, men sett under åren konsekvenser av sånt. Man har en hel del att förlora om det går åt helvete...
Finns ju en del länder(typ tyskland) där clipslås är föbjuden

EK har ju tagit tillbaka sin skruvnitlås till sin nya kedjeserie(om man nu inte vill bekosta ett nitverktyg). Sett att den är lite uppdaterad. Verkar funka finfint....

 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag tappade ett clips förra säsongen.
Satte dit det som ndlsning då jg inte hade något annat i lådan och supit bort det jag fick med kedjan.
Var jäkligt noga med monteringen men glömde att jag satt dit det.
Lite senare på säsongen hade clipset ramlat bort, tur att jag rengör kedjan lite då och då.
Aldrig er clips annat n i nödfall och då med klisterlapp på tanken att det ska bytas.
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Kört det mesta på två hjul sedan 1981,har blivit av med clipset en enda gång, det var förövrigt första och enda gången jag har haft mc på verkstad,såg det när jag kom hem, inget hände, brickan satt kvar.
Tvätta med bromsrengöring på med lite silicon, låt härda, om ni kör med clips.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top