Du slipper få spräckt motorblock eller avslaget ben pga av tappat kedjelås. Med nya kedjor medföljer ett nitlås. Biltema säljer ett verktyg som både tar isär och nitar ihop den. Det behövs inte demonteras sving eller något annat.På så vis. Ser ingen fördel med detta. Nu kan jag inte tas av kedjan utan att ha skaffat ett kedjelås om jag vill sätta på den. Om jag köper en nu kedja så får jag då en utan lås och får inte på den utan att demontera svingarmen. Inte bra.
Tänkte just det.Kedjelås är ju heller inget man använder för att ta av och på kedjan gång på gång, även dom har ju en begränsad livslängd och är mer av sätta på en gång-typ.
Och när du köper en kedja utan kedjelås så är ju heller inte kedjan ihopnitad från fabrik, du får som Anders skrev med ett nitlås istället. Vill du inte köpa ett verktyg så går det alldeles utmärkt att knacka ihop det själv, det finns beskrivet på mer än 32492134 ställen på nätet hur man gör det.
Lite olika belastning på kamkedjor och drivkedjor.Konstigt. jag har haft Alfa-Romeo och Mercedes båda med kamkedjor med kedjelås. Inga problem efter tiotusentals mil körda.
Och hur påverkar det låsclipset?Lite olika belastning på kamkedjor och drivkedjor.
En mc:s drivkedja slackar ju ganska mycket beroende på hur du fjädrar samt gasar/motorbromsar hojen. Det gör inte en kamkedja.
Det kan man fråga de som författat och godkänt SVEMO's reglemente för roadracing och dragracing. Där står att kedjelås skall vara säkrat med najtråd och/eller silikon. Det finns hopers sätt att tappa kedjelås på. Jag har loosat kedjelås på RK530DR i USA, fråga mig inte hur - det var låst med silikon. Vertygsatsen mina moppar hade för 48 år sedan innehöll extra kedjelås. För en MC finns det ingen anledning till att inte använda nitlås.Och hur påverkar det låsclipset?
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|