Väcker liv i denna svagt ålderdomliga tråd.
KTM Smt 990.
Har två bakhjul med olika däck på (Michelin Pilot Road 4 för "touring" samt Conti Sport Attack för "sportigare körning").
Har därtill 3 kranshållare med (snart) 3 olika storlek på kransarna; 38t, 41t (original) samt 44t. Det gör att jag dels kan välja vilket däck jag vill köra med och dels kan jag ha 3 olika utväxlingar (dvs. 6 olika kombinationer).
Det passar mig bra eftersom jag ibland kör långkörningar (+30 mil) på mestadels motorväg, några gånger KNIX och förhoppningsvis fler storbana-dagar och oftast längre "helgturer" på slingriga vägar. I år körde jag ca. 1300 mil och räknar med att köra kanske 2000 mil nästa år.
Det betyder att jag kommer skifta hjul x antal gånger per säsong, och det är därmed i princip uteslutet att använda en nitad kedja. Jag planerar att införskaffa varsin kedja till kombinationerna 17/38, 17/41 och 17/44.
Någon som har invändningar? Motivera gärna med korrekt fakta om du ifrågasätter mitt val av clipslås istället för nitlås.
Jag instämmer i n_andersson´s antagande här ovan, att ett clipslås som lossnar har troligen inte monterats på rätt sätt.
Clipslås med najtråd - hur fungerar det rent praktiskt (på o-ringkedja)?
/H
-