Kedjelås eller nitat kedja ?

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag kör alltid med nitade lås. Men om jag skulle använda cliplås så skulle jag naja det.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Jag har tappat 2 kedjelås med clips, och jaa båda va rätt monterade. De va lite.. spännande.. :näsblod
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
När det ändå kommer på tal, hur najar man ett vanligt clips?

Tappat en kedja en gång så det slog hål i motorblocket, säkrade den efter detta med något lim över clipset.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har alltid alla år kört me kjedjelås å de har funka hur bra som helst... Har inte najat låset äns..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har spräckt 2 motorblock och även växellådsdrev + vriden vevaxel flög vid ett tillfälle bara för clips lossnat :död De har kostat mig långt över 20k så jag kör nitat hädanefter.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns det något samband mellan lossnade kedjeclips och hur fort man kört med hojen någon gång ? När kedjan passerar främre kedjedrevet rör den sig i en "cirkel" med radie bestämd av kedjedrevet. På min GSX1300R med 18 kuggars drev är radien 45mm / 0,045 m. Och vid 100km/h är kedjehastigheten 9,7m/s. Accelerationen blir v*v/r = 9,7 x 9,7 / 0,045 = 2070 m/s2 eller 207g. Om halva clipset väger 0,2g så blir kraften som vill öppna clipset motsvarande man hängt en vikt på ca 40 gram i den yttre delen av clipset. Vid 200km/h ca 160 gram och vid 300km/h ca 350 gram.
Min slutsats är att risken att clipset deformeras och släpper är starkt beroende av hur fort hojen körs.
Liten risk clipset lossnar på en 125a, 250, 300, enduro eller crosshoj.
Stor risk på motorer med högre effekt, landsvägshojar.
Ni som tappat clips, vad har det varit på för hojar ? Motoreffekt ?
Själv nitar jag.
Men jag hade inte tvekat ha clips på en 125a !
Stämmer detta ? Liten risk clips lossnar på hoj med låg effekt ?
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vad blir g-kraften om man går från full patte till låst backhjul, med clipset på kedjans översida?
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Ni som tappat clips, vad har det varit på för hojar ? Motoreffekt ?

För mig har jag bara tappat på förra motarden, en KTM 660. Tappade clips på den 2 ggr, ena gången slog det hål i motorblocket när kedjan följde med runt. Andra gången fastnade kedjan i bakhjulet och jag åkte i backen.

Båda gångerna var med hjulspinn, ena gången på asfalt, andra på grus. Varför det lossnade vet jag inte, kanske var kedjelåset skadat.. Köpte nytt som låstes med slikon efter detta och det hände aldrig mer. Nu när nya hojen kommer blir det nog både najj och lim. :p
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Den enda kedja jag kört av var en fabriksnitad....

Kedjelås är känsligare dels får man inte skada dem vid montering, de måste monteras korrekt och de slits hårdare än resten av kedjan så de bör bytas innan de blir för tunna och tappar spänsten. Skall du ändå bara montera kedjan och därefter inte plocka av den förrän det är dags för nytt drivpaket så är det lättare att nita och därefter inte tänka på kedjelås mer. Men för racebruk där man byter utväxling regelbundet är det väl besvärligt att behöva plocka av svingen varje gång, då kör jag med kedjelås.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
På tal om clipslås.....

Noterade en spännande variant av clipslås på en R1. Av kedjans utseende så ser det ju ut som det funkat det med :)

Nog har jag bytt ett o annat drivpaket, men nåt sånt lås har jag aldrig sett förr. Ser inte någon anledning till att den skulle fungera sämre än ett traditionellt clipslås heller.

151122b4.jpg


151122b5.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Betalar man för kedjelås med kvalité så går dom inte av. Snåljåpar! :fatta!

abus.jpg
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top