Kedjerengöring eller inte?

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Nu är jag lite less på alla olika påståenden!

Ska man djuprengöra kedjan? Eller ska man bara spola av den, kedjerengörings-spray och en på med ny smörjning? Eller ska den skrubbas först och sen i den ordningen...

Jag själv har alltid bara kört på spraymetoden men många verkar ha olika åsikter om detta. Så vad säger experterna?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Beror på vad du vill uppnå. Lång livslängd på drivpaketet? Eller lite underhållstid?

Lång livslängd = rengjör med ex. kristallolja/lysfotogen eller liknande - Torka av med torr trasa - smörj. Detta bör göras var 200-300 mil elelr när/om kedjan blivit ordentligt smutsig (syns på den = svart eller näst intill). Oftare om du kört mycket grus.
Däremellan smörjs kedjan som vanligt minst var 100:e mil eller så ofta som krävs utan att kedjan blir torr.

Lite underhållstid = Välj den metod som går fortast ;-)

// Niklas
 
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Mölnlycke
Hoj
Honda VTX 1800-02
Men du har ju slitaget i kedjans länkar samt på drevens kugg, fastnar det smågrus och annat "hårt" där, så funkar det som smärgelduk och sliter ner metallen fortare. Ett enkelt underhåll är som Avarage beskriver och det tar dessutom inte mycket av ens tid. Tandborste, lysfotogen och lite skrubbande så är kedjans livsläng(även drevens) förlängd med många mil.
En oringskedja kommer man ju ändå inte åt innanför o-ringarna så jag vill nog hävda att rengöring är slöseri med tid.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men du har ju slitaget i kedjans länkar samt på drevens kugg, fastnar det smågrus och annat "hårt" där, så funkar det som smärgelduk och sliter ner metallen fortare. Ett enkelt underhåll är som Avarage beskriver och det tar dessutom inte mycket av ens tid. Tandborste, lysfotogen och lite skrubbande så är kedjans livsläng(även drevens) förlängd med många mil.


Länkarna är ju skyddade av o-ringar så dom kommer man ju inte åt men du menar kanske rullarna? Ja, under rullarna blir det ju renare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fick tipset av dragracingförare i somras att koka kedjan i motorolja. Blev som ny, tyst och mjuk.:banana

Ja, det är nog bra men dom kör nog inte med o-ringat eftersom de stjäl lite effekt?

Sen kan man ju fundera över hur många timmars arbete man vill lägga på att förlänga livslängden på en produkt som är relativt billig. Timpengen blir fort låg...

Men kör man dragracing så är det ju ett annat läge. Då vill man ju ha alla marginalerna på sin sida.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tvättar aldrig kedjan utan smörjer den innan den börjar bli torr. Kör i alla väder så den tvättar sig själv ibland...:tungan
Inte vad "experterna" tycker är rätt, men så får jag byta redan efter 6 000 - 7 000 mil också... :gnissla

Brukar kolla kedjan när jag kört färdigt för dagen och smörjer om det behövs. Lite och ofta. Kåpan vid utgående drev brukar jag försöka göra ren innan det är fullt, vanligtvis vinterjobb, och då kan jag torka av kedjan så det ser snyggare ut. :)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ja, det är nog bra men dom kör nog inte med o-ringat eftersom de stjäl lite effekt?

Sen kan man ju fundera över hur många timmars arbete man vill lägga på att förlänga livslängden på en produkt som är relativt billig. Timpengen blir fort låg...

Men kör man dragracing så är det ju ett annat läge. Då vill man ju ha alla marginalerna på sin sida.

Pris för drivpaket = ca. 2500kr
Utan smörjning = ca. 1200mil (eller till och med kortare) => 2,08 kr/mil
Tid smörj/rengjöring = 0 min

Med smörjning/rengjöring = 6000mil => 0,42 kr/mil
Tid: 6000mil / 30mil mellan smörjn = 200 gånger á ca. 30 sek => 1 tim 40 min

Med 6000 mils körning har du, om du smörjer/rengjör, haft en timpeng motsvarande ((6000mil x 2,08kr)-2500kr)/1:66 h:mm = 6012 kr och du har sparat 9980kr jämfört med om du inte smörjer.

Min tid är värd mycket men inte SÅ mycket (oftast). :rolleyes:

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jag tvättar aldrig kedjan utan smörjer den innan den börjar bli torr. Kör i alla väder så den tvättar sig själv ibland...:tungan
Inte vad "experterna" tycker är rätt, men så får jag byta redan efter 6 000 - 7 000 mil också... :gnissla

Brukar kolla kedjan när jag kört färdigt för dagen och smörjer om det behövs. Lite och ofta. Kåpan vid utgående drev brukar jag försöka göra ren innan det är fullt, vanligtvis vinterjobb, och då kan jag torka av kedjan så det ser snyggare ut. :)

Precis så som jag gör. Men vad smörjer du med? För mer än drygt 6000 mil har jag aldrig fått ut!
 
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Mölnlycke
Hoj
Honda VTX 1800-02
Hmmm...om du får ut de milen med det lilla underhållet så är jag mäkta förvånad, tar du bara ut hojen då det är strålande solsken och inget damm på vägen? :Bugar
Jag tvättar aldrig kedjan utan smörjer den innan den börjar bli torr. Kör i alla väder så den tvättar sig själv ibland...:tungan
Inte vad "experterna" tycker är rätt, men så får jag byta redan efter 6 000 - 7 000 mil också... :gnissla

Brukar kolla kedjan när jag kört färdigt för dagen och smörjer om det behövs. Lite och ofta. Kåpan vid utgående drev brukar jag försöka göra ren innan det är fullt, vanligtvis vinterjobb, och då kan jag torka av kedjan så det ser snyggare ut. :)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Hmmm...om du får ut de milen med det lilla underhållet så är jag mäkta förvånad, tar du bara ut hojen då det är strålande solsken och inget damm på vägen? :Bugar

6000mil med endast smörjning (hypoidolja) var 30:e mil eller varje dag du kommer hem på kvällen förutom under semesterresorna då sprayer används. Dvs. kedjan är aldrig torr så får åtminstånde jag ut de milen. Och då rengjör jag inte kedjan eftersom oljan lossnar och tar med sig smuts så det behövs aldrig.

Och körningen...den är i alla väder förutom snö/snöslask (har börjat bli för gamal/lat för å pina mig onödigt mycket! ;-) Men i övrigt sol, blåst, regn, ösregn, Tyskt kvalitestregn, 0 gradigt, +41 grader whatever och ändå drygt 6000mil/drivpaket! Och fler än en gång dvs. det har inte bara varit ett lyckoskott!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Precis så som jag gör. Men vad smörjer du med? För mer än drygt 6000 mil har jag aldrig fått ut!

Q8s kedjesmörjning. Det var förpackningen som gjorde att jag började använda den. Precis lagom för att alltid kunna ha med.
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100918

Kedjan är nästan aldrig torr, 100 mil i regn blir det naturligtvis jobbigt, eftersom jag smörjer innan den blir torr. Vanligtvis det sista jag gör för dagen så lösningsmedlet hinner dunsta och oljan hunnit krypa in i den varma kedjan.:) Annars när hojen parkeras innan matrast eller liknande om det är långa dagsetapper...

Letar inte grusvägar men tar inga omvägar för att undvika. :D Det går att köra sporthoj även på grus!

Det skulle nog gå att få ut mera mil om kedjan aldrig är torr och alltid var ren, men då, tycker jag, blir det för mycket jobb för lite extra mil. Jag byter dessutom kedja på vintern så det är inte när kedjan är helt slut utan när jag inte vill köra en säsong till. :rolleyes:

Men detta är min erfarenhet...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Pris för drivpaket = ca. 2500kr
Utan smörjning = ca. 1200mil (eller till och med kortare) => 2,08 kr/mil
Tid smörj/rengjöring = 0 min

Med smörjning/rengjöring = 6000mil => 0,42 kr/mil
Tid: 6000mil / 30mil mellan smörjn = 200 gånger á ca. 30 sek => 1 tim 40 min

Med 6000 mils körning har du, om du smörjer/rengjör, haft en timpeng motsvarande ((6000mil x 2,08kr)-2500kr)/1:66 h:mm = 6012 kr och du har sparat 9980kr jämfört med om du inte smörjer.

Min tid är värd mycket men inte SÅ mycket (oftast). :rolleyes:

// Niklas

Nu har jag inte förespråkat att låta bli kedjesmörjning. Så om vi håller oss till rengöringen? Hur mycket tror du själva rengöringen förlänger livslängden?

Sen är din kalkyl ändå felaktig. Du får nog ändra milen lite och justera din kalkyl. VS halverade livslängden på sin kedja när helt han lät bli att smörja. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?242561-Kedje%28o%29sm%F6rjningstest
Inte 100% vetenskapligt test men i brist på bättre information tycker jag vi kan acceptera det testets resultat.
Sen går det väl 3-4 burkar kedjespray på den tiden? = 3-400kr?
Sen har du inte lagt till någon arbetstid på rengöring av kedjan?
Har du nitat kedja eller kedjelås?
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Smörj kedjan direkt efter körning när kedjan är varm och överdriv inte tvättandet med avfettning det torkar ut oringarna.
Olja löser olja, spraya på kedjespray och torka av.
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
När vi ändå pratar kedja, vad kör ni med för smörja då, det jag provat har ju en förmåga att nästan grisa ner fälgen mer än kedjan ?
//M
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top