Kedjerengöring eller inte?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fotogen och en trasa kör jag sen lite kedjespray på det. Tycks funka rätt bra.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
upp på depåstället/centrumstöd
dränk en trasa med lampolja (eller valfri tygbit)
snurra bakhjulet med ena handen
håll trasan runt kedjan i några varv
ta en torr trasa å gör samma lika
sen på med valfritt kedjekladd (jag föredrar Würtens HHS Drylube)

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Q8s kedjesmörjning. Det var förpackningen som gjorde att jag började använda den. Precis lagom för att alltid kunna ha med.
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100918

Kedjan är nästan aldrig torr, 100 mil i regn blir det naturligtvis jobbigt, eftersom jag smörjer innan den blir torr. Vanligtvis det sista jag gör för dagen så lösningsmedlet hinner dunsta och oljan hunnit krypa in i den varma kedjan.:) Annars när hojen parkeras innan matrast eller liknande om det är långa dagsetapper...

Letar inte grusvägar men tar inga omvägar för att undvika. :D Det går att köra sporthoj även på grus!

Det skulle nog gå att få ut mera mil om kedjan aldrig är torr och alltid var ren, men då, tycker jag, blir det för mycket jobb för lite extra mil. Jag byter dessutom kedja på vintern så det är inte när kedjan är helt slut utan när jag inte vill köra en säsong till. :rolleyes:

Men detta är min erfarenhet...

Förstod jag dig rätt att du aldrig gör rent kedjan utan bara sprayar på nytt?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Nu har jag inte förespråkat att låta bli kedjesmörjning. Så om vi håller oss till rengöringen? Hur mycket tror du själva rengöringen förlänger livslängden?

Sen är din kalkyl ändå felaktig. Du får nog ändra milen lite och justera din kalkyl. VS halverade livslängden på sin kedja när helt han lät bli att smörja. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?242561-Kedje%28o%29sm%F6rjningstest
Inte 100% vetenskapligt test men i brist på bättre information tycker jag vi kan acceptera det testets resultat.
Sen går det väl 3-4 burkar kedjespray på den tiden? = 3-400kr?
Sen har du inte lagt till någon arbetstid på rengöring av kedjan?
Har du nitat kedja eller kedjelås?

Nej, jag rengör aldrig min kedja. Det behövs inte då hypoidoljan släpper och tar med sig skiten.

Kör alltid helnitad kedja och smörjer naturligtvis när kedjan är varm.

Vet inte hur många människor jag stött på som när man frågar påstår att drivpaketet bytts efter mellan 1200-1700 mil. Och vissa till och med efter 800-1000 mil.

Oavsett 1200 eller 2400 mil är det mycket pengar att spara genom att sköta om drivpaketet.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
oj... Detta kanske man borde ha kört hårdare på i moppe åldern! då höll kedjorna för mig kanske 500 mil (men nu pratar vi 420 kedjor, men ändå hade säkert klarat mig billigare undan om jag skött dem) Nu vet jag hur jag skall behandla min första mc i alla fall =)! Tack för bra tråd

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, jag rengör aldrig min kedja.

ok, i så fall slog du nog in en öppen dörr för vi är i en ny tråd nu, den här tråden handlar om rengöring av kedjor. :7peta

Jag smörjer också mina kedjor. Oftast använder jag min oljekanna som är fylld med sågkedjeolja. Har jag bråttom använder jag kedjespray men men 90% av den brukar hamna på andra ställen än kedjan så jag föredrar min kanna.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
oj... Detta kanske man borde ha kört hårdare på i moppe åldern! då höll kedjorna för mig kanske 500 mil (men nu pratar vi 420 kedjor, men ändå hade säkert klarat mig billigare undan om jag skött dem) Nu vet jag hur jag skall behandla min första mc i alla fall =)! Tack för bra tråd

Men din moppekedja var nog inte o-ringad. Där har du nog största anledningen till kort livslängd.

Men koka moppekedjan i smörjfett var 100e mil så håller den nog också jäkligt länge. Skulle jag tro...

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Alla som hävdar att delarna på kedjan är hermetiskt täta? rullarna är ju inte täta mot bultarna!
Jag sticker ut hakan och hävdar att rengöring och kladd fyller en viktig funktion.

Om man tar en kedja som inte fått kärlek på ett tag och bara känner på rullarna så är det få som vill röra på sig, efter en rengöring med tex lampolja och sen lite olja så känns det mycket trevligare, och jag hävdar att den trevligheten ser till att få ut många fler mil.

Jag kan ha fel men dom som hävdar att en kedja är vattentät får komma med en bra förklaring.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ursprungligen postat av Avarage
Nej, jag rengör aldrig min kedja.

ok, i så fall slog du nog in en öppen dörr för vi är i en ny tråd nu, den här tråden handlar om rengöring av kedjor. :7peta

Där ser man hur olika man kan uppfatta språket! Jag uppfattar TS trådnamn
Kedjerengöring eller inte?
som en fråga om kedjan behöver göras ren eller inte!

Utan o-ring måste man, och dessutom regelbundet koka den i olja, för att få någorlunda livslängd men med x- eller o-ringskedjor tycker jag det räcker med en livslängd på 6-7 tusen mil. Men det är vad jag tycker och vill man göra annorlunda så är det fritt fram!:tummenupp

Koka i olja är inte stormkoka utan värma oljan så den blir lättflytande och tränger in överallt i kedjan för den som inte har egen erfarenhet. Kör man gammalt engelskt skit, inte bara gamla Hinkar, så går det inte alltid att få plats med o-ringskedja.:D

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj

Om jag förstått specen rätt är detta en sk. klisterspray dvs. när sprayen har stelnat blir det en klistrig yta som vidhäftar rätt bra!?

Det borde innebära en himla massa skit som sprayas över och fäster skit!?

Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
..
Jag smörjer också mina kedjor. Oftast använder jag min oljekanna som är fylld med sågkedjeolja. Har jag bråttom använder jag kedjespray men men 90% av den brukar hamna på andra ställen än kedjan så jag föredrar min kanna.

Kompis far kör med sågoljan och han fick ut mer än 7kmil ur orginalkedjan på sin vfr800. Han kör i alla väder och tvättar inte kedjan.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Om jag förstått specen rtt är detta en sk. klisterspray dvs. när sprayen har stelnat blir det en klistrig yta som vidhäftar rätt bra!?

Det borde innebära en himla massa skit som sprayas över och fäster ännu mer skit!?

Man skulle kunna tro det men om man inte lägger på rikligt utan sparsamt så blir det inte så...
Min erfarenhet är att det är viktigare att kedjan inte är torr än att den är ren...

SoX

Gick med
7 Oct 2004
Hoj
no
På den gamla goda tiden kokade jag kedjan i "Linklyfe" som var ett grafitfett.
Har burken kvar o provade det på trampcykelkedjan, den växlade som en varm
kniv i smör. :lol

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S