Jag är nog dum för jag förstår ännu mindre varför du då svarar mig med en uträkning av antal gånger du smörjer din kedja.
Jag kanske misstolkade syftet med frågeställningen, livslängd!?
Jag är nog dum för jag förstår ännu mindre varför du då svarar mig med en uträkning av antal gånger du smörjer din kedja.
Man skulle kunna tro det men om man inte lägger på rikligt utan sparsamt så blir det inte så...
Min erfarenhet är att det är viktigare att kedjan inte är torr än att den är ren...
På den gamla goda tiden kokade jag kedjan i "Linklyfe" som var ett grafitfett.
Har burken kvar o provade det på trampcykelkedjan, den växlade som en varm
kniv i smör.
Lite spray eller mycket spray. Den stelnar/blir klibbig ändå, eller blir den inte det bara för att man sprayar på tunnt?
Har aldrig brytt mig om varför, det räcker för mig att det uppfyller mina krav...
Brukar aldrig äga hojjen tillräckligt länge för att utvärdera, men nog fan ska man ge den kärlek och service på bästa sätt för det!
Så hur många drivpaket har du lyckats få ut mer än 6500 mil på med denna metoden/sprayen? Var det engångsföreteelese eller funkar den i längden?
Meningen med all mina frågor är att försöka få klart för mig (och för läsarna i tråden) vad som ger längst livslängd på ett drivpaket oavsett vem som har laborerat fram metoden.
Således är det också av intresse att veta:
1.) Kör du med nitad kedja eller inte?
2.) Piratdrev eller original?
3.) Originalkedja eller pirat (ex. DID/RK)
Mvh!
// Niklas
En väl rengjord och lagom smord kedja ser tusen gånger bättre ut också! Icke att förglömma
Den lilla tiden det tar är väl värt för att höja utseendet så pass mycket det faktiskt gör.
Tycker jag.
Två gånger på denna hoj, Daytona 955, andra hojar med o-ring har jag både tvättat, smort med 90-olja och kedjesprej och ibland varit för slö så den gått torrt. Då var det 4 - 5 000 mil, nitat och lås, pirat och pirat..
1.) Nitad kedja
2.) Pirat och original, båda gångerna köpt hos Triumph.
3.) DID, båda gångerna köpt hos Triumph.
Det går helt säkert att få ut minst 2 000 mil till, ännu mer om jag kör den helt slut, men, som sagt, 6 -7 000 räcker för mig.
Utan o-ring är jag mer noga. Koka kedjan med jämna mellanrum och ingen kedjesprej utan vxl-lådsolja 90 eller motorolja rak 50 som gäller. 3 000 mil har jag fått ut som bäst.
Två gånger på denna hoj, Daytona 955, andra hojar med o-ring har jag både tvättat, smort med 90-olja och kedjesprej och ibland varit för slö så den gått torrt. Då var det 4 - 5 000 mil, nitat och lås, pirat och pirat..
1.) Nitad kedja
2.) Pirat och original, båda gångerna köpt hos Triumph.
3.) DID, båda gångerna köpt hos Triumph.
Det går helt säkert att få ut minst 2 000 mil till, ännu mer om jag kör den helt slut, men, som sagt, 6 -7 000 räcker för mig.
Utan o-ring är jag mer noga. Koka kedjan med jämna mellanrum och ingen kedjesprej utan vxl-lådsolja 90 eller motorolja rak 50 som gäller. 3 000 mil har jag fått ut som bäst.
Märker du någon skillnad i livslängd på original vs. pirat kedja/drev?
När du skriver DID menar du då att du köpt kedjan separat (dvs. pirat) eller har den leverats i originalförpackning från Triumph? Köper jag Honda original drivpaket får jag med (i samma förpackning) drev och kedja. Det är DEN kedjan jag kallar original oavsett om den i sin tur ligge ri en egen förpackning där det står DID/RK. Allt ligger i en Honda origibalkartong.
Jag tolkar din tystnad som att du inte vet!
Utan o-ring bytte jag bakdrev varannan gång men med o/x-ring skulle det bli 12 000 - 14 000 mil och det känns lite långt. Det skulle nog korta kedjans livslängd lite, men det är bara vad jag tror, jag vet faktiskt inte.
Aha, för att uppnå en livsängd >6500mil/drivpaket har du:
1.) Kortat kedjan
2.) På vissa drivpaket bytt drev
Det förklarar i så fall varför du lyckats uppnå avsevärt mycket längre livslängd än vad vi någonsin kommit i närheten av.
Genom att korta kedjan när den slitits så mycket att den kommit in på (och kanske passerat) rödmarkeringen som i regel finns på alla hojar och som just markerar "dax för byte" ökar risken markant för att kedjan skall gå av under drift. Gör det det kan det gå riktigt illa om man har otur. Har man tur händer dock inte ett skit mer än att kedjan bara snällt rullar av och kan ställa till det för bakomvarande.
Ett slitet drev (fram eller bak spelar ingen roll även om det är värre med slitet framdrev än bakdrev) sliter också kedjan snabbare.
Det är inte att rekommendera att göra som du gör (kortar kedjan) av ovanstående orsak. Och för att vi inte skall jämföra äpplen med päron skall tilläggas att de livslängder jag redovisat är med ett och samma unika drivpaket utan byten av drev/kedja och utan kortning av kedja annat än vid nyinstallationen (för att uppnå rätt antal länkar).
Bra, nu har vi rätt ut hur det ligger till. Vilken metod/sätt man använder är upp till var och en naturligtvis. Så till trådskaparen säger jag:
Lycka Till!
Visst går det att få ut betydligt fler mil på ett drivpaket. Man hade hojar/lösningar på 80-talet med helt inkapslade kedjor/drivpaket och om jag minns rätt som löpte genom ett oljebad. En sådan kedja/drivpaket håller satans länge. MEN det är få knuttar idag som skulle acceptera designen.
Får man ut ca. 6000mil eller mer på en öppen kedjekonstruktion som jobbar i den miljön som en mc rullar i och med den krafter som den utsätts för så är det inte illa. Man kan naturligtvis byta till kraftigare drev/kedja och utan problem få ut mer mil (med samma skötsel) på precis samma sätt som man kan byta till tunnare prylar för att minska vikt (se majoriteten av tävlingshojarna). Men som sagt var med originalkonstruktion på en standarshoj är ca. 6000mil bra anser jag. Medan når man < 3000mil har man lyckats mindre bra.
// Niklas
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |