Kedjerengörning

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
YZF R6 skrev:
2390837 Vart finns WD40 att köpa?:confused:

Kör på diesel istället, billigare och skonsammare för ringarna. Nej du ska inte lägga kedjan i ett dieselbad..
fyll en petflaska, häll över kedjan.. sen sköljer du efter någon minut med ytterligare diesel.. Med svag SVAG. stårle vatten sköljer du bort dieseln, torkar o smörjer :tummenupp Lampolja funkar lika bra.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
kN_KY skrev:
2390186 Testa detta kanske? Har aldrig testat personligen men allt jag har hört har varit bra....

http://www.scottoiler.com/

Så fort jag börjar tjäna ordentligt med pengar :rolleyes: så blir det en sådan lr kanske en buell.

--------------
Är så trött på att kleta med kedjan och dessutom tar det tid.
Funkar ju om man ska söndagsköra men pendla till jobbet = smörja var och varannan dag = jag blir trött :trött
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Muggen skrev:
2390916 Kör på diesel istället, billigare och skonsammare för ringarna. Nej du ska inte lägga kedjan i ett dieselbad..
fyll en petflaska, häll över kedjan.. sen sköljer du efter någon minut med ytterligare diesel.. Med svag SVAG. stårle vatten sköljer du bort dieseln, torkar o smörjer :tummenupp Lampolja funkar lika bra.

Knappast att diesel är bättre för gummi än vad 5-56/wd-40 är:näsblod
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Mr Helmut skrev:
2391267 Knappast att diesel är bättre för gummi än vad 5-56/wd-40 är:näsblod

tycker du inte det så kör på lampolja om du anser att det är bättre, som jag skrev i tråden.

4500 kom jag med mitt förra drivpaket, då tvätta jag med diesel. Räcker för mig
 

Dr.Bike

Guest
Avfettning, pensel, trasor.
Det är inte "naturgummi" i o-ringarna, så ni behöver inte fundera på vad som är respektive inte är skonsamt mot dem.
Lösningsmedlet i kedjesprayerna är betydligt mycket mer aggresivt mot ringarna än lite avfettning.

Diesel skulle jag inte rekommendera av en ANNAN orsak, och det är att diesel är den värsta miljöboven vi har om den slipper ut i naturen i flytande form.

EN droppe diesel gör EN kubikmeter dricksvatten otjänligt som livsmedel för människor under betydligt längre tid än övriga mer lättflyktiga medel ni räknat upp hittills.

Håll helst till i en tvätthall med oljeavskiljare, eller ett garage där skiten når ortens reningsverk, och inte en dagvattenbrunn.

X-up skrev:
2390813 Jag upprepar....Prova WD40, det är löjligt lätt att få rent kedjan med det!

Ja eller vilken annan petroleumprodukt som helst.

Lika löser lika kanske ni minns från kemilektionerna?

WD40 är ju inget annat än amerikas svar på 5-56 m.fl och alla dessa multisprayer är ju tunn olja, ibland med lite rostlösande fosforsyra i.
 
Last edited:

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
mycket sant dr. Bike..

om jag inte missminner mig så tar det typ 10 år för diesel att försvinna (om det är typ 1 droppe på 10 kubik vatten i en dagbrunn)

jag använder dock diesel med diskborste och tandborste ibland när andan kommer övermig.

jag ser dock tilll att skydda asfalten i garagetså jag inte spiller.
 

tekknoboy

mx 4 life (whife...)
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
hojlös... :(
General E skrev:
2390039 Lånar tråden lite.
Någon som vet något smörj som sitter kvar i regn? Motuls roadplus med ptfe gör det inte.

Körde 1,5h i regn idag. När jag kom fram var kedjan rostig på "rullarna". Suck.

KEDJEWAX!!? :va :)
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top