Kedjeskola? Info drivpaket.

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Göta
Hoj
MT-10
Go kväll
Inför kedjebyte har jag lite funderingar. Verkar finnas en djungel med
olika sorters kedjor? Tex O-ring och X-ring? Färger, friktion, hållbarhet osv.

Har vi några insatta kedjerökare som kan förklara för-, nackdelar och annat
man bör tänka på i samband med val av nytt drivpaket? :)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Brukar köpa den dyraste till min hoj hos Addemoto.
Vill du spara finns kedjor hos Biltema.
Det är en bra ide lossa muttern på främre kedjedrev innan du kapar gamla kedjan.
 
Last edited:

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Göta
Hoj
MT-10
Umm, jag hade tänkt mig lite mer ingående genomgång.
Handlar aldrig sådant på Feltema. Jag vill ha ett helsvart
drivpaket med två kugg mindre bak. Priset är inte viktigast.
Men det finns kedjor "som ger 3 hkr extra" handlar det om
hur kedjan är konstruerad eller om vikten?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det finns helkeramiska hjullager som ger 5 HP extra, öppet filter 2 HP dyra stift 2 HP svindyra tändspolarna 2 HP titan helsystem 12 HP osv osv.

Kontentan är att om du byter till finaste dyraste kedjan ökar inte motorns pumpefekt någonting så en kedja ger inga 3 HP extra.

Därimot kan en kedja röra sig med mindre friktion än en annan kedja och då frigöra att något lite mera HP når hjulet.

Men som vanligt så det du vinner på karusellen förlorar du i släng gungan.

Köper du en tunnare klenare kedja som har den dragfastheten som din hoj behöver så kommer dreven o kedjan med dessa slitas fortare än en kedja som är bredare o har bredare drev.

Addemoto har en mycket bra sida vill jag minnas med vilka kedjor som är lämpliga vi olika användande.
 

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Göta
Hoj
MT-10
Kontentan är att om du byter till finaste dyraste kedjan ökar inte motorns pumpefekt någonting så en kedja ger inga 3 HP extra.

Därimot kan en kedja röra sig med mindre friktion än en annan kedja och då frigöra att något lite mera HP når hjulet.
Därför ja använde " " så klart. Vikt, friktion osv alla bäckar små kan resultera i en snabbare framfart. :)
Jag har gått klart grundskola & gymnasium och sett en MC irl, så vi snackar lite mer ingående grejer än hur en motor fungerar och rörelseenergi. :mattias :lol
Kollar sidan du nämnde.
Edit: Den info jag hittade på Addemoto var rätt värdelös och tillförde ingen ytterligare information. Att en gammel moppe och en 1000cc sporthoj har olika kedjor var ingen direkt nyhet. Tar ett snack med Saarela. :)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Umm, jag hade tänkt mig lite mer ingående genomgång.
Handlar aldrig sådant på Feltema. Jag vill ha ett helsvart
drivpaket med två kugg mindre bak. Priset är inte viktigast.
Men det finns kedjor "som ger 3 hkr extra" handlar det om
hur kedjan är konstruerad eller om vikten?
Har du för låg motoreffekt köp en hoj med mer motoreffekt.
Utom på bana lär det vara svårt skilja mellan 158hp och 161hp.
Själv väljer jag kedja efter livslängd,
dvs med O-ringar eller X-ringar för att hålla kvar fettet runt nitarna i kedjan.
En "öppen" kedja utan O-ringar / X-ringar / xyz-ringar ger givetvis mer effekt på bakhjulet.
Och kortare livslängd.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
1621706979482.png
X ring har dubbel tätning och blir dessutom lite skarpare mot tätningsytan, O ring tätar på två ställen och den avrundade ytan ger viss möjlighet för skräp utifrån att ligga mellan tätning och metall och nöta mer.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Umm, jag hade tänkt mig lite mer ingående genomgång.
Handlar aldrig sådant på Feltema. Jag vill ha ett helsvart
drivpaket med två kugg mindre bak. Priset är inte viktigast.
Men det finns kedjor "som ger 3 hkr extra" handlar det om
hur kedjan är konstruerad eller om vikten?
Det där med 3 HK extra kan du bortse ifrån om du inte kör bana på relativt hög nivå och jagar hundradelar.
Rent generellt så säger man att för att man ska märka av en effektökning utan avancerade mätningar så ska det vara minst 10% ökning. 3HK är för lite för att du ska märka av det vid landsvägskörning även om du kör inspirerat.
Det är dessutom så att dom inte kan ange det i HK eftersom vinsten är procentuell. En motorstarkare maskin ger mer vinst räknat i rena HK eftersom 1% av 10 HK är betydligt mindre än 1% av 150 HK.

Dvs det dom säger att du kan vinna 3HK är "snakeoil". Möjligen kan det vara så att dom i sina mätningar konstaterat att om den är monterat på en motorstarkaste hojen som kedjan tål kan tjäna upp till 3HK men det betyder att dom konstaterat att du kan komma från 200 till 203. Om du har en hoj på 100HK så kommer då då troligen max att tjäna 1,5 HK.
Det är också så att lägst friktion får du med en otätad kedja som är väl rengjord och smord då tätningarna orsakar en viss friktion. Men då får du å andra sidan inte göra annat än att rengöra och smörja kedjan.

Jag skulle säga att köp en X-ring eller O-ring kedja av bra kvalitet. Då håller den längre och sträcker sig lite mindre vilket betyder att du kan göra annat än att kontrollera kedjespänning och byta drivpaket.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Det där med 3 HK extra kan du bortse ifrån om du inte kör bana på relativt hög nivå och jagar hundradelar.
Rent generellt så säger man att för att man ska märka av en effektökning utan avancerade mätningar så ska det vara minst 10% ökning. 3HK är för lite för att du ska märka av det vid landsvägskörning även om du kör inspirerat.
Det är dessutom så att dom inte kan ange det i HK eftersom vinsten är procentuell. En motorstarkare maskin ger mer vinst räknat i rena HK eftersom 1% av 10 HK är betydligt mindre än 1% av 150 HK.

Dvs det dom säger att du kan vinna 3HK är "snakeoil". Möjligen kan det vara så att dom i sina mätningar konstaterat att om den är monterat på en motorstarkaste hojen som kedjan tål kan tjäna upp till 3HK men det betyder att dom konstaterat att du kan komma från 200 till 203. Om du har en hoj på 100HK så kommer då då troligen max att tjäna 1,5 HK.
Det är också så att lägst friktion får du med en otätad kedja som är väl rengjord och smord då tätningarna orsakar en viss friktion. Men då får du å andra sidan inte göra annat än att rengöra och smörja kedjan.

Jag skulle säga att köp en X-ring eller O-ring kedja av bra kvalitet. Då håller den längre och sträcker sig lite mindre vilket betyder att du kan göra annat än att kontrollera kedjespänning och byta drivpaket.
Nja. Friktionen blir ju inte mindre för att hojen har mindre hästar... En kedja tar sin kraft, oavsett vad den sitter på. Jag skulle snarare säga att har du en effektsvag hoj kan det vara av glädje att sätta en otätad kedja, eller i racing på riktigt hög nivå. Själv skulle jag aldrig köpa utan tätning och jag kollar i huvudsak på X-ring men bryr mig inte jättemycket...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Om man riktar blicken mot resten av drivpaketet, dvs. dreven så har du mer att hämta där i form av lättviktsprylar. Rotations/slungkrafter...där finns det lite att förbättra. Precis som med fälgar/hjul o massafördelningen i dessa.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nja. Friktionen blir ju inte mindre för att hojen har mindre hästar... En kedja tar sin kraft, oavsett vad den sitter på. Jag skulle snarare säga att har du en effektsvag hoj kan det vara av glädje att sätta en otätad kedja, eller i racing på riktigt hög nivå. Själv skulle jag aldrig köpa utan tätning och jag kollar i huvudsak på X-ring men bryr mig inte jättemycket...
Visst är det så. Ju lägre effekt en hoj har, desto större blir den relativa effektförlusten av kedjans friktion.
Men i hästar räknat (absoluta siffror) så kommer fler hästar stjälas av en effektstark hoj, eftersom den kan rotera kedjan snabbare och accelerera kedjan snabbare.

Det hela blir rätt uppenbart när man gör två extrema exempel.
På en maskin med 0.1hp kommer kedjans friktion att vara en betydelsefull del av motståndet.
På en maskin med 1000hp kommer kedjan kunna stjäla flera hästkrafter.

Man kan också tänka sig friktionen som att man lägger an lite broms hela tiden. Det kommer att märkas mycket mer i prestandan på en effektsvag maskin, även om det är på en effektstark hoj som bromsen blir som varmast.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Det var nytt för mig att det gömmer sig fett bakom oringarna.

kan egentligen ingenting om kedja. Varför smörjer vi? 1. För att inte oringarna ska torkanoch spricka? 2. För att kedjan inte ska börja rosta?

men de flesta har väl varit med om att det börjar väsnas ganska bra om en kedja som inte tas om hand om? Lite smörj så försvinner det (Är det beläggningar som gör det när man slarvat?), men grisar ner hojen nåt överjävligt... Oavsett märke på kedsesprayen.

Jag gör följande nu för tiden: Tvättar av kedjan med en trasa och lampolja ofta (en gång i veckan) och smörjer med wd-40, torkar av igen. På så vis ser kedjan helt ny ut och inget gris. Brukar byta kedja vartannat år (1000-2000mil) Slöseri? Nja, den billigaste utgiften på hojen skulle jag säga ? Och jag värdesätter känslan att ha ett fräscht drivpaket.

smörjer med kedjespray (Motul har jag fastnat för nu). Hur ofta? Rikligt när jag ställer in hojen för vintern. Under säsongen kanske 2 ggr om jag slarvat med underhållet.
 
Last edited by a moderator:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det var nytt för mig att det gömmer sig fett bakom oringarna.

kan egentligen ingenting om kedja. Varför smörjer vi? 1. För att inte oringarna ska torkanoch spricka? 2. För att kedjan inte ska börja rosta?

men de flesta har väl varit med om att det börjar väsnas ganska bra om en kedja som inte tas om hand om? Lite smörj så försvinner det (Är det beläggningar som gör det när man slarvat?), men grisar ner hojen nåt överjävligt... Oavsett märke på kedsesprayen.

Jag gör följande nu för tiden: Tvättar av kedjan med en trasa och lampolja ofta (en gång i veckan) och smörjer med wd-40, torkar av igen. På så vis ser kedjan helt ny ut och inget gris. Brukar byta kedja vartannat år (1000-2000mil) Slöseri? Nja, den billigaste utgiften på hojen skulle jag säga ? Och jag värdesätter känslan att ha ett fräscht drivpaket.

smörjer med kedjespray (Motul har jag fastnat för nu). Hur ofta? Rikligt när jag ställer in hojen för vintern. Under säsongen kanske 2 ggr om jag slarvat med underhållet.
På körskolan så sa läraren typ "med moderna kedjor behöver du inte smörja mer än för utseende och att det kanske gnisslar lite mindre mellan drev och kedja. FAAAST med tanke på att alla ska hänga på ljuddämpare som inte dämpar ljudet kommer du aldrig höra kedjan"

/R
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
kan egentligen ingenting om kedja. Varför smörjer vi? 1.
För ringarna som sitter runt nitarna, ringarna som rullar mot tänderna på kedjedreven inte är permanentsmorda.
Tar man sedan som jag och smörjer kedjan med motorolja från en vanlig oljekanna , typ
enligt Suzukis instruktioner så blir två flugor på smällen. Dammrester som inte centrifugerats av kedjan vid bakre och främre centrifugen följer med överflödsolja ner på tidningen / hushållspapper jag har liggande under kedjan. Rengöring och smörjning i ett moment ! :)

Men enligt flera här på SH kan du bara skippa smörjning av kedjan. Lika onödigt som tvätta hojen.
Bara byta drivpaket när kedjan / kedjedreven är slut.
 

Bifogat

  • 20210604-Stålring.png
    20210604-Stålring.png
    217 KB · Visningar: 10
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nja. Friktionen blir ju inte mindre för att hojen har mindre hästar... En kedja tar sin kraft, oavsett vad den sitter på. Jag skulle snarare säga att har du en effektsvag hoj kan det vara av glädje att sätta en otätad kedja, eller i racing på riktigt hög nivå. Själv skulle jag aldrig köpa utan tätning och jag kollar i huvudsak på X-ring men bryr mig inte jättemycket...
Om du letar runt lite efter fakta så kommer du att upptäcka att alla ingenjörer i världen som räknar på förluster i transmissioner räknar på att friktionen är i % av ingående effekt. Detta förutsatt att du inte matar in större effekt än vad drivlinan i sig kan hantera. Dvs förlusten i% är relativt konstant och den absoluta förlusten sjunker med lägre inneffekt. Nu är det förvisso så att viss friktion kommer man ändå att ha även om ingående effekt är väldigt låg men faktum är att enligt alla fordonsingenjörer och alla tekniska skrifter så är det så att friktionsförlusterna är lägre vid lägre ingående effekt/moment och högre med högre ingående effekt/moment och att förlusten är i stort sett proportionell mot effekten.

Det säger sig ju också självt. Om du belastar en kedja hårdare och därmed har en större kraft som drar i den och belastar lagringen mellan länk och rulle så kommer det att leda till större friktionsförlust.

Ditt påstående motsägs också av det faktum att en kedja som ger upp till 3HK större förluster inte skulle kunna snurra utan att du hade en motor på över 3 HK. Det skulle betyda att du inte alls skulle klara av att snurra runt hjulet om du lade ur växeln, ställde hojen på centralstöd eller depåstöd och försökte snurra hjulet. Både du och jag vet att det är relativt lätt att snurra runt hjulet. Och både dina och mina armar är ganska långt under 3 HK. Så det är helt omöjligt att inte friktionsförlusterna varierar med ingående moment/effekt. Det vet alla fordonsingenjörer.

Det är ju också så att effekt är en produkt av moment och rotationshastighet (eller kraft och sträcka). Om förlusten vore konstant hela tiden så skulle det innebära att när du sänker hastigheten mot noll så skulle det nödvändiga momentet som krävs för att snurra runt kedjan gå mot oändligheten. I annat fall är ditt påstående helt felaktigt.

Dvs om man tänker igenom lite grundläggande fysik så är det ganska tydligt att ditt påstående inte är korrekt eftersom förlusten varierar med inmatad effekt. Den är relativt konstand relaterat inmatat moment. Men det betyder faktiskt att förlusten är mer eller mindre direkt proportionell mot effekten. Dvs det är % av effekt och inte några HK. Allt annat är bara marknadsföringsdravel.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Hur som, med allt sagt i tråden - råkade av misstag köpa drivpaket med kedja utan o/x-tätningar, sist jag bytte på min XT från 98 (som är himla effektklen). Tycker att jag känner skillnad mot när vanlig o-ringskedja är på. Fast det kan iofs vara inbillning också...

Det är min rapport från verkligheten.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top