Nja. Friktionen blir ju inte mindre för att hojen har mindre hästar... En kedja tar sin kraft, oavsett vad den sitter på. Jag skulle snarare säga att har du en effektsvag hoj kan det vara av glädje att sätta en otätad kedja, eller i racing på riktigt hög nivå. Själv skulle jag aldrig köpa utan tätning och jag kollar i huvudsak på X-ring men bryr mig inte jättemycket...
Om du letar runt lite efter fakta så kommer du att upptäcka att alla ingenjörer i världen som räknar på förluster i transmissioner räknar på att friktionen är i % av ingående effekt. Detta förutsatt att du inte matar in större effekt än vad drivlinan i sig kan hantera. Dvs förlusten i% är relativt konstant och den absoluta förlusten sjunker med lägre inneffekt. Nu är det förvisso så att viss friktion kommer man ändå att ha även om ingående effekt är väldigt låg men faktum är att enligt alla fordonsingenjörer och alla tekniska skrifter så är det så att friktionsförlusterna är lägre vid lägre ingående effekt/moment och högre med högre ingående effekt/moment och att förlusten är i stort sett proportionell mot effekten.
Det säger sig ju också självt. Om du belastar en kedja hårdare och därmed har en större kraft som drar i den och belastar lagringen mellan länk och rulle så kommer det att leda till större friktionsförlust.
Ditt påstående motsägs också av det faktum att en kedja som ger upp till 3HK större förluster inte skulle kunna snurra utan att du hade en motor på över 3 HK. Det skulle betyda att du inte alls skulle klara av att snurra runt hjulet om du lade ur växeln, ställde hojen på centralstöd eller depåstöd och försökte snurra hjulet. Både du och jag vet att det är relativt lätt att snurra runt hjulet. Och både dina och mina armar är ganska långt under 3 HK. Så det är helt omöjligt att inte friktionsförlusterna varierar med ingående moment/effekt. Det vet alla fordonsingenjörer.
Det är ju också så att effekt är en produkt av moment och rotationshastighet (eller kraft och sträcka). Om förlusten vore konstant hela tiden så skulle det innebära att när du sänker hastigheten mot noll så skulle det nödvändiga momentet som krävs för att snurra runt kedjan gå mot oändligheten. I annat fall är ditt påstående helt felaktigt.
Dvs om man tänker igenom lite grundläggande fysik så är det ganska tydligt att ditt påstående inte är korrekt eftersom förlusten varierar med inmatad effekt. Den är relativt konstand relaterat inmatat moment. Men det betyder faktiskt att förlusten är mer eller mindre direkt proportionell mot effekten. Dvs det är % av effekt och inte några HK. Allt annat är bara marknadsföringsdravel.