Keihni fcr39

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Hej
Jag funderar på att köpa ny förgasare till min gsx750r-85, den är borrad till 771cc. Orginal förgasarna är bara på 29mm och dom jag har eventuelt tänkt mig är på 39mm. Dom är inställda för en gsx750rr-89.
Är det för stort eller ??????????????
Mvh J
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Med orginal topp avgas och komp definitivt ja men portar/planar du toppen och hänger på ett seriöst avgas så blir det bättre även om jag tror de blir lite väl stora även då......

EDIT: Vill minnas att man kör fcr39 på 1100 motorerna framförallt om de är lite upptagna i volym så ja jag skulle säga att de är för stora, men vi väntar alla på Andersbrinks intåg i tråden.....
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...sorry att ni fick vänta! :hihi Har precis kört ett 20 km intervallpass på inlines. Lagom mör....

Insuget i toppen på 750 och 1100 är bara 34 mm stort. Allt större än 36 mm är bara slöseri och gör samtidigt att motorn får väldigt taskig gasrespons. Däremot om man trimmar den lilla toppen och plastar upp den kan FCR39'orna komma till sin rätt, fast då kostar det ca 6500 för toppjobbet utöver kostnaden för förgasarna. Vill man verkligen press FCR39'orna ska man byta till 30/26 ventiler och höglyftande kammar med högkompskolvar. Då bör man kunna få runt 135 på bakhjulet.

CV36'or från en gammal gixxer/katana eller Bandit funkar nog bättre.
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Jonas Gardèus skrev:
Hej
Jag funderar på att köpa ny förgasare till min gsx750r-85, den är borrad till 771cc. Orginal förgasarna är bara på 29mm och dom jag har eventuelt tänkt mig är på 39mm. Dom är inställda för en gsx750rr-89.
Är det för stort eller ??????????????
Mvh J
Jag skulle tro att ett par småttisar (33:eek:r) eller RS 36 skulle passa bättre. Kan nog bli lite dött på låg-mellanvarv med 39:eek:r. Keihin skall vara bättre förgasare vad jag har hört-dom har väl mindre modeller ???
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
andersbrink skrev:
...sorry att ni fick vänta! :hihi Har precis kört ett 20 km intervallpass på inlines. Lagom mör....

Insuget i toppen på 750 och 1100 är bara 34 mm stort. Allt större än 36 mm är bara slöseri och gör samtidigt att motorn får väldigt taskig gasrespons. Däremot om man trimmar den lilla toppen och plastar upp den kan FCR39'orna komma till sin rätt, fast då kostar det ca 6500 för toppjobbet utöver kostnaden för förgasarna. Vill man verkligen press FCR39'orna ska man byta till 30/26 ventiler och höglyftande kammar med högkompskolvar. Då bör man kunna få runt 135 på bakhjulet.

CV36'or från en gammal gixxer/katana eller Bandit funkar nog bättre.

Vet ej om det är gjort något i toppen men hög kopp kolvar sitter i.
Hojen går rätt bra, nångra hundradelar från en 10 på strippen ,och den är 20år gammal är rätt bra tyker jag men förgasarna börjar bli dåliga.
 

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Grimsås
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
fcr

Borsiin JR skrev:
Med orginal topp avgas och komp definitivt ja men portar/planar du toppen och hänger på ett seriöst avgas så blir det bättre även om jag tror de blir lite väl stora även då......

EDIT: Vill minnas att man kör fcr39 på 1100 motorerna framförallt om de är lite upptagna i volym så ja jag skulle säga att de är för stora, men vi väntar alla på Andersbrinks intåg i tråden.....



Har kört fcr 39 på min orginal 750rr-89...halva sommarn..........neeeeemas problemas......svarar kalas på alla varvtal från 3000-13500.......


På superbikarna 88-90 körde de med Keihin 41:eek:r upptagna till 42 mm !!!

Körde RS38 innan...........bra mycket sämre.........
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Fungerar det alltså med downdraftförgasare till en sån morot, borde inte tex flotörerna jobba lite konstigt när dom monteras horisontellt :va
 

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Grimsås
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
PD skrev:
Fungerar det alltså med downdraftförgasare till en sån morot, borde inte tex flotörerna jobba lite konstigt när dom monteras horisontellt :va



FCR är INTE downdraft, FCRD är downdraft, de passar ej på oljekylda R........

Dessa förgasare finns för alla hojar t.o.m RC30 ow-01 m fl.

På FCRD är flottörhusen vinklade.

Åter till pilsnern...... :fyllisar
 

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Grimsås
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
andersbrink skrev:
...sorry att ni fick vänta! :hihi Har precis kört ett 20 km intervallpass på inlines. Lagom mör....

Insuget i toppen på 750 och 1100 är bara 34 mm stort. Allt större än 36 mm är bara slöseri och gör samtidigt att motorn får väldigt taskig gasrespons. Däremot om man trimmar den lilla toppen och plastar upp den kan FCR39'orna komma till sin rätt, fast då kostar det ca 6500 för toppjobbet utöver kostnaden för förgasarna. Vill man verkligen press FCR39'orna ska man byta till 30/26 ventiler och höglyftande kammar med högkompskolvar. Då bör man kunna få runt 135 på bakhjulet.

CV36'or från en gammal gixxer/katana eller Bandit funkar nog bättre.



Skitsnack Brink.

I och för sig hade Min RR, cv40 orginal men gasresponsen med fcr39 är enorm....bara Lectron kan slå det soundet..........

mvh H
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
hmm harförmig att det står FCR på mina flatis knasare till YZF,en :va men men jag har inte kollat så noga :)
 

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Grimsås
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
CV36'or från en gammal gixxer/katana eller Bandit funkar nog bättre.[/QUOTE]




Hur många räsermaskiner kör med CV ???????

Pratar vi gasrespons körglädje och effekt så slår INGENTING Keihin FCR.

Jag hade sådana på min 1308. så jag trodde oxo att nu dör väl 750 snurran....men det funkade alldeles optimalt.
 

RoosRacing

Old suzukis still rule the strip
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Grimsås
Hoj
GSXR 750RK-89, Yamaha OW01 2 st
PD skrev:
hmm harförmig att det står FCR på mina flatis knasare till YZF,en :va men men jag har inte kollat så noga :)


Står nog bara FCR.......på dem.

FCR levereras med röda plasttrattar orginal, FCRD lev med ljusblå.
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Funderar själv på att byta ut 29:eek:rna på min 750r. Dom är iofs. borrade till 33.5 mm. Men vilket alternativ är vettigast egentligen?
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Hur många räsermaskiner kör med CV ???????

Pratar vi gasrespons körglädje och effekt så slår INGENTING Keihin FCR.

Jag hade sådana på min 1308. så jag trodde oxo att nu dör väl 750 snurran....men det funkade alldeles optimalt.[/QUOTE]

Honda RC30 vet du väl... :hihi (+alla SS600 som hade förknasare från början) :fatta!

Tillbaks till ölen!

EDIT: Undrar om kanalerna är lika små i en GSX-R750R som en GSX-R750 85-87? :confused:
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
RoosRacing skrev:
Står nog bara FCR.......på dem.

FCR levereras med röda plasttrattar orginal, FCRD lev med ljusblå.
Jag kanske skulle stoppa i en 1100 motor isället så slipper jag undra om det blir förstort
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jonas Gardèus skrev:
Jag kanske skulle stoppa i en 1100 motor isället så slipper jag undra om det blir förstort

Kanske det :) . Man kan förlora lite på lågvarv med förstora förgasare, men det man inte vet tar man ingen skada av. Å du kommer ju inte prova med ett par mindre efter dina 39or. Sen är frågan hur mycket?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
J.J skrev:
Keihin skall vara bättre förgasare vad jag har hört-dom har väl mindre modeller ???

Keihin-fuggarna i min ZXR 750 är 36:eek:r, modellen heter CVK-D36. Dom sitter även i följande hojar:

ZX-600 men inte R
ZZR 600
ZRX1200R
YZF600R (Yamaha)

Kollade upp detta en gång ifall jag skulle behöva reservdelar eller nya fuggar.

Vet inte om det var till nån hjälp, men om nån nu är ute efter ett set Keihin 36:eek:r så kanske det hjälpte lite... :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Faktum kvarstår, insuget i topplocket är trots allt bara 34 mm stort så det blir en 2.5 mm tvär kant runtom mot toppen och insugsgummit. Gashastigheten med 3/4 till fullgas vid mellanhöga varvtal blir lidande och massor av turbulens uppstår. Sen ska man ju ha i åtanke att det bara är 88-89 750 som har 28.5/25 ventiler medans de långslagade 85-87 bara har 26/24 och 90-92 bara har 27/24. Idealet på den otrimmade motorn vore FCR35 och en plastad portad 30/26 trimmad skulle FCR37 funka på den lilla 750-motorn. Uppemot 140hk bör man kunna klämma fram på bakhjulet med ett riktigt bra jobb.

Skål på sig!

RoosRacing skrev:
Skitsnack Brink.

I och för sig hade Min RR, cv40 orginal men gasresponsen med fcr39 är enorm....bara Lectron kan slå det soundet..........

mvh H
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
andersbrink skrev:
Faktum kvarstår, insuget i topplocket är trots allt bara 34 mm stort så det blir en 2.5 mm tvär kant runtom mot toppen och insugsgummit. Gashastigheten med 3/4 till fullgas vid mellanhöga varvtal blir lidande och massor av turbulens uppstår. Sen ska man ju ha i åtanke att det bara är 88-89 750 som har 28.5/25 ventiler medans de långslagade 85-87 bara har 26/24 och 90-92 bara har 27/24. Idealet på den otrimmade motorn vore FCR35 och en plastad portad 30/26 trimmad skulle FCR37 funka på den lilla 750-motorn. Uppemot 140hk bör man kunna klämma fram på bakhjulet med ett riktigt bra jobb.

Skål på sig!
Så det är en 88-89 750 motor jag bör skaffa om jag vill ha mycket effekt och fortfarande åka 750.
140hk låter intressant :hihi , till hur stor kostnad ?
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top