Saken är väl den att jag antingen är för säkerhetsmedveten eller för noga med hur jag ser ut då både skinnstället och jeansen ser ut som crap. Ovanpå detta så måste du ju även ha vettiga skor vilket är mc-stövlar och oavsett vad någon säger så är snygga inte det första ordet gällande sådana.
Sen har jag gjort en riktig highside i stadsmiljö i låg fart och det är ingenting du kan förbereda dig på och det gör jävligt ont att landa på asfalt MED fullt skydd. Det killen i videon gjorde var att hoppa av förberedd vilket är tvärtom vad en highside är dvs oförberedd.
Jag tror du rejsar ganska ordentligt va? Klart du ska ha läder om du kan och vill, med rediga mc-boots och riktigt bra hjälm och handskar!
Smaken är väl som baken. Jag tycker ett onepiece-skinnställ inte funkar alls faktiskt om man ska ta hojen i 30-50km/h ner på stan, 10min enkel väg, och i de hastigheterna tror jag man faktiskt kan skydda sig riktigt bra med annan gear. Sen hänger det ju en jävla massa på hur man kör om man vill undvika allvarliga skador också, det ska vi inte glömma.
Det finns mc-kängor som är lägre men ändå bra stabila också.
Du får gärna berätta om hur din vurpa gick till, och hur skydden du använde fungerade! All sån info är intressant!
Visst, men detta var ju för att testa byxorna. Vi kan ju inte förvänta oss att han ska ta hojen in i innerstaden och köra in i en personbil i 70 knyck så vi kan se hur byxorna håller, det finns ju hur många parametrar som helst. Där snackar vi ju att TUR är en oerhört mycket större parameter än materialet i brallorna. Åker du in med huvudet i en mötande buss eller får en vass stolpe in i sidan mellan skydden så kan vi nog skita i om det är läder eller allvädersjacka.
Klart han var förberedd på att han skulle vurpa, det är ju svårt att komma ifrån när man gör ett test. Jag tyckte ändå att han gjorde det rätt verklighetstroget, såg inte ut som han försiktigt la sig tillrätta ner mot marken, det var en ganska hyffsad smäll det där.
Ang själva smällen i backen är det ju klart SKYDDEN som är mest viktigt och inte om materialet är läder eller kevlarjeans. Jag har inte testat så många mcjeans men vad jag läst finns det ett flertal som har likadana skydd som motsvarande läderbyxor och allvädersbyxor. Men visst, där kan det absolut vara en skillnad.
Min egna vurperfarenhet kommer enbart från min moppetid. Körde en DT50 rakt in i sidan av motorhuven på en bil som stog still i längsriktning på gatan, jag höll på att köra förbi den på vänstersidan, och plötsligt svängde ut i vägbanan. Det gick väl en 40km/h kanske. Jag flög handlöst över huven, rakt fram på gatan, gled och tumlade runt. Jag hade utmärkta skydd på mig, eller inte... (jeans o sommarjacka+sneakers). Fick lite ont i ena foten, blåmärken på bena, men inget mer än så. Kunde sen köra därifrån på min moppe som dock inte gick att koppla så bra med efter detta.
Just i mitt fall sitter skydden bättre i kevlarjeansen än skinnbrallorna. Men det beror nog mest på att skinnbrallorna är något år och har tappat formen en aning så som skinn gör med tiden. Hur man fäster skydden är samma på båda brallorna.
Sen syns det ju naturligtvis att man har skydd i jeansen. Vill man att det ska se ut precis som vanliga jeans får man nog köra utan skydd. Det tycker jag vore dumt däremot, skydden fyller nog en större funktion för gatkörning än slittåligheten.
Kevlarjeansen är bra om man ska åka till en polare och fika eller till något ställe där man ska promenera runt en timme eller så. Ska jag ta hojen till jobbet och jobba 8-9 timmar så skulle jag ändå ha ombyte med mig.
Det finns även jeans där skydden är lättare att plocka ur (framsidan), så man kan slänga dem i väskan. Men jag vet inte om det är lika bra ur säkerhetssynpunkt!