"Kevlarjeans är skit, läder är det ENDA som gäller på asfalt"

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Som glidskydd i lägre farter så är det nog inga problem.

Testet i första inlägget är ju hur som helst värdelöst då han går in i 66 och 78km/h men sen bromsar ner bra mkt av farten och att det senare skulle vara en highsider..
np.jpg
Det jag inte fattar med skydds jeans är att när du väl stoppat in skydd och fått bra slitstyrka så är det i stort sett lika obekvämt/fult som underdelen på ett skinnställ?
 
Last edited:

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Som glidskydd i lägre farter så är det nog inga problem.

Testet i första inlägget är ju hur som helst värdelöst då han går in i 66 och 78km/h men sen bromsar ner bra mkt av farten och att det senare skulle vara en highsider..
View attachment 417665
Det jag inte fattar med skydds jeans är att när du väl stoppat in skydd och fått bra slitstyrka så är det i stort sett lika obekvämt/fult som underdelen på ett skinnställ?

Varför är testet värdelöst? Det speglar väl snarare en verklig situation ganska väl, jag kan mycket väl tänka mig en situation där man skulle komma och köra i den farten, nått händer.. man hinner antagligen bromsa lite vilket också kanske medför vurpan.. Tror det händer oftare än att man inte rör bromsen whatsoever..

Den andra vurpan är väl kanske inte en fullständig highsider, men det är ingen low heller.. snarare en side-sider :p Oavsett är det ingen overklig eller tillrättalagd situation.

Jag vet inte jag, tycker absolut inte det är lika fult som raceskinnbrallor med skrap-puckar om vi tänker oss stadskörning och att gå in på ICA och handla, inte ens nära.. Sen kan man ju dra liknelser här mot textilställ också med likvärdiga skyddsmaterial, som även kan vara vattentäta och bättre på andra sätt.. samt mycket snyggare att gå igenom stan med.

Du lär väl kunna acceptera skillnaden mellan att gå in på köpcentret med en powerrangers-suit där man knappt kan stå rakt, och ett par extravadderade mcjeans med skydd i+en schysst textiljacka?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Däremot är min egna uppfattning (gear-nörd) att kevlarjeans saknar eller har stora brister på faktiska skydd mot stötar. Höft och knäskydd är inte alls i samma klass som de är på skinnställ och vid nedläggning i 50km/h med knäskålen först så hjälper inte kevlarens slitstryka så mycket :gnissla
Beror nog på modell. Jag har ett par Lindstrands Wrap och de såldes utan skydd, de fick man köpa löst. De lösa skydden var exakt samma som i mina skinnbrallor. Vad jag vet har Jofama bara en sorts skydd, dvs samma i alla kläder.
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Beror nog på modell. Jag har ett par Lindstrands Wrap och de såldes utan skydd, de fick man köpa löst. De lösa skydden var exakt samma som i mina skinnbrallor. Vad jag vet har Jofama bara en sorts skydd, dvs samma i alla kläder.

Kan stämma på några utvalda modeller, dock är ju risken att du hamnar i situationen beskriven en bit upp då att skydden inte sitter (kvar) där det ska vid eventuellt krasch. Sen om Jofama som märke kör samma skydd i skinnställen som tillbehörsval till jeans kan ju både vara bra och dåligt (ej koll på utformning och storlek på dessa).
Men skulle jag trycka i de skydden som är i mitt Daineseställ i ett par kevlarbyxor skulle de se lite roligare ut :gråta
 

Eataz

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R-15 Tidigare: 990 adventure, bandit 1250, bandit 1200s, fe450, 690 enduro x2, 990 smt x2, vn800
Lindstrands Curtis brallorna har större skydd för höft och knä än mina förra allväders från Scott. Kanske inte säger så mycket, men tycker att dom i jeansen känns tjocka och robusta.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Varför är testet värdelöst? Det speglar väl snarare en verklig situation ganska väl, jag kan mycket väl tänka mig en situation där man skulle komma och köra i den farten, nått händer.. man hinner antagligen bromsa lite vilket också kanske medför vurpan.. Tror det händer oftare än att man inte rör bromsen whatsoever..

Den andra vurpan är väl kanske inte en fullständig highsider, men det är ingen low heller.. snarare en side-sider :p Oavsett är det ingen overklig eller tillrättalagd situation.

Jag vet inte jag, tycker absolut inte det är lika fult som raceskinnbrallor med skrap-puckar om vi tänker oss stadskörning och att gå in på ICA och handla, inte ens nära.. Sen kan man ju dra liknelser här mot textilställ också med likvärdiga skyddsmaterial, som även kan vara vattentäta och bättre på andra sätt.. samt mycket snyggare att gå igenom stan med.

Du lär väl kunna acceptera skillnaden mellan att gå in på köpcentret med en powerrangers-suit där man knappt kan stå rakt, och ett par extravadderade mcjeans med skydd i+en schysst textiljacka?

Saken är väl den att jag antingen är för säkerhetsmedveten eller för noga med hur jag ser ut då både skinnstället och jeansen ser ut som crap. Ovanpå detta så måste du ju även ha vettiga skor vilket är mc-stövlar och oavsett vad någon säger så är snygga inte det första ordet gällande sådana.

Sen har jag gjort en riktig highside i stadsmiljö i låg fart och det är ingenting du kan förbereda dig på och det gör jävligt ont att landa på asfalt MED fullt skydd. Det killen i videon gjorde var att hoppa av förberedd vilket är tvärtom vad en highside är dvs oförberedd.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kan stämma på några utvalda modeller, dock är ju risken att du hamnar i situationen beskriven en bit upp då att skydden inte sitter (kvar) där det ska vid eventuellt krasch. Sen om Jofama som märke kör samma skydd i skinnställen som tillbehörsval till jeans kan ju både vara bra och dåligt (ej koll på utformning och storlek på dessa).
Men skulle jag trycka i de skydden som är i mitt Daineseställ i ett par kevlarbyxor skulle de se lite roligare ut :gråta
Just i mitt fall sitter skydden bättre i kevlarjeansen än skinnbrallorna. Men det beror nog mest på att skinnbrallorna är något år och har tappat formen en aning så som skinn gör med tiden. Hur man fäster skydden är samma på båda brallorna.

Sen syns det ju naturligtvis att man har skydd i jeansen. Vill man att det ska se ut precis som vanliga jeans får man nog köra utan skydd. Det tycker jag vore dumt däremot, skydden fyller nog en större funktion för gatkörning än slittåligheten.

Kevlarjeansen är bra om man ska åka till en polare och fika eller till något ställe där man ska promenera runt en timme eller så. Ska jag ta hojen till jobbet och jobba 8-9 timmar så skulle jag ändå ha ombyte med mig.
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Saken är väl den att jag antingen är för säkerhetsmedveten eller för noga med hur jag ser ut då både skinnstället och jeansen ser ut som crap. Ovanpå detta så måste du ju även ha vettiga skor vilket är mc-stövlar och oavsett vad någon säger så är snygga inte det första ordet gällande sådana.

Sen har jag gjort en riktig highside i stadsmiljö i låg fart och det är ingenting du kan förbereda dig på och det gör jävligt ont att landa på asfalt MED fullt skydd. Det killen i videon gjorde var att hoppa av förberedd vilket är tvärtom vad en highside är dvs oförberedd.

Jag tror du rejsar ganska ordentligt va? Klart du ska ha läder om du kan och vill, med rediga mc-boots och riktigt bra hjälm och handskar!

Smaken är väl som baken. Jag tycker ett onepiece-skinnställ inte funkar alls faktiskt om man ska ta hojen i 30-50km/h ner på stan, 10min enkel väg, och i de hastigheterna tror jag man faktiskt kan skydda sig riktigt bra med annan gear. Sen hänger det ju en jävla massa på hur man kör om man vill undvika allvarliga skador också, det ska vi inte glömma.

Det finns mc-kängor som är lägre men ändå bra stabila också.

Du får gärna berätta om hur din vurpa gick till, och hur skydden du använde fungerade! All sån info är intressant!

Visst, men detta var ju för att testa byxorna. Vi kan ju inte förvänta oss att han ska ta hojen in i innerstaden och köra in i en personbil i 70 knyck så vi kan se hur byxorna håller, det finns ju hur många parametrar som helst. Där snackar vi ju att TUR är en oerhört mycket större parameter än materialet i brallorna. Åker du in med huvudet i en mötande buss eller får en vass stolpe in i sidan mellan skydden så kan vi nog skita i om det är läder eller allvädersjacka.

Klart han var förberedd på att han skulle vurpa, det är ju svårt att komma ifrån när man gör ett test. Jag tyckte ändå att han gjorde det rätt verklighetstroget, såg inte ut som han försiktigt la sig tillrätta ner mot marken, det var en ganska hyffsad smäll det där.

Ang själva smällen i backen är det ju klart SKYDDEN som är mest viktigt och inte om materialet är läder eller kevlarjeans. Jag har inte testat så många mcjeans men vad jag läst finns det ett flertal som har likadana skydd som motsvarande läderbyxor och allvädersbyxor. Men visst, där kan det absolut vara en skillnad.

Min egna vurperfarenhet kommer enbart från min moppetid. Körde en DT50 rakt in i sidan av motorhuven på en bil som stog still i längsriktning på gatan, jag höll på att köra förbi den på vänstersidan, och plötsligt svängde ut i vägbanan. Det gick väl en 40km/h kanske. Jag flög handlöst över huven, rakt fram på gatan, gled och tumlade runt. Jag hade utmärkta skydd på mig, eller inte... (jeans o sommarjacka+sneakers). Fick lite ont i ena foten, blåmärken på bena, men inget mer än så. Kunde sen köra därifrån på min moppe som dock inte gick att koppla så bra med efter detta.

Just i mitt fall sitter skydden bättre i kevlarjeansen än skinnbrallorna. Men det beror nog mest på att skinnbrallorna är något år och har tappat formen en aning så som skinn gör med tiden. Hur man fäster skydden är samma på båda brallorna.

Sen syns det ju naturligtvis att man har skydd i jeansen. Vill man att det ska se ut precis som vanliga jeans får man nog köra utan skydd. Det tycker jag vore dumt däremot, skydden fyller nog en större funktion för gatkörning än slittåligheten.

Kevlarjeansen är bra om man ska åka till en polare och fika eller till något ställe där man ska promenera runt en timme eller så. Ska jag ta hojen till jobbet och jobba 8-9 timmar så skulle jag ändå ha ombyte med mig.

Det finns även jeans där skydden är lättare att plocka ur (framsidan), så man kan slänga dem i väskan. Men jag vet inte om det är lika bra ur säkerhetssynpunkt!
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag tror du rejsar ganska ordentligt va? Klart du ska ha läder om du kan och vill, med rediga mc-boots och riktigt bra hjälm och handskar!

Smaken är väl som baken. Jag tycker ett onepiece-skinnställ inte funkar alls faktiskt om man ska ta hojen i 30-50km/h ner på stan, 10min enkel väg, och i de hastigheterna tror jag man faktiskt kan skydda sig riktigt bra med annan gear. Sen hänger det ju en jävla massa på hur man kör om man vill undvika allvarliga skador också, det ska vi inte glömma.

Det finns mc-kängor som är lägre men ändå bra stabila också.

Du får gärna berätta om hur din vurpa gick till, och hur skydden du använde fungerade! All sån info är intressant!

Visst, men detta var ju för att testa byxorna. Vi kan ju inte förvänta oss att han ska ta hojen in i innerstaden och köra in i en personbil i 70 knyck så vi kan se hur byxorna håller, det finns ju hur många parametrar som helst. Där snackar vi ju att TUR är en oerhört mycket större parameter än materialet i brallorna. Åker du in med huvudet i en mötande buss eller får en vass stolpe in i sidan mellan skydden så kan vi nog skita i om det är läder eller allvädersjacka.

Klart han var förberedd på att han skulle vurpa, det är ju svårt att komma ifrån när man gör ett test. Jag tyckte ändå att han gjorde det rätt verklighetstroget, såg inte ut som han försiktigt la sig tillrätta ner mot marken, det var en ganska hyffsad smäll det där.

Ang själva smällen i backen är det ju klart SKYDDEN som är mest viktigt och inte om materialet är läder eller kevlarjeans. Jag har inte testat så många mcjeans men vad jag läst finns det ett flertal som har likadana skydd som motsvarande läderbyxor och allvädersbyxor. Men visst, där kan det absolut vara en skillnad.

Min egna vurperfarenhet kommer enbart från min moppetid. Körde en DT50 rakt in i sidan av motorhuven på en bil som stog still i längsriktning på gatan, jag höll på att köra förbi den på vänstersidan, och plötsligt svängde ut i vägbanan. Det gick väl en 40km/h kanske. Jag flög handlöst över huven, rakt fram på gatan, gled och tumlade runt. Jag hade utmärkta skydd på mig, eller inte... (jeans o sommarjacka+sneakers). Fick lite ont i ena foten, blåmärken på bena, men inget mer än så. Kunde sen köra därifrån på min moppe som dock inte gick att koppla så bra med efter detta.

Det är just detta jag menar då jag som du påpekar knappast håller igen när jag kör och därför alltid har full utrustning.

Min vurpa gjorde jag i ca 30km/h när bakdäcket släppte på ett övergångsställe och fick fäste efteråt=highsider.
Detta var alltså i tätbebyggt område där jag respekterar fartgränser. Utgången blev att jag landade på backen fick hojen på ena benet och gled så i 15m. Nu hade jag a-stars bästa stövlar och helställ+allt annat och ändå så hade jag problem att ta mig ur sängen dagen därpå.

Min enda åsikt är att alla mc-plagg generellt är fula och därför kan jag lika bra ha helställ.
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Det är just detta jag menar då jag som du påpekar knappast håller igen när jag kör och därför alltid har full utrustning.

Min vurpa gjorde jag i ca 30km/h när bakdäcket släppte på ett övergångsställe och fick fäste efteråt=highsider.
Detta var alltså i tätbebyggt område där jag respekterar fartgränser. Utgången blev att jag landade på backen fick hojen på ena benet och gled så i 15m. Nu hade jag a-stars bästa stövlar och helställ+allt annat och ändå så hade jag problem att ta mig ur sängen dagen därpå.

Min enda åsikt är att alla mc-plagg generellt är fula och därför kan jag lika bra ha helställ.

Jag vill alltså påpeka att även jag tycker hel-skinnställ (av riktigt bra kvalitet, med rätt passform) är BÄST ur säkerhetssynpunkt. Det tror jag ingen kan bestrida..

Anledningen till denna tråd var i huvudsak att försöka se om inte kjeans och textilskydd ändå är relativt BRA och inte totalt värdelösa såsom många påstår.

Dina skador som du beskriver verkar ju mest vara sviter av själva stötarna. Stövlar ska man ha, det håller jag verkligen med om, själv ska jag köpa cross-stövlar och ha dem mestadels tror jag, då jag ändå kommer köra en hel del offroad.

Men hur mkt skyddade själva skinnet dig vid din olycka som Hi-Art eller kevlar inte hade skyddat? Det vettefanken. Det ska väl kanske göra ont att flyga av en hoj, även i 30.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
orkar inte läsa alla kommentarer men när jag skulle avgöra skinn vs kev jeans och läste igenom alla kommentarer jag kunde hitta på SH så är min slutsats att stadskörning = kev, idiotköra på landsväg/motorväg = skinn.
samt att allt för många har sett tävlingsförarna vurpa i extrema hastigheter och därav mer eller mindre torr att dom är stålmannen i skinställ, och menar på att vurpa i 50km/h i skinn så händer nada medans samma vurpa i kevlar så skrapar du sönder hela kroppen och benpiporna sticker ut till höger och vänster......
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hittade en oljefläck ut ur en rondell i England på 80-talet. 60 - 70 kph och Rukkas regnställ där det blev skrapat och därmed otätt på höften och en femkronas hål nedanför armbågen. Skinnkläder utan skydd under så det var lite svårt att gå utan att halta i några dagar.:rodnar
Vanliga jeans hade klarat sig lika bra som regnstället så det handlar mer om att gå omkull på "rätt" sätt.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
orkar inte läsa alla kommentarer men när jag skulle avgöra skinn vs kev jeans och läste igenom alla kommentarer jag kunde hitta på SH så är min slutsats att stadskörning = kev, idiotköra på landsväg/motorväg = skinn.
samt att allt för många har sett tävlingsförarna vurpa i extrema hastigheter och därav mer eller mindre torr att dom är stålmannen i skinställ, och menar på att vurpa i 50km/h i skinn så händer nada medans samma vurpa i kevlar så skrapar du sönder hela kroppen och benpiporna sticker ut till höger och vänster......

Jo många har en övertro till skydden ibland. Det går inte att jämföra bana och gata rakt av eftersom det är helt olika miljöer. På gata är det mer en fråga om vad det tar stopp i än hur länge man kan glida på asfalt.

Som så fint illustrerat i denna gamla snutt om säkerhet. Inte den bästa bildkvaliten men innebörden går nog fram.

https://www.youtube.com/watch?v=cXCy6vw0dkI
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
orkar inte läsa alla kommentarer men när jag skulle avgöra skinn vs kev jeans och läste igenom alla kommentarer jag kunde hitta på SH så är min slutsats att stadskörning = kev, idiotköra på landsväg/motorväg = skinn.
samt att allt för många har sett tävlingsförarna vurpa i extrema hastigheter och därav mer eller mindre torr att dom är stålmannen i skinställ, och menar på att vurpa i 50km/h i skinn så händer nada medans samma vurpa i kevlar så skrapar du sönder hela kroppen och benpiporna sticker ut till höger och vänster......

Jo många har en övertro till skydden ibland. Det går inte att jämföra bana och gata rakt av eftersom det är helt olika miljöer. På gata är det mer en fråga om vad det tar stopp i än hur länge man kan glida på asfalt.

Som så fint illustrerat i denna gamla snutt om säkerhet. Inte den bästa bildkvaliten men innebörden går nog fram.

https://www.youtube.com/watch?v=cXCy6vw0dkI

Håller med er båda. Bra video det där, inte sett den förut! I stadskörning (såvida man inte kör med kläder som inte tål något skrap alls) så är det nog faktiskt själva skydden, TUR, och hur man kör som är de stora faktorerna. Speciellt var och när man skulle vurpa. Spelar ingen roll om du har en rustning på dig om du träffas av ett tungt fordon..

Men lite mer On topic! Skulle gärna höra från fler personer som faktiskt kör, och har vurpat med, textilställ eller mc-jeans (eller kevlarhoodies och allt sånt som finns)!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tog ett par sekunder innan jag insåg att det visst måste vara isdäck på hojen också. Fiiiiifan! Vad tänker man när man ens testar det där?

Jag förmodar att testet var lika oplanerat som ofrivilligt.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?261784-David-f%E5r-smaka-p%E5-isdubbar-KRASH

Men det är nog bara en tidsfråga innan det sker en allvarlig hojolycka med hemdubbade isdäck i Sverige. Det är ju ingen slump att riktiga isracinghojar har väl tilltagna skydd över båda hjulen.
 
Last edited:

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Jag förmodar att testet var lika oplanerat som ofrivilligt.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?261784-David-f%E5r-smaka-p%E5-isdubbar-KRASH

Men det är nog bara en tidsfråga innan det sker en allvarlig hojolycka med hemdubbade isdäck i Sverige. Det är ju ingen slump att riktiga isracinghojar har väl tilltagna skydd över båda hjulen.

Fattar inte att han ändå inte blev söndertrasad i bollarna...även om kevlaren kan hålla så borde krafterna genom tyget kunna krossa både det enda och det andra??:S
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag vill alltså påpeka att även jag tycker hel-skinnställ (av riktigt bra kvalitet, med rätt passform) är BÄST ur säkerhetssynpunkt. Det tror jag ingen kan bestrida..

Anledningen till denna tråd var i huvudsak att försöka se om inte kjeans och textilskydd ändå är relativt BRA och inte totalt värdelösa såsom många påstår.

Dina skador som du beskriver verkar ju mest vara sviter av själva stötarna. Stövlar ska man ha, det håller jag verkligen med om, själv ska jag köpa cross-stövlar och ha dem mestadels tror jag, då jag ändå kommer köra en hel del offroad.

Men hur mkt skyddade själva skinnet dig vid din olycka som Hi-Art eller kevlar inte hade skyddat? Det vettefanken. Det ska väl kanske göra ont att flyga av en hoj, även i 30.

Det jag undrar med jeansen är huruvida skydden sitter kvar och inte rör sig.
Skinnställets skydd satt kvar även om höftskydden inte är lika bra som benskydden. Vid enbart glidning på asfalt funkar säkert jeansen utmärkt men det är ganska sällan man bara glider vid en krasch(av 4st har det aldrig hänt mig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad TKD testet bevisar är inte att kevlarjeans är bra att ha. Det bevisar om man tittar på skadorna att med bra kvalite på jeanstyget behövs inte kevlar i de här hastigheterna.
Jag vet, har vurpat 2 ggr i de här hastigheterna och jeansen höll. De var faktiskt helt oskadda, inget behov av lagning. Men det var länge sedan. När jeans var nått man köpte som arbetskläder. För min del inköpta för jobb som jungman.
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top