Kickaxel Husaberg 650

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Är kickaxeln en svag punkt i Husamotorn?

Jag har hört mig för lite och fött höra att det kan vara lite knepigt att byta den då man väldigt lätt kan ta loss kickaxeldrevet och ställa om lite prylar i motorn.
Tycker ni att man kan ta sig an att byta den själv, eller bör man lämna iväg den?

Logiskt sett så borde det väl bara vara att ställa motorn i TDC och sedan ställa kammarna i nolläge efter montering?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Skulle kamkedjan kugga över för att man bytar kickaxeln eller vaddå?

Nja. Det är väl bara så att det är väldigt lätt att kicken hamnar ur sitt läge vid montering och demonterning av transkåpan. Bara att göra om o göra rätt. Men när man väl lyckas kan man ge sig fan på att vattenpumpspackboxen gått istället. Då gör man om några gånger till. Muphys lag :huvet
 

streetgixxer

FSRacing Supermoto/Trial
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 500 SM -12,Orion 125cc fiddy -09
hehe ja har bytt axel på min fd husa 650 3 gånger, totalt värdelösa axlar, mina gick sönder hela tiden, kan ju säga att de e ett helvete första gången att byta den, spec. att vrida tillbaka fjädern:D men gör som du vill ja brukar alltid prova fixa skiten o om inte de funkar så e de bara o lämna in,
köp isåfall ktm:s kickaxel, de ska finnas en som passar perfekt, den håller bra,

ja bytte tändstift på min husa oxå o då slapp ja "återkicken" eller va man säger,, då gick den mjukt att kicka:tummenupp
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Skulle kamkedjan kugga över för att man bytar kickaxeln eller vaddå?
Kamkedjan rubbas ju inte,men däremot går det ju att ha vevaxeldrev och drevet på mellanaxeln i fel läge när man monterar tillbaka kopplingskorgen om man inte tänker sig för.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Kamkedjan rubbas ju inte,men däremot går det ju att ha vevaxeldrev och drevet på mellanaxeln i fel läge när man monterar tillbaka kopplingskorgen om man inte tänker sig för.

Vad händer då? :O Det borde väl synas ganska tydligt att saker och ting inte stämmer isf?

hehe ja har bytt axel på min fd husa 650 3 gånger, totalt värdelösa axlar, mina gick sönder hela tiden, kan ju säga att de e ett helvete första gången att byta den, spec. att vrida tillbaka fjädern:D men gör som du vill ja brukar alltid prova fixa skiten o om inte de funkar så e de bara o lämna in,
köp isåfall ktm:s kickaxel, de ska finnas en som passar perfekt, den håller bra,

ja bytte tändstift på min husa oxå o då slapp ja "återkicken" eller va man säger,, då gick den mjukt att kicka:tummenupp


Vet du något bra knep när man ska vrida tillbaka fjädern?
Vet du vilken KTM axel som passar? eller rättare sagt, axeln från vilken modell/år.
Cykeln i fråga är en 650 -02.

Skulle kamkedjan kugga över för att man bytar kickaxeln eller vaddå?

Nja. Det är väl bara så att det är väldigt lätt att kicken hamnar ur sitt läge vid montering och demonterning av transkåpan. Bara att göra om o göra rätt. Men när man väl lyckas kan man ge sig fan på att vattenpumpspackboxen gått istället. Då gör man om några gånger till. Muphys lag :huvet



Så det jag lär behöva är packning till transkåpan, ny packbox till vattenpumpen och en kickaxel, eller brukar det vara något annat som man byter i samband med kickaxelbyte?
 
Last edited:

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
På de första modellerna av Husa650 så var kick axeln felhärdad. Jag lyckades med mitt kyckling ben(totalvikt 60kg) kicka av axeln. Svårt att säga om du skall byta den själv, men tar man det i tur o ordning och tänker sig för så är det inga problem.

Jag hade inte meckat jätte mycket innan jag gjorde detta, men löste det fint.

Det som "Barret" säger skall du inte glömma.
Självklart gick min vattenpumpspackbox åt helvete. Oljan såg ut som mjölk, typiskt. Bara att riva igen, gör om gör rätt.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Det låter inte som att det ska vara något problem.

Jag har ringt runt lite och frågat efter priser på axeln. Första firman jag ringde ville ha 3000 för den, andra firman ( MC sport ) ville ha 2000.
En annan kille sa att om jag skrev in artikelnummret på Karlströms sida så ligger axeln på runt en tusenlapp.
Är det någon som vet hur man får tag i artikelnummret på div delar i motorn? tex kickaxeln.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Det låter inte som att det ska vara något problem.

Jag har ringt runt lite och frågat efter priser på axeln. Första firman jag ringde ville ha 3000 för den, andra firman ( MC sport ) ville ha 2000.
En annan kille sa att om jag skrev in artikelnummret på Karlströms sida så ligger axeln på runt en tusenlapp.
Är det någon som vet hur man får tag i artikelnummret på div delar i motorn? tex kickaxeln.

Husaberg.com finns alla manualer, reservdelslistor osv
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tackar. 2879:- : /


Någon som har nån info om den där KTM axeln som skulle hålla bättre?
Kan inte tänka mig att någon KTM-axel skulle passa.Dessutom sitter kicken på andra sidan på KTM så allt är spegelvänt.
 

Peabe

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2008
Ort
Mariehamn, Åland
Hoj
Yamaha R1 -98, Husaberg FS650 -02
Jag har en precis likadan Husa som jag kickade av axeln på i höstas. Beställde denna från Karlströms motor: "80033050000 KICKSTARTER SHAFT -03 983,00 SEK" och det har fungerat hur bra som helst sen dess iaf! (Har iofs inte kört mer än 10 timmar sen dess men....) Såg nu att den stigit i pris till 1 367,84 SEK.... :/ Men den passade inte 100% direkt... fick slipa ner lite på insidan av "flärpen" som håller i den där fjäderbelastade vippan då den tog i blocket på insidan å karvade lös aluminiumspån ner i motorn... :( Nåja vart ingen större fara. Bara som förvarning!

Dessutom sitter kicken på andra sidan på KTM så allt är spegelvänt.

Beror väl på vilken KTM vi pratar om de. 660 -05 och Duke II har iaf vänsterkick, medans 520 -00 har höger..
 
Last edited:

Peabe

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2008
Ort
Mariehamn, Åland
Hoj
Yamaha R1 -98, Husaberg FS650 -02
Varken kickaxel eller något annat hos LC4 har särskilt mycket gemensamt med Husaberg.

Uppdaterade mitt föregående inlägg då det lätt kunde feltolkas

Var vänster å högerkick jag skulle kommentera och inte om delarna passar mellan dom lr inte för det har jag ingen aning om. My bad.
 

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Ort
ronneby
Hoj
Husaberg fs650
(Har iofs inte kört mer än 10 timmar sen dess men....) ..[/QUOTE skrev:
har du kört husa 10 tim så har du kickat minst 1 timme:D
kickade av min i sommras i stekande sol och skinnställ mitt i ödemarken.:mad:

lämnade in och fick bytt. tydligen så har husa korrigerat den äldre dåliga axeln
så originaldelar funkar nog bäst
 
Last edited:

streetgixxer

FSRacing Supermoto/Trial
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 500 SM -12,Orion 125cc fiddy -09
DET FINNS EN KTM AXEL SOM PASSAR punkt slut, ja köpte som sagt en från ktm tyvärr kommer ja inte ihåg vilken den va men skulle tro att det är från en äldre modell som -00 till -04 axel inte säker.

husa axlarna ska som sagt vara felhärdade på någe vis så dom går lättare av, ja köpte min axel på kw-service i strängnäs för 1000 lappen

någe knep finns de säkert många av själv använde ja kicken att dra tillbaka fjädern medans farsan satte dit spärrbricka som sitter brevid, sen e de bara o försiktigt ta bort kicken, på med dreven sen packningen o kåpan, man får tänkta på märkningarna på dreven så tändningen mm blir rätt, de e iaf 2 pluppar i dreven som ska matcha varann. kommer inte ihåg så värst men annars kolla manualen till husan:)
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
DET FINNS EN KTM AXEL SOM PASSAR punkt slut, ja köpte som sagt en från ktm tyvärr kommer ja inte ihåg vilken den va men skulle tro att det är från en äldre modell som -00 till -04 axel inte säker.

husa axlarna ska som sagt vara felhärdade på någe vis så dom går lättare av, ja köpte min axel på kw-service i strängnäs för 1000 lappen

någe knep finns de säkert många av själv använde ja kicken att dra tillbaka fjädern medans farsan satte dit spärrbricka som sitter brevid, sen e de bara o försiktigt ta bort kicken, på med dreven sen packningen o kåpan, man får tänkta på märkningarna på dreven så tändningen mm blir rätt, de e iaf 2 pluppar i dreven som ska matcha varann. kommer inte ihåg så värst men annars kolla manualen till husan:)

Jag antar att killarna på kw-service berättade för dig att det gick att köra med en KTM axel?
Isf lär jag beställa en från dom imorgon.
Du fick inte sitta och slipa på axeln för att den inte skulle ta i kåpan?
 

streetgixxer

FSRacing Supermoto/Trial
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 500 SM -12,Orion 125cc fiddy -09
Jag antar att killarna på kw-service berättade för dig att det gick att köra med en KTM axel?
Isf lär jag beställa en från dom imorgon.
Du fick inte sitta och slipa på axeln för att den inte skulle ta i kåpan?

aa beställ därifrån. nope behövde ej slipa..:tummenupp
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top