Kidsen på bönpallen..

F.A

Medlem
Gick med
5 Sep 2006
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki 1100r-91 .BMW F800R
:confused: Tänkte kasta upp ena 9åringen på hojen och dra en repa:D
app app säger chefen:confused: skinnställ stövlar riktigt passande hjälm
handskar skall appliceras på ungen-eehhh visst -hoppa av vi får handla lite först gumman.. Fan måste man lägga ut 10papp om man vill låta barnen känna på lite gixxer kärlek:confused: visst klart barnen skall ha skydd,
vart handla:confused: 7 och 9 år är dom som skall åka med på onsdag:D
låter ni barnen hänga medd nån gång?
 

F.A

Medlem
Gick med
5 Sep 2006
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki 1100r-91 .BMW F800R
E du på riktigt eller?

viss ironi kanske.... med tanke på de pinsamma åkarna som vill bevisa saker på skogskyrkogården så lär väl dom bara vara ett par år äldre än mina kids:tungan
vill helt enkelt låta barnen hänga med på en körning, è jag idiot då el???
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
viss ironi kanske.... med tanke på de pinsamma åkarna som vill bevisa saker på skogskyrkogården så lär väl dom bara vara ett par år äldre än mina kids:tungan
vill helt enkelt låta barnen hänga med på en körning, è jag idiot då el???

NÄ men du fick det att låta dumt (jag e trött och märkte inte ironin )

Klart kidsen ska me fast ta det lite lala i början så dom vänjer sig, kommer ihåg när jag åkte bakpå farsans blackbird första gången och han sparade inte direkt på krutet så det dröjde ett tag innan man våga åka med igen:D
 

KalMana

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XJR1300
Såg ett par riktigt små skinnställ på mc-varuhuset.
Men de var nog för små för 7-9åringar.

De borde nog ha barnställ i olika storlekar dock.

Jag ska dit imorgon, kan fråga åt dig.
:)
 

BadToy

www.assistancekaren.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm=Täby
Hoj
GSX-R K6. Rattar även Nikon D3
Har två små tjejer 8 & 11 år har sagt till mej själv att inte ha dom på hojen förens dom är bra mycket äldre... Vill inte vara den som hamnar i en olycka & så blir ungarna invalid eller avlider & jag sjäv överlever skule ALDRIG förlåta mig själv... Det behöver ju inte va mitt fel om det händer en olycka.

Jag valde att köpa en Cross ist till dom & riktiga skydd så kan dom leka själva

men som sagt det e ju upp till var & en men skaffa då riktiga bra kläder/skydd för gör man inte det kan man inte värdera sina ungar högt...

Har sett folk som har sina ungar med sej med för stor hjälm osv & det kan ju sluta jävligt tragiskt

Men det e vad jag tycker & åsikten e fri hoppas jag

//Simon
 

Dominator-Rocks

Guest
Har två små tjejer 8 & 11 år har sagt till mej själv att inte ha dom på hojen förens dom är bra mycket äldre... Vill inte vara den som hamnar i en olycka & så blir ungarna invalid eller avlider & jag sjäv överlever skule ALDRIG förlåta mig själv... Det behöver ju inte va mitt fel om det händer en olycka.

Jag valde att köpa en Cross ist till dom & riktiga skydd så kan dom leka själva

men som sagt det e ju upp till var & en men skaffa då riktiga bra kläder/skydd för gör man inte det kan man inte värdera sina ungar högt...

Har sett folk som har sina ungar med sej med för stor hjälm osv & det kan ju sluta jävligt tragiskt

Men det e vad jag tycker & åsikten e fri hoppas jag

//Simon

:rolleyes: Tog orden ur mitt tangentbord! :klappar

Jag vill aldrig att mina ungar skall åka 2 hjuligt i trafiken!
 

Scrub

Guest
Jag kan vara ute på hal is nu, men...
Jag vill minnas att jag har hört att mc-poolen har någon form av inbytes system för barnkläder.
Alltså när kidsen vuxit ur så åker man tillbaka och byter upp sig en size.
Iofs så får man ju beggade kläder då, men de lär väl inte vara så slitna eftersom ungar växer rätt fort.

//Peter
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Har två små tjejer 8 & 11 år har sagt till mej själv att inte ha dom på hojen förens dom är bra mycket äldre... Vill inte vara den som hamnar i en olycka & så blir ungarna invalid eller avlider & jag sjäv överlever skule ALDRIG förlåta mig själv... Det behöver ju inte va mitt fel om det händer en olycka.

Jag valde att köpa en Cross ist till dom & riktiga skydd så kan dom leka själva

men som sagt det e ju upp till var & en men skaffa då riktiga bra kläder/skydd för gör man inte det kan man inte värdera sina ungar högt...

Har sett folk som har sina ungar med sej med för stor hjälm osv & det kan ju sluta jävligt tragiskt

Men det e vad jag tycker & åsikten e fri hoppas jag

//Simon

Ok, :rolleyes:

Rent statistiskt, hur många procent säkrare räknar du med att din 8 åring är på en cross. Jämfört med bakpå en vuxen på allmän väg.

Intressant att se vilka uttryck den svenska trygghetspaniken tar sig.
 

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Östhammar
Hoj
Formally known as Gulan
viss ironi kanske.... med tanke på de pinsamma åkarna som vill bevisa saker på skogskyrkogården så lär väl dom bara vara ett par år äldre än mina kids:tungan
vill helt enkelt låta barnen hänga med på en körning, è jag idiot då el???


:va ...vad har dom med ditt barns säkerhet att göra???????
Med tanke på att en av dom pinsamma åkarna inte ens låter 13 åringen åka med på 1000kubikaren, utan det blir svängar på småvägar med en 400sm istället, så förstår jag verkligen inte vad det är du vill ha sagt??? Du är förälder och vet väl vad dina barn klarar och vad du själv klarar i trafiken. Sen får du ju även döma efter hur du själv skulle vilja vara klädd om du åkte bakpå, men skyll inte på vad andra pinsamma åkare gör när du tar ställning till dina barns trygghet och säkerhet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ok, :rolleyes:

Rent statistiskt, hur många procent säkrare räknar du med att din 8 åring är på en cross. Jämfört med bakpå en vuxen på allmän väg.

Intressant att se vilka uttryck den svenska trygghetspaniken tar sig.

Precis.
Hur många procent av gångerna du åker ut med din motorcykel vurpar du?
Hur många procent av gångerna när du har skjuts vurpar du?
Hur många procent av gångerna när du har skjuts, och dessutom tar det lugnt vurpar du?

Om du räknar på hur många mil du kör per år, och slår ut antalet olyckor per år, då borde du kunna få fram hur stor sannorlikheten för en olycka är per körd mil.
Är sannorlikheten FÖR hög bör du ta en funderare på om du ska befinna dig i trafiken alls.

Fan, sitter alla och är skitskraja jämt på sina motorcyklar?
Prova att backa ett par mm på gasrullen och se om det blir bättre.
Att åka motorcykel ska va kul, inte på gränsen till katastof,
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Jag säger att dom sak var 16 år innan. Det är ju då dom får börja köra själva.

Köp en cros åt dom i stället och låt dom köra med skydd och köra på skyddade områden.

Även om du köper skydd till dina barn i trafiken så är min personliga åsikt att det är helt fel. Ett barn är till och börja med inte trafikmogen innan dom är 12 år. Att sedan ha sitt barn på hojen bakom sig känns inte säkert på något sätt. Hur bra förare man än är så finns andrarisker som inte är lika stor mot när barn åker på rätt sätt i en bil.


Tycker du ska var glad över att "chefen" pratade om skyddskläder. Du kan även imponera på henne och säga att nä barnen ska inte åka med innan tidigast 16 år. vi köper en cross åt dom med alla tillbehör i stället. för det känns inte bra att ha våra barn bakpå hojen.

Min tankar att se på det hela / Liwa1
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
:confused: Tänkte kasta upp ena 9åringen på hojen och dra en repa:D
app app säger chefen:confused: skinnställ stövlar riktigt passande hjälm
handskar skall appliceras på ungen-eehhh visst -hoppa av vi får handla lite först gumman.. Fan måste man lägga ut 10papp om man vill låta barnen känna på lite gixxer kärlek:confused: visst klart barnen skall ha skydd,
vart handla:confused: 7 och 9 år är dom som skall åka med på onsdag:D
låter ni barnen hänga medd nån gång?

Självklart får mina barn åka med OCH SJÄLVKLART har de skydd!!!!!Men du behöver inte lägga ut 10 papp..jag köpte ett skinnställ som nytt jofama för 500 kr, sen har de riktigt ryggskydd, handskar, integralhjälm och Kängor på fötterna, barn växer ganska fort, så det senaste i trend och dyraste behöver man inte ha.

När de sedan är med på så kör jag extra exemplariskt, undviker vägar med massa korsningar och mycket trafik, jag sticker defintivt inte ut på favoritvägen i inspirerande tempo heller, jag kör lugnare med hojen när barnen är med än vad jag kör bil, och då kör jag bil väldigt lugnt.

Jag mår så jävla illa när man ser föräldrar som kör med sina barn med obefintligt skydd, i bland så har ungarna kortbyxor och t-shirt på sig, oknäppt jethjälm så bandet sladdrar i vinden.. som en annan tomte jag såg, så hade pappan hela kittet på sig med skyddskläder och grabben, tränsinsoverall, joggingskor och inga handskar, fick fan lust att slita av han av hojen och förklara ett och ett annat..
Det är lätt att stå i eftertankens kranka blekhet och inse fakta vad man borde gjort för att undvika något ofrånkomligt..

Folk får göra som man vill givetsvis, men barnen är det man är mest rädd om i livet, man skulle ju aldrig åka bil med dem obältade , sen som oskyddad trafikant så bryr sig inte folk på en sådan enkel sak som att ett bra skydd kan vara skillnaden på liv och död, då är det bättre att INTE alls ta med barnen i mina ögon iaf. Om vuxna myndiga inte förstår bättre, så är det deras val, men är barn inblandade skulle det lagstadgas då man tyvärr inte kan omyndigförklara de föräldrar som inte inser sitt och barnens bästa..

Nu kanske jag lät grinig gammal gubben, men jag gör det för barnens skulle:tummenupp
 
Last edited:

g.a.z.o.l.i.n.e

Guest
Klart kidzen ska åka med, men självklart åker du med ditt goda omdöme. :tummenupp

Det behöver ju inte bli svindyrt för det... Beggade finns det ju på blocket och nya hittar kläder hittar du hos Mcpoolen, Lelles eller Handelsboden.com. Lindstrands Lizard Kid Pantz (Lelles) går ju att komplettera med CE skydd och de är ju grymmt snygga.

Har själv våran dotter på Ninjan ibland (hon är 9 år och kör med ett beggat skinnställ). Hon går i en skola utanför staden där vi bor, så det blir ett par härliga mil i lugnt tempo på en riktigt trevlig och kurvig väg ute på landet.

För längre sträckor det vara klokt i att investera i en intercom. Finns billiga på teknikmagasinet.se.

Min dotter brukar klaga på att hon inte kan lyssna på RIX FM när vi åker hoj... :confused:
 
Last edited:

boxyzone

IF IN DOUBT, THROTTLE OUT
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Ängelholm
Hoj
Dr600, CBR900RR, LTD750
Min dotter har åkt med sen hon var 3 (dock inte på sporthoj och inte heller på bönpallen då, utan framför mig.), idag är hon 11 och åker på bönpallen på en CBR900rr .
men man kör ju annorlunda när man har barn därbak. och skydd får dom ju ha.
Har inte vågat räkna på hur mycket det har kostat i MC-Kläder till henne varje år.. men det e mycket.
Ny hjälm, Nya stövlar, ryggskydd osv, Jacka och Byxor(tidigare goretex men i år hittade vi ett skinnställ i rätt storlek) Nästan varje år..
Min syn på det hela är den att jag sätter inte min dotter på min hoj utan att hon har MINST lika bra skydd som Jag..

PS. Glöm inte att Tänka för ALLA ANDRA i trafiken..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag säger att dom sak var 16 år innan. Det är ju då dom får börja köra själva.

Köp en cros åt dom i stället och låt dom köra med skydd och köra på skyddade områden.

Även om du köper skydd till dina barn i trafiken så är min personliga åsikt att det är helt fel. Ett barn är till och börja med inte trafikmogen innan dom är 12 år. Att sedan ha sitt barn på hojen bakom sig känns inte säkert på något sätt. Hur bra förare man än är så finns andrarisker som inte är lika stor mot när barn åker på rätt sätt i en bil.


Tycker du ska var glad över att "chefen" pratade om skyddskläder. Du kan även imponera på henne och säga att nä barnen ska inte åka med innan tidigast 16 år. vi köper en cross åt dom med alla tillbehör i stället. för det känns inte bra att ha våra barn bakpå hojen.

Min tankar att se på det hela / Liwa1

Vad i hela h-vete har ungarnas trafikmognad med saken att göra, dom ska ju liksom sitta bakpå, inte köra själva?
Då borde dom ju inte få åka bil heller innan dom är 16?
Då är det nog betydligt farligare att köpa ungar utan "trafikmognad" en cross, eller är det helt riskfritt att hoppa in i tallar och stenbumlingar i 70 med en sån?
 

caz

Popcornansvarig
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
XJ Diversion 600 - Letar efter en R6 från ~ 03
Min lillasyster brukar åka med pappa, och det har hon gjort sen hon var 5, har aldrig varit några problem. Idag är hon 11.

Självklart så anpassar han ju körningen till att han har en unge där bak.

Men en annan viktig sak är att de har någon form av "bälte" mellan sig så att att hon inte trillar av om hon ex. skulle somna. Vilket har inträffat en gång när de åkte en längre tur. Morsan såg att huvudet hängde på henne, då hade hon om somnat där bak.

Hon har i övrigt komplett utrustning, hjälm, handskar, ställ, stövlar, ryggskydd etc.

Lycka till och ta de piano.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Vad i hela h-vete har ungarnas trafikmognad med saken att göra, dom ska ju liksom sitta bakpå, inte köra själva?
Då borde dom ju inte få åka bil heller innan dom är 16?
Då är det nog betydligt farligare att köpa ungar utan "trafikmognad" en cross, eller är det helt riskfritt att hoppa in i tallar och stenbumlingar i 70 med en sån?


Vad i helvete, ja det är också ett sätt att uttrycka sig......

Vad det har med trafikmognad att göra? Jo jag har suttit och läst en hel del om det här och där man bland annat då för ta ett lätt exempel är att barn som är små (unga) och sitter bakpå kan helt plötsligt släppa taget när dom håller i sig för en annan händelse i trafiken "stör" dom.

Jämförelsen du gör med cross är så långt från trafiken du kan komma och trafikmognad.
Likaså jämförelsen mellan att åka bil kontar mc i trafikmognaden att göra.

Dock kan det vara så att det jag läst kan vara fel. Men jag tycker det låter vettigt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top