Kläder motardkörning?

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Tack för ert engagemang!
Problemet med denna jacka http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=374_592_378&products_id=1992
är att den är mycket vit vilket lätt blir synligt skitet.

Vad säger folket om denna http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=374_592_378&products_id=6541
lite mindre vit och där står det ju lite info om jackan iaf!

Kokar man på hojen om man har svara skin byxor och jacka? (förstår att det är skillnad från ställ till ställ hur varmt det blir men vad tycker ni som kör i svarta jackor en varm sommardag, i stan/70-väg
 

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Nybro
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
du kommer bli varm i vilken färg du än åker i, men skinn är rätt svalt sålänge du kör. det e typ bara när du kliver av och står och snackar med folk du kommer känna av det.
 

OliverKmark

Rostfri
Gick med
22 Nov 2010
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z1000 -14
har åkt omkull i allväder, inga skador alls.

jag föredrar skinn också, men allväder e inte så fel som du får det att låta :)

Inga skador på dig då eller? För den ända skillnaden är väl att skinn håller lite bättre. Om du går omkull med allväder är det lite som att trilla av cykeln i jeans, det blir en det hål och dant, till skillnad från skinn. Båda skyddar i regel lika bra förutom att du kanske kan glida 0,2sek mer på skinn innan du känner av att det bränns.
 

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Nybro
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
ja på mig, en stukad tumme, men det kan man nog inte skylla på kläderna ;)
kläderna blev inte så mkt skador på heller, något litet hål i jackan och lite skrapskador på byxorna var vad som blev.

vilket som e bäst att åka omkull med kan jag inte svara på än, då jag inte varit omkull med mina skinn grejer. peppar peppar..

dom som varit omkull med både och, får gärna skriva skillnad :)
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Inga skador på dig då eller? För den ända skillnaden är väl att skinn håller lite bättre. Om du går omkull med allväder är det lite som att trilla av cykeln i jeans, det blir en det hål och dant, till skillnad från skinn. Båda skyddar i regel lika bra förutom att du kanske kan glida 0,2sek mer på skinn innan du känner av att det bränns.

Allväder skyddar inte ens i närheten av skinn. Du kan dessutom inte förvänta dig att skiten ska hålla efter en vurpa samt att det tar några sekunder för allväder att slitas sönder av asfalt......skinn är makalöst
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Beror ju på vilka allväder du har med, Lindstrands/Halvarssons kläder kan nog utmana många skinnställ, särskilt Halvarssons Safety.
 

OliverKmark

Rostfri
Gick med
22 Nov 2010
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z1000 -14
Allväder skyddar inte ens i närheten av skinn. Du kan dessutom inte förvänta dig att skiten ska hålla efter en vurpa samt att det tar några sekunder för allväder att slitas sönder av asfalt......skinn är makalöst

I närheten är det nog. Den ända skillnaden är ju skinn och tyg, så enkelt förklarat så går tyget sönder lättare och du kan då få skrapsår. Annars är det ju inte direkt någon större skillnad på dess skydd inuti, dvs armbågsskydd, axelskydd och möjligtvis ryggskydd.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
I närheten är det nog. Den ända skillnaden är ju skinn och tyg, så enkelt förklarat så går tyget sönder lättare och du kan då få skrapsår. Annars är det ju inte direkt någon större skillnad på dess skydd inuti, dvs armbågsskydd, axelskydd och möjligtvis ryggskydd.

Det är jätteskillnad. Allt handlar inte om skydden utan hur dom fungerar när du ramlar. Ett skinnställ som sitter ordentligt får inte skydden att röra sig nämnvärt. Skinn är bäst min son.
 
Last edited:

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Spana på prylar från www.prosupermoto.se
Funkar det "stället" att rejsa och vara smidig i för tävlingsputtarna så funkar det kalas för gatnissen. Ska själv köpa ett sånt då jag vill år smidigheten.

Idag kör jag med helställ, hjälm, ryggskydd, crosstövlar, rr-handskar och öronproppar.:tummenupp
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Det jag däremot undrar är ....hur många kör helställ och hur känns det? Har två-delat och jag har börjat hata det...åker bara upp hela tiden.
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Spana på prylar från www.prosupermoto.se
Funkar det "stället" att rejsa och vara smidig i för tävlingsputtarna så funkar det kalas för gatnissen. Ska själv köpa ett sånt då jag vill år smidigheten.

Idag kör jag med helställ, hjälm, ryggskydd, crosstövlar, rr-handskar och öronproppar.:tummenupp

Tänkte precis tipsa om MvD-ställen.

Det är inte helt omöjligt att det blir ett sånt tills nästa års tävlingar.

Köpte också textilbyxor skyddväst o hoodie när jag började köra motard men efter att jag kraschat(Många ggr) på banan i skinnställ så tänker jag aldrig använda något annat, det är oslagbart.
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Tänkte precis tipsa om MvD-ställen.

Det är inte helt omöjligt att det blir ett sånt tills nästa års tävlingar.

Köpte också textilbyxor skyddväst o hoodie när jag började köra motard men efter att jag kraschat(Många ggr) på banan i skinnställ så tänker jag aldrig använda något annat, det är oslagbart.

Jag körde på MVD ställ i år köpte det från prosupermoto.
Och det är dom sämsta kläderna jag någonsin kört i. Sömmarna i byxorna gick sönder när man körde fort samt att dragkedjan var kass.

Det tog en väldans tid innan man fick tillbaka byxorna efter man skickade in dom för lagning ca 4-6 veckor mitt i sommaren som man var utan kläder.

Skinn är oslagbart bäst, men kör man med ställ som går sönder av fartvind vill man fan inte ha dom när man synar asfalten, så mitt tipps är köp inte MVD.
 

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki zxr 400
Jag har en jeansaktigjacka (materialet heter Denim eller något liknande) med inbyggda skydd, jeansbyxor med inbyggda skydd, skinhandskar och skinstövlar. Detta ställ används vid längre turer/turer på större väg och högre hastigheter.

Ska jag genom stan till någon kompis och det är 50/30 km/h skippar jag nog byxorna.

Detta ställ är smidigt att ta på sig samt neutralt, du kan åka i stort sett vilken hoj som helst utan att det ser förjävligt ut (personlig åsikt).

Smakprov: http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=159&cid=4
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag har en jeansaktigjacka (materialet heter Denim eller något liknande) med inbyggda skydd, jeansbyxor med inbyggda skydd, skinhandskar och skinstövlar. Detta ställ används vid längre turer/turer på större väg och högre hastigheter.

Ska jag genom stan till någon kompis och det är 50/30 km/h skippar jag nog byxorna.

Detta ställ är smidigt att ta på sig samt neutralt, du kan åka i stort sett vilken hoj som helst utan att det ser förjävligt ut (personlig åsikt).

Smakprov: http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=159&cid=4

Newsflash, denim är jeanstyg.

Prova skrubba en denimbit mot asfalten :D
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det jag däremot undrar är ....hur många kör helställ och hur känns det? Har två-delat och jag har börjat hata det...åker bara upp hela tiden.

Jag kör helställ både till sporthojen och motarden.

Känns bra, riktigt bra. Visserligen har jag inte kört i annat än helställ på några säsonger... Så jag kanske vant mig vid den osmidigheten en del säger att det innebär att ha helställ. Det enda jag upplevde i början på motarden var att ärmarna i helstället inte riktigt var sydda optimalt för sittställningen. Men tänka sig, vande mig vid det med. :)
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Jag föreslår att du väntar med att köpa kläder eftersom att säsongen är över snart. i januari - februari är det på två hjul i göteborg. sist vart det här i stockholm och då köpte jag mig ett helställ för 2000kr. funkar fortfarande och jag kommer ha det minst en säsong till :tummenupp
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Jag körde på MVD ställ i år köpte det från prosupermoto.
Och det är dom sämsta kläderna jag någonsin kört i. Sömmarna i byxorna gick sönder när man körde fort samt att dragkedjan var kass.

Det tog en väldans tid innan man fick tillbaka byxorna efter man skickade in dom för lagning ca 4-6 veckor mitt i sommaren som man var utan kläder.

Skinn är oslagbart bäst, men kör man med ställ som går sönder av fartvind vill man fan inte ha dom när man synar asfalten, så mitt tipps är köp inte MVD.

Det var som fan! Det är inget jag hört från de jag pratat med. Hmmm, kanske får tänka om eller fråga vidare.
Fick du någon förklaring från leverantören?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top