Klädsel till uppkörningen

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
stora höga
Hoj
kawasaki
Sökanden skall bära skyddskläder av skinn eller annat robust material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftig fot*beklädnad, handskar och ryggskydd. Skyddsutrustningen skall vara avsedd för motorcykelkörning.
http://www10.vv.se/vtk/

Tycker vissa av begreppen låter lite luddiga och behöver hjälp med att reda ut dem :)

Skyddskläder, inkluderar det skyddsbyxor?

Angående "fotbeklädnad", vad krävs (godkänns) och vad finns? Kör "bara" DT 125 så orkar inte riktigt dra på mig ett par svettiga stövlar för 2000 varje gång jag ska ut och burna...

Har ryggskydd, goretex jacka och en hjälm i skrivande stund...
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
hehe! Det är ju inte så att nån annan får lida om du skiter i att ta hjälmen på dig direkt heller? ... Man skall väl ha så mkt kläder som möjligt i princip :yoparty
 

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
Vad är det som är så svårt att förstå?

Texten säger klart och tydligt att du ska ha helställ avsett för motorcykelbruk inklusive stövlar lämpade för detta. Att du sen inte har det när du är ute "och burnar" i vanliga fall är din förlust. Faktum är att dom kan neka dig att köra upp om du inte har "korrekt klädsel"
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
125kubik skrev:
http://www10.vv.se/vtk/

Tycker vissa av begreppen låter lite luddiga och behöver hjälp med att reda ut dem :)

Skyddskläder, inkluderar det skyddsbyxor?

Angående "fotbeklädnad", vad krävs (godkänns) och vad finns? Kör "bara" DT 125 så orkar inte riktigt dra på mig ett par svettiga stövlar för 2000 varje gång jag ska ut och burna...

Har ryggskydd, goretex jacka och en hjälm i skrivande stund...

Jag övningskörde/körde upp med skinnjacka, skinnbyxor, skinnhandskar, arbetsskor med stålhätta och integralhjälm anno 1923...det var ingen som sa nåt om det...jag har numera ny uppdaterad utrustning från topp till tå...men det är ju en annan femma.
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
125kubik skrev:
http://www10.vv.se/vtk/

Tycker vissa av begreppen låter lite luddiga och behöver hjälp med att reda ut dem :)

Skyddskläder, inkluderar det skyddsbyxor?

Angående "fotbeklädnad", vad krävs (godkänns) och vad finns? Kör "bara" DT 125 så orkar inte riktigt dra på mig ett par svettiga stövlar för 2000 varje gång jag ska ut och burna...

Har ryggskydd, goretex jacka och en hjälm i skrivande stund...

Mörk kostym med en snygg slips brukar ge ett gott intryck.
 

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
stora höga
Hoj
kawasaki
xfader skrev:
Vad är det som är så svårt att förstå?

Texten säger klart och tydligt att du ska ha helställ avsett för motorcykelbruk inklusive stövlar lämpade för detta. Att du sen inte har det när du är ute "och burnar" i vanliga fall är din förlust. Faktum är att dom kan neka dig att köra upp om du inte har "korrekt klädsel"
Står inget om varken helställ eller stövlar...

Står bara kraftig fotbeklädnad och klädsel avsedd för mc körning...

Tänk om jag definierar ett par gympaskor och joggingkläder enligt ovan? Luddigt som sagt...

Sådana där MC skor, hjälper dem eller är det bara en kassako?

Arbetsskor hmm ok :tummenupp
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
125kubik skrev:
Står inget om varken helställ eller stövlar...

Står bara kraftig fotbeklädnad och klädsel avsedd för mc körning...

Tänk om jag definierar ett par gympaskor och joggingkläder enligt ovan? Luddigt som sagt...

Sådana där MC skor, hjälper dem eller är det bara en kassako?

Arbetsskor hmm ok :tummenupp

Påpeka för Herr VV-inpector att stålhätta är skonsamt vid eventuella personbilsbackspegelavsparkningaritvåhundraknycksatan...Det står i vägtrafikkungörelsen...tror jag...
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
125kubik skrev:
Står inget om varken helställ eller stövlar...

Står bara kraftig fotbeklädnad och klädsel avsedd för mc körning...

Tänk om jag definierar ett par gympaskor och joggingkläder enligt ovan? Luddigt som sagt...

Sådana där MC skor, hjälper dem eller är det bara en kassako?

Arbetsskor hmm ok :tummenupp




HA HA Snälla lunarstorm passar dig i några år till

Luddigt är det om du funderar på om det ska vara ett skinnställ med förstärkning på utsatta ställen eller inte..

OM du nu vaknar från dig dröm... tänk dig följande... du ska bli dragen bakom en bil i 50Km/h i 100meter...
vilket tar du på dig..
A: joggisbrallis o jumpadojs och keps
B: kalsonger
C: skinnställ
D: Skinnställ(värsta rejsing model) ryggskydd hjälm daytonas värsta stövlar, kolfiberförstärkta handskar med extratjockt skinn.

Mitt svar är d... vilket är ditt.. och eftersom jag inte vet om jag kommer trilla o åka asfalt så har jag till 99% alltid detta på mig
 

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
stora höga
Hoj
kawasaki
Snark :kocko

Poängterade bara att VV's definitioner är luddiga och oklara. Föregående inlägg var ett antagande även om detta kanske inte framgick tillräckligt tydligt.

Kör btw. alltid med BMW kevlarförstärkt gore tex jacka, team 10 ryggskydd och en bra hjälm, men vet inte om jag hinner köpa mer skydd innan uppkörningen , undrar därför om jag ens behöver ha mer skydd på uppkörningen. Comprende?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Mc-handskar, ryggskydd, skinnställ eller allväderställ och mc-stövlar, clear enough?

JA det inkluderar byxor till din jacka

Kommer du i skidhandskar får du förmodligen köra upp ändå, men hur värt är det att ta risken?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
125kubik skrev:
Snark :kocko

Poängterade bara att VV's definitioner är luddiga och oklara. Föregående inlägg var ett antagande även om detta kanske inte framgick tillräckligt tydligt.

Kör btw. alltid med BMW kevlarförstärkt gore tex jacka, team 10 ryggskydd och en bra hjälm, men vet inte om jag hinner köpa mer skydd innan uppkörningen , undrar därför om jag ens behöver ha mer skydd på uppkörningen. Comprende?


Som sagt de går inte o komma dit med jeans..
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Inte det minsta luddigt om man har något förnuft i ryggraden. Faktiskt.

Sen om du inte orkar dra på dig 2000kronorsstövlar när du ska "ut och börna" är det dina bekymmer.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
125kubik skrev:
Är inte ett par krafiga skor "krafig fotbeklädnad"? Väldans vad ni lipar...

Är ett långt snöre tillräckligt långt för att knuta fast en cykel?
 

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
125kubik skrev:
Är inte ett par krafiga skor "krafig fotbeklädnad"? Väldans vad ni lipar...

Om det är luddigt kan du ringa vägverket och fråga någon som är uppkörningskontrollant.

Men om du inte vill det så råder jag dig (som på uppkörningen såg kontrollanten stoppa en kille som hade dr martenskängor på sig) att skaffa mc-stövlar och mc-byxor innan du kör upp.

Dock klarade han sig ändå genom att han hade hämtat riktiga mc-stövlar samtidigt som vi andra körde garagevändning, bromsprov och slalombanan. Till slut kunde han köra upp ändå.

Slutsatsen är: Ta på dig mc-helställ, dvs mc-byxor också. Och har du inga riktiga mc-skor så skaffa det. Och givetvis hanskar, ryggskydd och hjälm. När jag körde upp hade jag köpt ett sprillans Dainese-ställ som han kommenterade med att "den där ser ju säker ut" och provklämde på armbågsskydden på den och log. Så det är ju inte direkt negativt att ha sånt istället för att på halvsketna gympadojor när man kör upp.

Sunt förnuft helt enkelt.
 
Last edited:

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
125kubik skrev:
http://www10.vv.se/vtk/

Tycker vissa av begreppen låter lite luddiga och behöver hjälp med att reda ut dem :)

Skyddskläder, inkluderar det skyddsbyxor?

Angående "fotbeklädnad", vad krävs (godkänns) och vad finns? Kör "bara" DT 125 så orkar inte riktigt dra på mig ett par svettiga stövlar för 2000 varje gång jag ska ut och burna...

Har ryggskydd, goretex jacka och en hjälm i skrivande stund...
DU SKA HA, ryggskydd, byxor, skyddsjacka, hjälm, handskar & stövlar.

kläderna ska vara tillvekade för MC-körning.

Funker Vogt skrev:
dr martenskängor på sig.

var han nazist ? :rolleyes:
 

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
granath_ skrev:
DU SKA HA, ryggskydd, byxor, skyddsjacka, hjälm, handskar & stövlar.

kläderna ska vara tillvekade för MC-körning.



var han nazist ? :rolleyes:

Om han var det vette fan....

Men jag har två kängor av den typen med. Ett par 20-håls getagrip och ett par 14 (har jag för mig) dr Martens. Båda med stålhätta

Och nä, jag är synthare. :yoparty
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
granath_ skrev:
DU SKA HA, ryggskydd, byxor, skyddsjacka, hjälm, handskar & stövlar.

kläderna ska vara tillvekade för MC-körning.



var han nazist ? :rolleyes:

<OT-varning>
Vad har nazism med det här att göra? Funker och kängor är ju standard på synthscenen. Är själv gammal övervintrad synthare. Jag må bli äldre men jag tänker fanimej aldrig bli gammal :4skrika :yoparty

Industri, EBM och gammal nostalgisk synthpop äger :Bugar :tummenupp
</OT-varning>
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
xfader skrev:
Vad är det som är så svårt att förstå?

Texten säger klart och tydligt att du ska ha helställ avsett för motorcykelbruk inklusive stövlar lämpade för detta. Att du sen inte har det när du är ute "och burnar" i vanliga fall är din förlust. Faktum är att dom kan neka dig att köra upp om du inte har "korrekt klädsel"

Precis. Har en polare som fick vända hem enbart pga att han hade cross hanskar och cross byxor, crossstövlarna och gortex jackan var ok. Så inte ens cross kläder är ok. På min uppkörning så var det en tjej som fick stans utskällning för att hon hade "vanliga"skinnhanskar i övrigt rätt klädd. Tjejen kuggade på en skit sak i manöverbanan. Medans jag klarade mej trost ett par grövre fel som jag gjorde. De bedömmer på helheten men är klädseln fel så blir de irriterade från början och kuggar på minsta lilla fel. Sånt är livet.. Tycker att reglerna för uppkörning är enkla.. följ dem oavsett vad du anser så går det nog bra.. Lycka till!!

125kubik skrev:
Står inget om varken helställ eller stövlar...

Står bara kraftig fotbeklädnad och klädsel avsedd för mc körning...

Tänk om jag definierar ett par gympaskor och joggingkläder enligt ovan? Luddigt som sagt...

Sådana där MC skor, hjälper dem eller är det bara en kassako?

Arbetsskor hmm ok :tummenupp

Sätter du på ett cyckel däck på din mc för att du definerar det som ett mc däck? Undrar om bilprovningen godtar det.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Funker Vogt skrev:
Om han var det vette fan....

Men jag har två kängor av den typen med. Ett par 20-håls getagrip och ett par 14 (har jag för mig) dr Martens. Båda med stålhätta

Och nä, jag är synthare. :yoparty

Get-A-Grip äger :yoparty

Har funderat på hur det skulle se ut med kängor o lång skinnrock på hojen :)

Synd bara att hjälmen och balaclavan nog skulle bli geggiga av hårvaxet :gnissla

Fy fan vad rocken skulle fladdra! :rofl

Just nu i Foobar2000: Flesh Field :yoparty

Nå så. Takks att kå hemmåt på sig påjkkarna...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top