Då får du väl utbilda dig då!
Hur är en mc-hjälm konstruerad?
Jo, enklaste formen är ett hårt skal bara. Går inte sönder när det smäller, men är inte stötupptagande heller.
[De mer avancerade består av två eller tre skal. Ett skal går sönder vid hård smäll, och tar upp en del av stöten. Nästa skick skumpar omkring och tar upp ännu mer av stöten. Tredje skicket ligger som ett skal runt skallen.] (njae, inte riktigt...)
Utöver detta finns det stoppningen, avtagbar så den kan tvättas eller bytas, eller inte avtagningsbar. Sen finns det luftkanaler, dels vid munnen, dels i visiret, dels vid huvudet. Ofta ställbara i olika lägen. Detta för att ge ventilation medan man kör samt förhindra imbildning. Så finns också visir med extra imskydd, en slags extra visirbit i mjuk plast. Så finns också en "låsning" när visiret är nerfällt, detta för att hindra att det åker upp vid höga hastigheter. Så vad som bla påverkar priset är naturligtvis kvaliteten på alla dessa delar. Värt att också tänka på är att integralhjälmar brukar anses säkrare än en öppningsbar, då risken att undre delen av ansiktet blir blottat vid krasch inte finns. Hur en hjälm ska sitta för att passformen ska vara bra finns väl dokumenterat, bara att googla. Att också tänka på är att olika hjälmar passar olika bra beroende på formen på ens huvud. Inte bara storlek alltså. Därför måste man prova sig fram, helst med experthjälp i en butik. Inte bra om tex en bit av hakan sticker ut, om man nu har en lång haka. Och till sist kan man väl lägga till att ljuddämpningen kan vara olika bra också, vilket blir betydelsefullt vid långfärder speciellt. Har man glasögon kan man testa att de funkar fint att få in i stoppningen. Och kan man byta visir så slipper man köpa ny hjälm när det blivit repigt.
Så! Inga råd, men en j-la massa text!
Har jag skrivit fel fakta så får nån kunnigare rätta till...
Iväg med dig och prova hjälm nu!
Edit: Det där med skal som går sönder mm vet jag inte var jag fått ifrån, stryk det. Närmare sanningen att det är skal i flera lager där de olika lagren fyller olika skyddande funktioner. Ganska komplexa lösningar hos de stora märkena. Jag får utbilda mig själv mer innan jag öppnar käftn..