Klädsel till uppkörningen

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jag tror nog faktiskt att deras hjälmar håller bra säkerhets standard, det har jag fått lära mig under mc utbildning samt hört från flera andra trafikskolor mm. Det är ingen direkt skillnad på relativt billiga och riktigt dyra hjälmar i dagsläget, de är väl så att de flesta hjälmar tillverkas i samma frabrik och så får de olika logotyper eller design, men säkerheten är det samma. Tester har ju visat att dessa Dyrare hjälmar presterar sämre vid krock osv. =) ! Jag tror att biltemas hjämar är fullt säkra att åka i och visst de kanske är lite tunga men om det påverkar skador vid en olycka? Njea... Det vill jag allt se fakta på.

Att det är bättre för nacken att crasha i en ultralätt hjälm än en gjord i bly krävs väl ingen ingengörseksamen att lista ut men i sak håller jag med dig. http://sharp.direct.gov.uk/ är en bra början om man vill veta hur säker en hjälm är, dock testar de endast slag mot hjälmen, så innan jag köper ny hjälm kollar jag på sharp och vikt :) Har lite halvtrasig nacke sen tidigare också.

Men visst fan får man mer kvalite med en dyrare hjälm, bättre passform på visir och ventilation och annat så mindre vindbrus och bättre känsla, dessutom finns ofta reservdelar till dyrare hjälmar om dte skulle behövas.

Men tror man att man betalar mer för en säkrare hjälm så tror man ju fel, sharp och sen ett öga på vikten är mina stalltips där, och på de grunderna skulle jag aldrig ens kika på biltemas öppningsbara, 2KG på huvet och min nacke hade gått sönder utan att ens crasha först
 

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Ort
ÅKERSBERGA
Hoj
KTM RC8
Jag skulle avstå att köpa skydd från biltema.. känns plastigt och att deras hjälmar är gjorda för mopeder... nån här som kör med biltema hjälm?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag kollade sharp rätt mycket ett tag, sen när jag provade hjälmar märkte jag att bara Arai satt bra på mitt hu've. Då tänkte jag att om Arai dög åt Schwantz duger det åt mig. Sen dess har jag inte kollat sharp och köper bara Arai.
Tjejen har ju lite bättre frågor än ts för åtta år sen med arbetsskor med stålhätta och annat...
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
hjälmar är hm som baken......... smaken o passformen är delad vissa passar en del jäkligt bra men passar en del inte alls så PROVA !!
 

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Ort
ÅKERSBERGA
Hoj
KTM RC8
Jag använde en app som heter körkort MC för iphone och läste teoriboken som jag köpte vid närmsta körskola..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag skulle avstå att köpa skydd från biltema.. känns plastigt och att deras hjälmar är gjorda för mopeder... nån här som kör med biltema hjälm?
Jag har en Biltema hjälm. Köpt för bra testresultat i oberoende test.
Och för den satt bekvämt i butiken. Att luftströmmarna och ljudnivån gör att det känns som mer än 160km/h vid redan vid 90km/h gör att det är lätt hålla nere hastigheten. Säkerhetsdetalj....
Och gör att jag inte använder Biltemahjälmen alls längre. Utan kör i en annan hjälm med mer komfort.
http://www.bike.se/node/54397?page=1
Biltema hjälmen är av den här typen. Men en äldre model med visir.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Hjalm-och-visir/Jethjalm-82634/
Jag har inte hört nåt negativt säkerhtsmässigt om Biltemas
Integral och Integral kolfiber hjälmar. Sedan kommer ju hur de sitter på huvudet, individuellt precis som skor.
Och hur sikten är. Skärmar de av framåt om man lutar huvudet framåt t.ex. inte bra när man trycker sig ner mot tanken.
Och hur funkar de vid regn? Immar igen totalt?
 

sussi

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Inte än
Jag har en Biltema hjälm. Köpt för bra testresultat i oberoende test.
Och för den satt bekvämt i butiken. Att luftströmmarna och ljudnivån gör att det känns som mer än 160km/h vid redan vid 90km/h gör att det är lätt hålla nere hastigheten. Säkerhetsdetalj....
Och gör att jag inte använder Biltemahjälmen alls längre. Utan kör i en annan hjälm med mer komfort.
http://www.bike.se/node/54397?page=1
Biltema hjälmen är av den här typen. Men en äldre model med visir.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Hjalm-och-visir/Jethjalm-82634/
Jag har inte hört nåt negativt säkerhtsmässigt om Biltemas
Integral och Integral kolfiber hjälmar. Sedan kommer ju hur de sitter på huvudet, individuellt precis som skor.
Och hur sikten är. Skärmar de av framåt om man lutar huvudet framåt t.ex. inte bra när man trycker sig ner mot tanken.
Och hur funkar de vid regn? Immar igen totalt?
Bra poänger...skit jobbigt bara när man måste ta reda på allt från början...dvs inte kan så mycket själv. Lika mycket tips och råd får man som vid träning på gym...alla kan bäst och ger hundra råd.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Då får du väl utbilda dig då!:)
Hur är en mc-hjälm konstruerad?
Jo, enklaste formen är ett hårt skal bara. Går inte sönder när det smäller, men är inte stötupptagande heller.
[De mer avancerade består av två eller tre skal. Ett skal går sönder vid hård smäll, och tar upp en del av stöten. Nästa skick skumpar omkring och tar upp ännu mer av stöten. Tredje skicket ligger som ett skal runt skallen.] (njae, inte riktigt...)

Utöver detta finns det stoppningen, avtagbar så den kan tvättas eller bytas, eller inte avtagningsbar. Sen finns det luftkanaler, dels vid munnen, dels i visiret, dels vid huvudet. Ofta ställbara i olika lägen. Detta för att ge ventilation medan man kör samt förhindra imbildning. Så finns också visir med extra imskydd, en slags extra visirbit i mjuk plast. Så finns också en "låsning" när visiret är nerfällt, detta för att hindra att det åker upp vid höga hastigheter. Så vad som bla påverkar priset är naturligtvis kvaliteten på alla dessa delar. Värt att också tänka på är att integralhjälmar brukar anses säkrare än en öppningsbar, då risken att undre delen av ansiktet blir blottat vid krasch inte finns. Hur en hjälm ska sitta för att passformen ska vara bra finns väl dokumenterat, bara att googla. Att också tänka på är att olika hjälmar passar olika bra beroende på formen på ens huvud. Inte bara storlek alltså. Därför måste man prova sig fram, helst med experthjälp i en butik. Inte bra om tex en bit av hakan sticker ut, om man nu har en lång haka. Och till sist kan man väl lägga till att ljuddämpningen kan vara olika bra också, vilket blir betydelsefullt vid långfärder speciellt. Har man glasögon kan man testa att de funkar fint att få in i stoppningen. Och kan man byta visir så slipper man köpa ny hjälm när det blivit repigt.

Så! Inga råd, men en j-la massa text!:) Har jag skrivit fel fakta så får nån kunnigare rätta till...
Iväg med dig och prova hjälm nu!:hej

Edit: Det där med skal som går sönder mm vet jag inte var jag fått ifrån, stryk det. Närmare sanningen att det är skal i flera lager där de olika lagren fyller olika skyddande funktioner. Ganska komplexa lösningar hos de stora märkena. Jag får utbilda mig själv mer innan jag öppnar käftn..
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Viktigast med hjälm är i alla fall att prova, prova, prova. Testade en drös med hjälmar när jag skulle ta kortet och kom till slut fram till att jag har ett Shoei-huvud, dvs lätt avlångt. Blev lite dyrare än jag tänkt från början men det är supervärt med en hjälm som sitter som gjuten.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top