LionSword
Member of Distinguished Society
Bytte nyligen belägg fram - har gjort det flera gånger utan problem - och konstaterade att det gnisslade en del om bromsarna fram efter inkörning. Dessutom vet jag att det är ett par år sedan någon större genom gång av "bromseriet" fram genomfördes. Den gången på verkstad - fick bytt till stålomspunnet.
Nåväl, köpte bromsvätska åkte hem och plocka bort oken från skivorna. Skruvade isär tills dess kolvarna var blottade, tanken är/var att jag ska göra rent kolvarna ordentligt och undersöka om det är skit som behöver tas bort - om de går kärvt, helt enkelt.
Efter att ha konstaterat att kolvarna (i oken) inte går ut lika mycket, drar jag slutsatsen att de behöver göras rena och börjar pumpa med handtaget. Har en verkstadshandbok - Haynes - som leder mig, samt en som jag laddat ner som visar rent schematiskt hur systemet är uppbygg. Båda har en rekommenderad ordning för hur man ska ta isär/sätta ihop och jag inser att under kolvarna finns bromsvätskan.
Ena kolven åker ut, den andra sitter retfullt kvar. Jag har börjat med ena bromsoket, ett litet förtydligande. Försöker först få ut det genom att pumpa med handtaget, dra med fingrarna, inget hjälper. SKIT!
Funderar en stund och sätter på locket till den främre bromsvätskebehållaren, som jag fyllt på med bromsvätska, konstaterar att det läcker ut bromsvätska medan jag pumpar med handtaget. Inser att packningen hamnat på sniskan och tar av locket.
Eftersom intet händer med kolvarna oavsett hur mycket jag pumpar samt att det bubblar upp en del (får intrycket - inbillning? - att jag har en hel del luft i systemet) efter att jag slutar pumpa med handtaget börjar jag fundera på om det här är ett jobb för en verkstad, eller om det går att lösa hemma med vanliga verktyg?
Även det andra oket hänger löst, ingen reaktion från kolvarna, jag har nu en känsla av att jag har pressat in duktigt med luft i systemet, då jag tryckte in den kolv jag fick ut och dessutom pressat in båda så långt att det endast är max 5 mm kvar "ute".
Jag undrar nu om det är möjligt att med en rimlig ansträngning försöka få ut luften själv, då jag förmodar att det är det som är problemet, plocka ut kolvarna och se till att inget rinner ut av bromsvätskan för att göra rent dom, liksom andra delar som var klart märkta av skit och som både kan påverka "bromseriet", samt bidrar till gnisslandet (inte konstant) eller om jag helt enkelt ska ge upp och lämna in hela baletten till verkstad och låta dom plocka isär, göra rent och återmontera?
Har genomfört "luftningar" förut utan problem, det här är första gången jag fick för mig att göra rent kolvarna i oket. Överväger, fast jag gör ett försök få ut luften imorgon, att helt sonika ta bort hela främre bromssystemet och lämna in eländet på verkstad på måndag.
Såg en tråd som i princip gick ut på att man kunde spruta in bromsvätska bakvägen, lossa på kopplingar (det lär bli söligt) och göra det själv. Kan ju prova med att rigga handtaget i skuvstäd och se vad som händer.
Känns så förbannat onödigt. Delvis för att operationen är märkt med 4 mejslar i handboken och sålunda anses var ganska avancerad.
Hilfe.... Tur att det finns öl i kylen....
Nåväl, köpte bromsvätska åkte hem och plocka bort oken från skivorna. Skruvade isär tills dess kolvarna var blottade, tanken är/var att jag ska göra rent kolvarna ordentligt och undersöka om det är skit som behöver tas bort - om de går kärvt, helt enkelt.
Efter att ha konstaterat att kolvarna (i oken) inte går ut lika mycket, drar jag slutsatsen att de behöver göras rena och börjar pumpa med handtaget. Har en verkstadshandbok - Haynes - som leder mig, samt en som jag laddat ner som visar rent schematiskt hur systemet är uppbygg. Båda har en rekommenderad ordning för hur man ska ta isär/sätta ihop och jag inser att under kolvarna finns bromsvätskan.
Ena kolven åker ut, den andra sitter retfullt kvar. Jag har börjat med ena bromsoket, ett litet förtydligande. Försöker först få ut det genom att pumpa med handtaget, dra med fingrarna, inget hjälper. SKIT!
Funderar en stund och sätter på locket till den främre bromsvätskebehållaren, som jag fyllt på med bromsvätska, konstaterar att det läcker ut bromsvätska medan jag pumpar med handtaget. Inser att packningen hamnat på sniskan och tar av locket.
Eftersom intet händer med kolvarna oavsett hur mycket jag pumpar samt att det bubblar upp en del (får intrycket - inbillning? - att jag har en hel del luft i systemet) efter att jag slutar pumpa med handtaget börjar jag fundera på om det här är ett jobb för en verkstad, eller om det går att lösa hemma med vanliga verktyg?
Även det andra oket hänger löst, ingen reaktion från kolvarna, jag har nu en känsla av att jag har pressat in duktigt med luft i systemet, då jag tryckte in den kolv jag fick ut och dessutom pressat in båda så långt att det endast är max 5 mm kvar "ute".
Jag undrar nu om det är möjligt att med en rimlig ansträngning försöka få ut luften själv, då jag förmodar att det är det som är problemet, plocka ut kolvarna och se till att inget rinner ut av bromsvätskan för att göra rent dom, liksom andra delar som var klart märkta av skit och som både kan påverka "bromseriet", samt bidrar till gnisslandet (inte konstant) eller om jag helt enkelt ska ge upp och lämna in hela baletten till verkstad och låta dom plocka isär, göra rent och återmontera?
Har genomfört "luftningar" förut utan problem, det här är första gången jag fick för mig att göra rent kolvarna i oket. Överväger, fast jag gör ett försök få ut luften imorgon, att helt sonika ta bort hela främre bromssystemet och lämna in eländet på verkstad på måndag.
Såg en tråd som i princip gick ut på att man kunde spruta in bromsvätska bakvägen, lossa på kopplingar (det lär bli söligt) och göra det själv. Kan ju prova med att rigga handtaget i skuvstäd och se vad som händer.
Känns så förbannat onödigt. Delvis för att operationen är märkt med 4 mejslar i handboken och sålunda anses var ganska avancerad.
Hilfe.... Tur att det finns öl i kylen....