Klanteri(?) med bromssystem

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Bytte nyligen belägg fram - har gjort det flera gånger utan problem - och konstaterade att det gnisslade en del om bromsarna fram efter inkörning. Dessutom vet jag att det är ett par år sedan någon större genom gång av "bromseriet" fram genomfördes. Den gången på verkstad - fick bytt till stålomspunnet.

Nåväl, köpte bromsvätska åkte hem och plocka bort oken från skivorna. Skruvade isär tills dess kolvarna var blottade, tanken är/var att jag ska göra rent kolvarna ordentligt och undersöka om det är skit som behöver tas bort - om de går kärvt, helt enkelt.

Efter att ha konstaterat att kolvarna (i oken) inte går ut lika mycket, drar jag slutsatsen att de behöver göras rena och börjar pumpa med handtaget. Har en verkstadshandbok - Haynes - som leder mig, samt en som jag laddat ner som visar rent schematiskt hur systemet är uppbygg. Båda har en rekommenderad ordning för hur man ska ta isär/sätta ihop och jag inser att under kolvarna finns bromsvätskan.

Ena kolven åker ut, den andra sitter retfullt kvar. Jag har börjat med ena bromsoket, ett litet förtydligande. Försöker först få ut det genom att pumpa med handtaget, dra med fingrarna, inget hjälper. SKIT! :gnissla

Funderar en stund och sätter på locket till den främre bromsvätskebehållaren, som jag fyllt på med bromsvätska, konstaterar att det läcker ut bromsvätska medan jag pumpar med handtaget. Inser att packningen hamnat på sniskan och tar av locket.

Eftersom intet händer med kolvarna oavsett hur mycket jag pumpar samt att det bubblar upp en del (får intrycket - inbillning? - att jag har en hel del luft i systemet) efter att jag slutar pumpa med handtaget börjar jag fundera på om det här är ett jobb för en verkstad, eller om det går att lösa hemma med vanliga verktyg?

Även det andra oket hänger löst, ingen reaktion från kolvarna, jag har nu en känsla av att jag har pressat in duktigt med luft i systemet, då jag tryckte in den kolv jag fick ut och dessutom pressat in båda så långt att det endast är max 5 mm kvar "ute".

Jag undrar nu om det är möjligt att med en rimlig ansträngning försöka få ut luften själv, då jag förmodar att det är det som är problemet, plocka ut kolvarna och se till att inget rinner ut av bromsvätskan för att göra rent dom, liksom andra delar som var klart märkta av skit och som både kan påverka "bromseriet", samt bidrar till gnisslandet (inte konstant) eller om jag helt enkelt ska ge upp och lämna in hela baletten till verkstad och låta dom plocka isär, göra rent och återmontera?

Har genomfört "luftningar" förut utan problem, det här är första gången jag fick för mig att göra rent kolvarna i oket. Överväger, fast jag gör ett försök få ut luften imorgon, att helt sonika ta bort hela främre bromssystemet och lämna in eländet på verkstad på måndag.

Såg en tråd som i princip gick ut på att man kunde spruta in bromsvätska bakvägen, lossa på kopplingar (det lär bli söligt) och göra det själv. Kan ju prova med att rigga handtaget i skuvstäd och se vad som händer.

Känns så förbannat onödigt. Delvis för att operationen är märkt med 4 mejslar i handboken och sålunda anses var ganska avancerad.

Hilfe.... Tur att det finns öl i kylen....:fyllisar
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
För det första har du haft kolvarna i det andra oket låsta medans du jobbar med det första?

Om en kolv kommer väldigt långt ut har jag iaf erfarenhetsmässigt från bilar upptäckt att det kan komma in luft i systemet trots att det inte gått så långt att kolven ploppat ut.
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
För det första har du haft kolvarna i det andra oket låsta medans du jobbar med det första?

Om en kolv kommer väldigt långt ut har jag iaf erfarenhetsmässigt från bilar upptäckt att det kan komma in luft i systemet trots att det inte gått så långt att kolven ploppat ut.

Nej, jag lät det oket hänga löst. Där har kolvarna inte rört sig nämnvärt, vad jag kan se... Tänkte mig ut nu i garaget och kolla vad som kan göras, ska bara ta en slurk kaffe först.
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Har satt tillbaka ok nr 2, med allt på plats. Fick ut kolvarna till slut med har fortfarande nada bromsverkan. Pumpar o pumpar med handtaget, fyllt på bromsvätska och försöker nå något slags resultat. Trodde det skulle lösa sig när kolvarna åkte ut, men tji....

Söker vidare på google, det här verkar vara ett både tidsödande och klurigt problem om man saknar riktiga verktyg.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Har du provat att lufta i banjo bultarna?
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Har du provat att lufta i banjo bultarna?

Är det dom dom sitter vid bromsvätskebehållaren samt nere vid oket? har för mig att jag sett något om det i verkstadshandboken - det blir en clymer nästa gång - men jag får väl försöka. Inte så mycket att förlora så länge bromsverkan lyser med sin frånvaro..

Hur går jag tillväga för att göra det? Enklare med en svensk förklaring än traggla mig igenom en engelsk...
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Det kan vara en massa små luftbubblor i bromsvätskan precis efter påfyllnad.
Vänta ett par timmar innan du luftar så kan problemet vara löst.

Edit: Detta gäller alltså om du inte kan få tillräckligt tryck i systemet för att bromsen ska stummna.
 
Last edited:

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Nu är det några timmar sedan jag fyllde på och konstaterade noll gensvar. Får gå ut och kolla vad för åtgärd som kan vara lämplig.... Sånt här man antingen ska planera utanför ordinarie hojsäsong, eller lämna in direkt på verkstad.

Det ska va fan te å va optimist...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Du har 1 banjo på vardera ok, samt en banjo uppe vid pumpen, håll in handtaget o öppna en av dom, pumpa några ggr o öppna igen om det kom luft eller gå vidare till nästa. Dom brukar kunna sitta lite så ha oken fastskruvad när du gör det.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Kolla om du en slangstump som går upp nånstans som ett uppåner vänt U där det kan bli en luftklocka , rätta ur denna isåfall innan du luftar systemet.

Böjen behöver inte vara stor för att leda till hjärnblödningsskapande hopplösa avluftningar...
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Du har 1 banjo på vardera ok, samt en banjo uppe vid pumpen, håll in handtaget o öppna en av dom, pumpa några ggr o öppna igen om det kom luft eller gå vidare till nästa. Dom brukar kunna sitta lite så ha oken fastskruvad när du gör det.

DÅ var det de jag trodde. Ska prova...

Kolla om du en slangstump som går upp nånstans som ett uppåner vänt U där det kan bli en luftklocka , rätta ur denna isåfall innan du luftar systemet.

Böjen behöver inte vara stor för att leda till hjärnblödningsskapande hopplösa avluftningar...

Jag har en förbindelse mellan de båda främre oken, som går precis som du beskriver. Börjar ana att det kan vara en del av problemet.

Kan man bli mer än trött av sånt här???
 
Last edited:

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Har nu skruvat bort hela klabbet, provade att gå vidare genom att fästa handtag m huvudcylinder i skruvstäd - upplevdes som en enkel lösning - och pumpade. Det är en lösning som kan fungera, men som tar en del tid. Ringer hojfirman imorgon och kollar om dom kan hjälpa mig, känner mig inte manad att lägga ett antal timmar ytterligare av min fritid på något helt oplanerat om jag kan få hjälp.

However.... Visar det sig att dom har fullt upp, så får jag pula vidare själv.

Tack till er som svarat och hjälpt mig på vägen, vi får se om det blir inlämning eller "den glade amatörmeken":tummenupp
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Nu kanske det låter som en dumfråga men varför kan du inte bara testa att lufta det ordentligt?
Du skriver i första inlägget att du har gjort det förrut, jag tror att om du gör det igen och ordentligt så kommer det bli så bra så. För du är med på hur det fungerar, öppna nippel, pumpa osv...?

Kolla om du en slangstump som går upp nånstans som ett uppåner vänt U där det kan bli en luftklocka , rätta ur denna isåfall innan du luftar systemet.
Böjen behöver inte vara stor för att leda till hjärnblödningsskapande hopplösa avluftningar...
Det där tror jag inte på. Har aldrig stött på det eller hört talas om att någon haft problem. Luftbubblorna rör sig knappt alls i slangarna pga att de är så liten diameter. En T-koppling däremot kan strula lite om man har hojen på stödet och den är klumpigt konstruerad.
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Nu kanske det låter som en dumfråga men varför kan du inte bara testa att lufta det ordentligt?
Du skriver i första inlägget att du har gjort det förrut, jag tror att om du gör det igen och ordentligt så kommer det bli så bra så. För du är med på hur det fungerar, öppna nippel, pumpa osv...?


.................................

Jadå, grejen är att jag inte har något mottryck i handtaget överhuvudtaget. har under kvällen kunnat konstatera att kolvarna även i det andra oket rört sig - liksom i det första - men nu får det vara bra för idag.

De gånger jag luftat ett bromssystem förut har jag i all fall haft någon känsla av att jag har tryck i systemet, svampigt handtag ex-vis.

Förmodligen går det åt rätt håll, eftersom jag har kunnat se att det bubblar upp i "tanken" vid bromshandtaget en del. Men så länge jag dels inte har något mottryck och dels inte lyckas "spänna fast" beläggen i respektive ok kommer det här troligen att ta tid.

Just nu hoppas jag att verkstaden har tid fixa det åt mig på tisdag så jag kan hämta efter jobbet. Kostar det någon timmes jobb så får det vara värt det. Fritiden är också värd en del... Skulle jag få för mig att göra om något liknande med "bromseriet" i framtiden, kommer jag att köpa in grejer och kolla upp noggrannare för att få det gjort med rätt förutsättningar.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jo det där problemet finns - luften samlas i den uppåtgående delen - när det finns sådana ställen.

Verkstäderna fyller oftast med pump så där slipper man
luftfyllda system hur man än gör.



Nu kanske det låter som en dumfråga men varför kan du inte bara testa att lufta det ordentligt?
Du skriver i första inlägget att du har gjort det förrut, jag tror att om du gör det igen och ordentligt så kommer det bli så bra så. För du är med på hur det fungerar, öppna nippel, pumpa osv...?


Det där tror jag inte på. Har aldrig stött på det eller hört talas om att någon haft problem. Luftbubblorna rör sig knappt alls i slangarna pga att de är så liten diameter. En T-koppling däremot kan strula lite om man har hojen på stödet och den är klumpigt konstruerad.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det där tror jag inte på. Har aldrig stött på det eller hört talas om att någon haft problem. Luftbubblorna rör sig knappt alls i slangarna pga att de är så liten diameter. En T-koppling däremot kan strula lite om man har hojen på stödet och den är klumpigt konstruerad.

Prova o ha bromsvätska i en genomskinlig slang o se hur bubblorna rör sig, långsamt som F, men dom rör sig.

Om du ändå har oken o allt löst, se till så att du har juftnipplarna eller banjobultarna som högsta punkt på oken, böj slangstumpen nedåt om det är så, låt det stå en natt o sen luftar du igen.

Bara för att du inte känner att det är tryck betyder ju inte att det inte går att lufta. När du börjar få bort luften så kommer det röra sig mot ett fastare handtag.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Prova o ha bromsvätska i en genomskinlig slang o se hur bubblorna rör sig, långsamt som F, men dom rör sig.
Jo, det är just det jag tänker på. Och med tanke på att en bromsslang är mycket smalare så har jag svårt att tro att det skulle göra en luftning omöjlig.
När jag har bytt slangar med "överstänkskärmen" dragning har det aldrig varit ett problem iallafall.
Min teori är fortfarande att LionSword inte har luftat tillräckligt länge eller så gör han på fel sätt.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jo, det är just det jag tänker på. Och med tanke på att en bromsslang är mycket smalare så har jag svårt att tro att det skulle göra en luftning omöjlig.
När jag har bytt slangar med "överstänkskärmen" dragning har det aldrig varit ett problem iallafall.
Min teori är fortfarande att LionSword inte har luftat tillräckligt länge eller så gör han på fel sätt.
Ah, jag tolkade dig som att dom skulle stanna i överdelen o aldrig försvinna, då är vi på samma sida :tummenupp
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Jag har som sagt luftat förut, men med något annorlunda förutsättningar. Nästa gång lär jag planera jobbet i god tid och se till att jag gör rätt och har rätt grejer hemma för det, om t.ex. en vakuumpump/el dylikt skulle behövas. Har genomskinlig slang för ändamålet så den biten är inga konstigheter.

Min kollega kom med ett förslag idag som i princip går ut på att jag kunde ha anslutit slangen, lättat på luftnippeln nere vid oket och sedan kontrollerat vad som hänt när jag tryckt in bromshandtaget. Det är den förenklade versionen...

Tack till er som kommit med olika förslag! :Bugar
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jag har som sagt luftat förut, men med något annorlunda förutsättningar. Nästa gång lär jag planera jobbet i god tid och se till att jag gör rätt och har rätt grejer hemma för det, om t.ex. en vakuumpump/el dylikt skulle behövas. Har genomskinlig slang för ändamålet så den biten är inga konstigheter.

Min kollega kom med ett förslag idag som i princip går ut på att jag kunde ha anslutit slangen, lättat på luftnippeln nere vid oket och sedan kontrollerat vad som hänt när jag tryckt in bromshandtaget. Det är den förenklade versionen...

Tack till er som kommit med olika förslag! :Bugar

När jag bytte till stålomspunnet så tömde jag hela systemet på bromsolja. Sedan köpte jag mig en vanlig oljespruta och placerade en transparent slang på nippeln, fyllde denna med bromsolja, satte den på luftnippeln, lossade nippeln, öppnade påfyllningslocket vid handtaget och sedan fyllde jag systemet bakifrån. Gick absolut hur smidigt som helst och gick på nolltid att få bromsarna stumma. Luftade även på "vanligt" sätt efteråt så jag var säker på att all luft var borta.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top