Klanttråden

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Ort
HÄGERSTEN
Hoj
CBR 900 - 99
Skador.
Repa på tanken, både klistermärke och tanklacken.
Aningen spräckt plastkåpa därbak, syns inte så mycket är på undersidan.
Lite repor på samma kåpa.
Lite repor på en motorkåpa som sticker ut bland plasten.
Repor på handtaget.
Lite små duttar på stora sidokåpan fram, inget som stör.
Samt en repig hjälm, som kanske även är paj inuti (1 månad gammal)
Jag struntade i skadorna på cykeln, få se om jag gör något sen i vinter. Men har pratat med försäkringsbolaget, och jag får en ny hjälm på hemförsäkring/drulle. Fast självrisk på 1500. Men det får det nog vara värt. Funderar även på om jag ska köpa en lite dyrare tystare hjälm istället. Får köra med öronproppar i den jag har nu (Arai nåntingen för 3900), men det kanske man får i alla. Polarn gnäller om att det låter i hans också, men tjejens Shoei låter det tydligen inte så mycket i. Vet inte om det är för att hon sitter bakom mig, och inte får lika mycket luft på sig.

Eller var det kullerstenen som blev hal av regnet, och som fick stödet att glida på marken ett par centimeter, för att sedan haka tag i skarven mellan stenarna och därmed fälla ihop stödet tillräckligt för att den ska börja välta.
Nu "vet" jag också att det var kullerstenen som var hal i regnet. Samma grej har hänt igen. Det hade regnat igen, och jag startarde upp bladen, och den började kasa på stenen. Fast nu parkerar jag den alltid åt andra hålet, så inte stödet kan dra ihop sig. Och ser till att stödet står i en skarv mellan två stenar och inte kan glida över den.

Så se upp med parkering på kullersten, fast det där visste ju redan ni andra =)
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Dags att uppdatera folket om hur dum man är och nästan klantig..

Har svurit lite över att min hoj är så seg upp på slangen, även på 1:an.. Bytte tändhattar häromdan för dom gamla satt lika fint som ett par string sitter på Berta 94! 2 av dom var bara att lyfta rakt av, nå jävla USA skit. På med riktiga Japps hattar, blev fin skillnad på responsen, även om det inte blöddrade direkt något förut så gick den bättre nu.

Var in på OK för några veckor sedan och inhandlade fina ventilhattar som är täta efter att jag läste en tråd här ang att ventilerna inte alltid håller tätt i höga hastigheter. Har inte kört mkt men har kännt att den haft en tendens till att vara aningens ostadig vid kurvtagning (ja jag vet, det är ett lok men det går att svänga lite iaf) så for in på macken idag. Kollade lufttrycket när jag köpte hojen i Juni, det är ju en ca: 355 mil sen... Låg på ~1kg under på båda däcken :gnissla :gnissla

I med luft, ut på vägen, slangen direkt och mkt fin i kurvorna. Fel att inte vara dum i huvudet då och kolla sånt lite oftare då!


Efter några avverkade mil for jag till ett fint litet industriområde här i närheten, perfekt för lite övning på slangen samt lite bromsövningar... Gick hur bra som helst, fortsatte sedan hemöver och bromsade lite hårdare på diverse ställen, men sista inbromsningen jag gjorde höll på att gå illa, kan hända att bakhjulet var nån cm i luften men mkt var det inte iaf, men jag kör över en skarv, från ny asfalt till en som har sätt sina bra dagar för flera år sedan.
Detta resulterar i ett låst framhjul och däckskrik, släpper upp å vobblar lite, går inte särskilt fort men tillräckligt.
Håller mig upprätt iaf och pustar ut och konstaterar, om man ska träna inbromsningar, se för fan till att inte vara lika jävla klantig som mig för då får man fan skylla sig själv om man klotar!!

Så idag har jag lärt mig minst två nya saker :)
 

Thomas H.

Medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
Kristinestad/Finland
Hoj
Kawa ZX-9R 2002
#1

I våras när jag skulle sälja hojen så hade jag lyckats fumla bort oljekorken,så jag tog en sådan där båt bottenproppsgrej som är en gummipropp med en mässings skruv med gängad bricka att spänna åt med som nödlösning!

Tog mig till jobbet och skruvade bort en oljekork från en av skolhojarna och trottade dit proppen istället på skolhojen,fick bort egen hoj såld och sen ett par dar senare när jag skaffat ny kork till skolhojen så tar man gladeligen och skruvar upp båtpluggen FÖR mycket tills det hörs ett KLINK inne från motorn,NEEJ H*LVETE BRICKAN!Och naturligtvis med elever på rad som skulle köra,då kände man sig fan dum!!Bara att ringa MC verkstaden att hämta hojen och ta upp motorn :huvet


#2

En söndag,bakis tungt och jobbigt tänkte man att hmm.. om man skulle byta olja i R1:an,just fått en låda sponsrad olja,tappar ur oljan,oljepluggen fast..sådärja nu så..hämtar 4 STYCKEN 1 LITERS burkar ur lådan (jo jag vet här borde man reagerat redan men ...) häller i skiten,tittar trött i oljeögat...hmmm syns inget ju..(jo jag vet ny olja syns inte så bra,speciellt om det är fullt redan)...äh man har ju olja,hämtar 2 LITER till..häller i 1 lit,öppnar SJÄTTE burken börjar hälla i när jag tittar ner på golvet och ser drivor av burkar och det plötsligt går upp för mig att, VA I H*LVETE HÅLLER JAG PÅ MED:näsblod De ska ju va 2,7 lit i spisen :huvet Skamsen såg man omkring sig och tappade ur skiten igen.:rolleyes:

#3

Okej det här var inte jag men likväl min hoj,hände ifjol,första starten i mitt liv,nervös utav helvete,skulle betala tävlings avgift och naturligtvis för lite pengar med..fort som fan tillbaka till husvagnen,tar polarens hoj för att bränna iväg till en automat efter dollars,polarn frågar om han kan göra nåt under tiden (jag hade typ15 min på mig at få betalt)..säger åt han att fylla på lite OLJA (liten röd tråd)..kommer tillbaka och ser han bredvid hojen med panik i ögonen (Han e inte riktigt guru på att mecka)..frågar"va e de nu då?"
Och jo se,han hade tagit burken gått bredvid hojen,tagit första bästa kork han hittat,öppnat och hällt i redigt med olja och naturligtvis var det ju EXPANSIONSKÄRLET :huvet :näsblod


Tack för mig så här långt!
 

Suqyy

Ny medlem
Gick med
1 May 2007
Ort
Sthlm
Hoj
ER6F
500m från affären så välter min flång nya ER6-F på släpet....
Hade spänt fast och stått och skakat på hojen så släpet ruskat innan.
Visade sig att spännremmen gav vika. (Självklart inte på stödsidan som då hade fångat upp hojen)
Köpte ny spännrem surrade likadant, höll hela vägen hem.

Skada ny hö kåpa 2500kr.
Inte så blodigt men trist på en hoj man inte kört mer än 1meter på lastkajen till släpet.
Bara att skratta åt i efterhand.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Dagen efter jag tog kortet var jag ute o körde, kommer ner för en backe fram till ett T-kors. Skall svänga vänster, inga bilar - lägger ner lite lätt till vänster o ska möta med gasen.

Motorn varvar men hojen reser sig inte. Galet nära att lägga den ner men lyckas få ut benet. Stog lite folk på trottoaren och undrade vad i helvete jag höll på med. Pinsamt som fan vill man bara bort. Hursomhellst hade jag lyckats få i friläge istället för 1an. Säkert hyffsat vanligt nybörjarfel :p
 

Dalkullan

joråsåatte
Gick med
15 May 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Letar
Dagen efter jag tog kortet var jag ute o körde, kommer ner för en backe fram till ett T-kors. Skall svänga vänster, inga bilar - lägger ner lite lätt till vänster o ska möta med gasen.

Motorn varvar men hojen reser sig inte. Galet nära att lägga den ner men lyckas få ut benet. Stog lite folk på trottoaren och undrade vad i helvete jag höll på med. Pinsamt som fan vill man bara bort. Hursomhellst hade jag lyckats få i friläge istället för 1an. Säkert hyffsat vanligt nybörjarfel :p

Haha, det där med att lyckas lägga i friläge istället för 1:an, har hänt mig ett par tre fyra gånger :rolleyes:
 

Dark_Messenger

Guest
Har ni inga avlopp i Falköping? Slänga ut genom fönstret?

Jag hade på allvar slagit in dörren hos kärringen!! Båda kärringarna för den delen!!

/C

Allvarligt. Slänga ut grejer genom fönster o likn gjorde man väl på 1600-talet i Sverige när det typ inte fanns kloaker o avlopp :hihi

Falköping.. :D

Argumentet kärringen hade att "hon inte såg dig" håller väl inte riktigt kan jag tycka. HON FÅR VÄL KOLLA INNAN HON DUMPAR SITT BYK FFS!!

*skrattar förtfarande* :rofl Vilket folk det finns..
 
Gick med
22 Dec 2004
Ort
Skultuna
Hoj
Thruxton -04
Hittade precis denna tråd och lägger till min story när jag klotade med min mini.
För ca tre veckor sen så hade jag pulat med min mini och skulle "bara" ta en liten testrepa så inga skydd(inte ens hjälm) användes.
Sagt och gjort igång med Kinesen och iväg,kommer i ca 30-40 km/h och kör förmodligen på någon liten sten eller dyligt,tappar ballansen och går i backen.
Resultatet blev ett brutet nyckelben och en jä....a massa skrapsår modell grova.
Och sjukskrivning augusti ut.
Vill med denna berättelse uppmana alla att ALLTID ANVÄNDA SKYDD !!!
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
Haha ska jag fylla på med mina knasigheter... vågar nästan inte.
men men

I torsdags den 2 aug lastade jag in hojen i en skåpbil och körde från Malmö till Gelleråsen där jag skulle vara duktig och köra på smc-tjejdag:)

När jag väl lämnat skåne kommer jag på att mina skor står hemma och det e bara att se glad ut och köra in till Superbike i gbg och köpa nya.

Väl inne i gbg så glider hojen bakåt och går rakt igenom bakrutan.
Givet vis hade jag ju missat att lägga den i växel och även spänna fast hojen i riktning fram och bak.

Men men vad lärde jag mig av detta,
Glöm aldrig skorna
HAHAHA
Eller nja det va väl inte det värsta

Hojen fick ett par djupa repor i lacken ovanför lampan bak och rutan i den lånade bilen gick givet vis sönder.
lägg hojen i växel nästa gång:)

Men körningen på banan gick betydligt bättre:)
 

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Ja jag får väl ge mitt bidrag till denna tråden ..

Håller på med min RD 250/350, justerar förgasare och plockar lite allmänt med den.

Den går inte rent och jag bestämmer mig för en liiiten provtur, ca 4km från hemmet så stannar hojen, Svärord och jag som naturligtvis har full mundering på funderar om jag skall leda hem hojen ? och svaret är NEJ, ringer Far.

Far kommer med bensin och ler så där fånigt som bara pappor kan göra, Nåja tackar för visat intresse och kör hem ..
Tankar hojen ett par dagar senare och testkör ganska mycket , tar sen samma väg som jag körde torsk på, kör väl ännen gång soppa torsk på skiten. Hade naturligtvis inte vridit över soppakranen från reserven sen sist, ”Två svärord” nåja ringer far och han bara skriker av skratt. Samma väg samma problem. Samma lösning.

Hade nu konstaterat att den dra mycket soppa, tankar den och provkör och justerar, tar den till jobbet och kör väl soppa torsk på vägen till jobbet. ler lite fånigt och slår över den till reserven, kör vidare till jobbet skall sen hem samma eftermiddag och har ca 2mil hem när jag kört ca 1,7 så stannar väl hoj xxxxx och tro på fan SOPPATORSK. . Ringer far igen och förklarar, samma problem men annan plats nu står hojen i garaget och ” vilar”
 

Magnor

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Ludvika
Hoj
R1, WR450, CR250, 14F
För ett par årsen vaknade jag bakis och kom på att jag skulle tvätta hojen. Ställer upp hojen på centralstödet på en grusgång och tar fram högtryckstvätten. Ser att det är mycket olja vid centralstödet och bestämmer mig för att spruta bort det med högrycken. Idiot som man är såmärkte jag inte att vattnet spolade bort gruset under stödet och hojen välte med en repad sidokåpa som resultat.
 

Johan69

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2007
Ort
Fors
Hoj
Kawasaki ZX10R -06
Kom åkande och blev träffad av en svärm av bin, så jag blev tvungen att stanna till vid vägkanten för att försöka göra rent mitt visir, och dum som jag var så åkte jag för långt ut i kanten mot diket så när jag skulle stanna så började jag luta mot diket. Efter som att det var ett djupt dike så hade jag ingen möjlighet att ta i mot mig med fötterna utan jag och hojen voltade ner i diket. Jag rullade med hojen runt ett varv och hamnade under den längst ner i diket. Jag lyckades trots mina smärtor ta mig upp till vägen och få hjälp. Hojen blev för dyr att reparera så jag sålde den som den var och har nu köpt en ny Kawasaki ZX10R.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top