MackeNo1 skrev:
... Har svårt att tänka mig att importören ställer upp och finansierar försäkringen, det är en gubbe som importerar dom. Han siktade väll på att sälja runt 10 hojar det här året, lär knappast löna sig för honom att betala försäkringen på dom hojarna då. ...
Det har inte jag så svårt att tänka mig. Billig försäkring är ju ett riktigt bra säljargument. Att hojen (och dealen) dessutom blir omtalad är ju också bra, det är ju självgående marknadsföring. Så här långt är vi säkert ense.
Om han nu gör en deal med ett fbolag att pröjsa ex vis 10 000:- (beloppet är helt påhittat) till dom per såld hoj som försäkras hos det bolaget så är ju saken klar.
Och givetvis ingår dessa 10 000:- i hans kalkyl som vilken marknadsföringskostnad som helst. Med andra ord kanske knarren egentligen kostar 160 000:-. Och de köpare som ev väljer att försäkra hojen någon annanstans (fråga mig inte varför dom skulle göra det) gör ju att importören gör sig en extra hacka eftersom han inte behöver pröjsa något till fbolaget för den knarren.
Förutsättningen är ju givetvis att det finns nån form av tidsbegränsning i dealen mellan honom och fbolaget.
10 000:- (fortfarande fiktivt belopp) per hoj kanske är billigt för att bli omtalad på SH med fler ställen, annonser i fackpress är skiiitdyrt! Jag har inga priser men kan utifrån andra branscher gissa mig till att en enda helsida i Bike kostar säkert typ 20-30 000:-
Dessutom kanske de där 10 000:- (notera att jag skrev "kanske") kan räknas som marknadsföring eller nåt sånt, då dras dessa mot rörelsens resultat före skatt vilket innebär att nettokostnaden blir ännu lägre.
För några år sen var det en bilimportör (minns inte vilken) som annonserade om "5 års fri bilskatt om du köper ny bil av oss nu" eller nåt åt det hållet. Finns ju knappast någon här som tror att de lyckades komma undan fordonsskatten. Självklart påtog sig ju importören att betala skatten för ägarens räkning. Eller möjligen att skatten drogs av på det slutliga priset, jag är inte mer insatt än så. Men det är ju ett liknande upplägg som det jag beskrev ovan.