Klarhet?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jo jag var dryg för att vad tror du alla de här trådarna handlar om?
Det är äldre som får högre premier genom att yngre skenförsäkrar på äldre och förolyckas, det finns inte ett tvärtomproblem.
Det är alltså just det du frågar om som alla dessa trådar handlar om i grunden.
Jag antar tat du fattar att det är den som försäkringen är skriven på som belastas (alltså den personens grupp). Pengar försvinner genom förlorade inkomster för bolagen då de äldre ju inte betalar lika höga premier.
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Silwer skrev:
jo jag var dryg för att vad tror du alla de här trådarna handlar om?
Det är äldre som får högre premier genom att yngre skenförsäkrar på äldre och förolyckas, det finns inte ett tvärtomproblem.
Det är alltså just det du frågar om som alla dessa trådar handlar om i grunden.
Jag antar tat du fattar att det är den som försäkringen är skriven på som belastas (alltså den personens grupp). Pengar försvinner genom förlorade inkomster för bolagen då de äldre ju inte betalar lika höga premier.

Jo jag formulerar mig nog lite fel. Undrade mer om UNGA drabbas på nåt sätt av att andra unga skenförsäkrar. Om nu äldre får högre premie av den anledningen så verkar det som att andra unga också får högre premie som straff för att vara lika gammal. Nu när Fbolagen vet om skenförsäkringarna på Tant Agda i Abisko.

ALLTSÅ jag undrar om det verkligen är så eller om det är vad alla tror. För om det är så att de olika grupperna ska täcka sina egna kostnader så är det ju inte nåt problem om de hederliga 20åringarna aldrig kraschar, utan bara de som skenförsäkrar. Det spelar nog ingen roll om alla klass 7 betalade hög premie, vi skulle nog aldrig kunna bära våra egna kostnader med tanke på antalet olyckor.

Problemet är nog att R1or finna tillgängliga för oerfarna människor


Fan vad svammel.....men det känns som att Fbolagen tar ut en dålig börskurs på våra premier. Allas premie oavsett ålder.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Alla skenförsäkrar inte och yngre är inblandade i fler olyckor än äldre, så resonerar bolagen med visst stöd avstatistik förstås.
Jag tror de höjer över lag med, för annars blev det troligen ramasrin om de äldre plötsligt hade högre premier än de yngre.
Man märker abslolut det häe själv, jag har i princip alltid fått dyrare och dyrare premier med åren trots att en massa bonusar och avdrag säger att det borde gå åt andra hållet.
Som du säger om INGEN skenförsäkrade så skulle vi givetvis ha samma antal olyckor (även om jag tror det var färre med helförsäkring). Men var och en hade iaf betalat in sin premie avsedd för just sin ålders och erfarenhetsgrupp.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Läste om MV Augusta i nyaste bike, importören har fixat en specialförsäkring ihop med IF (har för mig att det va IF iaf). Hursomhelst så kostar en MV Augusta Brutale 500:-/mån att helförsäkra genom den här specialförsäkringen.

Nu skulle jag VÄLDIGT gärna vilja veta hur 500:-/mån klarar av att bära den här försäkringsgruppens alla kostnader? Eftersom en Brutale kostar 170 000:- så lär ju ett krav från försäkringsbolaget vara att dom ska utrustas med stödhjul, abs, antisladd och airbag.... Bara skitsnack att alla grupper betalar sina skador själva, det finns inte ens 10st MV Augusta i Sverige. Om alla använder specialförsäkringen så krävs det totalt 340 månaders inbetalningar för att finansiera en MV Augusta som kvaddar. Och det är endast kostnaden för hojen, sen tillkommer eventuella personskador.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
MackeNo1 skrev:
... Nu skulle jag VÄLDIGT gärna vilja veta hur 500:-/mån klarar av att bära den här försäkringsgruppens alla kostnader? ...
En gissning:
Gäller de där 500:- för gott eller första året?
Gäller de under en begränsad tid så kan man ju alltid tänka sig att importören går in och betalar en del av försäkringen under den tiden. Jämför med mobiltelefoner för en krona. Det är väl ingen som tror att telefonen kostar en enda krona antar jag?

Därtill brukar de dyrare italienska hojarna sällan köpas av de yngsta. De köps främst av de som är lite mer rädda om hojarna vilket innebär att de statistiskt sett (dvs sett över ett flertal hojar) inte råkar ut för lika mycket. Tror jag.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Nä, okey att dom kanske köps av män i medelåldern som har gott om pengar. Men det räcker ju med lösgrus i en kurva för att en MV Augusta ska förvandlas till en prima jordfräs, en jordfräs som kostar 170 000:- dessutom...

Vet ej hur länge dom har det avtalet, i artikeln står det bara att dom fixat en märkesförsäkring som kostar 500:-/månad. Skulle bara vilja veta hur räknenissarna på försäkringsbolaget kommit fram till det priset? Räcker ju med en enda kvadd för att allting ska skita sig, d v s dom inbetalade premierna täcker inte utgifterna.
Vore kul o veta hur dom tänker (om dom tänker alls vill säga).

Har svårt att tänka mig att importören ställer upp och finansierar försäkringen, det är en gubbe som importerar dom. Han siktade väll på att sälja runt 10 hojar det här året, lär knappast löna sig för honom att betala försäkringen på dom hojarna då.

Jag menar, har man 170 000:- att lägga på en motorcykel så är det väll knappast försäkringspremien som stoppar en? Så 10 hojar borde han ju få sålt utan märkesförsäkringen.
 
Last edited:

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Hmm, jag tänkte dra en parallel här till bilvärlden. Som ändå kanske är lite applicerbar på hojar.

En Ferrari 360 modena, kostar knappa 6000 hel/hel utan några direkta bonusar osv.
Hur kan det gå ihop sig? Jo dem kraschar ju aldrig. Statistiskt sett så är det medelåldersmän som gnider sig emot bilen och kör några mil om året och då endast på sommartid.
Kan tänka mig att det går att likna på Ducati och MV Agusta också. Till en viss del iaf.

//Fredda
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Fredda66 skrev:
Hmm, jag tänkte dra en parallel här till bilvärlden. Som ändå kanske är lite applicerbar på hojar.

En Ferrari 360 modena, kostar knappa 6000 hel/hel utan några direkta bonusar osv.
Hur kan det gå ihop sig? Jo dem kraschar ju aldrig. Statistiskt sett så är det medelåldersmän som gnider sig emot bilen och kör några mil om året och då endast på sommartid.
Kan tänka mig att det går att likna på Ducati och MV Agusta också. Till en viss del iaf.

//Fredda

Ja, dom är säkert inte särskillt vanliga i olycksstatistiken. Men det räcker ju verkligen med EN kvadd för att hela den här "alla grupper betalar för sig själv" grejen ska skita sig rejält. D v s är det nån som lägger sin Augusta så blir det säkert vi vanliga 7:klassare som kommer att få betala kalaset i slutändan.

Visst är det bra med märkesförsäkringar, snart enda alternativet om man vill kunna åka hoj. Vill bara peka på att försäkringsbolagen inte verkar vara helt ärliga mot oss...

Precis som Alex skrev så var det tydigen 500:-/år, då skulle jag vilja ha en ÄNNU bättre förklaring på hur dom kan motivera den premien :kocko

Känns som att bara en sån sak som stöldrisken borde vara minst 10ggr högre på en brutale än på t ex en GSX-R 750
 

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Vollsjö
Hoj
ninja special med extra mos
MackeNo1 skrev:
Känns som att bara en sån sak som stöldrisken borde vara minst 10ggr högre på en brutale än på t ex en GSX-R 750


varför skulle stöld risken vara 10ggr högre på en sån ????

om det bara säljs 10 st om året så finns det ju knappast nån störe marknad för beg delar till en sån
 

clark73

SVrocker
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Pite
Hoj
hade en Suzuki sv650s k3. miniblink,ART slip-on,TRE mod, har en Suzuki RMx250-93
Silwer;
Har du tänkt på att du borde hoppa på (farsan,mormor m.m.) istället?
Om ni äldre gav faan i att låta grabben ställa
sin gixxer -04 på er så skulle ju problemet vara löst.


Tycker sedan att det inte kan vara rimligt att en hojförsäkring kan kosta
nästan lika mycket som att köpa den???
Om jag skulle köpa den hoj jag egentligen ville ha (sv1000s) så skulle den kosta runt 35-45000:- att hel/hel (trots att jag är över 30). så om jag kör felfritt i 2 år så har jag betalt hojjen 2ggr.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tänkte väll främst på att hojen är värd 170 000:-, men du har rätt. Eftersom den är ovanlig så är den kanske inte mer stöldbegärlig än en vanlig hoj, men jag skulle fortfarande vilja ha en förklaring av premien på 500:-.......
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
MackeNo1 skrev:
... Har svårt att tänka mig att importören ställer upp och finansierar försäkringen, det är en gubbe som importerar dom. Han siktade väll på att sälja runt 10 hojar det här året, lär knappast löna sig för honom att betala försäkringen på dom hojarna då. ...
Det har inte jag så svårt att tänka mig. Billig försäkring är ju ett riktigt bra säljargument. Att hojen (och dealen) dessutom blir omtalad är ju också bra, det är ju självgående marknadsföring. Så här långt är vi säkert ense.
Om han nu gör en deal med ett fbolag att pröjsa ex vis 10 000:- (beloppet är helt påhittat) till dom per såld hoj som försäkras hos det bolaget så är ju saken klar.
Och givetvis ingår dessa 10 000:- i hans kalkyl som vilken marknadsföringskostnad som helst. Med andra ord kanske knarren egentligen kostar 160 000:-. Och de köpare som ev väljer att försäkra hojen någon annanstans (fråga mig inte varför dom skulle göra det) gör ju att importören gör sig en extra hacka eftersom han inte behöver pröjsa något till fbolaget för den knarren.
Förutsättningen är ju givetvis att det finns nån form av tidsbegränsning i dealen mellan honom och fbolaget.
10 000:- (fortfarande fiktivt belopp) per hoj kanske är billigt för att bli omtalad på SH med fler ställen, annonser i fackpress är skiiitdyrt! Jag har inga priser men kan utifrån andra branscher gissa mig till att en enda helsida i Bike kostar säkert typ 20-30 000:-
Dessutom kanske de där 10 000:- (notera att jag skrev "kanske") kan räknas som marknadsföring eller nåt sånt, då dras dessa mot rörelsens resultat före skatt vilket innebär att nettokostnaden blir ännu lägre.

För några år sen var det en bilimportör (minns inte vilken) som annonserade om "5 års fri bilskatt om du köper ny bil av oss nu" eller nåt åt det hållet. Finns ju knappast någon här som tror att de lyckades komma undan fordonsskatten. Självklart påtog sig ju importören att betala skatten för ägarens räkning. Eller möjligen att skatten drogs av på det slutliga priset, jag är inte mer insatt än så. Men det är ju ett liknande upplägg som det jag beskrev ovan.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Vi har sett lockbetet låg försäkring förut, det håller inte om det börjas klotas med modellen, förmodligen är det som nån skrev att förhoppningen är att äldre försiktiga ska köpa hojen för en söndagstur då och då.
Sen är ju denna hojen så dyr att de kanske slagit på ett antal tusenlappar till premien på priset?
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
"Skenförsäkring"

Fredda66 Hur som haver. De försöker ju blåsa oss så varför skulle vi inte blåsa dem? [SIZE=6 skrev:
JAG STÄLLER DEN PÅ FARSAN![/SIZE]
Men endast trafik försäkring då är det grönt ljus fritt fram.

1. Jag bryter inte emot några villkor/lagar.

2. De försöker ju blåsa mig, de faktorer de hävdar att de räknar med är helt felaktiga och det fick jag tydligt bevisat med mina exempel hojar (t.o.m. försäkringskillen skrattade)

3. Jag sparar 9000kr och får exakt samma förutsättningar

Ända tills försäkringsbolagen kan hitta ett system som verkligen ger någon rättvisa och inte påminner så djävla mycket om bingolotto så önskar jag alla kreativa försäkringslösare lycka till!

Till er som endast tänker skriva hur korkad man är som försäkrar på sin farsa (inte skenförsäkrar då jag inte bryter emot verken lagar eller villkor) kan väl läsa alla andra trådar. Ni som däremot ser den verkliga problematiken är välkomna att skriva några väl valda ord.

//Fredda (riktigt djävla less på försäkringsdjungel)
(ja detta inlägg är dubbelpostat)

Bara några klargöranden.

1. - Samtliga försäkringsbolag är affärsdrivande företag....och bestämmer själva utifrån sin statistik hur man utformar de olika reglerna som bestämmer premien, det finns ingen "gemensam" formel som gör att alla bolag räcknar på samma sätt.

2. - Din far måste stå som ägare till hojen.....det går nämligen inte att teckna trafikförsäkring på ett fordon som du(han) inte äger. Och det är inte nått som försäkringsbolagen styr utan lagstiftningen.
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Fredda66 skrev:
En Ferrari 360 modena, kostar knappa 6000 hel/hel utan några direkta bonusar osv.
Hur kan det gå ihop sig? Jo dem kraschar ju aldrig. Statistiskt sett så är det medelåldersmän som gnider sig emot bilen och kör några mil om året och då endast på sommartid.
Kan tänka mig att det går att likna på Ducati och MV Agusta också. Till en viss del iaf.

:hihi Tänkte bara nämna att Ducceklubben arrangerar i särklass flest bankörningar per år av alla MC-klubbar. Jag har sett många Duccar kraschas. Det har diskuterats flera gånger om en Ducati märkesförsäkring men varje gång spricker det på att det inte skulle gå ihop sig helt enkelt. Men för en MV kanske det ser lite bättre ut. Men 500:- per år skulle aldrig funka, det måste vara ett lockbete, som bara gäller det första året.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top