Klarhet?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
1. Det hör väl "för fan" inte till frågan? Frågan var huruvida det är olagligt.

Frågan härrörde i huruvida 50 åringars premier höjs pga att 70 åringar har en hög olycksstatistik, pga skenförsäkringar. Det var en fråga, en enkel "JA/NEJ" fråga.

Mvh
Markus

En 50-åring och en 70-åring tillhör samma grupp hos fb. Bägge får samma premie.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Markus skrev:
Nej det är inte bedrägeri.
Skenförsäkringen i sig är inte ett bedrägeri. Bedrägeriet uppstår när försäkringstagaren försöker få ut ersättningen genom att förespegla försäkringsbolaget ett annat ägarförhållande än det egentliga. I princip är det enkelt, det svåra för försäkringsbolagen är att bevisa saken. Men kan de bara göra det borde det inte vara några problem för dem att få någon fälld för försök till försäkringsbedrägeri.

Fast du vet kanske bättre. Vet du att den som försöker få ut pengar på en skenförsäkring inte kan åtalas för försök till försäkringsbedrägeri, eller gissar du bara?

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bingo skrev:
Hmmm... Lite tröttsamt att diskutera med folk som kastar in nya förutsättningar i diskussionen utan att ta till sig vad som sagts tidigare. Försök begripa principen om försäkrat intresse.
:tummenupp
Jag håller med!

Och "fjolla" handlar i detta sammanhanget inte om homosexuell.
Det handlar om att man betalar för sig istället för att lasta över kostnaden på sina polare. Eller de som skulle kunna vara polare.

Notera också att jag _inte_ försvarar försäkringssystemet. Dock har jag förståelse för att fbolagen sätter höga premier på unga förare med värsthojar. Jag har sett hur en del av dom beter sig (inte alla, det vet jag också).

För övrigt får man väl säga som någon av våra alpinister (tror det var Stenmark eller Gunde) sade:
"Det är ingen ide att försöka förklara för dem som inget förstår". (citatet kan ha mindre felaktigheter men innebörden är rätt)
Och av den orsaken lämnar jag det här ämnet nu.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bingo skrev:
Skenförsäkringen i sig är inte ett bedrägeri.

Exakt.

Bingo skrev:
Bedrägeriet uppstår när försäkringstagaren försöker få ut ersättningen genom att förespegla försäkringsbolaget ett annat ägarförhållande än det egentliga.

Det låter rimligt, jag är dock inte säker på att det är bedrägeri per definition. Vet med säkerhet minst ett fall då bolag nekat utbetalning pga "oriktiga ägerförhållanden", och de gjorde ingen anmälan om skenförsäkring. Det hade de sannolikt gjort eftersom det uppenbarligen är ett stort problem för dem. I detta fall hade de även bevis i form av kvittot från handlaren (med "fel" namn på) och även att finansieringen stod i "fel namn"

Bingo skrev:
I ...det svåra för försäkringsbolagen är att bevisa saken. Men kan de bara göra det borde det inte vara några problem för dem att få någon fälld för försök till försäkringsbedrägeri.

Se ovan

Bingo skrev:
Fast du vet kanske bättre. Vet du att den som försöker få ut pengar på en skenförsäkring inte kan åtalas för försök till försäkringsbedrägeri, eller gissar du bara?

Ja nästan, se ovan.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Markus skrev:
Det låter rimligt
Och ändå försöker du visa att det inte är så... Med gissningar om vad försäkringsbolagen sannolikt hade gjort. Jaja.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bingo skrev:
Och ändå försöker du visa att det inte är så... Med gissningar om vad försäkringsbolagen sannolikt hade gjort. Jaja.

Det var ingen gissning, det var ett exempel.

Ha en underbar dag.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Silwer skrev:
Jag förstår att man blir arg om man är för skenförsäkring, absolut.
Jag håller dock med honom, det fungerar nämligen på det här sättet, var tror du pengrana kommer ifrån som ska betala för olyckorna?
Jo de komer från våra inbetalade premier, har du då tex betalt in en många gånger lägre försäkringspremie än vad som är avpassad för just dig så har du ju lurat åt dig pengarna.
Det är alltså allas premier som blir lidande, och ev. kan statistik bli sned så det ser ut som om det verkligen är Bosse 51 från Korpulombolo som lägger en R1 per år, när det egentligen är hans son Nisse 21 som har skenförsäkrat.

Om Nisse lägger en Retta per år så lär premierna för 51åringar i Korpilombolo öka om de inte avslöjar honom och vägrar ersättning!
dvs vi andra drabbas inte av ökade kostnader men visst har Nisse lurats...

Det stora felet är väl att Fösäkringsbolagen delar upp i så små grupper.
Om de inte gjorde det så skulle alla betala ungefär lika mycket och det fanns ingen anledning till skenförsäkring.
om de fortsätter såhär så slutar det med att vi ligger i varsin grupp = ingen försäkring alls

Tänk om staten gjorde likadant med skatten som egentligen är en sorts försäkring som betalar sjukvård osv...... mycket skatt skulle det bli när man blir gammal och risken ökar för att man behöver vård... barnfamiljer skulle få hög skatt för att betala barnens skolgång osv i all oändlighet.....

Det är försäkringsbolagens snikenhet som är boven

Det finns ju också folk som ägnar sig åt bedrägeri dvs ljuger om vad som hänt. Det är inte ok och drabbar alla.

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Vi dels iaf in i klasser som det är nu, en klass ska alltså kunna betala för sina egna olyckor + vinst till bolaget.

En klass:

Grupp: Yngre Antal:1000 Premie:12000
Grupp: Äldre Antal:1000 Premie:3000

Här betalar alla först sin egna premie i gruppen satt av bolaget för at täcka olyckor och stölder och vinst till olaget, bolaget får här in 15 millioner kronor.

Nu händer nåt, många av de "yngre" tycker att det är dyrt för dem att försäkra sina hojar, de vill inte sälja och köpa nåt annat utan de letar upp en "äldre" som de sen skriver över hojen på och sedan kör de själva som vanligt med den.

Grupp: Yngre Antal:500 Premie:12000
Grupp: Äldre Antal:1500 Premie:3000

Nu får bolaget plötsligt bara in 10.5miljoner trots att olyckor o stölder är presis som innan, vad gör bolaget nu?
Jo de höjer premierna för att åter igen få det att gå ihop och få den vinst de vill ha.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Silwer skrev:
Vi dels iaf in i klasser som det är nu, en klass ska alltså kunna betala för sina egna olyckor + vinst till bolaget.

En klass:

Grupp: Yngre Antal:1000 Premie:12000
Grupp: Äldre Antal:1000 Premie:3000

Här betalar alla först sin egna premie i gruppen satt av bolaget för at täcka olyckor och stölder och vinst till olaget, bolaget får här in 15 millioner kronor.

Nu händer nåt, många av de "yngre" tycker att det är dyrt för dem att försäkra sina hojar, de vill inte sälja och köpa nåt annat utan de letar upp en "äldre" som de sen skriver över hojen på och sedan kör de själva som vanligt med den.

Grupp: Yngre Antal:500 Premie:12000
Grupp: Äldre Antal:1500 Premie:3000

Nu får bolaget plötsligt bara in 10.5miljoner trots att olyckor o stölder är presis som innan, vad gör bolaget nu?
Jo de höjer premierna för att åter igen få det att gå ihop och få den vinst de vill ha.

Resonemanget att klasserna skall stå för sina egna kostnader håller inte.
Tex finns det specialavtal för klubbar och speciella märken (ex triumph).
Vem betalar när en trajja eller en guldvinge kör in under ett tåg och välter det så att 180 pers skadas plus att det blir ett jättelikt kem-utsläpp????
inte fixar den lilla gruppen det???

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
enhjuling skrev:
Resonemanget att klasserna skall stå för sina egna kostnader håller inte.
Tex finns det specialavtal för klubbar och speciella märken (ex triumph).
Vem betalar när en trajja eller en guldvinge kör in under ett tåg och välter det så att 180 pers skadas plus att det blir ett jättelikt kem-utsläpp????
inte fixar den lilla gruppen det???

Det är bolagen som säger att det funkar så, din olycka är helt unik i sammahanget och där kommer nog mycket annat in, bolagen har alltså själva sagt tat klasserna ska stå för sin egen kostnad.
Förstår inte varför det presis hela tiden ska snackas bort att det ju är som jag beskrev det funkar, det de yngre inte betalar får på sikt de äldre betala.

Jag börjar tro att hur enkelt man en beskriver det så vill inte de som är för sk skenförsäkring förstå, det finns alltid nåt annat argument att kasta in, allt för att komma ifrån grundsaken att man låter andra betala för sig.
De specialförsäkringar som finns på vissa märken måste förstås bära sig själva de med, kolla tex Triumph där yngre förare och vissa modeller inte längre omfattas, varför tror du?

Nu börjar tex TH läga om sitt system, men frågan är om det inte bar blir ännu mer mindre grupper bara, det tycks inte stoppa att man försäkrar på äldre personer i vilket fall.

Last edited:

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Silwer skrev:
Det är bolagen som säger att det funkar så, din olycka är helt unik i sammahanget och där kommer nog mycket annat in, bolagen har alltså själva sagt tat klasserna ska stå för sin egen kostnad.
Förstår inte varför det presis hela tiden ska snackas bort att det ju är som jag beskrev det funkar, det de yngre inte betalar får på sikt de äldre betala.

Jag börjar tro att hur enkelt man en beskriver det så vill inte de som är för sk skenförsäkring förstå, det finns alltid nåt annat argument att kasta in, allt för att komma ifrån grundsaken att man låter andra betala för sig.
De specialförsäkringar som finns på vissa märken måste förstås bära sig själva de med, kolla tex Triumph där yngre förare och vissa modeller inte längre omfattas, varför tror du?

Nu börjar tex TH läga om sitt system, men frågan är om det inte bar blir ännu mer mindre grupper bara, det tycks inte stoppa att man försäkrar på äldre personer i vilket fall.

Jag är definitivt inte för sk skenförsäkring.
1: jag tillhör dem som genom att vara gammal och inte bo i storstan har rätt så vettiga premier.
2 jag har 2 st klass 7 hojjar påställda året runt.

däremot så finns de ju de som har lägre premier än jag. tex triumph- och guldvinge-åkare. det är därför jag tar ett sånt exempel.

Jag har åkt hoj sen -74 utan att anlita försäkringen en enda gång....

Den här diskussionen är ju inte ny utan har hållt på sen försäkrinsbolagen började med sin allt finare klassindelning och specialavtal.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
enhjuling skrev:
Jag är definitivt inte för sk skenförsäkring.
1: jag tillhör dem som genom att vara gammal och inte bo i storstan har rätt så vettiga premier.
2 jag har 2 st klass 7 hojjar påställda året runt.

däremot så finns de ju de som har lägre premier än jag. tex triumph- och guldvinge-åkare. det är därför jag tar ett sånt exempel.

Jag har åkt hoj sen -74 utan att anlita försäkringen en enda gång....

Den här diskussionen är ju inte ny utan har hållt på sen försäkrinsbolagen började med sin allt finare klassindelning och specialavtal.

Isf var det inte dig jag syftade på, du betalar för dig och det är mina ögon det enda rätta, sen kan bolagen ha en massa tok för sig som att man får olika premier för varje gång man ringer osv, men då är iaf jag inte personligen delaktig i att försöka lura nån.
Ju dyrare premier ju fler som skenförsäkrar, det blir en ond cirkel alltihop, och sakta sakta åker även dina premier upp.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Silwer skrev:
Isf var det inte dig jag syftade på, du betalar för dig och det är mina ögon det enda rätta, sen kan bolagen ha en massa tok för sig som att man får olika premier för varje gång man ringer osv, men då är iaf jag inte personligen delaktig i att försöka lura nån.
Ju dyrare premier ju fler som skenförsäkrar, det blir en ond cirkel alltihop, och sakta sakta åker även dina premier upp.

Det är sant,
men jag vidhåller att det är fel med den här indelningen som de har nu.
Det är ju den som gör att det går att skenförsäkra!

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Reflektion: (reflektion kolon, och putar med hakan )

Om jag skulle krocka en hoj som ägs och försäkras av nån äldre, skulle då premien för unga bli högre?

Bara undrar, är det inte i vilken ålder/kategori försäkringstagaren är som avgör premiens förändring.

NÅN SOM VET ?

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm
Skenförsäkring är när man försäkrar i intresse. Delvis halv/hel försäkring då man kan kräva pengar av försäkringsbolaget.
Om du endast trafikförsäkrar på farmor så är det helt okey och försäkringsbolaget kan ej vägra dig pengar.

Så enkelt är det.

//Fredda

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Fredda66 skrev:
Skenförsäkring är när man försäkrar i intresse. Delvis halv/hel försäkring då man kan kräva pengar av försäkringsbolaget.
Om du endast trafikförsäkrar på farmor så är det helt okey och försäkringsbolaget kan ej vägra dig pengar.

Så enkelt är det.

//Fredda

Det vanligaste är dock att de tar helförsäkring, det hade de annars aldrig haft råd med.

I just ditt exempel vägrar de förstås inte ebtala u för skador osv, men tänk på att ifall det inte är ditt fel olyckan så ska du ju normalt få hojen lagad eller inlöst, det är här problemen kan börja.

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
johanrehn80 skrev:
Orkar inte, det är ju 7 sidor trams som inte svarar på min fråga

Tycker du att alltihop är trams så är det nog ingen idé att nån förklarar en gång till det som står på varje sida av de där 7 sidorna.
Eller i 10 andra trådar om ämnet.
En del vill ha allt levererat bara.

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Silwer skrev:
Tycker du att alltihop är trams så är det nog ingen idé att nån förklarar en gång till det som står på varje sida av de där 7 sidorna.
Eller i 10 andra trådar om ämnet.
En del vill ha allt levererat bara.

Ok låååångsam en extra gång för dig:

Om en "50+" drabbas av en olycka.....ökar då premierna för kategorin 50+ ??

Om en 20+ kvaddar så ökar väl premierna för gruppen 20+....

MEN

om 20+ LÅNAR en hoj FÖRSÄKRAD av en 50+, VAR ökar premierna då?

Är jag otydlig eller är du bara dryg mot mig?

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...