Klarhet?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
toxicated skrev:
Det håller jag fullständigt med om.
Hur hade folk reagerat om man gjort så på fler ställe, tex gått på ica "Mjölken kostar 20 spänn för dig min unge herre för din åldersgrupp snattar mer än andra"

Sen förstår jag att försäkringsbolaget vill ha igen sina pengar inte vet jag hur ett bra och rättvist system skall vara, men det borde finnas kompetenta folk som kan komma fram till sådana saker.

Nästan helt personliga försäkringar vore väl bäst egentligen, men nu delas folk in i grupper och då förstår du väl att den grupp som ställer till mest måste betala mest?
Det blir ju tokigt om äldre grupper i stället tvingas betala för de yngre, iaf tycker jag det.
Skenförsäkring är inget folk på detta forum hittat på utan det nämns även av bolagen som i viss mån försöker hitta dessa.

Therudeboy

Guest
Nåt alla nämner är att ni äldre får betala för oss yngre, ni klotar väl ni med? Då får vi ju betala för er, men det är ingen som nämner.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Therudeboy skrev:
Nåt alla nämner är att ni äldre får betala för oss yngre, ni klotar väl ni med? Då får vi ju betala för er, men det är ingen som nämner.

Jo det är givetvis så, men du måste förstå att de yngsta åxå är de som är inblandade i flest olyckor, dvs detta gör att det blir dyrare med dessa för bolagen, men om DE inte betalar sina egna premier blir bolagen blåsta på en del av de pengar de skulle fått in annars, det är du med på?

Hade alla betalat sin del så hade just skenförsäkringar inte varit ett problem, visst vi hade väl stått på skallen ändå, men premierna hade då varit mer korrekta för just den personen.

Det finns rötägg i högre åldrar som kraschar en gång om året o löser in hojen, dessa har det för bra idag, de borde straffas av bolagen.

Bäst att tillägga TYCKER JAG.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Therudeboy skrev:
Jag och pappa delar samma passion bilar mc osv. Då skulle det ju inte va skenförsäkring om vi tex köper den ihop och då skriver den på honom för vi är ju trots allt familj.
Helt riktigt. Det är inte en skenförsäkring om man samäger något.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
toxicated skrev:
...inte vet jag hur ett bra och rättvist system skall vara, men det borde finnas kompetenta folk som kan komma fram till sådana saker.
Det finns kompetent folk på försäkringsbolagen. Det är de som har utformat försäkringspremierna för klass 7. De har helt enkelt konstaterat att unga förare med sporthojar medför stora utbetalningar för skador. JAg hoppas du förstår att det är där grundproblemet finns.

HanneZ

Guest
Om det är personliga försäkringar så är det ju ingen försäkring längre, för då får man ju betala för sig själv, då är ju tryggheten bortblåst!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Therudeboy skrev:
"Vi" skenförsäkrar inte på "er".

Du måste förstå att det är den höga kraschfrekvensen som ger de höga premierna för unga förare. Och att det är en lägre kraschfrekvens som ger äldre förare lägre premier.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
HanneZ skrev:
Om det är personliga försäkringar så är det ju ingen försäkring längre, för då får man ju betala för sig själv, då är ju tryggheten bortblåst!

ok, var otydlig, menade mer personligt baserade premier inte att man betalade in bara för sig själv, det skule ju inte funka.

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Silwer skrev:
Nästan helt personliga försäkringar vore väl bäst egentligen, men nu delas folk in i grupper och då förstår du väl att den grupp som ställer till mest måste betala mest?
Det blir ju tokigt om äldre grupper i stället tvingas betala för de yngre, iaf tycker jag det.
Skenförsäkring är inget folk på detta forum hittat på utan det nämns även av bolagen som i viss mån försöker hitta dessa.

Försäkringens grundförutsättning borde vara att alla betalar för alla och inte hålla på och gruppera .
När man väl har börjat gruppera så är det ett steg mot individuell försäkring och då behöver ingen en försäkring........

J*vla knepigt det här, kanske om man klotar en gång så höjs premien osv
Som det känns nu att jag skall betala 30000 om året hel/hel och har aldrig utnyttjat mitt försäkringsbolag på de 6 åren jag kört bil :3freak det är sjukt anser jag

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Bingo skrev:
Det finns kompetent folk på försäkringsbolagen. Det är de som har utformat försäkringspremierna för klass 7. De har helt enkelt konstaterat att unga förare med sporthojar medför stora utbetalningar för skador. JAg hoppas du förstår att det är där grundproblemet finns.

klart jag förstår det, men det är många "oskyldiga" som drabbas som kanske inte kör som fan eller har oturen att klota.....................det är just orättvisan i det som irriterar.........
Som jag skrev ovan så kanske man kunde höja efter första incidenten eller något liknande..........

Therudeboy

Guest
Bingo skrev:
"Vi" skenförsäkrar inte på "er".

Du måste förstå att det är den höga kraschfrekvensen som ger de höga premierna för unga förare. Och att det är en lägre kraschfrekvens som ger äldre förare lägre premier.

Jag menade inte skenförsäkring nu utan jag som tex betalar och alltid betalt mina försäkringar själv, alltså att det blir ju dyrare för mig även när ni äldre klotar.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Therudeboy skrev:
Jag menade inte skenförsäkring nu utan jag som tex betalar och alltid betalt mina försäkringar själv, alltså att det blir ju dyrare för mig även när ni äldre klotar.

JA, eftersom klassen ska bära sig själv, men eftersom ni statistiskt sett står för största delen av olyckorna blir det att det är ni som kostar mest.
skulle ingen under 30 tex få åka motorcykel vore alltså premierna mycket billigare.

Therudeboy

Guest
Fattar inte varför vi som är unga inte kan ta del lungt och lära oss köra så skulle ju premien sjunka. Borde finnas en regel att man måste övningsköra med bilskola i 2år innan man får ge sig ut eller nåt. Känns ju lika jävligt för er som för mig att vi ska straffas för att dom andra tex kör över sin förmåga.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Chronic skrev:
Jodå, förstod "liknelsen" men tycker det är en dålig liknelse, när jag dessutom läser hela hans inlägg så tycker jag han verkar vara en riktig typ..

Fast han verkar ju trots allt ha en fanclub/notarie :hihi
...
1. Om du förstår liknelsen eller inte är ju inte mitt problem men den gick ju uppenbarligen hem hos andra.

2. Betraktar inte de som tar avstånd från skenförsäkringar som någon fanclub. Behöver ingen fanclub. Har egna ben att stå på.

Har inte haft tillgång till I-net förrän nu, därför har svaret dröjt.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Silwer skrev:
.....du måste förstå att de yngsta åxå är de som är inblandade i flest olyckor, dvs detta gör att det blir dyrare med dessa för bolagen, ......

Endast ett pädagogisk ex.:

Morfar i BMW Klubben går omkull och knäckar ryggen. Han är 62 år gammel.
Han lever 10 år till som invalid och dör som flest i landet i åldern 72.
Han får f. ex. 10.000 kr/md från "Gissa väm" i dom 10 år:
Kostnad: 10.000 x 12 x 10= 1.2 millioner. Öhh, plus ersättning för BMW´en..

TT - Tok-Tobbe, går omkull på sin sporthoj och knäckar ryggen. Han är 22 år gammel. Han lever till som invalid till han är 72.
Han får f. ex. 10.000 kr/md från "Gissa väm" i dom 52 år han har kvar.:
Kostnad; 10.000 x 12 x 52= 6.2 millioner...

Ok, kostnader f. sociala kostnader, rente på rente etc. är inte med.

Exemplet är endast ett litet forsök på att illustrera hur kapital-RISK-bilden tar sig utt, ifall man är ägare av ett försäkringsbolag.

(och då kanske det inte spelar så stor roll att TT var mycket ansvarsbevist, och duktig på att köre sin sporthoj!)

Pugho

Rödljuskung i lågskor
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
-97 CBR1000F
toxicated skrev:
Hur hade folk reagerat om man gjort så på fler ställe, tex gått på ica "Mjölken kostar 20 spänn för dig min unge herre för din åldersgrupp snattar mer än andra"

Tyckte det där var ett så konstigt resonemang så jag slänger in nånting som är närmare sanningen..

Hur skulle DU reagera om jag stod framför dig i kön på ICA med mitt mjölkpaket och sa till kassörskan: "Jag vill inte betala 10 kronor för mjölken. 2 kronor passar mig bättre, men ta en krona till av de åtta kunderna som står bakom mig i kön så går det jämnt upp."

nikke

tror ibland inte sina öron :o)
Gick med
5 Dec 2003
Hoj
fd vmax98 160 kusar, nu honda cbr 600f (99a)
hehe...markus har knäckt precis allihopa här, han verkar vara nästan proffs på debatt, och mkt riktigt så har han rätt, ingen annan här har lyckats svara lr nästan begripa vad han har skrivit...man kan ju säga att debatten slutade
10-0 till Markus.
men markus e förmoligen äldre än 18 som medelåldern på debttörerna i denna här tråden har varit..till döma av vad de har svarat...dock i princip endast motsägelser, men så är det markus, när de inte förstår vad du skriver och är enbart intresserade av att säga emot allting man skriver...det är inte ens debatt...förmodligen polsk riksdag....

mvh Niklas

Pugho

Rödljuskung i lågskor
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
-97 CBR1000F
nikke skrev:
hehe...markus har knäckt precis allihopa här, han verkar vara nästan proffs på debatt, och mkt riktigt så har han rätt, ingen annan här har lyckats svara lr nästan begripa vad han har skrivit...man kan ju säga att debatten slutade
10-0 till Markus.
men markus e förmoligen äldre än 18 som medelåldern på debttörerna i denna här tråden har varit..till döma av vad de har svarat...dock i princip endast motsägelser, men så är det markus, när de inte förstår vad du skriver och är enbart intresserade av att säga emot allting man skriver...det är inte ens debatt...förmodligen polsk riksdag....

mvh Niklas

Jag förstår precis vad Markus menar. Han vill ha en större chans att få ut någonting överhuvudtaget och försöker att göra det hela legitimt med att han i slutändan betalar samma peng till försäkringsbolaget.

Dock går luften ur hans resonemang främst av två mycket uppenbara anledningar som ventilerats ganska friskt i den här tråden utan att Markus verkar ha sett dem. Kanske han inte VILL se dem?

1. "Om jag däremot för en liknande summa väljer att försäkra den på någon annan"
    Den här möjligheten existerar överhuvudtaget inte. Om någon hade gjort sig mödan att läsa igenom bingo:s inlägg i tråden han länkade till så skulle nog denne förstå att man lika lite som man kan försäkra någon annans egendom kan försäkra sin egendom "på någon annan". Det handlar inte om att bo ihop eller om man är far eller son eller fan och hans moster. Det handlar om försäkrat intresse. Slå upp det!
  2. Som många i den här tråden har försökt tala om för Markus så är det ju också så att skenförsäkring, eller vad jag hellre kallar bedrägeri, överför kostnader från en åldersgrupp till en annan. Detta innebär i slutändan att när du så småningom kraschar bågen så är det inte dina jämnåriga som betalar med sina premier, utan alla vi som har lyckats ta oss igenom de första åren utan att ha skrotat en hoj om året och först nu äntligen ser ljuset i andra änden av tunneln. Varför ska JAG betala för DIN mjölk?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
nikke skrev:
10-0 till Markus.

mvh Niklas

Han knäckte ingen, ser man nån reson i det han skriver är man likadan som honom bara.
Hylla gärna skenförsäkringar och liknade, men håll det för er själva.
Vilka motsägelser finns i svaren i tråden?
Ganska rakt o lättförståeligt, det är inte ok att skenförsäkra.
Fina ord och massa elitism för att komma runt att fråga det rakt ut imponerar inte ett dugg.
skit in = skit ut

Ason

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
KTM 520
Om man TRAFIKförsäkrar mc:n på ngn annan med lägre premie då?

Naturligtvis är detta också skenförsäkring
men då håller ju inte resonemanget
" Vi får betala för dom"... Eller?
Är inte för detta men det var en tanke som slog mej...

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...