Markus skrev:
...För övrigt så tycker jag att det var lite otrevligt att kalla mig, indirekt, för parasit (vilket du inte har belägg för heller). Jag för ett sansat meningsutbyte, utan påhopp. Det blir trevligare så tror jag. Men, jag kan passa på att bemöta ett av dina resonemang:
"Om du kör för fort så drabbar det dig i form av böter (om du har otur). Om du smäller drabbar det förvisso någon annan, inte bra."
- Hastighetsgränserna är förmodligen inte bara satta för att få in bötespengar till statskassan, jag antar att det är för att hålla ner kostnaderna för olyckor i första hand. Risken för dödsfall och allvarliga skador ökar bevisligen i och med att farten ökar, mao kostnaderna. ...
Markus
1. Jag har inte kallat någon utpekad individ för parasit. Det är upp till var och en att ta åt sig, du vet säkert själv om du skenförsäkrar eller inte.
Ordet "du" i inlägget vänder sig primärt till läsaren, inte till dig Markus.
2. Jag vet faktiskt varför vi har hastighetsgränser. Och jag kommenterar inte om man ska överträda dem eller inte.
Faktum kvarstår med andra ord. Skenförsäkrare är jävla parasiter. Macke har redan klargjort skillnaden mellan skenförsäkrare och frun-använder-min-bil-till-och-från-jobbet och jag instämmer fullt.
Fatta detta:
Det finns unga snorvalpar som regar och helförsäkrar klass 7-knarren på sin morsa (som aldrig skulle komma på tanken att köra hoj). Detta gör att _jag_ inte har råd (dvs inte vill betala stålarna även om jag har råd) att helförsäkra min knarr! JAG BLIR ALLTSÅ LIDANDE!
Argumentet som någon hade att "alla kanske inte vill åka runt på en 15 år gammal hoj" håller inte. Jag har i en annan tråd i samma ämne skrivit att jag hellre skulle åka L. Miura än Renault. Det är _exakt_ samma sak som att åka hellre åka R1 än att åka en tidig FZ750. (Yam-ägare ska inte känna sig specifikt utpekade, det var bara ett exempel).
Man åker det man har råd med och betalar vad det kostar istället för att lasta över kostnaderna på andra.
Vi kan också säga så här:
Om du som skenförsäkrar går på krogen, snyltar du då på dina polares groggar och plånböcker hela kvällen?