Klarhet?

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Ska man åka hoj så försäkrar man den på sig själv punkt slut. (tycker jag iaf)

Man får väl åka med trafik alt halvförsäkrat då och försöka åka försiktigt hur de nu ska gå till :va

Men frågan är väl om alla gjorde som man bör om försäkringarna egentligen gick ner i pris? :confused:

Men tycker givetvis att det är vansinne att betala 40-50K om året i försäkring :kocko

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Markus skrev:
...För övrigt så tycker jag att det var lite otrevligt att kalla mig, indirekt, för parasit (vilket du inte har belägg för heller). Jag för ett sansat meningsutbyte, utan påhopp. Det blir trevligare så tror jag. Men, jag kan passa på att bemöta ett av dina resonemang:

"Om du kör för fort så drabbar det dig i form av böter (om du har otur). Om du smäller drabbar det förvisso någon annan, inte bra."

- Hastighetsgränserna är förmodligen inte bara satta för att få in bötespengar till statskassan, jag antar att det är för att hålla ner kostnaderna för olyckor i första hand. Risken för dödsfall och allvarliga skador ökar bevisligen i och med att farten ökar, mao kostnaderna. ...
Markus
1. Jag har inte kallat någon utpekad individ för parasit. Det är upp till var och en att ta åt sig, du vet säkert själv om du skenförsäkrar eller inte.
Ordet "du" i inlägget vänder sig primärt till läsaren, inte till dig Markus.

2. Jag vet faktiskt varför vi har hastighetsgränser. Och jag kommenterar inte om man ska överträda dem eller inte.

Faktum kvarstår med andra ord. Skenförsäkrare är jävla parasiter. Macke har redan klargjort skillnaden mellan skenförsäkrare och frun-använder-min-bil-till-och-från-jobbet och jag instämmer fullt.

Fatta detta:
Det finns unga snorvalpar som regar och helförsäkrar klass 7-knarren på sin morsa (som aldrig skulle komma på tanken att köra hoj). Detta gör att _jag_ inte har råd (dvs inte vill betala stålarna även om jag har råd) att helförsäkra min knarr! JAG BLIR ALLTSÅ LIDANDE!

Argumentet som någon hade att "alla kanske inte vill åka runt på en 15 år gammal hoj" håller inte. Jag har i en annan tråd i samma ämne skrivit att jag hellre skulle åka L. Miura än Renault. Det är _exakt_ samma sak som att åka hellre åka R1 än att åka en tidig FZ750. (Yam-ägare ska inte känna sig specifikt utpekade, det var bara ett exempel).
Man åker det man har råd med och betalar vad det kostar istället för att lasta över kostnaderna på andra.
Vi kan också säga så här:
Om du som skenförsäkrar går på krogen, snyltar du då på dina polares groggar och plånböcker hela kvällen?

gleb

Medlem
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Fliker in i debatten :)

Länsförsäkringar har en försäkring som heter -BAS och vad jag vet så kan man teckna sin hoj på denna försäkring och sedan låna ut hojen till vem som helst bara brukaren står som försäkringstagare. Om vi antar att ovan stämmer så kan vi ta räkne exemplet:

Halvförsäkring/Halvår på låt säga far sin ---->>> 4000kr
Halvförsäkring/Halvår sig själv-------------->>> 12 000kr

Detta är dagens dilemma som jag står inför nu när sommaren närmar sig...är detta att skenförsäkra om man skriver hojen och försäkring på sin far???

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Therudeboy skrev:
Jag måste bara fråga om ni har tex en fru som kör din bil varje dag som du står för och du försäkrar och äger, gnäller ni på henne med då hon kör skenförsäkrat?

Men det är inte en skenf. Om det är gubbens (silvers asså) bil så är den inte skenf. Hon är bara "användare". Men det är hans pengar och hans bil. Fråga nån annan om du inte tror på mig eller nån som kan förklara bättre.
Och det var inte det Marcus undrade över.

@Marucs: För att undvika att andra får betala för dina vurpor så kan du trafikf. och spara de överskjutande pengarna i en fond eller på nått annat räntebärande sätt. När du smäller så kan du se om pengarna räcker. Gör de det så har du gått plus.

Edit; det var inte det du frågade efter nej.... *suck* ska lära mig läsa hela tråden nån gång.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Robban_C skrev:
...Det är _exakt_ samma sak som att åka hellre åka R1 än att åka en tidig FZ750. (Yam-ägare ska inte känna sig specifikt utpekade, det var bara ett exempel)....
Va i helvete :4skrika :fatta! :kocko :arsele :näsblod :3freak :brinnerup e det för fel på Yamma nu'rå? :rolleyes:

Äsch, jag skoja bara. Jag köpte min FZR600 för att den hade jag råd att försäkra på mig själv. Jag hade gärna haft en sprojlans retta eller nått men har jag inga stash så har jag inte. Jag har hojen för att det är fanimej det roligaste jag vet, jag tycker samtidigt att det är lika ball att köra en CB från 82 som en retta från 98. Okej lite skillnad är det väl, men det är fortfarande grejen.

Samtidigt så pekar INTE mina polare på mig å "hånar" mig för att jag "bara" har en fk6-hoj. A'la; "de där e ju inge retta..." De har ju inte ens KK.

Å mina sanna hojpolare tycker ju att det är asgött att jag har en hoj som står på mig själv. Så jag är INTE ense och överens med skenförsäkrare. Inte ens lite.

Jag må vara guds bästa barn, eller nått... Men så är det... KÖP EN HOJ DU HAR RÅD MED!

/HD

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
gleb skrev:
Fliker in i debatten :)

Länsförsäkringar har en försäkring som heter -BAS och vad jag vet så kan man teckna sin hoj på denna försäkring och sedan låna ut hojen till vem som helst bara brukaren står som försäkringstagare. Om vi antar att ovan stämmer så kan vi ta räkne exemplet:

Halvförsäkring/Halvår på låt säga far sin ---->>> 4000kr
Halvförsäkring/Halvår sig själv-------------->>> 12 000kr

Detta är dagens dilemma som jag står inför nu när sommaren närmar sig...är detta att skenförsäkra om man skriver hojen och försäkring på sin far???

Bor du i samma hushåll kan det gå att få en försäkring så båda kan bruka hojen.
Men uppges det inte att du är brukaren utan enbart din farsa har vi skenförsäkring, speciellt om du inte bor i samma hushåll.
För mig iaf.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Om du som skenförsäkrar går på krogen, snyltar du då på dina polares groggar och plånböcker hela kvällen?[/QUOTE]

Jisses, vilken typ du verkar vara :huvet

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Chronic skrev:
Om du som skenförsäkrar går på krogen, snyltar du då på dina polares groggar och plånböcker hela kvällen?

Jisses, vilken typ du verkar vara :huvet

Det är en liknelse, du begriper väl enkla sånna?
Om du inte begriper så är det så att genom skenförsäkring+olycka+utbetalning från Fbolag så har du stulit pengar från oss andra DVS samma som om du gick på krogen och stal en stor del av pengarna från kompisarna och betalade med.

Therudeboy

Guest
Macke det lät precis som det var godkänt att skenförsäkra så fort man bodde under samma adress...

Soppartorsken: Det där vet jag redan att om man bor under samma adress så får man utnyttja fordonet eller vad det nu va.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Silwer skrev:
Det är en liknelse, du begriper väl enkla sånna?
Om du inte begriper så är det så att genom skenförsäkring+olycka+utbetalning från Fbolag så har du stulit pengar från oss andra DVS samma som om du gick på krogen och stal en stor del av pengarna från kompisarna och betalade med.

Jodå, förstod "liknelsen" men tycker det är en dålig liknelse, när jag dessutom läser hela hans inlägg så tycker jag han verkar vara en riktig typ..

Fast han verkar ju trots allt ha en fanclub/notarie :hihi

Alla har rätt att spekulera fritt men jag tror att många överskattar några skenförsäkrares förmåga att höja just DIN/ER premie.

gleb

Medlem
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Silwer skrev:
Bor du i samma hushåll kan det gå att få en försäkring så båda kan bruka hojen.
Men uppges det inte att du är brukaren utan enbart din farsa har vi skenförsäkring, speciellt om du inte bor i samma hushåll.
För mig iaf.

Tog mig i kragen och ringde till Länets försäkringar :) Enl. damen jag pratade med så behöver man inte bo under samma tak...d v s du kan låna ut hojen till jobbarkompisen, krogpolaren, morfar *fniss* o s v finns inga särskilda villkor på den punkten. Detta gör att enda dilemmat med försäkringen i så fall skulle vara "brukaren"...hmm jaja så kan det va.

Vill bara påpeka att jag håller med de flesta om att har man hoj skall man stå som ägare och försäkringstagare. Detta borde i rimlighetens namn vara det mest gynsamma för "folket" och det moraliskt rätta...men som alltid i den värld vi lever i så är det pengarna som styr och inte alltid moralen...eller?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Chronic skrev:
Jodå, förstod "liknelsen" men tycker det är en dålig liknelse, när jag dessutom läser hela hans inlägg så tycker jag han verkar vara en riktig typ..

Fast han verkar ju trots allt ha en fanclub/notarie :hihi

Alla har rätt att spekulera fritt men jag tror att många överskattar några skenförsäkrares förmåga att höja just DIN/ER premie.

Jag förstår att man blir arg om man är för skenförsäkring, absolut.
Jag håller dock med honom, det fungerar nämligen på det här sättet, var tror du pengrana kommer ifrån som ska betala för olyckorna?
Jo de komer från våra inbetalade premier, har du då tex betalt in en många gånger lägre försäkringspremie än vad som är avpassad för just dig så har du ju lurat åt dig pengarna.
Det är alltså allas premier som blir lidande, och ev. kan statistik bli sned så det ser ut som om det verkligen är Bosse 51 från Korpulombolo som lägger en R1 per år, när det egentligen är hans son Nisse 21 som har skenförsäkrat.

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 998
gleb skrev:
Tog mig i kragen och ringde till Länets försäkringar :) Enl. damen jag pratade med så behöver man inte bo under samma tak...d v s du kan låna ut hojen till jobbarkompisen, krogpolaren, morfar *fniss* o s v finns inga särskilda villkor på den punkten. Detta gör att enda dilemmat med försäkringen i så fall skulle vara "brukaren"...hmm jaja så kan det va.
Som jag, och många andra, påpekat i flera trådar tidigare handlar skenförsäkring inte om att låna ut sitt fordon.
Alla får låna ut sina fordon till vem dom vill (utom specialförsäkringar).
Det handlar om vem som har betalat det samt vem som står som ägare.
Det ska vara samma person.
Har du betalat motorcykeln ska du stå som ägare och därmed försäkringstagare.
Har pappa betalat så ska han stå som ägare och försäkringstagare.
Det är ganska enkelt i de flesta fall. Dock finns det ju alltid gränsfall men jag tror nog att de som skenförsäkrar vet med sig innerst inne att de gör det.

/micke

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Ex:Jag älskar min pappa och köpte en skaplig sporthoj till honom i 60års present:) jag har tur som får låna den när jag vill.Vad ska jag själv med en sån till när jag inte har råd att försäkra den?

Gränserna är så suddiga så jag tror inte ordet skenförsäkring finns.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
(har bara skummat igenom)

Om nu ett bolag accepterar att andra kör och kraschar hojen, vad är det då för fel att köpa en sådan föräkring? Är man "skenförsäkrare" då. (o näst intill likställd med en mördare) Jag betalar 210:- i kvartalet, så för mig är det inte så aktuellt. Men om jag behövde, skulle jag absolut ta den billigaste försäkringen. Får man det eller är man liksom ett as då?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
håkanolsson skrev:
(har bara skummat igenom)

Om nu ett bolag accepterar att andra kör och kraschar hojen, vad är det då för fel att köpa en sådan föräkring? Är man "skenförsäkrare" då. (o näst intill likställd med en mördare) Jag betalar 210:- i kvartalet, så för mig är det inte så aktuellt. Men om jag behövde, skulle jag absolut ta den billigaste försäkringen. Får man det eller är man liksom ett as då?

Alltså man ger upp, folk vill inte förstå vad man menar, vi vet redan att väldigt många här på SH "skenförsäkrar" och nu ser man att dessa är väldigt possitiva till detta med.
Det är inget att snacka om längre, det enda man kan hopps på är att det uteblir ersättning för dessa om det händer nåt, men som vanligt brukar fuskare klara sig.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
twinner666 skrev:
Ex:Jag älskar min pappa och köpte en skaplig sporthoj till honom i 60års present:) jag har tur som får låna den när jag vill.Vad ska jag själv med en sån till när jag inte har råd att försäkra den?

Gränserna är så suddiga så jag tror inte ordet skenförsäkring finns.

Är det din mille du snackar om?
isf lägg ner, du bor säkert inte i samma hushåll som din far, du skenförsäkrar, thats it, försköna det inte.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept