Klartecken från polis, riskerar att dömas för häleri ändå

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
http://jnytt.se/nyhet/48769/polisen-gav-klartecken-om-mcn---misstanks-nu-for-haleri
http://jnytt.se/nyhet/48777/polisen-han-har-sig-sjalv-att-skylla

Borde inte polisens klartecken vara det yttersta beviset på att det är grönt?
- Man kan aldrig gardera sig till hundra procent.


WTF!? Hur kan Polis (och F-bolag?) begära omänskliga superkrafter av en enskild individ när dom själva inte kan hitta eller upptäcka att något är fel?... :mad:
En intressant fråga däremot som inte tas upp i artiklarna är ju vad priset blev för hojen, kan ju vara en varning, men samtidigt kostar en KTM från -01 omkring 13-15.000 på blocket, så det är ju inte så mycket pengar vi pratar om i vilket fall som.


Hänger Raffe här på Sporthoj.com tro? I vilket fall som har han mitt stöd!
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nu är han inte dömd för något och även om det är obehagligt och bökit så torde det inte vara något större problem för en advokat att få honom frikänd. Men hojen riskerar han att förlora då godtro lagen är avskaffad sen flera år. Han kan förvisso yrka på ersättning från polis om dom begått direkta fel men det är väl åter svårt att bevisa.

Undrar om dom kan klämma dit killen som sålde hojen till honom eller om det är kört om han blånekar.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
och så undrar folk varför folk inte har respekt för "rättsväsendet" i Sverige...
 

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Ort
.
Hoj
.
Jag tycker nog inte det krävdes några omänskliga superkrafter i det här fallet.
Transportstyrelsen sade ju klart och tydligt att den var stulen.

"- Jag ringde Transportstyrelsen för att registrera motorcykeln, och där fick jag beskedet att den hade stulits för elva år sedan."
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Fast hur ofta ringer man Transportstyrelsen i förväg och påpekar att "Hej, jag hade tänkt köpa, äga och registrera motorcykeln XXX 123 imorgon, går det bra?"

Måste säga att jag personligen anser det duktigt och överkurs att ringa polisen och fråga om allt är okej innan, förutsatt att priset var vettigt och inte alldeles för billigt jämfört med motsvarande på marknaden. Så varför straffa honom när misstaget är gjort av Polisen, i deras system? Är ju det han straffas för mer eller mindre.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Hur var det nu GW Persson sa om svensk polis och dess bristande förmåga att klara upp vanliga stölder där bara ett enda fall av ca 30 inbrott klarades upp.Måste ju vara någon form av rekord i inkompetens.Men ligga och lura i buskarna med en lasermätare är himla populärt i samma poliskår.Nä, det är inte konstigt att folk många gånger förlorat tron på rättvisa med en pålitlig poliskår. :va
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Ja polisen är väl det sista man ska rådfråga om rättsliga saker...
 

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Ort
.
Hoj
.
Ja jag vet inte om han hade regnummer eftersom den var oregistrerad,
men har man regnummer borde det räcka med ett SMS.

"Teckenförklaring"
...
"Om det finns speciella förhållanden exempelvis: LEASING, KREDITKÖP, STULET, HYRBIL samt UTRYCKNING."


http://www.transportstyrelsen.se/sv/Kontakta-oss/Sms-tjansten-vem-ager-fordonet/


Tittar man på konsumentverkets hemsida står det att när man köper
bil skall man kontakta Transportstyrelsen och kolla flera uppgifter
mot Trafikregistret (tidigare ägare, leasing) osv.

http://www.konsumentverket.se/bilar/Kopa-av-privatperson/Infor-kopet/Var-noga-med-vem-du-koper-av/


Killen har varit jätteduktig, men pratat med fel myndighet...
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jag tycker nog inte det krävdes några omänskliga superkrafter i det här fallet.
Transportstyrelsen sade ju klart och tydligt att den var stulen.
"- Jag ringde Transportstyrelsen för att registrera motorcykeln, och där fick jag beskedet att den hade stulits för elva år sedan."
Har polisen verkligen ett (sökbart) register över stulna hojar baserat på ramnr?? Låter inte troligt hos de amatörerna.
Men Transportstyrelsen har tydligen!
Som nån skrev, rätt handlat - men fel myndighet..
Sen kan det ju så att vara nån "ansvarig", nånstans, som vill ha ett prejudikat på hur mycket man som köpare måste göra för att ett förvärv ska vara "godkänt"?
 

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Det där blir han aldrig fälld för om hans historia stämmer, kallas god tro. Sen är ju stämningar i sverige värdelösa annars hade jag själv gjort en mot polisen.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nu försvann ju iof begreppet god tro (utom vid våldtäkt) för rätt längesen, köparen är skyldig att kolla upp att det inte är stulet.
 

Phas

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2011
Ort
Öland
Hoj
just nu utan
känns det som att det e för billigt eller som att nått e fel så köp inte!

Han köpte det som ett renoveringsobjekt och med tanke på att han, enligt artikeln, la 10 000 på att rusta upp den så var de med största sannolikhet knas med motorn. Så jag skulle nog tycka 9 000 är ett rimligt pris för en oregistrerad hoj som behöver pysslas om

Nu behöver det ju inte alls stämma det jag säger men finns det så mycket mer på en motard som man kan lägga 10 lax på?
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Nu försvann ju iof begreppet god tro (utom vid våldtäkt) för rätt längesen, köparen är skyldig att kolla upp att det inte är stulet.

Han gjorde iofs ett ganska tappert försök...

Dock så dömer inte polis någon till något utan domstol så vi får väl helt enkelt vänta och de, hojen är han ju rökt på i alla fall. Kanske kan få tillbaka pengarna om den som sålde den erkänner något (stor chans....)
 

jenssa

Medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
ystad
Hoj
ducati scrambler 2015
Är det inte lite fel att försöka anklaga honom för häleri. Häleri är handel med stöldgods..... Tror inte han skall oroa sig för mycket. Men ärendet låter svensk polis lång väg. Grabben gör allt han kan för att göra rätt för sig, och får massa skit för det.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Det där blir han aldrig fälld för om hans historia stämmer, kallas god tro. Sen är ju stämningar i sverige värdelösa annars hade jag själv gjort en mot polisen.

God tro finns inte längre. Det togs bort för typ 10 år sedan.
Orkar inte googla fram facit, men jag läste en artikel om det för länge sedan när det "försvann".
 

BoB7

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2010
Ort
Habo
Hoj
2008, kawasaki er-6n
Jag har varit i samma sits som killen som artikeln handlar om fast det var vid ett båtköp, jag blev inte anklagad för häleri då jag själv var väldigt drivande i att sanningen skulle fram. När jag köpt båten visade sig det att den varit stulen 2 ggr på 2000talet den första gången lyckades jag lösa med försäkringsbolaget och polisen ( Tack vare att det skedde när godtro lagen fortfarande fanns) men han jag köpte båten av hade med stulit den. Jag kollade också upp med polisen och fick klartecken, men kan säga att dom var inte hjälpsamma samt hade nollkoll. Jag tog kontakt med larmtjänst vilket drivs av försäkringsbolagen och har koll och driver det vidare vilket inte polisen bryr sig om. Det var larmtjänst som drev det men tyvärr så anmäldes stölden efter jag köpt båten.

Tyvärr finns det inget register på båtar vilket hade hjälpt mig väldigt mycket. För motorfordon så finns ju faktiskt transportstyrelsen som han borde kollat om ramnumret fanns hos...

Tror säkert inte att han kommer att åka dit på detta men inten roligt att ha rättegångar och polis anmälningar över sig.

För mig slutade det att jag blev av med båten samt att han jag köpte den åkte dit ( på grund av att vi tog många uppgifter på säljaren) tyvärr kommer jag aldrig se pengarna då mig inte är den enda han lurat och har skulder till men har ett sparande med bra ränta hos kronofogden......

Så vid köp av oregisterade fordon så är mitt tips att vända sig till larmtjänst dom har koll.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top