Klartecken från polis, riskerar att dömas för häleri ändå

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Återigen.......

Man ska ALDRIG ALDRIG "ringa" om väsentliga saker..:fakta

----snip-----

I det ögonblick man "lagt på luren" är allt som sagts borta, förfluget, väck, försvunnit ickeexisterande....
Inte ett enda bevis finns på vad som sagts. INGET!

Jag (som är en fossil) är medveten om att "yngre" personer gärna gillar snabba beslut och tar genvägar där "ringa" är en ofta bra metod, men som jag skrev, efter samtalet är allt man talat om borta!
Resultatet ser vi här.....


Eller så spelar man in samtalet.
Och ja det är helt ok att spela in samtal man själv är med i även om man inte upplyser motparten. inget lagbrott där.
Försäkringsbolag är ju en sådan part där man vill ha torrt på fötterna om vad som lovats och inte lovats.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Återigen.......

Man ska ALDRIG ALDRIG "ringa" om väsentliga saker..:fakta
Som jag ständigt envisas med att hävda: Om man "ringer" ska man bekräfta med brev den överenskommelse som gjordes...ALLTID!!!
Besvärligt ? Ja.
Nödvändigt ? Ja.
Ett måste? ja.

I det ögonblick man "lagt på luren" är allt som sagts borta, förfluget, väck, försvunnit ickeexisterande....
Inte ett enda bevis finns på vad som sagts. INGET!

Jag (som är en fossil) är medveten om att "yngre" personer gärna gillar snabba beslut och tar genvägar där "ringa" är en ofta bra metod, men som jag skrev, efter samtalet är allt man talat om borta!
Resultatet ser vi här.....

En kan ju alltid spela in samtalet :)
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
opps.. sorry FB... den blev stulen, så det finns inget att hämta längre :rolleyes:

Shit va du är Outlaw!!!111oneoneone :yoparty:yoparty:yoparty

Man måste väl dock väga straff/upptäcktsrisk mot vad man tjänar. Och med en så "billig" hoj? Ska man ändå gå den vägen skulle jag kunna tänka mig att det är smartare att säga opps wonderwizard... din R1:a är visst borta? Eller Sandstom... din FZ1 står inte längre i garaget, va? Och sen starta en tråd "Säljaren lämnade inte med alla nycklar och nu har min enda nyckel blivit stulen... hur kommer jag runt det"? :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tråkigt Raffe88. Förr fanns ett brott som hette tjänstefel men det tyckte socialdemokraterna under Olof Palme,
att det satte en hämsko på statens verksamhet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjänstefel
så det avskaffades på 1970-talet.
Hade tjänstefelet funnits kvar så hade kanske kända sossar som Anna Lind, Göran Persson och Thomas Bodström avslutat sin politiska karriär på kåken för utvisningen av egyptierna.
Eller ännu troligare egyptierna hade aldrig blivit utvisade.
Att tänka på när man väljer parti att rösta på......

Men låt oss se lite positivt på den här soppan. :)
Vilka appar finns till Android respektive iPhone lämpliga till att spela in telefonsamtal med?
Utrustning till att koppla in till den vanliga sladdtelefonen?
När så mycket sköts över telefon idag istället för brev så borde man ju ha det som standard
att spela in alla viktiga samtal.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Shit va du är Outlaw!!!111oneoneone :yoparty:yoparty:yoparty

Man måste väl dock väga straff/upptäcktsrisk mot vad man tjänar. Och med en så "billig" hoj? Ska man ändå gå den vägen skulle jag kunna tänka mig att det är smartare att säga opps wonderwizard... din R1:a är visst borta? Eller Sandstom... din FZ1 står inte längre i garaget, va? Och sen starta en tråd "Säljaren lämnade inte med alla nycklar och nu har min enda nyckel blivit stulen... hur kommer jag runt det"? :D

Outlaw?

Är du medveten om hur många stulna mc den här snubben har letat upp och återbördat/försökt återbörda?

Hindret för att det skall gå är inte sällan en i vissa fall maktlös, i vissa fall lakoniskt axelryckande polismyndighet. Jag finner det lite alarmerande att folk fortfarande tror på vad enskilda polismän säger. Utbildade på bullsh*t academy ljuger de vanemässigt och lika geschwinnt som en patologisk lögnare. I vissa fall är det ju av yttersta vikt för polis att behärska den konsten, tyvärr slår det tillbaka på Joe Averege som försöker få hjälp eller på ett eller annat sätt hamnar i beroendeställning.

När ska folk fatta att det är ett arbetssätt som många gånger drabbar helt fel. Rätt/fel är mindre intressant då "uppklaringsprocent" är viktigare.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Finns ju gott om vägar fram för Raffe. Han bör ju naturligtvis göra en polisanmälan mot säljare för bedrägeri och starta en civilrättslig process för att få tillbaka sina pengar från säljaren.

Sen förstår jag återigen inte varför Raffe kontaktar Transportstyrelsen EFTER köpet. Att köpa en oreggad "crosshoj" i dåligt skick från en kille på blocket utan att först kolla upp ägarförhållanden känns väldigt naivt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns ju gott om vägar fram för Raffe. Han bör ju naturligtvis göra en polisanmälan mot säljare för bedrägeri och starta en civilrättslig process för att få tillbaka sina pengar från säljaren.

Sen förstår jag återigen inte varför Raffe kontaktar Transportstyrelsen EFTER köpet. Att köpa en oreggad "crosshoj" i dåligt skick från en kille på blocket utan att först kolla upp ägarförhållanden känns väldigt naivt.

Kanske för att Raffe88 ville inregistera hojen.
Och transportstyrelsen har inget register över inte inregistrerade hojar.
Och Raffe88 hade ingen tanke på att den varit inregistrerad tidigare.
Och han trodde på att beskedet från polisen var att lita på.
Tyvärr måste vi konstatera att tro aldrig på vad en polis säger.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Outlaw?

Är du medveten om hur många stulna mc den här snubben har letat upp och återbördat/försökt återbörda?

Vad har det med saken att göra? Jag svarade på ett ganska rättfram inlägg. Jag har ingen aning om vem som återbördat vad, hur många gånger respektive person tvättat sin hoj i år eller andra detaljer. Känner inte heller att det är relevant... ;)


Hindret för att det skall gå är inte sällan en i vissa fall maktlös, i vissa fall lakoniskt axelryckande polismyndighet. Jag finner det lite alarmerande att folk fortfarande tror på vad enskilda polismän säger. Utbildade på bullsh*t academy ljuger de vanemässigt och lika geschwinnt som en patologisk lögnare. I vissa fall är det ju av yttersta vikt för polis att behärska den konsten, tyvärr slår det tillbaka på Joe Averege som försöker få hjälp eller på ett eller annat sätt hamnar i beroendeställning.

När ska folk fatta att det är ett arbetssätt som många gånger drabbar helt fel. Rätt/fel är mindre intressant då "uppklaringsprocent" är viktigare.

OK, du gillar inte polisen. Vad har det med mitt inlägg att göra? Jag kommenterade ett inlägg med innebörden att hojen skulle tas från den rättmätiga ägaren och ifrågasatte om det var värt det i förhållande till möjliga konsekvenser. Föreslog dessutom en lönsammare gärning med snarlikt straffvärde och troligen lägre upptäcktsrisk. Kanske svarade du egentligen på fel inlägg?
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Sen förstår jag återigen inte varför Raffe kontaktar Transportstyrelsen EFTER köpet. Att köpa en oreggad "crosshoj" i dåligt skick från en kille på blocket utan att först kolla upp ägarförhållanden känns väldigt naivt.

Hojen var ju inte registrerad, den hade inget med Transportstyrelsen att göra.
Allt utan papper, åkgräsklippare, brödrostar, diskmaskiner och crosshojar kan man bara kolla upp genom att se det kvitto som nuvarande innehavare fick vid anskaffande.
Handen på hjärtat, hur många ringer polisen när dom köper en begagnad cross, vinterdäck till bilen, möbler eller slalomskidor på Blocket? Inte många antar jag.

Jag tycker Raffe gjort allt rätt, sen att han får skit för det ändå, satans otur.
Hoppas att det går att driva fram något mot säljaren, han är den som tjänat pengar på att sälja stöldgods, inte Raffe.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Köpte en moped för massa årsedan och ringde polisen för att kolla om det var lungt.

Den är inte stulen i detta Län.
Övriga Sverige kunde de inte kolla....:dummer
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Shit va du är Outlaw!!!111oneoneone :yoparty:yoparty:yoparty

Man måste väl dock väga straff/upptäcktsrisk mot vad man tjänar. Och med en så "billig" hoj? Ska man ändå gå den vägen skulle jag kunna tänka mig att det är smartare att säga opps wonderwizard... din R1:a är visst borta? Eller Sandstom... din FZ1 står inte längre i garaget, va? Och sen starta en tråd "Säljaren lämnade inte med alla nycklar och nu har min enda nyckel blivit stulen... hur kommer jag runt det"? :D

jag förstår vad du menar

men hur mycket man än försäkrar sig om att en vara är ärlig, så kan den då vara stulen
ska man då skita i & handla något begagnat över huvud taget ?

hur många racehojar, importhojar, avreggade finns det inte i svenska garage, där det bara fínns ett mc id t.ex
då kan ju en racehoj MED mc id också vara stulen, hur vågar då ni som har racehoj/köper racehoj handla/sälja ?

ska man aut. anta att allt utan registreingsbevis är stöldgods ?


i detta fall tycker jag polis & fb gjort fel. den förra ägaren har ju blivit ersatt (för 11 år sedan)
att försäkringsbolaget sedan ändrar sig tycker jag är svinigt.


Det finns ett annat fall här på SH, där en kille köpte en R6:a via kvardammens auktioner, där fogden sålde hojen, utan ramnummer... med papper från polis & allt.. sedan när han lyckades få fram identiteten, så ringde polisen & ville hämta hojen, fast han lagt en massa extra stålar på att byta tändningslås, system mm..


SVINIGT är det minsta man kan säga
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
jag förstår vad du menar

men hur mycket man än försäkrar sig om att en vara är ärlig, så kan den då vara stulen
ska man då skita i & handla något begagnat över huvud taget ?

hur många racehojar, importhojar, avreggade finns det inte i svenska garage, där det bara fínns ett mc id t.ex
då kan ju en racehoj MED mc id också vara stulen, hur vågar då ni som har racehoj/köper racehoj handla/sälja ?

ska man aut. anta att allt utan registreingsbevis är stöldgods ?


i detta fall tycker jag polis & fb gjort fel. den förra ägaren har ju blivit ersatt (för 11 år sedan)
att försäkringsbolaget sedan ändrar sig tycker jag är svinigt.


Det finns ett annat fall här på SH, där en kille köpte en R6:a via kvardammens auktioner, där fogden sålde hojen, utan ramnummer... med papper från polis & allt.. sedan när han lyckades få fram identiteten, så ringde polisen & ville hämta hojen, fast han lagt en massa extra stålar på att byta tändningslås, system mm..


SVINIGT är det minsta man kan säga

Jag förstår inte riktigt vad polisen och försäkringsbolagen håller på med.
Verkar som de kan göra precis hur de vill sålänge de tjänar på det.
 

Ackademiker

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2012
Ort
Drosseldorf
Hoj
Rokon
Förr fanns ett brott som hette tjänstefel men det tyckte socialdemokraterna under Olof Palme, att det satte en hämsko på statens verksamhet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjänstefel
så det avskaffades på 1970-talet.
Hade tjänstefelet funnits kvar så hade kanske kända sossar som Anna Lind, Göran Persson och Thomas Bodström avslutat sin politiska karriär på kåken för utvisningen av egyptierna.
Eller ännu troligare egyptierna hade aldrig blivit utvisade.
Att tänka på när man väljer parti att rösta på......

Rent praktiskt var det Carl Lidbom som fick i uppdrag att bereda lagändringen som ändade det urgamla "ämbetsmannaansvar" http://sv.wikipedia.org/wiki/Ämbetsmannaansvar
som Sverige hade att vara stolta för. Det ifrågasattes internationellt om Sverige fortfarande förtjänade att listas bland världens demokratier efter denna vansinnesmanöver.

Carl Lidbom...? Yepp, ensamutredaren bakom "Terrängkörningslagen"...


Gravt off-topic, jag vet.
Men det verkade som ni var på väg att bli lite griniga på varandra så jag tänkte att det var bättre att ni irriterade er på mig så blir ni snälla igen.


Ämnet?
En landsvägshoj som säljs som "cross" torde få ett batteri av varningsklockor att ringa hos den som har en endaste liten blek aning om MC-världen. Den "drabbade" är alltså totalt okunnig - enligt sin egen story.


Att försäkringsbolaget inte vill släppa ifrån sig en hoj man betalt ut ersättning för en gång i tiden är helt rätt.
Varför skall någon annan få gasa runt på en hoj som jag delbetalt med mina försäkringspremier?
Ta tillbaka, mal ner och låt aldrig komma ut i trafik igen! Ett bra sätt att minska de "MC-olyckor" man får läsa om där 3 drogade idioter far omkring på gångbanor och harihjäl andra och varandra på hojar som i media i bästa fall rapporteras som "saknade registreringsskylt".


...eller är vi på väg mot att även detta fall är snutens fel?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
FB kunde väl iaf erbjuda Raffe att köpa hojen av dem för rimlig summa.

För egentligen, vad fan ska dom ha den till!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
God tro är ett juridiskt begrepp och betyder ungefär utan kännedom. Det finns naturligtvis kvar.

Det vi nu talat om är köp av egendom som har stulits. Då anger lagen om godtrosförvärv av lösöre att köparen inte får äganderätt till egendomen. Förut kunde äganderätten gå över till köparen om köparen saknade kännedom (var i god tro) om att egendomen stulits.

Eftersom klart lagstöd finns och köpet är gjort efter lagändringen kommer äganderätten inte tillfalla köparen. Försäkringsbolaget är rättmätig ägare.

Varför det skulle vara problematiskt eller en rättslig principsak kan jag inte riktigt förstå. Mycket möjligt beroende på trötthet. Jag får sova på saken.

Hmm...

Trägudars väg..???
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Är det inte så att om FB har löst ut hojen, så ska den registreras som skrotad och inte rulla en meter till??:va
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Väldigt mycket skuldbeläggande av FB och Polisen i den här tråden, återigen skulle jag vilja lyfta fram SÄLJAREN av stöldgodset som skurken i det hela. Är det någon som skall gottgöra Raffe för hans besvär så är det väl säljaren inte sant? Har polisanmälan gjorts mot denne?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Väldigt mycket skuldbeläggande av FB och Polisen i den här tråden, återigen skulle jag vilja lyfta fram SÄLJAREN av stöldgodset som skurken i det hela. Är det någon som skall gottgöra Raffe för hans besvär så är det väl säljaren inte sant? Har polisanmälan gjorts mot denne?

Mycket relevant fråga. Bra inlägg.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top