Klartecken från polis, riskerar att dömas för häleri ändå

Raffe88

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2012
Ort
jönköping
Hoj
00 ktm lc4
Transportstyrelsen sa först att den var skrotad eller exporterad från landet, de svaret fick jag först sen visa det sig att den blev stulen för 11 år sedan
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Tja Raffe här. Enligt polisen så gjorde jag allt rätt för mig men det är sånt här man får räkna med när man köper något begagnat, dem hade arkiverat efterlysningen och så blev det jag som fick all skit

Har du polisanmält säljaren för bedrägeri än, om inte gör det omgående.
När du gjort polisanmälan så begär du att få träffa förundersökningsledaren omgående, där du redogör för hela förloppet, lämnar in alla handlingar och uppgifter skriftligen.
Då får du säkert igång "ekorrhjulet", och en lösning på ditt problem.

/KentW
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Ännu ett bevis på att polisen inte har någon aning om vad dom håller på med! Men borde ha ringt någon varningsklocka om transportstyrelsen sa att den va skrotad eller exporterad. Dom som va med på gamla "hederliga" Gula Tidningens tid, vet att det är A och O att kolla upp fordonen för ev. restskatt mm. Man ska inte lita på någon när man köper något begagnat, utan leka detektiv själv för att vara säker.

Så ingen idé att fråga arslet när man kan gå direkt till huvudet för att kontrollera uppgifter!

Men tror inte det finns grund för något åtal i detta fall!!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Även om "god tro" uppluckrats och i princip inte gäller längre, så krävs fortfarande uppsåt för åtal och dom.

Raffe: Du sitter säkert!
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Avreggad hoj utan papper som du tänkte regga? Eller hur tänkte du?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur säkert menar du? Att han slipper bli kriminellt belastad?

Fordonet kan väl fortfarande förverkas/tas i beslag, eller?

Bara undrar...

Ja, han (kan är fel sagt) lär inte bli åtalad för något.

Risken finns ju fortfarande att hojen beslagtas. Men läste jag rätt var det 11 år sen den blev inlöst, så frågan är ju vad som gäller runt sånt i det läget. Lite problematiskt där då det här med god tro verkar ha blivit en rättslig principsak, och jag har ingen som helst koll på praxis om de kan göra en eftergift pga god tro och det faktum att fd. "ägare" också verkar ha haft den i stulet skick osv.. Eller om de statuerar exempel och tar den ändå.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Transportstyrelsen sa först att den var skrotad eller exporterad från landet, de svaret fick jag först sen visa det sig att den blev stulen för 11 år sedan

Och det beskedet fick du innan du betalade hojen eller? I så fall förstår jag inte riktigt.

Men den stora frågan är naturligtvis vad det var för någon skurk som du köpte hojen av och som vid det här laget naturligtvis har blivit polisanmäld eller? Vad sade han när det blev uppdagat att hojen var stulen?
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Är det inte så att: Om något har blivit "skrotat" och anmäld som skrotad, så går det åter igen inte registrera den. Samma sak med bil?
 

Raffe88

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2012
Ort
jönköping
Hoj
00 ktm lc4
Jag hittade hojjen på blocket. Jag kontaktade killen en kvart efter att han la ut annonsen. enligt det som stod på annonsen så sålde han den som en "cross" alltså en oreggad hoj. Jag Åkte till norrköping och kollade på den. Den var i dåligt skick och mina planer var att fixa iordning den och att regga den. Vi skrev ett handskrivet kvitto och i samband med köpet kontaktade jag polisen för att försäkra mig om att den inte var stulen vilket de sa att den inte var. Dem hittade ingen efterlysning när dem sökte på chassi nr. Så jag åkte hem till jönköping och började plocka ner den. Dagen efter ringde jag transportstyrelsen för att regga hojjen. Till en början sa dem att den är skrotad men jag sa att det kunde den inte vara eftersom jag nyligen köpt den, en annan handläggare fick kolla igenom historiken och det visade sig att den blev stulen för 11 år sen. Jag frågade hur jag skulle gå tillväga och handläggaren tyckte att jag skulle ringa moderna försäkringar för att fråga om dem gör anspråk på motorcykeln. Jag ringde polisen och förklarade det för dem och dem tyckte också att jag skulle ringa försäkringsbolaget och fråga dem det. Jag ringde moderna försäkringar och förklarade allt för dem och handläggaren jag pratade med sa att dem inte gör anspråk på motorcykeln och att jag får behålla den. Dem skulle skicka ett intyg på det och jag började reparera den. Efter 25 dagar hade jag inte fått hem något intyg så jag ringde tillbaka. Då ändrar dem sig och påstår att den första handläggaren inte sagt så. Dem krävde tillbaka den och jag förkarade att jag inte tänker låta dem ta den utan att polisen är inblande. Så jag gick till polis stationen och förklarade allt. Dem fick fortfarande inte fram någon anmälan på motorcykeln. Men dem förklarade också att det inte är rätt gjort av försäkringsbolaget. Dem skulle hjälpa mig om jag kom in med motorcykeln till stationen vilket jag gjorde. Efter en vecka fick jag papper hem och blev helt plötsligt misstänkt för häleri. jag frågade hur det kunde vara möjligt eftersom jag hela tiden har varit i kontakt med polisen och hur jag kunde vara misstänkt för häleri när dem inte ens hittar en efterlysning. Då visa det sig att dem har hittat en efterlysning i ett arkiv i stockholm. jag blev riktigt irriterad och började höja rösten. Polisen var ganska dryg. han sa också att det kunde var till min fördel om fallet las ner. jag kontaktade jnytt och förklarade detta för dem och dem skrev en artikel. Efter att jag kontaktade jnytt så blev poliserna otrevliga och gick på försäkringsbolagets sida. Nu har fallet lagts ner och försäkringsbolaget ska få hämta motorcykeln och jag har ingen rätt att få mina pengar tillbaka. Jag ska bara vara glad att jag inte åtalas för häleri enligt polisen. Dem hade ett förhör med ha jag köpte den av och han erkände att jag köpt den av honom men han hade blivit stopapd av polisen när han körde med den på vägarna och släppt honom och dem hade inte heller hittat en efterlysning på den när dem hade stoppa honom. Nu förlora jag motorcykeln och alla pengar jag lagt ner på den. Enligt polisen så är det sånt man får räkna med när man köper något begagnat
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Ja, han (kan är fel sagt) lär inte bli åtalad för något.

Risken finns ju fortfarande att hojen beslagtas. Men läste jag rätt var det 11 år sen den blev inlöst, så frågan är ju vad som gäller runt sånt i det läget. Lite problematiskt där då det här med god tro verkar ha blivit en rättslig principsak, och jag har ingen som helst koll på praxis om de kan göra en eftergift pga god tro och det faktum att fd. "ägare" också verkar ha haft den i stulet skick osv.. Eller om de statuerar exempel och tar den ändå.

God tro är ett juridiskt begrepp och betyder ungefär utan kännedom. Det finns naturligtvis kvar.

Det vi nu talat om är köp av egendom som har stulits. Då anger lagen om godtrosförvärv av lösöre att köparen inte får äganderätt till egendomen. Förut kunde äganderätten gå över till köparen om köparen saknade kännedom (var i god tro) om att egendomen stulits.

Eftersom klart lagstöd finns och köpet är gjort efter lagändringen kommer äganderätten inte tillfalla köparen. Försäkringsbolaget är rättmätig ägare.

Varför det skulle vara problematiskt eller en rättslig principsak kan jag inte riktigt förstå. Mycket möjligt beroende på trötthet. Jag får sova på saken.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hade jag råkat ut för detta och fallet är så som för Raffe så hade jag fan eldat upp hojen bara på ren princip.

Har du pratat med Plus eller Aftonhoran?

Total jävla idioti är vad det är.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Udda, då kontentan blir att hade man skitit i att kontakta polisen, så hade fallet räknats som nedlagt. Tråkigt att höra är det hur som helst och det är tur att hojen inte kostade 100 000kr.
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Skruva av och spara det du har kvitton på och är dina grejer. Sedan får de en bananlåda med blandade småbitar med sig.

Sedan skickar du dem en faktura för du letat reda på deras hoj och för renoveringen.

Har de redan norpat den av dig från Polisen så skickar du in kopior på kvittona att du vill ha igen dina prylar eller ha ersättning för dem.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Raffe: Ringer du alltid polisen först då du skall köpa ett fordon eller var det något som du tyckte var skumt?

Tycker det låter lite konstigt bara att man i samband med köp ringer polisen. Detta är en situation jag aldrig hamnat i och det känns som att hela affären var skum från första början. Är det någon jag anser vara skum eller att något skulle vara fel så köper jag inte helt enkelt. Tror inte att du kommer att berätta vem du köpte av eller om du tyckte den personen var skum eller ej, dvs kändes personen som en normal skattebetalare.

Detta är en läxa du uppenbarligen får lära dig.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Raffe: Ringer du alltid polisen först då du skall köpa ett fordon eller var det något som du tyckte var skumt?

Tycker det låter lite konstigt bara att man i samband med köp ringer polisen. Detta är en situation jag aldrig hamnat i och det känns som att hela affären var skum från första början. Är det någon jag anser vara skum eller att något skulle vara fel så köper jag inte helt enkelt. Tror inte att du kommer att berätta vem du köpte av eller om du tyckte den personen var skum eller ej, dvs kändes personen som en normal skattebetalare.

Detta är en läxa du uppenbarligen får lära dig.

Lätt att vara efterklok, men jag läser alla annonser med "avregistrerad" som =stulen
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
..och handläggaren tyckte att jag skulle ringa moderna försäkringar för att fråga om de gör anspråk på motorcykeln. Jag ringde polisen och förklarade det för dem och de tyckte också att jag skulle ringa försäkringsbolaget och fråga dem det. Jag ringde moderna försäkringar och förklarade allt för dem och handläggaren jag pratade med sa att de inte gör anspråk på motorcykeln och att jag får behålla den. De skulle skicka ett intyg på det och jag började reparera den. Efter 25 dagar hade jag inte fått hem något intyg så jag ringde tillbaka. Då ändrar de sig och påstår att den första handläggaren inte sagt så. De krävde tillbaka den och .......Enligt polisen så är det sånt man får räkna med när man köper något begagnat

Återigen.......

Man ska ALDRIG ALDRIG "ringa" om väsentliga saker..:fakta
Som jag ständigt envisas med att hävda: Om man "ringer" ska man bekräfta med brev den överenskommelse som gjordes...ALLTID!!!
Besvärligt ? Ja.
Nödvändigt ? Ja.
Ett måste? ja.

I det ögonblick man "lagt på luren" är allt som sagts borta, förfluget, väck, försvunnit ickeexisterande....
Inte ett enda bevis finns på vad som sagts. INGET!

Jag (som är en fossil) är medveten om att "yngre" personer gärna gillar snabba beslut och tar genvägar där "ringa" är en ofta bra metod, men som jag skrev, efter samtalet är allt man talat om borta!
Resultatet ser vi här.....
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top