,,he he,,, exakt,, Har inte blivit mycket klokare än
Alltså; i högsta klasen finns ju rex Repsol- Hondorna och andra fabrikstall men vad fyller dom ut resten av startfältet med?
crt,open mm; Vad är det för hojar och hur är dom utrustade?
Bara MSMA (Factory) och Open existerar i MotoGP. Du har Honda och Yamaha som kör i factory, dels med fabriksstallet och sedan med sattelitstall. Ducati brukade också köra i factory, men de bytte till open både på fabriksstallet och sattelitstallet. Sattelitstallet är hojar som i mångt och mycket har samma spec som fabriksstallets, men går under annat namn, tech 3 och go & fun till exempel. Fabriksstallet får inte ha mer än två förare.
Resten av fältet är en blandning av produktionshojar från Honda, motorer från yamaha med ram som är egenbyggt, gathojsmotor från kawasaki med egenbyggd ram. Fjädring, dämpning m.m. varierar en del med, men mestadels showa och öhlins (vet inte om det finns några andra tillverkare, men skulle inte vara speciellt förvånad) lite samma med bromsarna, några få olika topptillverkare.
Däcken tillverkas av bridgestone för alla i MotoGP, men Open har tillgång till mjukare däck än Factory.
Alla kör med elektronik fråm magneti marelli, open får bara köra med mjukvara i den som marelli tillhandahåller men factory får skriva egen.
Om du är mer intresserad av exakta regler, exakta prylar som sitter på var hoj så rekommenderar jag
motogp.com samt de olika stallens sidor då det skulle krävas en ansenlig mängd text för att lista exakt vad som sitter på vilka hojar. Dessutom är det ju en hel del hemlighetsmakeri för att andra stall/förare inte ska få fördelar av att ta del av information från det egna stallet.