Klasser i 2014-seriens Moto GP?

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Hej, Jag är fortfarande färsk tv-tittare av moto GP, undrar därför om någon på ett enkelt sätt kan bena ut några frågor?

Hur många olika klasser kör samtidigt i motoGP? Fabrik-stallen är ju dom bästa/snabbaste och har det mest avancerade materialet om jag förstått det hela rätt?

Hur klassas de andra och hur mycket ligger dom efter i tex. varvtider?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I MotoGP kör Open och Factory, Factory är repsolhondorna och yamahaerna, sedan finns ett par sattelitstall med, go & fun gresini honda och tech 3 yamaha, kommer inte ihåg vad de kör under för regler, men har för mig att det är factory. Resten kör i open. Så även ducati i år, mycket pga att hojen varit så dålig att några crthojar kommit före den förra säsongen (crt var en gammal klass i motogp som inte finns längre). Nu har Ducati lyckats locka till sig Gigi från aprilia, och för att kunna utveckla hojen hela säsongen så kör de i Open, i Factory får man inte ändra motor och sånt under säsongen.
Skillnaden är att open får göra ändringar i motorn m.m. under pågående race, har 24 liter bränsle istället för 20 men måste använda standardmjukvara i elektroniken.

Sedan finns moto2, som är en klass där alla kör med likadan motor, en cbr600 om jag inte missminner mig och egna chassi.
Moto3 är minstingklassen som jag inte har någån speciell koll på, men där är flera olika tillverkare av hojarna och motorerna.

MEr info om klasserna hittar du på motogp.com
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Nu blir det en liten anmärkning angående semantik, men det är ju inte klasser ni snackar om utan reglementen. :va Klasser finns det bara en utav: MotoGP, och alla kör om samma mästerskap och poäng.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu blir det en liten anmärkning angående semantik, men det är ju inte klasser ni snackar om utan reglementen. :va Klasser finns det bara en utav: MotoGP, och alla kör om samma mästerskap och poäng.

Open/Factory, ja. Men Moto2 o 3 är definitivt inte samma klass som GP, eller samma poäng.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det är en jäkla röra, i gp finns det rena prototyper blandat med leasade gp-motorer i tredjeoartsramar. Crt var (är?) gatmotorer i prototypchassi.

moto2 kör leasade likadana hondamotorer i protypchassi vilket göra att det bara finns honda som fabrikat utspätt med massa ramtillverkare.

i moto3 är det återigen lite fritt och skoj.
det saknas helt klart en röd tråd anser jag.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Open/Factory, ja. Men Moto2 o 3 är definitivt inte samma klass som GP, eller samma poäng.

Nej självklart, men jag reagerade på att det pratades om CRT/Open/Satellit/Fabrik som "klasser", vilket det inte är... Som sagt, semantik.

Till MartinB; CRT finns inte längre som namn, det är ersatt med "Open"-reglementet.
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Moto 3 är inte särskilt fritt, och tur är väl det. På svartvita tiden så kunde en dålig förare vinna om han bara satt på rätt hoj, det var stora skillnader på hojarnas prestanda. Nu så styr regeln upp så att motorerna är relativt likvärdiga:
Enligt Wiki - Moto3 är en prototypklass för encylindriga fyrtaktsmotorer med en högsta cylindervolym på 250 cm³. Andra begränsningar i klassen är förbud mot ovala kolvar, hydrauliska ventiler och kolfiberbromsar. Största tillåtna invändiga cylinderdiameter är 81 mm och maximalt motorvarvtal 14000 varv per minut. Högst sex växlar får användas. Minimivikten för motorcykel och förare är 135 kg. Dunlop levererar däck till klassen sedan starten 2012.[1]

Konstruktörer i Moto3 är KTM, Kalex-KTM, Mahindra, FTR-Honda med flera.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Moto 3 är inte särskilt fritt, och tur är väl det. På svartvita tiden så kunde en dålig förare vinna om han bara satt på rätt hoj, det var stora skillnader på hojarnas prestanda. Nu så styr regeln upp så att motorerna är relativt likvärdiga:
Enligt Wiki - Moto3 är en prototypklass för encylindriga fyrtaktsmotorer med en högsta cylindervolym på 250 cm³. Andra begränsningar i klassen är förbud mot ovala kolvar, hydrauliska ventiler och kolfiberbromsar. Största tillåtna invändiga cylinderdiameter är 81 mm och maximalt motorvarvtal 14000 varv per minut. Högst sex växlar får användas. Minimivikten för motorcykel och förare är 135 kg. Dunlop levererar däck till klassen sedan starten 2012.[1]

Konstruktörer i Moto3 är KTM, Kalex-KTM, Mahindra, FTR-Honda med flera.

Och du tycker att dagens reglemente är bättre än på tvåtaktstiden? Själv tycker jag att det inte ha blivit ett dugg bättre......
 

Smagatusk

Guest
Och vi gratulerar pentti01 till ett rakt och förståeligt svar som alltid på SH.com. :confused:

Månne detta illustrera pentti01? :glömdet
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Moto 3 är inte särskilt fritt, och tur är väl det. På svartvita tiden så kunde en dålig förare vinna om han bara satt på rätt hoj, det var stora skillnader på hojarnas prestanda. Nu så styr regeln upp så att motorerna är relativt likvärdiga:
Enligt Wiki - Moto3 är en prototypklass för encylindriga fyrtaktsmotorer med en högsta cylindervolym på 250 cm³. Andra begränsningar i klassen är förbud mot ovala kolvar, hydrauliska ventiler och kolfiberbromsar. Största tillåtna invändiga cylinderdiameter är 81 mm och maximalt motorvarvtal 14000 varv per minut. Högst sex växlar får användas. Minimivikten för motorcykel och förare är 135 kg. Dunlop levererar däck till klassen sedan starten 2012.[1]

Konstruktörer i Moto3 är KTM, Kalex-KTM, Mahindra, FTR-Honda med flera.

vad är tillåten kolvdiameter i moto2 då?
min poäng är att reglementet är ren pyttipanna, serien hade varit enklare att intressera sig för om det var ett grundkoncept som kördes i klasserna liten-mellan-stor.

var är Factory i moto2?
Open i moto3? (hal is här, har intresserat mig för lite i trean)

och varför är moto3 minsta rr-klassen när mx3 är den största?
(om man nu ska vara lite sån)

edit: visst kunde moto2 varit kul ifall det varit r6, zx6, gsxr600 och andra gatmotorer också?
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nej självklart, men jag reagerade på att det pratades om CRT/Open/Satellit/Fabrik som "klasser", vilket det inte är... Som sagt, semantik.

Till MartinB; CRT finns inte längre som namn, det är ersatt med "Open"-reglementet.

men nog kommer mästerskapet handla om bästa Open respektive bästa Factory förutom att de kommer placeras mixade i resultatlistan?
 

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Och vi gratulerar pentti01 till ett rakt och förståeligt svar som alltid på SH.com. :confused:

Månne detta illustrera pentti01? :glömdet

,,he he,,, exakt,, Har inte blivit mycket klokare än :va Alltså; i högsta klasen finns ju rex Repsol- Hondorna och andra fabrikstall men vad fyller dom ut resten av startfältet med?
crt,open mm; Vad är det för hojar och hur är dom utrustade?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
,,he he,,, exakt,, Har inte blivit mycket klokare än :va Alltså; i högsta klasen finns ju rex Repsol- Hondorna och andra fabrikstall men vad fyller dom ut resten av startfältet med?
crt,open mm; Vad är det för hojar och hur är dom utrustade?

Bara MSMA (Factory) och Open existerar i MotoGP. Du har Honda och Yamaha som kör i factory, dels med fabriksstallet och sedan med sattelitstall. Ducati brukade också köra i factory, men de bytte till open både på fabriksstallet och sattelitstallet. Sattelitstallet är hojar som i mångt och mycket har samma spec som fabriksstallets, men går under annat namn, tech 3 och go & fun till exempel. Fabriksstallet får inte ha mer än två förare.
Resten av fältet är en blandning av produktionshojar från Honda, motorer från yamaha med ram som är egenbyggt, gathojsmotor från kawasaki med egenbyggd ram. Fjädring, dämpning m.m. varierar en del med, men mestadels showa och öhlins (vet inte om det finns några andra tillverkare, men skulle inte vara speciellt förvånad) lite samma med bromsarna, några få olika topptillverkare.
Däcken tillverkas av bridgestone för alla i MotoGP, men Open har tillgång till mjukare däck än Factory.
Alla kör med elektronik fråm magneti marelli, open får bara köra med mjukvara i den som marelli tillhandahåller men factory får skriva egen.

Om du är mer intresserad av exakta regler, exakta prylar som sitter på var hoj så rekommenderar jag motogp.com samt de olika stallens sidor då det skulle krävas en ansenlig mängd text för att lista exakt vad som sitter på vilka hojar. Dessutom är det ju en hel del hemlighetsmakeri för att andra stall/förare inte ska få fördelar av att ta del av information från det egna stallet.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tydligen ska det införas ett till reglemente i MotoGP som ska heta Factory 2. Blir enligt rykten officiellt 11 mars.

Snart har alla tillverkare sitt eget reglemente..
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R


Läste just igenom detta! Inte annat att man bara blir trött....
Honda utövar sitt maktmissbruk och ezpaleta viker ner sig!

Ingen vet ju ens om ducati kommer tillräckligt bra över race distans men för säkerhets skull har man stiftat in i reglerna att bara Honda ska vinna .....

Nä men usch vilket bittert inlägg men känns ju tyvärr som det är lite så man gjort.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top