Klimathotet?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja, det funkar ju, det flyter inga plastpåsar från ICA i "the great Pacific garbage patch"
Säker? Och om det nu är så så kan vi väl lika gärna slopa plastpåseskatten? Plastpåsar köps ju skatten till trots, och om de nu inte hamnar i världshaven så behövs den ju inte.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Hörde på radionyheterna för någon dag sedan att pyramiderna håller på att vittra sönder och att egypierna tydligen skyllde på klimatförändringarna.

Mycket riktigt togs nyheten upp av flera nyhetssidor för två dagar sedan.
Jag funderade lite på huruvida klimatförändringarna kan vara orsaken till söndervittringen men kom inte på någon direkt orsak som jag kände trovärdig. Om det är så att ökad CO2 i atmosfären gör att sandsten vittrar borde ganska många både berg och byggdnader också vara i farozonen.

Kanske kan pyramiderna sluta vittra sönder im vi höjer plastpåseskatten?

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk

Pyramiderna har ju vittrat sedan de byggdes. Det pratades om det redan när jag var där på 1990-talet. Kan vara materialfel.

Vissa nyheter sprids snabbt. Klimatkopplingen ligger helt rätt i tiden. Har SVT mfl anställda nyhetsvinklare eller kommer det naturligt?

Plastpåseskatten var fö ett EU-beslut. Många, inkl Bolund, tror att det är MPs förtjänst.

Det var 15 grader i Stockholm idag. Slutet är nära.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Helt normalt i Borlänge med 13 grader varmt kl 19 i november är det nog inte.
Hot eller kris kan ju diskuteras.
Just denna elfattiga vinter kan nog varmast någonsin vara till godo.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
VÄDRET hos mig idag var ca 14 grader och mulet.
En random dags väder är inte klimat.

Och vad är normalt egentligen? Vilken geologisk tidsålder bör man titta på. Vi har ju haft flera tusen ppm CO2 i atmosfären tidigare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Helt ointressant, midsommarafton i Norrtälje 2012 var det 4°.
Bevisar vad?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag har bara sett snö i Stockholm i maj en gång tidigare. Det var 15 cm 2 maj -69 eller -70. Min kompis födelsedag. Det var ovanligt sa folk då, sen gick livet vidare.

Klipp till:

AFE94B4F-9654-4BF0-8DE4-569641C5ADA8.jpeg

Satan! Eller, ja det var ovanligt.

Året jag köpte båten, 1987, så var det +5 både på midsommarafton och julafton.

I år var det +30 på midsommarafton. Det var ovanligt. Sommaren -89 var ovanligt varm. Minns inte om det var 30 eller bara 28.
Januari -83 var det -30 flera gånger.

Det blir väl en grön vinter nu igen då.
Räkna med att sitta ute på midsommarafton nästa år. Fast spika fast papptallrikarna. Det blir nog blåsigt.

Eller det här helt normala vädret:

2D3A6FBB-7B52-424D-8968-EE3658A18B51.jpeg

En kväll i februari 2019. Fast det är klart, på 60-talet var det en meter snö i Stockholm.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jag har bara sett snö i Stockholm i maj en gång tidigare. Det var 15 cm 2 maj -69 eller -70. Min kompis födelsedag. Det var ovanligt sa folk då, sen gick livet vidare.

Klipp till:

View attachment 478448

I år var det +30 på midsommarafton. Det var ovanligt. Sommaren -89 var ovanligt varm. Minns inte om det var 30 eller bara 28.

Räkna med att sitta ute på midsommarafton nästa år. Fast spika fast papptallrikarna. Det blir nog blåsigt.

View attachment 478449

En kväll i februari 2019. Fast det är klart, på 60-talet var det en meter snö i Stockholm.
Enligt min mor har det snöat på midsommar här nere i Skåne på 60 talet

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
2-5 juni 1932 i västerbottens inland kom det 1 meter snö.

Någonstans i mitt arkiv har jag en bild från det tillfället, man hade skottat upp en gång på huvudgatan

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
VÄDRET hos mig idag var ca 14 grader och mulet.
En random dags väder är inte klimat.

Och vad är normalt egentligen? Vilken geologisk tidsålder bör man titta på. Vi har ju haft flera tusen ppm CO2 i atmosfären tidigare.
Vad är klimat för dig?
Jag är väl mest intresserad av den tidsålder jag befinner mig i nu.
Det känns som den kommer påverka mig mest. ;)

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
2-5 juni 1932 i västerbottens inland kom det 1 meter snö.

Någonstans i mitt arkiv har jag en bild från det tillfället, man hade skottat upp en gång på huvudgatan
Såpas får vi från värnern när det blir en snökanon, 2010-2011 dom 2 vintrarna fick vi ca en meter på 6-7 timmar. Det rasade tak i parti och minut.

Min bil stog under en snödriva ca 1,7 meter djup, blev inget jobb den dagen?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Klipp till:

View attachment 478448

View attachment 478449

Det snöade i Stockholm i maj åtminstone 1995 och 2017.
Det bevisar att det snöade i maj 1995 och 2017, no more, no less.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi har haft olika VÄDER olika år.

Jag har haft gröna Julaftnar och snö på midsommar, även om jag är jävligt gammal är det för kort period för att dra några slutsatser om KLIMATET.

År 950-1250 så bedrev man jordbruk på Grönland och odlade bland annat vindruvor.

”Rekonstruktioner av yttemperaturer på kontinental nivå visar att det är mycket troligt att det under flera årtionden under den medeltida värmeperioden (år 950 till 1250) i vissa regioner var lika varmt som under senare delen av 1900-talet.” Så står det i den senaste vetenskapliga rapporten från FN:s klimatpanel (Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC), som släpptes i september 2013.

Den medeltida värmeperioden är den senaste varma perioden på jorden före vår tids uppvärmning. Värmeperioden ger en fingervisning om klimatets naturliga variation i ett lite längre historiskt perspektiv. Århundradena som följde – en period känd som lilla istiden, år 1300 till 1900 – var osedvanligt kalla och är därför inte heller representativa för klimatet längre tillbaka i tiden."

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
”Århundradena som följde – en period känd som lilla istiden, år 1300 till 1900 – var osedvanligt kalla och är därför inte heller representativa för klimatet längre tillbaka i tiden."

Och vilken referenstemperatur är det som används av klimatalarmisterna?
Jo, genomsnittet av åren 1850-1900. Snyggt.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Det finns ingen sans i att miljöbeskatta oss svenskar till döds om det ändå inte gör någon skillnad, det bidrar bara till minskad levnadsstandard för oss. Och de hycklande jävla miljömupparna som bestämt att det är svenska folket som ska "ta ansvar, gå före och visa vägen" samtidigt som de själva tutar runt i en fyrhjulsdriven dieselpickis för att "min man kör ju så stora stenar" kan ta och rövknulla sig själva med en kaktusdildo för att därefter hålla andan tills de dör.
Välformulerat och tydligt visualiserat. Jag hade inte kunnat skriva det bättre själv, och då har jag ganska bra fantasi ? Ungefär så känner jag med.

Jag gillar klimatet, det var 15 grader i Stockholm igår, torrt och fint. Jag upplever inget "hot" eller "kris", och plastkassarna kostar fortfarande 2 kr/st på Vivo här i Alby. Ett förbigående tips till, entrecoten kostar 119 kr/kg istället för mer än dubbelt på Maxi.

Jag har aldrig förstått den där skatten på plastpåsarna. På vilket sätt skulle det hjälpa, i fall jag ändå vill slänga all min plast i .. Fiskarfjärden?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Henrik Jönsson är som vanligt rätt i tid. :)

Sammanfattningen är väl ungefär som jag ser det:
Det FINNS konsensus över att det sker en global uppvärmning.
Det finns INGEN konsensus över vad man bör göra åt det eller vilka konsekvenser det kommer få.
Och som vanligt bör man inte lyssna på extremister från någon sida.
Vilket jag försöker undvika i alla viktiga och komplexa frågor.

Detta är ytterligare en av de polariserande frågor där många snabbt hoppar ner i sin skyttegrav och sedan har "tänkt färdigt".
Eller låter någon annan "tänka färdigt" åt sig.
(Det sista stulet från Hakelius utmärkta krönika i Expressen.)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA