Klinker och golvvärme i hallen

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ingen har nämnt att vid värmegolv i hall, kök och badrum så måste det finnas fungerande jordfelsbrytare i anläggningen.
Vet inte om det gäller vardagsrum, sovrum men garanterat i hall, kök och badrum.

Och nej. Det är inge kul att ha ett värmegolv som fungerar halvdant. Mitt golv i badrum som tidigare klåpare lagt in blir knappt fisljummet och man kan känna exakt vart slingorna ligger, för det är kallt imellan dom. Termostaten slår aldrig ifrån eftersom golvet inte blir varmt, rent ut sagt ett skit golv som är kallt.
 
Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Qwerty skrev:
Ingen har nämnt att vid värmegolv i hall, kök och badrum så måste det finnas fungerande jordfelsbrytare i anläggningen.
Vet inte om det gäller vardagsrum, sovrum men garanterat i hall, kök och badrum.

Jag har funderat på det där lite till och från om det verkligen behövs jordfelsbrytare.
Men det tro jag faktiskt att det gör i alla utrymmen med GV i.
Iaf om det är ett ledande golv, dvs klinker eller betong.
Detta med reservation för att jag kan ha fel.
Men ngt som talar för detta är att jag blev utkallad av en golvfirma att koppla in en GV i ett vardagsrum. Då funderade jag ett tag och ringde sedan chefen, då kom vi fram till att det var krav på att anläggningen var jordad i det rum som GV låg i eftersom det var klinker lagt i det vardagsrummet.
Detta föll då under "paragrafen" ledande golv.
Så jag skulle tro att man åker på att jorda vägguttag och lamputtag i hallen, samt installera en jordfelsbrytare.
Men som sagt jag är inte 100 på detta, har inga föreskrifter hemma.
Men kan kolla upp det på jobbet på måndag.
//Tobbe
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Tobbeviking:

Du behöver inte kolla upp det. Jag vet att det gäller, det va en av punkterna i protokollet av min anläggning hemma. När jag flyttade in så va det en klåpare som dragit el själv, inget syntes föns man började kika under centralkåpan, brytaren till tvätt/tork inne i badrummet mm. Hela min anläggning va som en tickande bomb med enorma läckströmmar, minns ej värdet men totala läckströmmen var 2000w. dvs ca 8h. Konstigt att JFB som satt i min central inte va inkopplad :3freak det satt ju bara där för syns skull. Vid en besiktning av hela min anläggning så var det ju en hel del fel som behövdes åtgärdas, varav den där plumpen i protokollet. Att vid klinkersgolv i hall, kök och badrum krävs det jordfelsbrytare, paragrafen säger något om ledande golv och att fukt ofta förekommer där om väggutagen sitter närmare golvet än 100cm (minns ej). Sen vid värmegolv/slingor så står det ochså att det behövs jordfelsbrytare.

Det ansågs så allvarligt att dom plomba min central och stängde helt enkelt av vissa delar, alla vägguttag i hall, värmegolvet och väggutagen i kök, lyfte bort kablarna på ovansidan av automaten. Jag fick behålla uttagen i kök vid skåpen. Detta var bara tillfälligt över helgen tills dom skulle åtgärda allt på måndag och tisdag.

Säljaren av lägenheten vart ju inte allt för glad att betala hela det där kalaset. När han själv bedömmde att det var helt perfekt.
Hade även vissa uttag där jord och nollan var förväxlade i själva uttaget och strömmställare som slog ifrån nolla i stället för fas.
Elräkningen sjönk konstant första året vi bodde där.

Har hela elsäkerhets vad den nu heter här nere på firman, men jag orkar inte slå upp och kika. Den finns nog flera meter ifrån mej just nu. :rolleyes:

Glömde: Det här är nytt för 2003 i sverige.
 
Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Qwerty:
Det där var ett riktigt skräckexempel!! :näsblod

Jag visste att "ledande golv reglerna" var kluriga, vår tolkning av det hela var att JFB och jordning skulle göras. I ett vardagsrum kan man ju diskutera om det krävs jordat eller ej pga fukten.
Men men som sagt, hellre hängslen och livrem än grillad hålfot :brinnerup
//Tobbe
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Det var därför jag skrev att han ska ringa en elektriker, finns för många som tycker att det här med el, det är ju lätt som en plätt och sen händer det roliga saker. Man ska inte behöva bekymmra sig om det behövs JFB eller ej iom att du inte får installera ett värmegolv själv. Var ju inte så länge sen en snubbe grillade sig själv i sin duschkabin efter att ha lekt händige herrn med värmegolv.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
OLJEKYLD GSXR skrev:
Det var därför jag skrev att han ska ringa en elektriker, finns för många som tycker att det här med el, det är ju lätt som en plätt och sen händer det roliga saker. Man ska inte behöva bekymmra sig om det behövs JFB eller ej iom att du inte får installera ett värmegolv själv. Var ju inte så länge sen en snubbe grillade sig själv i sin duschkabin efter att ha lekt händige herrn med värmegolv.
Ja givetvis har du helt rätt, man måste veta vad man gör när man pular med el.
Så är man osäker är det bättre att anlita en elektriker.
Det är inte alltid det blir så uppenbara fel som kortis, ibland dör man bara :död
//Tobbe
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Nu vaknade projektledaren i mig igen.

Klinker är att föredra i utrymmen med hårt slitage och fukt.
Se till att göra underarbetet rätt så kan du "glömma bort" golvet, det håller resten av husets livslängd.

Om du har ett träbjälklag så bör du se till att underlaget är stumt, dvs rör sig minimalt. Riv upp det gamla golvet och frilägg golvbjälkarna. Förstärk med reglar så att du kan skruva 22 mm golvspån mellan bjälkarna. Därefter skall du lägga golvgips, det är oorganiskt och rör sig mindre än golvspån. Klinker på golvspån är BIGTIME NONO!

Golvvärmen tar du via en elektriker om du inte är duktig på puleriet. Slingorna skall ligga på rätt avstånd m.m. för att inte kabeln skall brinna upp. Jag skall anlita elektriker för vårt badrum.

Värmeslingorna spacklas in.

Sedan skulle jag lägga tätskikt innan klinkern eftersom du har en undervåning och fuktskador är inte roliga. :huvet
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Klinkers-skärare med klinga är ljusår mycket bättre än de enkla kapverktygen som säljs för kakelknäckning. Bauhaus har två modeller och den dyrare av dem (runt 600:- har jag för mig) är mycket bra - det går att finputsa kanter och anpassa plattorna till ojämnheter vid väggen o.d.

Som flera andra sagt - stumt underlag och ordentligt förarbete och planering är a och o för ett lyckat resultat. Väg av golvet så det är plant och vågrätt. Med fördel breder man ut golvfixen direkt på undersidan av klinkersplattan, ungefär som att breda en smörgås. Då slipper man kleta ut över hela golvet och läggningen blir snabbare och enklare. Det går bra att använda en bred vanlig spackelspade (jag har en 20cm med ergonomiskt handtag, vilket är skönare för hand/handled när det är lite större ytor som ska läggas), men enklast att få exakt rätt tjocklek på fixen är att köra med en tandad spade (men jag har upplevt att det är lättare att få oönskade mellanrum under plattorna då). Lägg gärna aningen tjockare mitt under plattan och gnugga fast den på plats.

Lägg plattorna symmetriskt i rummet. Man ska t.ex. inte ha hela plattor längs en vägg och sedan råka få halva eller kvarts-plattor längs motstående vägg. Mät detta noggrannt först. Det är bättre att i så fall ha 2/3-plattor längs båda motstående väggarna - ser snyggare ut. Börja med en plattrad rakt genom mitten av rummet och ha den som referens. Lägg därefter strängar av plattor längs referensen, rad för rad (parallellt). Att börja i ett hörn brukar straffa sig genom att det snart blir snett längre ut på golvet.

Fogarna är snyggare ju smalare de är och man sliter då på plattorna och inte fogen, men en tunn fog är svårare att få att se snygg ut om plattorna ligger lite snett och man behöver göra korrigeringar. Ju bättre förarbete och underlag, desto mindre korrigeringar behövs och man kan därmed ha en tunnare fog (3-4mm). Med stora plattor kan man komma undan med bredare fogar utan att det ser konstigt ut = lättare att få det snyggt om man är ovan.

Bara lite vad jag snappat upp av egen klinkersläggning och tips från proffs.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jag har lade klinkers i min hall för 9 år sedan med värme. Nån form av gummimatta som var självhäftande. Den enda jag gjorde, efter frågat kakelnissen, var att prima befintlig plastmattan, lade dit golvvärmen och sen dit med klinkers. Det är ju inte ett badrum så att ta fram golvbjälkar och förstärka känns som överkurs.
 

sirmagnus

KULTURPEDAGOG
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Skibstrup Danmark- Stockholm
Hoj
RSV Mille R en Kawasaki ATW
klinkergolv

hmm att såga alla plattor men vattenkapen, och riva upp golvet, och dra om all el, och bre kakelplattorna som smör mackor, Lägga tätskickt golvet. Det kan man ju göra om man vill stöka till det rejält.

Men annars kan man göra det enkelt... följ bara tillverkarens anvisningar.

1. Ring en aukt. el som kollar att anslutningen av kabel och montage av denna blir på rätt sätt. Normalt tar man elen där den gamla radiatorn satt.
vill man ha en jordfelsbrytare sätt den på en skena i säkringskåpet.

2. Riv bort gamla mattor ner till underlaget, prima och lägg ett stålnät 1,1x19x19mm som du limmar elkabeln i. Dit med givarkabel den lägges gärna i ett rör för att kunna bytas i framtiden.

3. Lägg nu ett 15 mm tjockt lager flytspackel som klarar trä underlag.
dom flesta fixar det. (Jo visst det räcker enligt branchreglerna) 12 mm utan värmegolv.

4. Dra alltid fixet på golvet först med den släta sidan, där efter ska rillorna kammas upp. Minst 10 mm på golv och större om du har större plattor. Viktigt att 100% fylls bakom plattan för att inga hörn ska knäckas.

5. Att ha en vattenkap som komplement visst gärna. Men en en kakelknäckare går 1000 ggr snabbare.

6. Nej du behöver inte ha tätskickt i hallen. Det räknas som torrt utrymme.
(men har du golvbrunn i hallen så är det ett våtutrymme)

Jo jag jobbar med detta hela dagarna...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
tobbeviking skrev:
Vill man sedan ha tåliga och hårda fogar på sitt klinkergolv så ska man låta dom torka långsamt. Jag vet att en del lägger ut en plast över fogarna så att dom ska hålla sig fuktiga längre, en del svampar fogarna med vatten för att dom ska vara fuktiga längre.
Detta ger mkt hårdare fogar än om man bara fogar och låter det torka.
Man kan även behandla fogarna med klinkerolja så att dom tål smuts lite bättre.
//Tobbe

Svampar och rikligt med vatten verkar vara det som gäller, blir helt perfekt! Däremot ska man passa sig för att INTE torka av väggarna noga :( Jag missade detta i ett badrum jag byggde nyss och där frätta fogblandningen som var väldigt blöt på emaljen på kaklet. Testade alla möjliga medel för att få bort det, enda som funkade var KALK-RENT. Det är då vattnet som blir över som man måste torka bort. Inte lika viktigt heller på väggar med långsamt torkande kakel då det inte utsätts för påfrestningar.
Och gällande värmekabel så står jag helt fast vid att ENDAST använda färdig matta, dvs där kabeln redan är limmad/tejpad på klistrat nät man lägger ut. Blir helt perfekt direkt och finns upp till 10-12 kvadrat utan att behöva beställa hem. Mycket smidigare, snabbare och inte mycket dyrare (ibland inte alls) än vanlig kabel du måste limma.

Sirmagnus, till klinkers är det nästan smidigare med kap än knäck väl? Oftast så tjocka plattor och det blir finare kanter (även om dessa inte syns) med kapen, går inte så mycket snabbare heller när jag gör det. Men iofs, har man en riktig proffsknäckare för flera tusen så går det säkerligen skitbra, har inte prövat.
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
sirmagnus skrev:
3. Lägg nu ett 15 mm tjockt lager flytspackel som klarar trä underlag.
dom flesta fixar det. (Jo visst det räcker enligt branchreglerna) 12 mm utan värmegolv.
Jag skulle aldrig rekommendera en sådan sak utan att vara säker på hur konstruktionen är uppbyggd. Om underlaget flexar för mycket finns risk att spackel och plattor släpper.

sirmagnus skrev:
6. Nej du behöver inte ha tätskickt i hallen. Det räknas som torrt utrymme.
(men har du golvbrunn i hallen så är det ett våtutrymme)
Jo jag jobbar med detta hela dagarna...
Det finns mycket som man inte behöver göra enligt rekommendationer och regler. Eftersom det finns ett souterrängplan under finns alltid en risk för läckage. Vanligt smältvatten m.m. torkar oftast golvvärmen upp men jag skulle lägga tätskikt eftersom det är en billig försäkring.

Jag har tagit reda på mycket vattenskador i mina dagar som beror på att svenssons och hantverkare tagit genvägar. Det har blivit så att jag gärna tar extra försiktigt så fort det kan bli fuktskador.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Kapar tråden lite till min egen favör :p
Sweedo, du verkar ha koll på kakel och klinker.
Jag har lgh och ska så småningom också lägga ett frimärke med klinker innanför ytterdörren. Jag har plastmatta nu som jag kommer skrapa bort under klinkern.
Givetvis ska det läggas GV under, jag har betongsula under så jag behöver kanske inte förstärka ngt :rolleyes: men tycker du man ska slabba på lite tätskikt även på betongen?
Jag kommer behandla mina fogar med antingen olja eller ngt sånt hokus pokus som man blandar direkt i fogbruket.


För att ytterligare förstärka detta med elkännedomen om man ska fippla själv.
Idag var jag ute och jobbade i en villa, badrumsrenovering och dags för slutmontering.
Givetvis kollar jag alltid om spänningen är borta och jag kan jobba säkert.
Jag stod inne i badrummet och mätte om det var spänning på, (vilket det skulle vara då) då upptäcker jag att ist för att ha spänning på fasen så var det spänning i nolltråden! Jag blir kallsvettig och börjar kolla om jag gjort ngt fel vid det tidigare besöket. Det hade jag inte och går vidare ut i andra rum för att kolla om samma fel uppenbarar sig där.
Jo mkt riktigt så var det spänning på nollan på en hel grupp ( allt under en säkring ).
Ner och skruvar av kåpan på centralen för att kolla så allt står rätt till, men där såg det ok ut, fortsätter min felsökning och ser i ett av rummen ett uttag som är lite lustigt placerat.
Öppnar det och ser tre trådar av samma färg, (gul hade han nog gott om i garaget) en gulgrön, en blå och en svart.
Dom likfärgade trådarna gick vidare rakt genom väggen till ett annat uttag, där hade han skiftat noll och fasledaren så att detta blev skiftat ute i anläggningen. Nu blev det endast så att man bröt nollan upp till lamputtagen ist för fasen. Kanske inte direkt livsfarligt, men väl regelvidrigt.
Vad tror ni hade hänt om han skiftat noll och skyddsjord ist?
För tusan ta inte lätt på detta med el, FÖRSÄKRA er om att ni gör 110% rätt om ni gör ngt själva. Det många inte tänker på är att man har ett väldigt stort juridiskt ansvar om det är ngn som skadar sig på anläggningen som man äger i sitt hus eller bostadsrätt ( om nu lgh innehavaren är anläggningsägaren, lite olika i olika föreningar )
//Tobbe
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
tobbeviking skrev:
Kapar tråden lite till min egen favör :p
Sweedo, du verkar ha koll på kakel och klinker.
Jag har lgh och ska så småningom också lägga ett frimärke med klinker innanför ytterdörren. Jag har plastmatta nu som jag kommer skrapa bort under klinkern.
Givetvis ska det läggas GV under, jag har betongsula under så jag behöver kanske inte förstärka ngt :rolleyes: men tycker du man ska slabba på lite tätskikt även på betongen?
Jag kommer behandla mina fogar med antingen olja eller ngt sånt hokus pokus som man blandar direkt i fogbruket.//Tobbe
Välj tålig en klinker, typ granitkeramik, så att den inte blir repig eller missfärgad allt för lätt.
Här behöver du inte något tätskikt eftersom ytan är så liten och du har betong under.
Frågan är om inte golvvärme är overkill? Är ytan så stor att du kommer att kunna ha skor ståendes?
 

sirmagnus

KULTURPEDAGOG
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Skibstrup Danmark- Stockholm
Hoj
RSV Mille R en Kawasaki ATW
Sirmagnus, till klinkers är det nästan smidigare med kap än knäck väl? Oftast så tjocka plattor och det blir finare kanter (även om dessa inte syns) med kapen, går inte så mycket snabbare heller när jag gör det. Men iofs, har man en riktig proffsknäckare för flera tusen så går det säkerligen skitbra, har inte prövat.[/QUOTE]



Jo riktigt en proffsknäckare kosta ju lite men man kan ju hyra en. Men som sagt bra grejer är ju halva jobbet. Har man pengar och tycker det är kul att sätta kakel och klinker så ska man ha en vatten kap. Den på bauhaus för SEK 600-800 är faktiskt riktigt bra. Ska man Jolly såga plattorna så måste man ha en sådan.

Och handen på hjärtat vem har för mycket verktyg... :hihi det finns alltid plats för några till.
 

sirmagnus

KULTURPEDAGOG
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Skibstrup Danmark- Stockholm
Hoj
RSV Mille R en Kawasaki ATW
Sweedo skrev:
Jag skulle aldrig rekommendera en sådan sak utan att vara säker på hur konstruktionen är uppbyggd. Om underlaget flexar för mycket finns risk att spackel och plattor släpper.


Det finns mycket som man inte behöver göra enligt rekommendationer och regler. Eftersom det finns ett souterrängplan under finns alltid en risk för läckage. Vanligt smältvatten m.m. torkar oftast golvvärmen upp men jag skulle lägga tätskikt eftersom det är en billig försäkring.

Jag har tagit reda på mycket vattenskador i mina dagar som beror på att svenssons och hantverkare tagit genvägar. Det har blivit så att jag gärna tar extra försiktigt så fort det kan bli fuktskador.

Jo visst men jag har sålt några 1000 ton värmegolvs spackel i mina dagar.
Som distriktschef för Opriroc numera heter dom www.Maxit.se
Jag vet att man inte begöver riva uppgolvet bara för att man ska lägga klinker. Men vi är helt överens om att golven måste vara formstabila!

Skulle du lägga tätskickt under laminatgolvet i hallen oxå? Det blir väl lika blött som en klinker en snöig dag?

Jag tycker bara att det blir så mycket om och men riva hela hallen bara för att man ska lägga 4 kvm klinker.

Lägg nu klinker så mycket ni kan. För jag sticker till Italien imorgon och ska titta på nyheter och trender till nästa år inom just kakel och badrums inredning.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Sweedo skrev:
Frågan är om inte golvvärme är overkill? Är ytan så stor att du kommer att kunna ha skor ståendes?
Med tanke på att jag har en grabb som springer ut och in med snöiga pjuck, en långsmal hall som gör att vätan hamnar uteslutande i gångbanan så lägger jag "jobbrabatteradvämekabel" enbart för att hjälpa upptorkningen lite på traven.
Inte så mkt skotork över det hela.
Fick ett mycket bra pris på T2-blå genom jobbet.
Sedan är det så att jag har ett rum som beträds genom avklädningszonen i hallen, detta gör att det är blött och slaskigt mest hela tiden när tonåringen i familjen ska in och ut ur sitt rum.
Så GV blir det.
//Tobbe
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
sirmagnus skrev:
Jo visst men jag har sålt några 1000 ton värmegolvs spackel i mina dagar.
Som distriktschef för Opriroc numera heter dom www.Maxit.se
Jag vet att man inte begöver riva uppgolvet bara för att man ska lägga klinker. Men vi är helt överens om att golven måste vara formstabila!

Skulle du lägga tätskickt under laminatgolvet i hallen oxå? Det blir väl lika blött som en klinker en snöig dag?

Jag tycker bara att det blir så mycket om och men riva hela hallen bara för att man ska lägga 4 kvm klinker.

Lägg nu klinker så mycket ni kan. För jag sticker till Italien imorgon och ska titta på nyheter och trender till nästa år inom just kakel och badrums inredning.
...och jag har lagt in ett par av dessa ton :hihi
Fast samtidigt har jag varit anställd av ett fastighetsbolag som bannlyste ABS-spackel, tidigare MAXIT-varumärke, ett tag så jag tror inte blint på leverantörer.

Skillnaden mellan att lägga in ett laminatgolv och klinker är arbetsinsatsen och kostnaden. Hållbarheten på klinker och det som krävs i arbeten och material för att riva bort det igen om något går fel gör att det lönar sig att lägga ned ett par kronor extra.

Laminat kostar en spottstyver och byts lätt om det blir skadat.

Jag är som sagt extra petig. :mattias
 
Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top