Kapar tråden lite till min egen favör
Sweedo, du verkar ha koll på kakel och klinker.
Jag har lgh och ska så småningom också lägga ett frimärke med klinker innanför ytterdörren. Jag har plastmatta nu som jag kommer skrapa bort under klinkern.
Givetvis ska det läggas GV under, jag har betongsula under så jag behöver kanske inte förstärka ngt
men tycker du man ska slabba på lite tätskikt även på betongen?
Jag kommer behandla mina fogar med antingen olja eller ngt sånt hokus pokus som man blandar direkt i fogbruket.
För att ytterligare förstärka detta med elkännedomen om man ska fippla själv.
Idag var jag ute och jobbade i en villa, badrumsrenovering och dags för slutmontering.
Givetvis kollar jag alltid om spänningen är borta och jag kan jobba säkert.
Jag stod inne i badrummet och mätte om det var spänning på, (vilket det skulle vara då) då upptäcker jag att ist för att ha spänning på fasen så var det spänning i nolltråden! Jag blir kallsvettig och börjar kolla om jag gjort ngt fel vid det tidigare besöket. Det hade jag inte och går vidare ut i andra rum för att kolla om samma fel uppenbarar sig där.
Jo mkt riktigt så var det spänning på nollan på en hel grupp ( allt under en säkring ).
Ner och skruvar av kåpan på centralen för att kolla så allt står rätt till, men där såg det ok ut, fortsätter min felsökning och ser i ett av rummen ett uttag som är lite lustigt placerat.
Öppnar det och ser tre trådar av samma färg, (gul hade han nog gott om i garaget) en gulgrön, en blå och en svart.
Dom likfärgade trådarna gick vidare rakt genom väggen till ett annat uttag, där hade han skiftat noll och fasledaren så att detta blev skiftat ute i anläggningen. Nu blev det endast så att man bröt nollan upp till lamputtagen ist för fasen. Kanske inte direkt livsfarligt, men väl regelvidrigt.
Vad tror ni hade hänt om han skiftat noll och skyddsjord ist?
För tusan ta inte lätt på detta med el, FÖRSÄKRA er om att ni gör 110% rätt om ni gör ngt själva. Det många inte tänker på är att man har ett väldigt stort juridiskt ansvar om det är ngn som skadar sig på anläggningen som man äger i sitt hus eller bostadsrätt ( om nu lgh innehavaren är anläggningsägaren, lite olika i olika föreningar )
//Tobbe