abstruse skrev:
Vilket är konstigt med tanke på att de, "riktiga racers", här verkligen borde komma till sin rätt eftersom vi i Sverige har rena rama gocart-banor jämfört med de stora GP-banorna runt om i världen...
Några av dom bästa förarna kör 600 i Sverige. Dom har rätt stora resurser jämfört med dom flesta i alla andra klasser. Dom kör hoj ganska många hundratals mil och har nya däck var 15 minut, fjädringstekniker som hjälper dem mm mm. Dom flesta i 250 i sverige har inte ens så att dom skulle kunna dreva om i lådorna vilket säkert skulle behövas för att pressa fram rekordtider tex.
När Watz satte banrekordet på Knutstorp så gjorde han det på begagnade däck! (har svårt att se en 600 som lyckas med nått liknande). Anledningen var att han sparade på däck för att ha till sitt wildcard till Portugal och att han köpt upp alla däcken av TL till 250 så ingen annan kunde köpa nya till Knutstorp.
Pallander körde 1.01 tider på Knutstorp 1996 tror jag men av nån anledning så fick han inte räkna det som banrekor (kommer inte ihåg varför). Maaranen har kört 1.06 tider på träningar på Gelleråsen också för en massa år sen. Så nog skulle det gå att slå banrekord med en 250 nu!
Sen tror jag att utvecklingen på däck har gått enormt frammåt på "supersportdäcken". Dom har så dom kan få olika stommar, olika gummi mm mm som jag upplever att det inte finns nått liknande till 250! Känns mer som om utvecklingen stått still i 2 år för 250-däcken. Supersporthojarna är mera "kittade" för att gå snabbt på svenska banorna. Samma reurser med liknande förare så..
Nästa år så har jag två riktigt snabba ex VEIDEC-förare som vill testa på att köra 250. Kanske blir det nya banrekord då!