Klockan tickar för Nicky Hayden

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
Hayden är HRC/Repsol-förare för tredje året i rad, Biaggi lyfts in nu. Jag skulle tippa att resurserna fördelas lika, även om den tunnhårigaste föraren högljutt kommer att hävda att så inte är fallet. Att HRC satsar på Hayden för framtiden är uppenbart för alla utom vissa på SH.
Visst satsar Honda på Hayden. Och visst är han en tänkbar kandidat till framtida MotoGP-titlar. Men det ser inte speciellt ljust ut för honom. Hans formkurva har nått en topp och dalar sedan länge betänkligt. Detta trots att han har suttit på HRC´s egna RCV och med Doohan som personlig rådgivare. När de oerhört lovande och unga 125- och 250-förare som Honda också har i sitt växthus når MotoGP och då Vermuelen tar plats på en RCV får man nog lov att säga att tåget har gått för Hayden. Det innebär att han har -05 och -06 på sig att bli MotoGP-mästare. Sedan är det Kawasaki och Suzuki som gäller för Hayden.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Det är bara lite lustigt att de av tvåtaktstalibanerna så hårt bespottade "gathojarna" ("sofforna", "dieslarna", "bojsänkena", "touringhojarna" et cetera) bevisligen är snabbare än "riktiga racers" på samtliga svenska banor.

Anderstorp VM 1990 Wayne Rainey 500 1.30.1 (har för mig det var 1.29.8 på kvalet)
Anderstorp VM 1990 John Kocinski 250 1.34.8
Anderstorp 2004 EM 600 1.35.9
Anderstorp 2004 EM 250 1.35.5

Har inga tider från superbike-vm på anderstorp, men jag har för mig de var nära eller slog varvrekordet 1993.

Så sent som förra året hade 250r banrekordet på knutstorp och Karlskoga genom Fredde W. Innan dess hade maranen på knutstorp och Jyllandsring(som nu är ombyggd). Sekiguchi körde även snabbare än Folkesson på Anderstorp 2003. Så nja, inte på alla banor kanske..
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
valmers skrev:
Det är bara lite lustigt att de av tvåtaktstalibanerna så hårt bespottade "gathojarna" ("sofforna", "dieslarna", "bojsänkena", "touringhojarna" et cetera) bevisligen är snabbare än "riktiga racers" på samtliga svenska banor.

Vilket är konstigt med tanke på att de, "riktiga racers", här verkligen borde komma till sin rätt eftersom vi i Sverige har rena rama gocart-banor jämfört med de stora GP-banorna runt om i världen...
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
Anderstorp VM 1990 Wayne Rainey 500 1.30.1 (har för mig det var 1.29.8 på kvalet)
Anderstorp VM 1990 John Kocinski 250 1.34.8
Anderstorp 2004 EM 600 1.35.9
Anderstorp 2004 EM 250 1.35.5

Har inga tider från superbike-vm på anderstorp, men jag har för mig de var nära eller slog varvrekordet 1993.

Så sent som förra året hade 250r banrekordet på knutstorp och Karlskoga genom Fredde W. Innan dess hade maranen på knutstorp och Jyllandsring(som nu är ombyggd). Sekiguchi körde även snabbare än Folkesson på Anderstorp 2003. Så nja, inte på alla banor kanske..
Ring Knutstorp: 1,00,632 Stefan Folkesson
Karlskoga: 1,06,853 Stefan Folkesson
Mantorp: 1,18,933 Stefan Folkesson
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Ring Knutstorp: 1,00,632 Stefan Folkesson
Karlskoga: 1,06,853 Stefan Folkesson
Mantorp: 1,18,933 Stefan Folkesson

Det har mer med vilka förare som kör hemma, än det har med hojarna...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
abstruse skrev:
Vilket är konstigt med tanke på att de, "riktiga racers", här verkligen borde komma till sin rätt eftersom vi i Sverige har rena rama gocart-banor jämfört med de stora GP-banorna runt om i världen...
På korta banor med mycket abrupt gasa/bromsa kan förmågan att accelera så fort som möjligt vara viktigare än hög kurvhastighet. Men om man gör jämförelsen på en "riktig" racingbana som Anderstorp ser vi att 250 är snabbare än 600. Trots mindre än halva cylindervolymen. Och att Kocinskis fjorton år gamla (!) varvrekord fortfarande är oslagbart för dagens 600-förare.

Detta är ju inte så konstigt. Det vore det därmot om en racer inte hade några mätbara fördelar jämfört med en gathoj.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
valmers skrev:
Hayden är HRC/Repsol-förare för tredje året i rad, Biaggi lyfts in nu. Jag skulle tippa att resurserna fördelas lika, även om den tunnhårigaste föraren högljutt kommer att hävda att så inte är fallet. Att HRC satsar på Hayden för framtiden är uppenbart för alla utom vissa på SH.

Biaggi har visat att han aldrig kommer att bli en vinnare i MotoGP, men´Hayden har en hel del kvar att bevisa. Så här långt kan väl ingen föneka att Biaggis meriter är bättre än Haydens. Förefaller rätt troligt att HRC ger Hayden chansen att konkurrera med gnällige Max på lika villkor, åtminstone initialt på säsongen.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
abstruse skrev:
Vilket är konstigt med tanke på att de, "riktiga racers", här verkligen borde komma till sin rätt eftersom vi i Sverige har rena rama gocart-banor jämfört med de stora GP-banorna runt om i världen...

Några av dom bästa förarna kör 600 i Sverige. Dom har rätt stora resurser jämfört med dom flesta i alla andra klasser. Dom kör hoj ganska många hundratals mil och har nya däck var 15 minut, fjädringstekniker som hjälper dem mm mm. Dom flesta i 250 i sverige har inte ens så att dom skulle kunna dreva om i lådorna vilket säkert skulle behövas för att pressa fram rekordtider tex.

När Watz satte banrekordet på Knutstorp så gjorde han det på begagnade däck! (har svårt att se en 600 som lyckas med nått liknande). Anledningen var att han sparade på däck för att ha till sitt wildcard till Portugal och att han köpt upp alla däcken av TL till 250 så ingen annan kunde köpa nya till Knutstorp.

Pallander körde 1.01 tider på Knutstorp 1996 tror jag men av nån anledning så fick han inte räkna det som banrekor (kommer inte ihåg varför). Maaranen har kört 1.06 tider på träningar på Gelleråsen också för en massa år sen. Så nog skulle det gå att slå banrekord med en 250 nu!

Sen tror jag att utvecklingen på däck har gått enormt frammåt på "supersportdäcken". Dom har så dom kan få olika stommar, olika gummi mm mm som jag upplever att det inte finns nått liknande till 250! Känns mer som om utvecklingen stått still i 2 år för 250-däcken. Supersporthojarna är mera "kittade" för att gå snabbt på svenska banorna. Samma reurser med liknande förare så..

Nästa år så har jag två riktigt snabba ex VEIDEC-förare som vill testa på att köra 250. Kanske blir det nya banrekord då! :)
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
2takt / 4takt
Leka i sandlåda / leka vid bäcken
Äta godis / äta god mat
ha sex / åka hoj
Ha mera sex / Bajsa när man är riktigt nödig

Det är allt två goda ting som man kanske inte behöver gämföra!!?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Axxexs skrev:
När Watz satte banrekordet på Knutstorp så gjorde han det på begagnade däck! (har svårt att se en 600 som lyckas med nått liknande). Anledningen var att han sparade på däck för att ha till sitt wildcard till Portugal och att han köpt upp alla däcken av TL till 250 så ingen annan kunde köpa nya till Knutstorp.

Sponsra Fredde med ett par nya däck på racedagen, sätt Molina på en hoj bredvid, sen kommer nog resten av de svenska förarna ha problem några år framåt att klå de rekorden...
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
Sponsra Fredde med ett par nya däck på racedagen, sätt Molina på en hoj bredvid, sen kommer nog resten av de svenska förarna ha problem några år framåt att klå de rekorden...
Om bara inte om varit, då hade vi fått se. Gökursvarning, offknuff.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Om bara inte om varit, då hade vi fått se. Gökursvarning, offknuff.

Jo, svenska banor är ju också urtypen för banor i världen. Jämför som sagt de bästa hojarna med de bästa förarna på högsta nivåerna. Där får ss600/wsbk obönhörligen pisk av moto-gp/250 och på vissa banor får ss600-vm till och med pisk av 125gp..

I det här fallet är du som sagt rätt tröttsam, bara att jämföra Folkesson och Watz under årets EM-säsong..
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
Jo, svenska banor är ju också urtypen för banor i världen. Jämför som sagt de bästa hojarna med de bästa förarna på högsta nivåerna. Där får ss600/wsbk obönhörligen pisk av moto-gp/250 och på vissa banor får ss600-vm till och med pisk av 125gp..

I det här fallet är du som sagt rätt tröttsam, bara att jämföra Folkesson och Watz under årets EM-säsong..
Tröttsam eller inte, du kör ju med rena faktafel i "Svensk Roadracing FAQ":

"....på flera nordiska banor tillhör varvrekorden 250R-maskiner."

Jaha, hur många banor då? Inte på Gelleråsen, Knutstorp, Mantorp, Falkenberg, Sviestad eller Mo i Rana, iallafall.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Tröttsam eller inte, du kör ju med rena faktafel i "Svensk Roadracing FAQ":

"....på flera nordiska banor tillhör varvrekorden 250R-maskiner."

Jaha, hur många banor då? Inte på Gelleråsen, Knutstorp, Mantorp, Falkenberg, Sviestad eller Mo i Rana, iallafall.

Därför att den texten var skriven 2002-2003..
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
valmers skrev:
Det är bara lite lustigt att de av tvåtaktstalibanerna så hårt bespottade "gathojarna" ("sofforna", "dieslarna", "bojsänkena", "touringhojarna" et cetera) bevisligen är snabbare än "riktiga racers" på samtliga svenska banor.

Jag har väl inte sagt att SS600 är långsamma har jag det? Du får väl läsa vad det är jag skriver... Jag reagerade på att du kollar 250GP-racing för moppeåkning, vilket jag tycker är rätt omoget..

/JPS
 

Fantômas

I'm going as wide as I can
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Dalby [Skåne]
Hoj
KTM 990 Superduke
Klart att Rossi vinner nästa säsong oxå ... men bakom honom kommer ju Colin Edwards att hamna nu ... :tummenupp
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top