Klota hit...klota dit...

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Nu är det frågelisa på G igen...
Var kommer uttrycket Klota ifrån?

Åsa.

Åsa skrev:
Nu är det frågelisa på G igen...
Var kommer uttrycket Klota ifrån?
Kanske för att man ser ut som ett klot när man rullar iväg efter en vurpa?

Ordet klota härstammar i själva verket från gammelgrekiskans ord för vanhedrande eller vanhedra [ατιμάζω], som på svenska skulle låta som "schkloudta". Men anledningen till att vi säger "klota" är att när rommarna på tidigt 1600-tal, strax efter Rolling Stones beryktade come-back turné, invaderade Grekland så tog de med sig en hel hög grekiska krigsfångar tillbaka till Rom. Till historien hör att det va just där den första Ducatin såg ljuset en varm sensommardag år 1617, utvecklad, producerad och ihopsvetsad av Ceasar Ducati IV. De grekiska krigsfångarna, som själva utvecklade boxer-motorn redan på 1500-talet (f.kr.)* var ganska, för att inte säga väldigt, irriterade över att någon grek-tjallare talat om för Ceasar hur han skulle lösa problemet med justerbar styrvinkel. Utan denna finness skulle Ducatin troligtvis aldrig släppas för försäljning, av den enkla anledning att rommarna var ökända för sin envetenhet att personifiera allt de ägde. Därför ansåg många rommare det vara en otänkbar situation att äga en hoj med samma styrgeometri som grannen i stenhuset på andra sidan gatan.

Hur som helst så blev Ducati en storartad succé, till grekernas stora förtret. Ofta hördes de grekiska krigsfångarna ropa "ατιμάζω!" när en Ducati körde förbi på gatan. De ville alltså påvisa sitt förakt mot Ducati och den lille grek-råttan som hjälpt Ceasar få ihop Ducatin.
Detta i kombination med att väldigt många, väldigt ofta, körde omkull (det fanns på den tiden inga körskolor eller poliser ELLER dyra försäkringar) gjorde att när den svenske potatis-pionären Alströmer kom till Rom nångång mellan 1843 och 1845 (för att köpa potatis) antog han helt enkelt att ordet "ατιμάζω!" som verkade utropas strax innan en omkullkörning helt sonika betydde just omkullkörning.

I Alströmers lomhörda öron hördes detta som "klota!" och när han på vårkanten 1850 återvände till Sverige lyckades han med lite övertalning (och potatis-mutning) få ordet infört i SAOB där det sedan dess står som synonym till orden "olycka, omkullkörning med hoj"

*Som vi alla vet så kom boxermotorn aldrig till riktig användning i motorcykeltillverkning. Istället blev det Oskar Schtrumpf Porsche som köpte patenten på boxer-motorn av Grekland år 776 f.Kr och på så vis räddade Grekland från nationell konkurs. För att fira att landet åter va på stadig fot arrangerade man ett litet idrotts-spektakel som man kort och gott kallade OS, en förkortning av namnet på mannen som räddat nationen. Dagens syn på vad OS står för är dock något förändrad

Last edited:
mattsson skrev:
Ordet klota härstammar i själva verket från gammelgrekiskans ord för vanhedrande eller SNIP

Kunglig fiktion!! :D :D :D

Hoppas du hade lika skoj att skriva det som jag hade när jag läste det.

Man lär sig nya saker varje dag. Idag blev det både lingvistik och historia. Toppen!

Last edited:
Goodstuff skrev:
Man lär sig nya saker varje dag. Idag blev det både lingvisktik och historia. Toppen!

[attack]lingvisktik?![/attack]

Ahhhh...! Skönt att få besserwissra såhär på fredageftermiddagen.

mattsson :D :tummenupp :D :tummenupp

På min tid, länge sen, kallade vi det för att X'a, uttalas ecksa.
Ingen som använder det uttrycket längre ?

Grodögat skrev:
Du har inte tänkt på att byta yrke till...författare. Tror du har bra förutsättningar

eller politiker... förmågan att tuta i människor alltmöjligt varken det är sant eller inte.. :D :rolleyes:

Jag vill inte tävla i årets trådlyft men vafan, jag har fortfarande ingen aning om varför det heter "klotat". :confused:

Nån som vet? Jag har googlat (det var då denna tråd dök upp) och jag har sökt på Wikipedia.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick