Klota med delat skinnställ

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Jag hör ofta att folk säger att man inte skall köra med delat ställ eftersom detta kan just dela sig vid en marksyning vilket gör skinnstället nästintill värdelöst. I samtliga fall har detta sagts av personer som naturligtvis kör med helställ. Faktum är att detta tom sades av en SMC instruktör på torpet i somras.

Eftersom jag nu kör med delat ställ så är jag lite nyfiken på hur mycket substans som verkligen ligger i detta påstående.

Jag skulle därför gärna vilja veta av er som klotat med delade ställ, om det höll ihop eller om det delade sig. Finns det något fall där stället faktiskt har delat sig? Tänker nu endast på normalt underhållna ställ där det inte finns spruckna sömmar etc från början.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Delade ställ av erkänt bra märken innebär bra skräddare.

Och med dessa ser jag inget problem. Har själv klotat några gånger och de håller!

Men skulle inte få för mig med att använda mig av uddamärken där det har snålats med sömningskvaliten.
 

petegust

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Falun
Hoj
Triumph Street Triple -08, KTM 200 EXC -09
Jag har klotat med ett delat Berik-ställ och det höll ihop fint.
Kopplat med dragkedja
 
Last edited:

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
När ni klotat med delat ställ och det har hållit, var det då med dragkedja som kopplar ihop över- och underdel knäppt eller oknäppt?

Jag har delat ställ med delar från olika märken som ej har passande dragkedjor, dvs kör alltid "oknäppt". Känns inte helt bra alla gånger.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Har klotat med 2-delat med dragkedja, och "ihopsättningen" höll. I övrigt blev skinnstället rätt söndertrasat. Dainese förresten.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Vurpat 2 gånger på bana med ett Alpainstars 2-delat. Första gången i ca 70. Lämnade då in det för att sy om någon sömm och fortsatte sedan att åka med samma ställ.
Andra gången highsider i 160-170 blås (Gled 120m på asfalten) och stället höll ihop fint då med. Kasserades dock efter den vurpan... :näsblod
Hittade inget helställ som passade mig, så det blev ett 2-delat Berik. Det har jag inte provat hållbarheten på ännu och hoppas slippa.
 
Last edited:

Klabbharpan

Skitsnack MC
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha R1
Jag klotade för ett antal år sedan (på bana) med ett tvådelat skinnställ (med dragkedja med övervikt skinnflärp över själva dragkedjan).
Gick väl i 110-120 km/h och det höll ihop.
Det blev dock söndernött på de ställen där man kanat längst men jag klarade mig utan en skråma.

(var ett Dainese)
 
Last edited:

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Har klotat med Dainese 2-delat med dragkedja, inte lowsider utan en rejäl volt ut i skogen(landade dock relativt mjukt förutom lite rötter i ryggen :död) men stället höll kanoners och dragkedjan gick inte upp eller så.
-edit- Kom på att jag faktiskt gjort en lowsider på bana med samma ställ och även då höll det finfint(lowsider är ju en väldigt "behaglig" vurpa men tänkte jag skulle nämna det ändå :p -/edit-

Säger som tidigare talare sagt; håll dig till bra märken så brukar det gå vägen. Skulle en sån dragkedja gå upp så kan det väl i stort sett gå på garantin(någon med mera kunskap om det?) annars så brukar det vara relativt billigt att lämna in till en skräddare som sätter dit en ny dragkedja med bra kvalité och bra sydd.
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Jag kör just nu med ett delat ställ från Sweep. Det sitter ihop med en rejäl dragkedja. Har svårt att hitta helställ som passar mig så det får bli antingen delat eller måttsytt.
 

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Har ett par handskar från sweep som jag köpte billigt och därav kvalitén. Dom har inte hållt bra och har hål lite här och där, sweep hör väl inte till några höjdarmärken direkt men har ingen erfarenhet av ställena. Men av mina handskar att döma så är det rätt kass kvalité men priset ligger ju också därefter :)
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Kan aldrig tänka mig att det skulle vara problem med delat ställ. Får ju vurpa i otroligt hög fart och glida länge på asfalten för att det skall dels paja och dels "dras" av eller upp/ner. Tror ett större problem är att man har ett för stort ställ så skydden inte sitter där de skall vid en vurpa.

På gatan är väl inte risken att glida upp emot 100m utan att träffa på något hårt så stor heller. Du kan nog lugnt köpa ett delat ställ. Fokusera på att att inte vurpa :tummenupp
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Har klotat och rullat med tvådelat Arlen Ness, Dragkedjan höll i hop stället bra
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Har ett par handskar från sweep som jag köpte billigt och därav kvalitén. Dom har inte hållt bra och har hål lite här och där, sweep hör väl inte till några höjdarmärken direkt men har ingen erfarenhet av ställena. Men av mina handskar att döma så är det rätt kass kvalité men priset ligger ju också därefter :)

Sweeps handskar och stövlar är av blandad kvalité helt klart. Stället verkar dock hålla ihop mycket bättre. Tror utan tvekan att det skulle klara en vurpa, dock vill jag inte att det delar sig så att jag kanar på bara skinnet. :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
När ni klotat med delat ställ och det har hållit, var det då med dragkedja som kopplar ihop över- och underdel knäppt eller oknäppt?

Jag har delat ställ med delar från olika märken som ej har passande dragkedjor, dvs kör alltid "oknäppt". Känns inte helt bra alla gånger.

Om du skjuter upp händer rakt upp får du då en glipa mellan byxa/jacka?
Oftast när man går omkull blir man snabbt raklång... då vill du inte att grejerna delar på sig.
Skulle aldrig rekommendera någon att köra delbart utan att koppla ihop de...
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Någon som vurpat "okopplat" (separata skinnbraller o jacka) och det gått illa just pga av det (jackan kanske glidit upp med bar hud mot asfalt som resultat eller brallorna kasat ner å slipat en skinka eller dylikt tex)

Kör själv 2 separata delat "okopplat" , känns lite "sådär" måste jag villigt erkänna ....
 

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Klart det håller i en vurpa, va ju mera kvalitén på sömmar och sånt jag tänkte på att man kan fundera över, men stället och skydden i sig måste ju hålla en viss standard för att vara godkända :) Som med mina handskar, skydden är förträffliga och har hållt hur bra som helst, det är allt runt omkring som förfallit på 1.5 år, sömmar osv :p
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Om du skjuter upp händer rakt upp får du då en glipa mellan byxa/jacka?
Oftast när man går omkull blir man snabbt raklång... då vill du inte att grejerna delar på sig.
Skulle aldrig rekommendera någon att köra delbart utan att koppla ihop de...

Jo förmodligen är det så, ska testa när jag kommer hem. Får nog bli att lämna in jackan till skräddarn så han kan byta dragkedja på jackan så att det passar ihop. Är väl iallafall bättre än inget alls :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har kraschat en gång i stan och två ggr på bana med samma ställ, ett delbart Dainese. Det ända som hände var att det sprack i grenen, så jag ser inga problem med delbara ställ.

Men frågar ni å andra sidan Superlight vad han tycker om delbara Berik så får ni er en föreläsning...
http://www.sporthoj.com/forum/member.php?9506-*Superlight*
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top