Klotat o vf ska jag göra/inte göra?

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
slangarn skrev:
2276106 Du skullen ringt Polisen då hade hennes lapp suttit löst och ev hade hon erkänt på plats.

Polisen kommer endast om det är personskador...

Lucius skrev:
2276127 Det är oftast "ingen" som gjort fel om man frågar 2st parter i en olycka!

Dessutom har hon massa vittnen, d.v.s. pisslätt för dem att säga att du kom i 160 blås (det kan säkert alla längs hela Bogan dessutom intyga trots att de inte ens var där) och hon omöjligt kunde ha avhjälpt olyckan.

Då ligger du pyrt till... Om de är ärliga och försäkrade så borde det inte bli några större problem men man vet aldrig - hon kanske inte har någon större lust att offra semesterkassan på självrisken...


Lycka till ändå - det är ett helsicke med halvförsäkring!

Men räknas inte det som jäv om hennes polare vittnar? Känns som deras röst inte kan "väga" lika mkt som en "vanlig" persons ..
 

Torlejf

Prylgalen.
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västkusten.
Hoj
Monster 620ie S
enchanter skrev:
2276211 Polisen kommer endast om det är personskador...

Har vid flera tillfällen varit med om att polisen dyker upp på platsen även om det bara är materiella skador. Så det där är nog olika från fall till fall.

Mvh. David.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Titania skrev:
2276155
Skadorna på din hoj motsäger väl att du körde i 150? Likaså de uteblivna skadorna på dig. 150 rätt ut i vegetationen borde inte det innebära åtminstone några brutna ben? Om man ens överlever det...

så sant..där har du nåt o spela på om dom jävlas.
:banana
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
enchanter skrev:
2276211
Men räknas inte det som jäv om hennes polare vittnar? Känns som deras röst inte kan "väga" lika mkt som en "vanlig" persons ..

Ett vittne är ett vittne, spelar ingen roll om det är en vän eller ej, men därimot kan dess vittnesmål väga mer eller mindre.

6 mot 1 är alltid ett övertag!

Lägg det tillsammans med gemene mans uppfattning av MC-åkare, speciellt på sporthojjar, så har du ett problem att ta ställning till!
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
slangarn skrev:
2276106 Du skullen ringt Polisen då hade hennes lapp suttit löst och ev hade hon erkänt på plats.

Hur då erkänt på plats? Att det var hennes fel och att hon tar på sig skulden? Det fungerar inte så grabben det är upp till försäkringsbolagen att reda ut och avgöra vem som anses vållande.
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Titania skrev:
2276155 Oooops! Jag missade det där med busshållplats.

Skadorna på din hoj motsäger väl att du körde i 150? Likaså de uteblivna skadorna på dig. 150 rätt ut i vegetationen borde inte det innebära åtminstone några brutna ben? Om man ens överlever det...
Som sagt skadorna på min hoj tyder på att jag kört lungt! Personerna i bilen höll med om jag jag faktiskt mer eller mindre höll hastigheten, men som sagt.. dom är 5 mot mig, hade 2 av polarna bakom, lite väl långt bakom för dom att se olyckan :(
Ska imorrn skicka in skadeanmälan, ringa o skjuta upp service, kanske ringa fb o kolla när o hur långt tid det kommer ta för dom m,m...
Nån som tror jag åka på den säsongen ut för att sedan lämna in den? i så fall skulle ju service kunna vara värt...
 

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Umeå
Hoj
Thunderace 97.a
Alla ni som yrar om 150.. Han skriver ju förtusan 50 i första inlägget? Är det jag som missuppfattat eller gick det 50 vid tillfället (på en 50sträcka).

För övrigt så måste det ju vara väjningsplikt om det var från bussfickan tjejen svängde ut, varesig det är huvudled eller ej? Jag vet att man ska släppa bussar om det är 50sträcka men gäller det även bilar som kommer därifrån?
 
Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
rBy skrev:
2276039 Och vad anser ni, mitt eller bilförarens fel?

Over and out!

Peace

Om hon stod på bussfilen och därmed utanför din fil så är det ju hennes fel. Det är likadant om någon kör på väggrenen - ska man tillbaka så har man väjningsplikt.

Du skriver vid busshållplatsen.. akta dig så att det inte misstolkas så att det låter som om hon bara stannat till i filen _vid_ busshållplatsen.

Vill också veta hur det gått...

Lycka till!
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Risken finns att alla i bilen intygar att hon inte körde ut utan att du på egen hand for ut i skogen... Då får du stå för allt själv.
 

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
På jobbet
Hoj
CBR1000RR -08
rBy skrev:
2276039 Tja!
Var ute och våldade runt med 4 polers igår, körde från värmdö över till vaxholm,, körde bogan fram o tillbaka ett par ggr, när vi senare bestämde oss för att dra oss mer norrut, hittade en skön väg wira bruk eller nå sånt, stannade till vid ett mysigt bad o doppade tårna.
Skitsamma till saken nu, på väg hem tog vi vägen över waxholms RR bana :) (bogan, från sthlms hållet) kommer förbi dödskurvan utan probs, upp ellboda S'et håller man ganska bra tempo för att sedan slå av och ta det lungt rakan förbi husen, vid busshållsplatsen på höger sida står en bil stilla men blinkar vänster, jag trycker lätt på bromsen för att släppa ut bilen, hon påbörjar "svängen" MEN avbryter efter bara 50-100 cm, mao var hon knappt ute på vägen, jag tänker direkt att hon sett mig och ska släppa förbi mig, så jag accar upp till 50km/h igen, ett par meter bakom bilen och hon svänger UT, spärrar totalt hela vägen.
Det jag hade att välja på var att sätta mig i hennes bagagelucka eller skogen på höger sida av vägen, jag väljer skogen :3freak
Inga skador på mig, men hojen fick buckla i tanken repor på div kåpor, bakspeglar och en dyr miniblinkare åt helvete :huvet

Jag anser att hon mer eller mindre var vållande till olyckan enligt utfartsregeln?
Vi fyllde i skadeanmälan och nu hoppas jag på att henns FB ska fixa hojen.

Frågan är... Ska ju som sagt på norgetrip den 13e, hojen går att köra o allt och jag vill o tänker dra på tripen om inte FB tar hojen, jag har servicetid på tisdag(stor service) som endå kostar runt 5K.
Om nu FB beslutar att lösa in hojen är servicen typ att kasta pengarna i vattnet, eller ökar det på något sätt värdet på hojen?

Och vad anser ni, mitt eller bilförarens fel?

Over and out!

Peace

Finns en fin regel vid alla olyckor.... call the cops.... om man tror sig gjort rätt. dom kan dokumentera samt klargöra vad som gäller och inte gäller.

Även om du gjort rätt och dom är 5st säger att du gjorde fel, kan det bli lite tufft... Men när det gäller utfartsregeln i 50 sträckor är det väll endast utryckningsfordon, samt buss i linjetrafik man ska låta åka ?.

Men hade du inga polare med dig som åkte hoj då ?

Det lär väll lösa sig med tiden.
 

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Ort
långtbortistan
Hoj
Ridley!?
det är väl skitsamma när det gäller hur många vittnen de har, FB gör väl en koll på hur det hela gått till med hjälp av skadeanmälan o gör en bedömmning därifrån, man ser ju om det gått i 150 eller i 50 på skadorna,,el?

jag smällde för ett gäng år sen och då var det en jäkel som körde ut ifrån en parkering o jag gick omkull o kraschade och satt som ett frimärke i dörren på en parkerad bil,,då vi skrev skadeanmälan med ägaren till personbilen så hade han ett gäng vittnen som bedyrade om att jag körde som ett svin etc etc o tomten som körde ut ifrån parkering var vittne :va ,men hur som helst så åkte han dit på rubbet då det var hans fel. :fyllisar
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
UltraMarine skrev:
2277031 Risken finns att alla i bilen intygar att hon inte körde ut utan att du på egen hand for ut i skogen... Då får du stå för allt själv.
Ne vi ritade upp ungefär hur olyckan inträffade på rutiga delen av skadeanmälan, båda gick med på exemplet på pappret och skrev sedan under, nu när jag kollar på pappret ser jag att vi glömt rita me busshålsplatsen :huvet
Men men... jag tror iofs det är fb's problem att bråka om vems fel det var.

Och åter igen, rBy håller ALLTID hastightesbergränsningen förbi husen vid ellboda och ridskolan, trots att bogan är en RR bana! :hihi

Slappa skrev:
2276264 Berätta hur det gick sen!
Klart jag ska! :tummenupp
 

Hejlesen

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -97
enchanter skrev:
2276211 Polisen kommer endast om det är personskador...



Men räknas inte det som jäv om hennes polare vittnar? Känns som deras röst inte kan "väga" lika mkt som en "vanlig" persons ..


Polisen måste komma om DU vill att de ska komma oavsett personskador, däremot är de inte pigga på att komma och de vill gärna att man låter bli att kryssa i rutan där det står om de varit där för det innebär väl säkert massa arbete för de...eller nåt! :tungan

De kan säkert lyssna på de andras versioner men fem allt för ordagrant exakt lika är nog mera tvivelaktigt än ett säkert kort. Man kan ju inte uppfatta från passagerarsida det föraren ser i speglarna till exempel....

rBy skrev:
2277811 Ne vi ritade upp ungefär hur olyckan inträffade på rutiga delen av skadeanmälan, båda gick med på exemplet på pappret och skrev sedan under, nu när jag kollar på pappret ser jag att vi glömt rita me busshålsplatsen :huvet
Men men... jag tror iofs det är fb's problem att bråka om vems fel det var.

Även om båda går med och skriver under på plats så kan de andra ändra sin version till försäkringsbolaget. Man skickar ju in en gemensam och en egen, har jag för mig...det har hänt en polare till mig, motparten skickade in en helt annan version där polaren solklart var vållnade även om så inte var fallet, men efter ett telefonsamtal till hans fb så löste det sig. Ring gärna och komplettera om att det var en busshållplats hon stod på...kan ju vara lite chockat och stirrigt efter en olycka och då kan man ju missa saker för att man vill därifrån....

Thomas_34 skrev:
2277161 det är väl skitsamma när det gäller hur många vittnen de har, FB gör väl en koll på hur det hela gått till med hjälp av skadeanmälan o gör en bedömmning därifrån, man ser ju om det gått i 150 eller i 50 på skadorna,,el?

jag smällde för ett gäng år sen och då var det en jäkel som körde ut ifrån en parkering o jag gick omkull o kraschade och satt som ett frimärke i dörren på en parkerad bil,,då vi skrev skadeanmälan med ägaren till personbilen så hade han ett gäng vittnen som bedyrade om att jag körde som ett svin etc etc o tomten som körde ut ifrån parkering var vittne :va ,men hur som helst så åkte han dit på rubbet då det var hans fel. :fyllisar


Den har man ju råkat ut för att det plötsligt är folk som vittnar mot en som inte ens varit på plats förrän vållande ringt dit de.... :rofl...kan säga att han pep rätt fort därifårn när vi gapa till poliserna att den j-a tomten fan inte skulle kunna lämna några vittnesuppgifter då han inte varit där... :hihi
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Hejlesen skrev:
2277828
Den har man ju råkat ut för att det plötsligt är folk som vittnar mot en som inte ens varit på plats förrän vållande ringt dit de.... :rofl...kan säga att han pep rätt fort därifårn när vi gapa till poliserna att den j-a tomten fan inte skulle kunna lämna några vittnesuppgifter då han inte varit där... :hihi
Alltså, om hon börjar ändra historien o börjar lögna(tror iofs inte hon gör det, om inte polarna hennes lurar in henne på det) kan jag fan ta mina polare som vittnen, tror att dom var kilometer bakom?
 

Hejlesen

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -97
Hon ändrar sig förmodligen inte men det finns de som gjort det. Med tanke på att hon stod på busshållplats, dina och hojens skador så gäller det bara att vara vältalig och säga det fb vill höra så är du snart hemma skulle jag tro, verkar ju solklart i mina ögon men allt betraktas ju som det läggs fram...
Även om hon ändrar sin version till nåt helt galet så ska du stå på dig, börja inte ändra för att jävlas med henne, stå på dig om det du sa från början, det verkar mera trovärdigt och då kanske du haft bra koll på läget trots allt...
Komplettera bara med viktige eller avgörande uppgifter, tex busshållplatsen, men håll dig till urspungsversionen, annars blir det bara galet!
 
Last edited:

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Hejlesen skrev:
2277828 Polisen måste komma om DU vill att de ska komma oavsett personskador, däremot är de inte pigga på att komma och de vill gärna att man låter bli att kryssa i rutan där det står om de varit där för det innebär väl säkert massa arbete för de...eller nåt! :tungan

Vid olycka har jag själv pratat med polisen om detta och svaret jag fick var att dom -- inte -- kommer ut om det inte är fråga om personskador eller misstanke om att alkohol är inblandat
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
rBy skrev:
2278045 Så här ser brevet ut jag skrivit till skadeanmälan, vad tycks? bör ändra något, lägga till eller ta bort?

Kanske inte så bra att lägga ut ett dokument med ditt fullständiga personnr på internet. Ta bort den biten, eller klipp endast in texten. Bara en tanke.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
rBy skrev:
2278045 Så här ser brevet ut jag skrivit till skadeanmälan, vad tycks? bör ändra något, lägga till eller ta bort?

Inte för att misstro att folk här är oärliga men tror det är bäst för din egen skull att du inte lämnar ut namn och personnummer offentligt här på internet :pannkyss
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top