Klotat pga av VV!!!

Gick med
10 Nov 2005
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
Davidk skrev:
2136860 Va ute en tur idag när det va så fint väder drog slingerbulten en runda sen nära jag kom till rosenhill fortsatte jag mot nynäshamn sedan efter nån mil in mot tungelsta på en liten väg.
körde om en bil precis efter jag svängt in släpper på gasen när jag ser en skarp kurva lite längre fram.
Håller rak kurs och hojjen går omkull och studsar ner i diket och flyger 150m som en handske upp å ner i diket till det tar stopp.
Det visade dig att det var tjälskador som dom reparerat och det låg 1cm grus och kära över hela vägbanan samt i kurvan efteråt.
Det vart bara skit av hojjen och min utrustning men jag klara mig med lite blåmärken och sträckingar som tur va
FYFAN för VV dom sak stå för varenda utgift för detta försäkringärende!!

fy fan! håll oss uppdaterade.. ska bli intressant o se vad dom svarar

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
stenström skrev:
2137466 Samma visa varje år... Vintern ger oss skador på vägar... och vägverkat lagar dessa på deras eget lilla sätt...

Men detta görs varje år. Så varför lär vi oss aldrig?

Tja, om det bara handlade om lite gruslagningar i potthål (där gruset endast täcker lagningen), men när hela korsningar sandas :dummer

Bifogat

• r2.jpg
    r2.jpg
    57.7 KB · Visningar: 274
  • r4.jpg
    r4.jpg
    74.2 KB · Visningar: 289
  • r8.jpg
    r8.jpg
    63.2 KB · Visningar: 319

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Jag har lyckats få VV att betala min självrisk + lite omkostnader när jag gjorde en liknande sak för några år sedan så ligg på du, det kan löna sig!
För mig var det så att för att få ut för utrustning (skinnställ, hjälm mm) så var det tvungen att vara en personskada anmäld och då gick det på trafikförsäkringen och alltså inte på vagnskadan. Så se till att besöka en läkare och få blåmärken och sträckningar dokumenterade. Upplys om alla ställen du har ont på och se till att få det på papper.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
GuW skrev:
2136923 Fast i grund och botten är du skyldig att anpassa hastigheten så att du kan reda ut oväntade situationer, det är halkigt hela vintern, men om jag kör av kan jag inte klaga på VV för att dom inte har sandat.

Men visst håller jag med om att dom SKA sätta ut skyltar, och att gruslagningar bara kan accepteras som en YTTERST tillfällig lösning, och att man KAN inte alltid köra som om utgången på nästa kurva är sandad.

Men man är egentligen SKYLDIG att aldrig köra fortare än att man hinner stanna om vägen är helt bortgrävd bakom nästa kurva, så att avkräva dom något ansvar är nog svårt.
Däremot kan man nog KRÄVA att dom skyltar NÄSTA gång dom saboterar en kurva. (sen att dom skiter i det nästa gång oxo, det kan man bli förbannad över, men fortfarande bara kräva bättring)

Jag förstår att det är surt, men du ska nog vara glad om dom står för en enda spänn, för dom kan alltid hävda att du körde för fort för att på ett säkert sätt hinna stanna inför ett eventuellt hinder, alltså körde du för fort.

Håller med dig, man kan väl ALDRIG klandra någon annan, man får inte räkna med att vanliga vägar håller i som det vore på bana :va Skall du klaga hos bonden nästa gång du åker och det var lera på vägen ´han korsade, eller om en lastbil välter och ärtor i parti och minut rinner ur lasten så det ligger kvar några som man kan rulla av på :va

Till syvendet och sist så är det föraren själv som orsakar olyckan, trots att det kan vara jävligt olyckliga omständigheter.
Förstår dig dock att det känns surt, men vägverket, en statlig instution vinner du ALDRIG mot!

Gick med
22 Dec 2004
Hoj
Thruxton -04
Nu får det fan vara nog ! :mad: :machinegu
Vv måste vakna upp och inse att det finns mc åkare i Sverige.
Man betalar en förmögenhet i vägskatt men det ser ändå ut som i Ryssland !
Man ska faaan inte behöva riskera livet pga dåliga vägar !

Stå på er !

Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Reglerna säger i princip som så här att OM väghållaren känner till en skada så ska den åtgärdas inom rimlig tid.
Det ska också upp varningskyltar.

Så därför bör vi som hojåkare också hjälpa till genom att rapportera skador i vägarna.
Många väghållare tänker inte på att det finns motorcyklister... (vekar det som iaf) Så en ganska banal skada för en bil kan stå oss dyrt...

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Vfr piloten skrev:
2137603 Nu får det fan vara nog ! :mad: :machinegu
Vv måste vakna upp och inse att det finns mc åkare i Sverige.
Man betalar en förmögenhet i vägskatt men det ser ändå ut som i Ryssland !
Man ska faaan inte behöva riskera livet pga dåliga vägar !

Stå på er !
57 spänn om året menar du?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
GuW skrev:
2136923 Fast i grund och botten är du skyldig att anpassa hastigheten så att du kan reda ut oväntade situationer, det är halkigt hela vintern, men om jag kör av kan jag inte klaga på VV för att dom inte har sandat.

Så teoretiskt sett måste du ALLTID köra 25km/h på motorvägen då, för annars hinner du ju aldrig stanna om det är olja över hela vägen.

Till trådstartaren: Min kompis kom åkandes med sin bil och helt plötsligt gick han ner i en "grop" som var över hela vägbanan. Alla 4 fälgar blev vinda enligt honom (inget större fel på 2 av dem dock) och han begärde av VV att de skulle ersätta honom. Det var väl lite livat meneftersom att skyltningen var "undermålig" så fick han till slut rätt och han kunde åka ner till gummiverkstan och hämta ut fälgar OCH nya däck för ca 15 000:- :näsblod
Men det tog ett jävla tag så du lär få räkna med att vara utan hoj i sommar :(

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
sporTlovEr skrev:
2137586 Håller med dig, man kan väl ALDRIG klandra någon annan, man får inte räkna med att vanliga vägar håller i som det vore på bana :va Skall du klaga hos bonden nästa gång du åker och det var lera på vägen ´han korsade, eller om en lastbil välter och ärtor i parti och minut rinner ur lasten så det ligger kvar några som man kan rulla av på :va

Vad har detta med olyckan som tråden handlar om att göra?
Har inte sett att någon har klagat över de sakerna du tar upp, klart som fan att om man kör på landsväg som man kör på bana och råkar klota p.g.a t.ex ett tjälskott får skylla sig själv.

sporTlovEr skrev:
2137586
Till syvendet och sist så är det föraren själv som orsakar olyckan, trots att det kan vara jävligt olyckliga omständigheter.
Förstår dig dock att det känns surt, men vägverket, en statlig instution vinner du ALDRIG mot!

I detta fallet tycker jag att det är självklart att den ansvarige för vägen är skyldig. Hade det suttit någon varningsskylt däremot hade det varit annorlunda. Om du hade kört på en väg, genom en dold kurva och får se att asfalten helt plötsligt är borta, bara grus kvar, vurpar p.g.a detta inga skyltar som påpekar att vägen är dålig hade du tyckt att det var okej?

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
BMW r1200r LC
Jag körde ett par vändor där igår kväll också. Såg inget grus?? Men vägen är ju allmänt skit till stora delar.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
peteR1000 skrev:
2137669 Vad har detta med olyckan som tråden handlar om att göra?
Har inte sett att någon har klagat över de sakerna du tar upp, klart som fan att om man kör på landsväg som man kör på bana och råkar klota p.g.a t.ex ett tjälskott får skylla sig själv.

I detta fallet tycker jag att det är självklart att den ansvarige för vägen är skyldig. Hade det suttit någon varningsskylt däremot hade det varit annorlunda. Om du hade kört på en väg, genom en dold kurva och får se att asfalten helt plötsligt är borta, bara grus kvar, vurpar p.g.a detta inga skyltar som påpekar att vägen är dålig hade du tyckt att det var okej?

Personligen tror jag inte det skulle inträffa mig, är det en väg jag är osäker på aldrig kört så "rekar" jag först, sen kan man köra lite mer inspirerande tempo.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
sporTlovEr skrev:
2137825 Personligen tror jag inte det skulle inträffa mig, är det en väg jag är osäker på aldrig kört så "rekar" jag först, sen kan man köra lite mer inspirerande tempo.

okej, brukar inte heller köra snabbt på okända vägar men oftast ligger man ju knappast och puttrar i 40km/t för det. Tyvärr kan det ju räcka om man råkar ut för samma sak som trådskaparen.
Det som såg okej ut igår kan ju tyvärr vara helt annorlunda idag om vv lagar tjälskott utan att sätta upp varningsskyltar.

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
GS 500E
Inte för att vara elak, men vi betalar mer en enbart fordonskatten per år till VV. för som sagt så är det ett statligt ägt företag (Drivet), Och det betyder att dem också får som del av kakan (Det som vi betar in som "Vanlig" skatt). Och rättsligt så har Trådskaparen rätt.

//Stenber

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
HanneZ skrev:
2137615 57 spänn om året menar du?

då har du nog en lätt cykel va? :hihi

Tror de är ungefär 1kr/kg undantag för diesel

Många har ju bil och då blir det ju fakitkst mycket man får betala :3freak

Trist å trilla pga dåliga vägar, själv har jag slagit mig halvt fördärvad pga dessa gropigheter i vägarna senast i helgen trodde jag att ja skulle svimma :3freak

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Davidk skrev:
2136860 Va ute en tur idag när det va så fint väder drog slingerbulten en runda sen nära jag kom till rosenhill fortsatte jag mot nynäshamn sedan efter nån mil in mot tungelsta på en liten väg.
körde om en bil precis efter jag svängt in släpper på gasen när jag ser en skarp kurva lite längre fram.
Håller rak kurs och hojjen går omkull och studsar ner i diket och flyger 150m som en handske upp å ner i diket till det tar stopp.
Det visade dig att det var tjälskador som dom reparerat och det låg 1cm grus och kära över hela vägbanan samt i kurvan efteråt.
Det vart bara skit av hojjen och min utrustning men jag klara mig med lite blåmärken och sträckingar som tur va
FYFAN för VV dom sak stå för varenda utgift för detta försäkringärende!!

Jag kör den vägen ganska ofta och flera jag känner bor i trakten däromkring (mina föräldrar, syskon, polare, polares föräldrar m.m) och flera av dom jag känner har fått ersättning av VV för trasiga bilar när man har kört ner i potthål i vägen, så du ska stå på dig att du ska ha ersättning. Dom e förjävla dåliga på att skylta när dom gör någonting på den vägen.
Jag mötte en av VV snabelbilar när han "lagade" en av vägarna som ansluter till sorundavägen (den som du åkte av på heter så) och han hade inte satt upp skyltar under tiden han lagade och jag tänkte för mig själv att det va fan tur att man tog bilen och inte hojjen för det va inte lite grus dom öste på.

Vill du ha vittne att dom öste på åt helvette för mycket på hela den vägen så ställer jag upp!

Kan för övrigt meddela att VV tidigare generaldirektör är en hoj entusiast och han har sagt att det SKA vara skyltat med halkmärken även när dom lägger ut skiten på vägen, och dte hade dom som sagt inte!

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Fanns det inga varningsskyltar och de har gjort åtgärder på vägen som försämrar densamma så ska du inte ge dig.
Min kompis fick självrisken betald och jag misstänker att försäkringsbolaget då också får sina kostnader täckta eftersom VV faktiskt erkänner att de gjort fel.

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
GuW skrev:
Det kan du faktiskt men bara om det är vägverkets väg och om dom isf inte uppfyllt standardkraven för den vägen.

Bulleboy skrev:
2136928 Jag känner igen problemet och jag kan inte förstå vad dom har emot att sätta ut skyltar.

Om dom har bestämt sig för att laga kälskador och dålig beläggning med den billiga snabelbilen, den som pytsar ut massa olja och sen dräller grus på, så kan dom väl kosta på sig att sätta upp en skylt!? Hur svårt är det? Vilken extrakostnad snackar vi om?
Nollvisionen?

Hallå!? :huvet

Om vv skulle sätta upp skyltar så skulle jag tycka att det var ok.
Visst, jag hatar att dom snålar och lagar med snabelbilen, men så länge dom slänger upp en skylt som varnar för att det ligger massa grus på vägbanan så är det acceptabelt.

VV: Släng upp skyltar för minsta lagning som medför överflödigt grus på vägbanan! Alt. städa efter er! Eller ännu bättre, lägg ny beläggning! :hihi

När jag ändå gnäller.. tänk över vajerräckena också! :fatta!
För det första så finns det inga pengar till att lägga helt ny asfalt varje år på varenda väg som blivit tjälskadad. Och det har våran regering sett till inte VV, det är regeringen som delar ut pengar till VV.

För det andra så är det den enskilda individen som kör snabelbilen som ska sätta upp skyltar. Varför han/hon inte har gjort det kan väl variera från fall till fall. Men troligtvis beror det på ren lathet. Jag kör ganska mycket åt VV(som entreprenör) och råkar veta att VV personal är det mest inkompetenta och lataste folkslag vi har i sverige.

För det tredje är det inte olja dom häller på utan gjutasfalt och det är själva gruset som är halt inte asfalten. Dom använder ALLTID alldeles för mycket grus än vad som egentligen behövs pga av att dom är inkompetenta.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
stenström skrev:
2137466 Samma visa varje år... Vintern ger oss skador på vägar... och vägverkat lagar dessa på deras eget lilla sätt...

Men detta görs varje år. Så varför lär vi oss aldrig?

Samma sak med böndernas traktorer vid årstider då det är dags att så,plöja eller skörda...

E det verkligen deras fel att vi missar detta återkommande problem?

Jag menar vi missar ju knappast vintern och isen det drar med sig?

Många roliga resonemang om vem som skall betala vad...

Men vem fasen ger pengar till VV så att dem kan betala skador på egendom som uppstått i konstiga situationer?

Jo alla vi kära skattebetalare.... Och jag personligen är inte särledes villig att min surt betalade skatt skall läggas på reparationer av MC som skulle kunna ha undvikits om nu folk inte glömt vårens gilla gång.

Men likväl så tycker jag att det e tråkigt att du trillat av och lider med dig.

Glöm inte att hyran också är en oförutsedd utgift! :4skrika

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...