Klotat rejält pga av dåliga däck.

Status
Ej öppen för fler svar.

mojja83

Guest
Halloj!!

Vill och kommer ej nämna firman vid namn och ni som känner till händelsen vill jag håller fingrarna i styr och inte skriver ut firmanamnet.


Idag var jag på ett banevent på en bana som jag åkt några ggr tidigare.

Jag har ett sett michelin pilot power 2 ct monterade på hojen med gott mönster kvar på men som tappar tryck.

Jag bestämmer mig för att handla nya däck av nasaren på plats och låter även honom montera av hjul och på hjul.

Däcken jag köper är pirelli Diablio supercorsa SP av en Pirelli ÅF.

Jag hör mig för om däcken kräver någon speciellt inkörningssätt eller däckvärmare.
Jag får svaret ta det lugnt ett par varv däcken kan vara lite hala.

Sure thing säger jag och pröjsar glatt.

Sätter mig på hojen ok kommer ur depån ner mot första kurvan hastigheten är hiskeliga 50 km/h och minskas till 15-20 km/h innan nedläggning börjar.
Jag hinner inte en tänka nedläggning innan däcken tappar precis ALLT fäste och marksyningen är ett faktum.

Jag blir först helt paff och ställd och fattar verkligen ingenting. Skamkärran kommer ut och jag blir körd till depån,

Jag är måttligt road över små reporna hojen ådragit sig och hugger tag i däcknasarn.

Jag berättar hela historien för honom och hur det gått till men han är ytterst tveksam till min historia.

Jag säger att det finns inte en förare här som kommer klara första kurvan med dessa däck monterade på cykeln det är allvarliga fel på dessa.

Han kontrar med att grabben hans som är tävlingsförare och erkänt duktig kan köra in däcken åt visst säger jag men han kommer klota i första sväng.

Gissa vad som hände:huvet.

Ja just det han klotar hojen i första sväng precis som jag fast denna gång går det i 50 km/h och skadorna blir stora på min lilla älskling.

Grabben säger precis som jag det är något allvarligt fel med dessa däck. Jag han inte ens börja lägga ner innan däcken tappade precis ALLT fäste. Det fanns inget varningstecken ingenting det var precis som någon stod och hällde olja på vägen.

Vad var det jag sa tänkte jag för mig själv.

Hur hade ni reagerat och vad hade ni förväntat er av nasaren?


EDIT: Då några av er förstått vilken ÅF det rör sig om och även varit med på denna bandag vill jag bara säga att ÅF hitintills skött sig precis så som man kan förvänta sig exemplariskt med andra ord.

Alla som varit med idag och vet hur det gått till får gärna kommentera incidenterna.

Jag har startat denna tråd för att jag själv inte mår bra över det som hänt och känner stor frustration,rädsla och maktlöshet över det inträffade.

Jag har en hel del kapital upplåst i cykeln och numera även en hel säsong förstörd.
Bokade och redan betalda bandagar förverkade och ingen cykel att njuta av nu när semestern närmar sig o.s.v.
Jag tror dom flesta förstår hur jag känner mig och mår just nu.

Återigen vill jag bara säga att ÅF har hitintills skött sig prickfritt och jag uppskattar om ni även i fortsättningen inte skriver ut namnet på denna trots att ni kanske varit med idag eller listat ut vem det rör sig om.


Edit: Nu är detta ärende löst mellan mig och nasaren :)

Återförsäljaren har tagit på sig att bekosta reparationen av min cykel helt utan knussel eller protester.

ÅF har även från första början visat god vilja och fått mig att känna mig trygg och försäkrad om att min skada kommer bli behandlad på bästa möjliga vis för min egen del.

Till alla er som gett mig lyckönskningar och posetiva ord när det var som jobbigast vill jag tacka väldigt mycket.

Till er som tyckte att både jag och den andra piloten var skyldiga till krasherna vill jag bara säga snyt er och sluta skriva en massa saker ni inte har en aning om. Hade några sömnlösa nätter pga av era inlägg i tråden tidigare.

Då Agile redan name droppat namnet på företaget så ja det rör sig om greven.

Och ja jag kan bara rekomendera denna firma finns inget ont att säga om dem alla kan göra misstag och fel och trots att det inte är deras fel att däcken var som dom var har dom gjort allt som man kan förvänta sig och mer därtill för att se till att jag som kund går så skadefri som möjligt ur denna soppa.

Agile tack för dina posetiva ord och att du name droppade firman trots att jag i ts bad alla att undvika detta.
Kan inte vara lätt att vara en besserwisser som du är och ha så katastrofalt fel.


Åter igen stort tack till greven för att han är en så hyvens och ärlig man har redan rekomenderat mina vänner att handla av dig och det har dom även börjat med!!!
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag hade krävt ersättning för alla skador, han ska vara glad att du är oskadd!

Stå där och kränga på däck åt folk och uppenbarligen var det hans fel så får han stå till svars för det också!
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
det verkar hända en del runt dig mojja83:gnissla
 
Last edited:

mojja83

Guest
Jag hade krävt ersättning för alla skador, han ska vara glad att du är oskadd!

Stå där och kränga på däck åt folk och uppenbarligen var det hans fel så får han stå till svars för det också!

Det var inte hans fel men han är ÅF av däck märket och skötte hela montering.

Jag reklamerar hos honom men som sagt inte hans fel att däcken är kassa.
Men han ska stå för garantierna mot mig som kund och kostnaderna tycker jag.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Har haft de däcken.
Funkade hur bra som helst och behövde inte mycket uppvärmning heller.

Låter klart skumt..


Reklamera däcken och se till att de hamnar hos Perelli.
Tänk om det är fler som är så.

Tur i oturen var det iaf att det hände på banan för du kunde ju likvärdigt ramlat framför en buss på vägen.
 
Last edited:

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08

Nya däck ÄR hala... Behandlade för att tåla förvaring transport osv.
 

mojja83

Guest

Nya däck ÄR hala... Behandlade för att tåla förvaring transport osv.


Som jag skrev innan visst att däcken är hala men 15 km/h och inte ens kunna påbörja en sväng utan att däcken tappar precis allt vad fäste heter.

Sonen till nasaren som tävlingskör går ut med min hoj för att kör in däcken åt mig kommer inte heller han mer än till första svängen och totalklotar min hoj.

Även han säger samma sak det är inte att däcket är halt det existerar inget fäste överhuvudtaget säger han med sina egna ord.

Hur mycket lugnare än 15 km/h kan man ta det? Sonen hans som är rutinerad förare tyckte 45-50 km/h i den svängen var riktigt lugnt och fattade ingenting när allt fäste försvann direkt när han försökte lägga ner hojen ytterst lite.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Inte så mycket annat än att reklamera o invänta utlåtande från Pirelli, dem lär gå till djupet o undersöka däcken o kommer ju se direkt om det är tillverkningsfel på däcken eller ej.
Annars har väl nån spillt olja eller glykol o ni lyckades pricka samma fläck när ni körde lugnt medans de som höll lite högre tempo inte höll det spåret?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Nya däck är hala. Om de skall vara så här hala kan jag inte svara på. Den delen av däcket du inte kört på tidigare är också hal. Därför skall du lägga ner hojen mer och mer försiktigt ända tills du ruggat upp hela ytan du kommer köra på. Den som kraschar betalar.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Men vurpade ni på samma ställe? Då skulle jag hellre misstänka underlaget än däcken.
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Nasarens grabb måste ha trampat på ganska bra för att komma upp i 50 med din trampcykel. :D
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Som jag skrev innan visst att däcken är hala men 15 km/h och inte ens kunna påbörja en sväng utan att däcken tappar precis allt vad fäste heter.

Sonen till nasaren som tävlingskör går ut med min hoj för att kör in däcken åt mig kommer inte heller han mer än till första svängen och totalklotar min hoj.

Även han säger samma sak det är inte att däcket är halt det existerar inget fäste överhuvudtaget säger han med sina egna ord.

Hur mycket lugnare än 15 km/h kan man ta det? Sonen hans som är rutinerad förare tyckte 45-50 km/h i den svängen var riktigt lugnt och fattade ingenting när allt fäste försvann direkt när han försökte lägga ner hojen ytterst lite.

Klart att det kan vara tillverkningsfel också, eller att de är dåligt förvarade, gamla, torkade, m.m. men beroende på underlag, temperatur, mängden vax/paraffin eller vad de nu förseglar däcken med så är det inte omöjligt att det faktisk inte är ngt direkt fel på däcken. Sandpapper eller lite fulkörning i grus brukar jag inviga mina däck med. Men reklamera och se vad de kommer fram till.
 

mojja83

Guest
Alltså däcket har rullat totalt 200 meter och och hojen klotat 2 ggr.

Första gången la jag ner hojen i 15 km/h. Vid antydan till att ta första kurvan ur depån fanns det inget grepp överhuvudtaget på däcken.

När funktionärerna kom ut 4 st kollades hela den sträckan av efter oljespill eller möjlig förklaring till avåkningen.

När den välkända nasaren konfronteras så tror han inte på mig och skickar ut sin egen son för att köra in däcket och kontrollera det samma.

Jag talar då om för han att grabben din kommer även han klota i första sväng vilket han mycket riktigt gör. Under tiden har det passerat motorcycklar 100 ggr utan att någon haft något att klaga på och inte heller efter hade någon något att klaga på genom den svängen.

ÅF är själv med på att det är något fel på däcken och det har jag fått skriftligt på.

2 personer med 1 proffs den andra totalamatör och varken den ena eller andra klarar av att ens påbörja en kurvtagning utan att klota.

Jag i 15 km/h han i 45-50 km/h. Hur mycket lugnare kan man ta det. Proffset har nog kört in några tusen par däck hitintills och säger även han att det är något fel med däcken för det fanns INGET fäste överhuvudtaget i dom.

Det gick inte att köra in dom då man inte ens han tänka nedläggning innan fästet var 0%
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Ja, den där "nasaren" är ju en ganska trevlig och rutinerad kille.
Inte hans fel att det uppenbarligen var ett måndags-ex på däcken.
Jävligt trisst för alla inblandade dock. Vete fan hur ni löser detta då uppenbarligen inga försäkringar gäller. Surt! Tycker synd om dig!

Nu till det viktiga. Är Geggas hoj hel ännu?
 

mojja83

Guest
Men vurpade ni på samma ställe? Då skulle jag hellre misstänka underlaget än däcken.

Vi vurpade i samma böj första kurvan efter depån.

Vi hållde inte samma spår och varenda hoj på banan har kört i det spåret innan då det var obligatoriskt att hålla den när man kom ur depå för att släppa förbi snabbare piloter.

Både däcknasare,jag och sonen hans är överens om att det är fel på däcken. Hade det varit fel på piloten så hade inte båda gott om kull direkt i första sväng.

Underlaget innan och i svängen inspekterades noga av både depå personal och av mig och hans son efter avåkning fanns inget att anmärka på.

Torr och ren asfalt.
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Antingen Tvättar man däcken eller så slipar man av dom med sandpapper!

Tuffa grabbar tar inte ens bort klister-lapparna och dom kör tufft, men utan extrema nedlägg i några varv!

Däck-värmare är inte helt fel det heller!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top