Klotat rejält pga av dåliga däck.

Status
Ej öppen för fler svar.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Och jag har funderat hur man kan lägga ner en hoj 15-20kmh i en kurva!:confused: utan att lägga ner den?

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Det är knappast kundens problem var däckfirman väljer att genomföra sin provkörning. Det som har skett kan jämställas med att någon lämnat in sin bil på reparation och efteråt hör ett missljud eller nåt annat extraordinärt som man sedan påtalar till företaget. Sen vill företaget provköra fordonet för att lokalisera felet/problemet. Att företagets personal under provkörningen totalkvaddar fordonet kan inte fordonsägaren/kunden belastas för, inte heller är det kundens ansvar att bestämma var provkörningen äger rum.

Din liknelse haltar betänkligt, det är som att likställa äpplen med päron.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
För mig som konsument med Konsumentköplagen i ryggen så är det glasklart. Produkten har bevisligen inte hållit måttet, och orsakat skador typ som t.ex. en felaktig diskmaskin som läcker vatten på golvet.
Och ja, näringsidkaren har försäkringar som täcker detta - frågan är bara vad självrisken är, men det är inte mitt problem.

Du säger att generalagenten påstår att det inte är fel på däcket, var har du läst det någonstans?

Hade jag hetat Pirelli så hade jag tagit kontakt med min återförsäljare som jag vet att de har stort förtroende på eftersom de är väldigt kunniga, och snabbt löst problemet.
Inte jättebra reklam detta, tur att varken Mojja eller testryttaren skadade sig, utan att det bara är materiella skador.
Samt vad tror du att ÅF tycker om Pirelli om detta inte löses smidigt? Mig veterligen dunkar han iväg ganska många däck per år.

Däremot... Jag tror att detta fall är ganska unikt, det kan kanske bli ett prejudikat om det går så långt.

Låt oss se, vi kan ju spekulera och kasta (onödig) skit hur mycket som helst men vad hjälper det?

Det finns inga bevis för att det var fel på däcken det kan lika gärna bero på hal bana eller handhavande fel & i inga av dessa fall förutom om däcken skulle varit defekta kan man åberopa konsument/köp/tjänst lagen.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Oj, det verkar inte om om jag fattat nånting av denna tråden. Kan inte du upplysa mig om tråden har nåt hemligt budskap el dyl som jag missat? :hihi:hihi:hihi

Om jag räknat rätt har du gjort NITTON (19) inlägg i en tråd du inte förstår/förstår syftet med?

Har vi ett nytt SH-rekord!? Måttstock fram, för tusan!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Om jag räknat rätt har du gjort NITTON (19) inlägg i en tråd du inte förstår/förstår syftet med?

Har vi ett nytt SH-rekord!? Måttstock fram, för tusan!

Hehe, jag förstår mycket väl syftet med tråden, men någon hävdade att så inte var fallet. Vederbörande lyckades dock ej förmedla syftet med tråden. Kanske du kan förklara då, om det är så att jag missat något? Du är ju ganska senior, så du vet säkert?

Last edited:

RKI

Ny medlem
Gick med
14 May 2012
Hoj
Plastgris
Din liknelse haltar betänkligt, det är som att likställa äpplen med päron.
Utveckla gärna vad du menar med fruktliknelsen. Vad är äpplet och vad är päronet?

Det finns inga bevis för att det var fel på däcken det kan lika gärna bero på hal bana eller handhavande fel & i inga av dessa fall förutom om däcken skulle varit defekta kan man åberopa konsument/köp/tjänst lagen.
Det spelar ingen som helst roll om det varit fel på däcken. Firman bytte däcken åt kunden som sedan återkom för att han upplevde att nåt inte stämmer med däcken. Firman väljer att låta sin representant provköra mc;n varvid han totalkvaddar den. Varför han gör det har ingen betydelse. Skillnaden är helt enkelt: Köper du däcken och monterar dom själv så gäller konsumentköplagen, dvs garantin på varan. Men om du lämnar in cykeln för däcksbyte så gäller konsumenttjänstlagen. Garantin i det fallet gäller mot företagaren. Din garanti är att jobbet är fackmannamässigt genomfört. Det kan det knappast anses vara om företaget lämnar tillbaka en totalkvaddad mc till dig. Enligt konsumentköplagen är det dessutom firman som har bevisbördan att det inte varit nåt fel på jobb eller vara. Det förefaller rätt svårt i det här fallet eftersom det är dom som kraschat bågen.

Last edited:

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Hehe, jag förstår mycket väl syftet med tråden, men någon hävdade att så inte var fallet. Vederbörande lyckades dock ej förmedla syftet med tråden. Kanske du kan förklara då, om det är så att jag missat något? Du är ju ganska senior, så du vet säkert?

Nej, jag lägger mig inte i TS syfte med tråden, har endast hafsat igenom den.

Däremot fick jag syn på din högklassiga "stolpe ut", och kunde inte hålla mig.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nej, jag lägger mig inte i TS syfte med tråden, har endast hafsat igenom den.

Däremot fick jag syn på din högklassiga "stolpe ut", och kunde inte hålla mig.

Ok, så du får alltså skriva i tråden trots att du varken läst den ordentligt eller förstår den medans jag alltså inte får göra det trots att jag läst den och dessutom anser mig förstå den? Jag tycker tonen börjar bli lite trist här nu. TS ställde en fråga och många har besvarat den efter bästa förmåga. Vad är problemet?

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Ok, så du får alltså skriva i tråden trots att du varken läst den ordentligt eller förstår den medans jag alltså inte får göra det trots att jag läst den och dessutom anser mig förstå den? Jag tycker tonen börjar bli lite trist här nu. TS ställde en fråga och många har besvarat den efter bästa förmåga. Vad är problemet?

Okej, du vinner...

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Om jag gjort nått liknande hade jag skyllt på nya kalla däck och lite för hårt gaspåslag, men det är ju jag det.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Om han nu får ersättning för skadorna efter vurpan och nån annan skall betala i detta fall då Pirelli då skulle jag nog sluta sälja hojdäck.
En riktigt vass jurist kommer att behövas tror jag.

Och vad ska de säga som kör omkull trots att däcken varma.:confused:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Hej på er,

Nu tycker jag det är nog.

- Inget nytt kommer fram i tråden som inte skrivits flera gånger redan.
- TS har fått fram vad han vill ha sagt och alla som brukar bidra på mer eller mindre bra sätt har sagt nåt här.
- Tonen är otrevlig i flera fall och det handlar inte längre om mc utan om varför andra tror sig kunna tycka att....

Jag stänger tråden och går o lägger mig.

Ha en bra kväll.

Peter

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Då ny information har kommit fram i ämnet som jag tycker ger tråden rättvisa så öppnar jag den igen. TS får själv lägga ut informationen och jag ber er att inte spinna vidare på spekulationer som tidigare förekommit.

Mvh Peter

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Då trådskaparen är lite blyg så önskar han att jag lägger in den information som han delgav mig via ett PM;

Mojja83:
Hallo!!

Då det kommit fram lite ny info om ämnet så skulle jag vilja få med den ts så att alla får vete hur det gått.

Återförsäljaren ringde idag och meddelade att han bekostar alla reparationer på min cykel och att jag kan räkna med att ha den återställd inom 4 veckor :)

M.v.h Mojja

mojja83

Guest
Halloj!!!

För min del kan denna tråd låsas igen..

Återförsäljaren har agerat på ett beundransvärt vis. Inget tjafs,inget krångel och på alla sätt proffsigt.
Finns ärligt talat inget ont att säga om dem!!

Bara att handla vidare med ett stort förtroende och nu med vetskapen om att han backar upp om det skiter sig och tar sitt ansvar som återförsäljare av dom produkter han tillhandahåller...

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Slutet gott allting gott! :tummenupp

Då stänger vi butiken igen på TS begäran och önskar alla därute en soligare tillvaro än det varit de senaste dagarna!

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...