Knäcka nacken (skallen)

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Blir att ringa naprapaten så snart som möjligt. Behöver också besöka en.
Mitt ryggslut är lite paj. Kiropraktorn sa något om att man har slagit i ryggen så att diskarna mellan koterna har slagits ihop. Får smärtor när jag ligger för länge, sitter för länge eller står för länge. Hände förmodligen när man tränade kung fu och åkte i backen lite väl många gånger.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Kroppen kan inte prata.. skulle den kunna det så hade den ju såklart talat om att det gör ont om du gör sådär.
Smärta är kroppens sätt att berätta att nåt är fel och att du inte ska göra sådär.
Antingen lyssnar man på signalen . Slutar upp med att göra saker som smärtar.
Går och får det undersökt och rättar till problemet.
Eller så tar man alternativ 2. Struntar i smärtan och fortsätter att göra som vanligt.
Då summerar man sedan vart man har hamnat ... jo den tillfälliga smärtan har nu blivit kronisk = dvs man får leva med värken resten av sitt liv för problemet har blivit så stort att det inte går att rätta till det till hundra procent längre. Det är här man måste göra sitt val. Antingen lyssnar man på sin kropp eller så struntar man i det.
Piller är bra ... men dom är inte bra om man inte undersöker vart smärtan kommer ifrån och varför. Då blockerar man signalen och kan göra rörelserna som inte är bra utan att kroppen kan varna. Då får man garanterat värre problem. Dels kanske man blir beroende av tabletter och man får en kronisk värk.
Har man kontrollerat vart problemet sitter och aktivt jobbar på att fixa till det då kan tabletter vara bra under en kort tid.
Tabletter löser inte grundproblemet .
Människan är inte heller skapt för att sitta stilla . Inte heller för att göra monotona rörelser. ex ...Sitter man varje dag och klickar med en mus så kommer man att få problem i underarmen. Ibland är förklaringen mycket närmare än man tror.

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Kolla här http://www.be-ge.se/ind/sv/Ullmanstolen.html på Ullmans stolar!
När jag jobbade hade jag tre stolar, en Ullman, en balans (liknande Stokke) och en Nomi från Höganäs OCH inte att förglömma ett höj- och sänkbart terminalbord :)
Att kunna stå och jobba när ryggen värkte var guld värt.
Var rädd om din kropp :pannkyss

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Vattensäng är också ruskigt bra om man har ont i ryggen... spelar ingen roll om man lägger hundra lappar på en hästens. Det går inte att mäta sig med en vattensäng allafall...
Den ger 100% stöd överallt...
Nattetid så vänder man sig i sömnen eftersom kroppen känner av att en arm håller på och domnar eller att man behöver ändra läge av andra orsaker..
i en vattensäng kan man sova i samma ställning hela natten... det gör att man sover djupare och blir mer utvilad...

eriksson-

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ingen, Bil: Audi A4 -02
har ungefär samma problem, är bara 16 :S

men jag får inte ont i huvudet av det :p

Haglind

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Kawasaki zx7-r
ambulans skrev:
2572380 Vattensäng är också ruskigt bra om man har ont i ryggen... spelar ingen roll om man lägger hundra lappar på en hästens. Det går inte att mäta sig med en vattensäng allafall...
Den ger 100% stöd överallt...
Nattetid så vänder man sig i sömnen eftersom kroppen känner av att en arm håller på och domnar eller att man behöver ändra läge av andra orsaker..
i en vattensäng kan man sova i samma ställning hela natten... det gör att man sover djupare och blir mer utvilad...

Vad säger du om en tempursäng? Inte bara bäddmadrass utan hel säng.

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
ambulans skrev:
2562978 Ja för att förstå sambandet så bör man ha lite fysiologi och anatomi men kort förklarat så har man otroligt mycket nerver som går från ryggen till hjärnan och vise versa...
Det kan ju vara så att du har leder i halsryggen som inte fungerar så bra. Det får man av dåliga lyft... dålig sittställning.. monotona rörelser. om du jobbar i fabrik och gör samma sak hela dagarna så leder detta till problem med leder osv..
Ryggpelaren består av kotor som är staplade på varandra och har stötdämpare i mellan sig. = diskar. När man böjer sig så sker en rörelse i varje kota för sig men tillsammans så utgör hela ryggen för hela rörelsen du gör.
Är man stel någonstans i ryggen så hänger inte detta samspel med riktigt och man börjar blanda in muskler runt omkring för att kompensera att inte ryggen hänger med riktigt. Är du med nu ?
Då börjar musklerna att få ta ett felaktigt lyft ...samspelet har blivit förändrat och kroppen förändrar sig i takt med detta.
Det kan sedan få som resultat att nervtrådar kommer ikläm.. därav din huvudvärk !! Man kan även få symptom som illamående och kräkningar.
Man kan även få problem någon helt annan stans än där problemet sitter och det beror på att nervtrådarna som ex kommer från benen kopplas om i ryggraden och skickas sedan vidare till hjärnan. Har man då en störning i signalöverföringen pågrund av att nerver kommmit i kläm så kan det bli "kortis" i kopplingsdosan i ryggen och domningar uppkommer någon annanstans.. stickningar i fingrar osv..
Det jag skulle göra om jag vore du är att sluta upp omedelbart med att själv "knäcka" nacken.. du behöver en kiropraktor som kan undersöka dig och se om några kotor ligger fel samt ge dig massage. först måste allt ligga där det ska sen kan man massera . Leta efter muskelknutor osv..
Detta följt av sedan lätt träning för att få igång blodcirkulationen till området ordentligt. En bra genomblödning ger bra förutsättningar för att få bort slaggprodukter ...
Men ta det på allvar.. för gör du ingenting så kommer det garanterat att bli ännu värre med tiden.

det här var förbaskat intressant. har ibland fått en migränliknade huvudvärk efter att jag varit ute och tränat (tränar mc stunt). igår hände samma sak, men då märkte jag att det knäppte till just där swedies pil pekar och jag har idag fortfarande ont just på den punkten med en jäkla huvudvärk. känns som en mini hjärnskakning. tänker hålla mig i stillhet i någon vecka för att se om det blir bättre, (köra lite lätt styrketräning och värmebehandla). igår var jag även ganska yr, så fort ljuset skiftade så förorlorade man orientering för några sekunder.

tja. vi får se vad som händer........

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Swedie skrev:
Dock är jag från födseln märkbart smalare på vänster sida av kroppen

* en sak till... kanske relaterad till datorsittandet. Är ovig sate i högerhanden (mushanden).

... samt börja träna...
Det första beror på att du var ungkarl för länge. Det är övergående :D

Testa en trackball, alltså en sån där mus med kulan upptill. Tar ett par dar att komma in i men skonar handled och axel-nacke-skulderpartiet. Hjälper och kostar bara ett par hundra.

Allt blir bättre av träning. Alltid!

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...