Knäskrap i hög eller låg fart

Explorer58

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
Sertão
Är det lättare att göra knäskrap i en kurva om man kör fort eller långsamt? I hög fart blir kurvan vidare och i låg fart blir kurvan snävare, men vilket är enklast eller minst riskabelt?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
På gata är låg fart att rekommendera, det gör inte lika ont när man lägger sig som i hög fart.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Ett tipps är att vänta till nästa säsong, greppet i däcken sjunker ganska mycket när det är 0-5 grader varmt :tummenupp

Från egen erfarenhet är det enklast att börja knäskrapa i en lång kurva som du känner dig bekväm i, så att man kan koncentrera sig mer på sittställning etc, och inte på kurvtagningen.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Det e "enna" en svår fråga som göteborgarn sa. Jag föreställer mig att det borde vara lättare i en långsam kurva. I snabba kurvor skrapar jag själv nästan aldrig i. Men smaken är ju som baken.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Man kan ju också öva i en rondell och köra runt runt tills knäet tar i marken.. :D
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Låg fart börjar man med:)Gärna en gocartbana oxå, med tvära böjar och bra beläggning för praktisera knäskrap.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fotokurvan är lättare än Fredells-rondellen :tummenupp
Själv lärde jag mig knäskrapa i 270-graderstunneln som går ner från Statoil i Hammarby :tummenupp Ingen risk att man krockar med mötande iaf :hihi

Det e "enna" en svår fråga som göteborgarn sa. Jag föreställer mig att det borde vara lättare i en långsam kurva. I snabba kurvor skrapar jag själv nästan aldrig i. Men smaken är ju som baken.
Precis, å efter ett tag så skrapar man mindre å mindre, i takt med att det går fortare å man vet nerlägget utan att känna efter. Beror nog lite på hojen också, jag upplevde att jag skrapade mindre med R1'an än med Gixxern.
 
Last edited:

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
A kan rekomendera en stor parkering efter att butikerna stängt såklart. Du kan köra hur snävt lr hur vid du vill tills du sätter i knäet. Öva bägge sidor ;)
de enda som kan va lite svårt på en parkeeing e att man inte har nåt att relatera till i kurvan. Som väggren eller rondell. Men d en säker plats...


Edit: på en väldigt stor parkering så kan du efter att du lärt dig skrapa o hålla kvar så kan du dra på medans du har knäet i backen o se hur kurvtagningen blir...
 
Last edited:

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Tänk bara på att ha fötterna rätt så att inte dom tar i marken först för det kan orsaka att du i värsta fall kraschar eller får jäkligt ont om fötterna viker sig under fotpinnen.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tänk bara på att ha fötterna rätt så att inte dom tar i marken först för det kan orsaka att du i värsta fall kraschar eller får jäkligt ont om fötterna viker sig under fotpinnen.
Ja, det är oroväckande många, på alla typer av hojar, som hänger fast fötterna i klackarna på fotpinnarna. Varför? Det blir obekvämt, man har ingen känsla för vad hojen gör, svårare att flytta sig på hojen och man blir stelare i kroppen.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ja, det är oroväckande många, på alla typer av hojar, som hänger fast fötterna i klackarna på fotpinnarna. Varför? Det blir obekvämt, man har ingen känsla för vad hojen gör, svårare att flytta sig på hojen och man blir stelare i kroppen.

De kanske får ut benen längre?

Lättare att skrapa med tårna på pinnen i min mening, men det kanske är individuellt.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag måste ha tårna nära fotpinnen annars skrapar tårna först i....stora fötter orginal fotpinnar :näsblod

Samma sak här, även om jag brukar flytta bak mina fotpinnar en aning. Förutom att dra mina size 45 i backen skulle det kännas helt åt helsefyr att ha hälarna på, men det ovan var den enda plausibla teori jag kom på. Några alternativa tankar?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Beror mest på kurvan vilken fart du "behöver"...
I en skarp kurva behöver du inte köra lika fort..

tänk på att hänga av ordentligt så du inte drar i fotpinnen först,
och om du kör i fotpinnen så är det bra om du ser till att ha vikten på den yttre pinnen, så den inre kan vika upp sig..
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ja, det är oroväckande många, på alla typer av hojar, som hänger fast fötterna i klackarna på fotpinnarna. Varför? Det blir obekvämt, man har ingen känsla för vad hojen gör, svårare att flytta sig på hojen och man blir stelare i kroppen.

Jag hänger fast hälen i ytterfotpinnen, då sitter man fast utan nån större ansträngning. Innerpinnen måste jag ha tårna på dock, dels för känslan och dels för att inte skrapa sönder skorna (mer).

Kolla stilstudie på Troy Bayliss, han hakar i ytterfotpinnen mot klacken.

En bild till
 

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Minst riskabelt? Bättre att skita i att försöka skrapa puckarna bara för att man ska, och sedan riskera att krascha pga det! Försök att köra mjukt och häng ut lite lagom med knäna sedan kommer knäskrapet helt naturligt.
Lycka till.
:)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top