Knäskrap i hög eller låg fart

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Blir det inte knepigt med alla parkeringsrutor? Eller det kanske gäller att hitta en parkering utan sånna? Vita linjer ska ju vara rätt hala har jag hört, fast det kanske bara gäller när det är blött...

Jag menade alltså tvärtom att det var lättare i en riktig kurva än parkeringsplats!
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
jag hade nog börjat med lägre fart... jag tycker det borde vara lättar, hitta en skarp kurva där du kan ligga i 50-70.. så kommer det ska du se..! annars e ju rondeller bra att öva lite i, dock kan dom vara riktigt hala... annars är ett alternativ att åka ut på en motorbana.. där kommer du klara det ganska lätt.. å då i lite högre fart!!

men som tidigare talare.. vänta till nästa år när det är lite varmare ute..!
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Jag menade alltså tvärtom att det var lättare i en riktig kurva än parkeringsplats!

Aaaah, läste det igen nu... var nån annan som rekommenderade parkeringsplats.

Gokartbana som nån nämnt är ju perfekt annars bra grepp och låg fart, inte så mycket att slå i om man går omkull :)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag rekommenderar dig verkligen att öva detta på en bana.

Det är ganska lätt hänt att man kör i fotpinnarna om man inte hänger av tillräckligt när man börjar få lite nedlägg.

Det är inte farligt om de skrapar i, men det är otrevligt första gången, och jag tror att de allra flesta rent instinktivt bromsar alternativt rätar upp hojen och går rakt fram när pinnen går i första gången.

Har sett flera st som gått omkull, eller kört av banan, egentligen helt i "onödan", men just pg a reaktionen när pinnen går i.

Detta är mkt bättre att göra på bana än på en väg med trafik, diken, träd etc etc.

På bana svänger det dessutom tillräckligt mkt så att det faktiskt är nån poäng med skrapet, och jag tror att det därför känns naturligare.

Jag gjorde mitt första skrap på Gälleråsen, och det är en sån sjuk känsla när man vinglar ner första gången, rädd att pinnar och allt möjligt ska ta i.. men sen får du ner knät, och det känns som att ansluta till nån sorts "räls".. full koll på nedlägget å hela kittet, bara gasa hur mkt som helst och få en perfekt kurva.

Gokartbana fungerar utmärkt även de. (min avatar är från tuvängens gokartbana)
Svänger mkt och går inte riktigt lika fort.

Rekommenderar att du har hyfsad koll på gaskontroll när du testar så kommer det att kännas mindre vingligt oxå.
 
Last edited:

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Gokartbana fungerar utmärkt även de. (min avatar är från tuvängens gokartbana)
Svänger mkt och går inte riktigt lika fort.

Kanonbra bana eller?

Vilket trådlyft! Så blir det när man söker på rondell och nedlägg. Kunde inte låta bli att anmärka =) Givetvis har byte av avatar skett men ändå....

OT. Sorry :tuttar
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Handlar inte så mycket om fart som om teknik.:tummenupp
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
3 år gamla trådlyft är inget speciellt på SH nuförtiden ;) Men ifall nån fortfarande undrar hur fort de ska ramla :hihi - Jag hävdar att det är kurvan som avgör hur lätt eller svårt det är att knäskrapa på gata. Efter att i mina yngre år ökat farten i kurvorna för att kunna få ner hojen, insåg jag att det berodde på lurvans utformning snarare än farten. Hitta en kurva som är spetsigare än en 90graders, leta därefter upp ett spår som gör att du får knäskrap på den "senare" delen. Spåret jag tar i sådana kurvor är en jämn halvcirkel men avslutas med en liten snävare sväng. Då liggar med lagom gas och har kontroll ut ur svängen. Härlig känsla.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top