Jag rekommenderar dig verkligen att öva detta på en bana.
Det är ganska lätt hänt att man kör i fotpinnarna om man inte hänger av tillräckligt när man börjar få lite nedlägg.
Det är inte farligt om de skrapar i, men det är otrevligt första gången, och jag tror att de allra flesta rent instinktivt bromsar alternativt rätar upp hojen och går rakt fram när pinnen går i första gången.
Har sett flera st som gått omkull, eller kört av banan, egentligen helt i "onödan", men just pg a reaktionen när pinnen går i.
Detta är mkt bättre att göra på bana än på en väg med trafik, diken, träd etc etc.
På bana svänger det dessutom tillräckligt mkt så att det faktiskt är nån poäng med skrapet, och jag tror att det därför känns naturligare.
Jag gjorde mitt första skrap på Gälleråsen, och det är en sån sjuk känsla när man vinglar ner första gången, rädd att pinnar och allt möjligt ska ta i.. men sen får du ner knät, och det känns som att ansluta till nån sorts "räls".. full koll på nedlägget å hela kittet, bara gasa hur mkt som helst och få en perfekt kurva.
Gokartbana fungerar utmärkt även de. (min avatar är från tuvängens gokartbana)
Svänger mkt och går inte riktigt lika fort.
Rekommenderar att du har hyfsad koll på gaskontroll när du testar så kommer det att kännas mindre vingligt oxå.