knät i asfalten på gata

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Jag har tidigare kört bara gata, men har på senare tid köpt en banhoj och sålt gathojen och bara kört bana. Men för en tid sedan fick jag låna en polares gathoj och började köra lite gata igen och har märkt att man skrapar knä i var och var annan kurva på gata:gnissla Det gjorde jag aldirg när jag bara körde gata tidigare.
Är det vanligt att andra folk skrapar knä på gata vid lite inspererad körning eller är det bara jag? Det känns ju inte säkert att skrapa på gata, men när det börjar gå undan så händer det bara vare sig man vill det eller ej. Är det fler banåkare som känner igen detta när de kör gata?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Jag har tidigare kört bara gata, men har på senare tid köpt en banhoj och sålt gathojen och bara kört bana. Men för en tid sedan fick jag låna en polares gathoj och började köra lite gata igen och har märkt att man skrapar knä i var och var annan kurva på gata:gnissla Det gjorde jag aldirg när jag bara körde gata tidigare.
Är det vanligt att andra folk skrapar knä på gata vid lite inspererad körning eller är det bara jag? Det känns ju inte säkert att skrapa på gata, men när det börjar gå undan så händer det bara vare sig man vill det eller ej. Är det fler banåkare som känner igen detta när de kör gata?

Vad vill du med din fråga? Skryta?
Om det inte känns säkert att skrapa knät så gör inte det då, lyft upp knät o sänk farten då.
Det blir inte säkrare för att andra banåkare gör samma sak om det de du vill ha bekräftat eller nåt :confused: :va :näsblod :huvet

Grattis... :tummenupp :tummenupp

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki

knäskrap vid gatkörning:confused: då har man långa ben:rolleyes: . skämt åsido.. knäskrap vid hojkörning e ingen linjal för hur fort det det går finns många som kör fortare genom en kurva utan skrap en med..:D

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Vad vill du med din fråga? Skryta?
Om det inte känns säkert att skrapa knät så gör inte det då, lyft upp knät o sänk farten då.
Det blir inte säkrare för att andra banåkare gör samma sak om det de du vill ha bekräftat eller nåt :confused: :va :näsblod :huvet

Grattis... :tummenupp :tummenupp

Jag vill absolut INTE skryta för jag tycker det är inte speciellt häftigt att skrapa knä!
Men jag bara undrar om andra banåkare har känt samma sak när de har börjat köra gata igen. Att de skrapar knä lite då och då när de är ute och kör.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Jag vill absolut INTE skryta för jag tycker det är inte speciellt häftigt att skrapa knä!
Men jag bara undrar om andra banåkare har känt samma sak när de har börjat köra gata igen. Att de skrapar knä lite då och då när de är ute och kör.

Jag är ingen fd banåkare som kör gata, men jag kan ge dig svar ändå.
Nej, alla andra har såpass stor kontroll över sina kroppar och knän så de inte bara råkar göra knäskrap fast de inte vill.

Så, varsegod.

TRON

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Lightbike
Puckarna är ju svindyra så jag lyfter upp knäna i kurvorna...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
När man tränat in ett visst beteende, så går det automatiskt.
Skrapar aldrig själv.
Men efter perioder med endurokörning så får jag impulser att sätta ut foten i svängar, samt resa mig upp när det blir knöligt.
Förstår hur du menar.
Kroppen gör som den är lärd.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950

När jag körde race så fanns det inga knäpuckar. Därför gjorde det jävligt ont om man råkade sätta knät i t ex innercurbsen, en sten i banans kant eller liknande.
Av någon anledning är det en utbredd missuppfattning att nedlägget man gör med sin hoj är direkt kopplat till hur länge man befinner sig i en kurva. Så är det inte. Kraftiga nedlägg ska man försöka undvika i möjligaste mån, t ex genom att lägga sin vikt på ytterfotpinnen och hålla de påverbara delarna av ekipagets massa så att tyngdpunkten hamnar så lågt och så långt inåt svängen som möjligt. Det kan ibland vara ok att "medstyra" (motsats till motstyra) för att tvinga upp hojen, men det gör lätt hojen instabil om man inte gör det på rätt sätt.
Sedan kan man inte jämföra bana och landsväg. Det är betydligt större risk att greppet är dåligt på en landsväg. På passerar man inte samma punkt gång på gång på gång med 1-2 min mellanrum så man kan inte heller prova sig fram till gränsen, så den kan komma som en total överraskning ..
Men, var och en gör som den vill så länge de inte kör på mig ...

Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki

Rappe körde hoj på den tiden då ingen skrapa knän annat än ofriilviligt.. sen va det en kool kille som som kom på att!! Vaa faan man kan ju känna av vinkeln på hojen o stötta den på knät.. Tejpa på lite gummi me macgyver tejp o ut på banan o alla undra va fan han pyssla med.. men det såg cool ut,o det verka funka på bana.. han vann visst nåra rejs i moto gp.. Men på gata e det nog mest för syns skull fortfarande:) .

Last edited:

IronMike

Guest
ni menar såhär, *host* :gnissla

--

det är dock inte så unikt som det verkar.. åk ner till bulten eller bogan, där åker var och varannan kamikaze-kille sådär, kanske inte med lika mkt nerlägg men ändå :rolleyes: sen är det ju skillnad på skrap och skrap, vissa hänger ner så att de duttar i knänen, fast än kurvan hade kunnat tas 50 blås fortare utan skrap av en kille som kan köra och använda tyngden på rätt sätt...

Bifogat

• garage.22php.jpg
    garage.22php.jpg
    35.4 KB · Visningar: 232

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Haha vilken rolig tråd...
Enda gången som man måste skrapa knä när man kör gata är ju när benet redan ligger mot hojen :gnissla
Så har man inte mycket att välja på :näsblod

Fast då är det ju bara att hoppas på att det inte ligger skit på vägen eller dylikt, för då kan man räkna med ett besök till sjukan.
Ett gott skäl att hålla sig lugn på gatan och sedan leka av sig på bankörningarna istället :tummenupp

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
När man tränat in ett visst beteende, så går det automatiskt.
Skrapar aldrig själv.
Men efter perioder med endurokörning så får jag impulser att sätta ut foten i svängar, samt resa mig upp när det blir knöligt.
Förstår hur du menar.
Kroppen gör som den är lärd.

Det är just detta jag känner igen. När man har vant sig vid en viss körstil där man använder sin kropp på rätt sätt, där man hänger ut med både över o underkroppen så tar man ju ut knät i kurvorna automatiskt. Ibland skrapar det i o ibland inte. Men som sagt det känns ju inte säkert att köra med knäskrap på gata om man vill leva någon längre tid:rolleyes:. Man kanske bara ska hålla sig på bana med sporthojen isf och köpa en glidare, som är helt omöjlig att köra snabbt på.:crash

Last edited:

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Hoj
Blitz-liter

Tror som tidigare inlägg, din skrap på gata har med din invanda körställning att göra. Lade själv några pass uppe på Kinnekulle i veckan på att byta lite mellan lite olika kör ställningar, en gjorde att man skrapade stövel, en gjorde att knä tog i väldigt tidigt. Skulle gissa att du har en körstil på bana som gör att knät kommer i även när du kör gata. Inte konstigare än så. Nu är ju inte jag någon banräv av rang, men jag har märkt att en dag på bana ger en hel djävla massa mer körerfarenhet än att köra gata, så de betende du lärt in på bana kan nog vara lite svåra att få bort nu...men och andra sidan, vem säger att du vill eller behöver det.:tummenupp

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om du maxar hänget, har med dig överkroppen och trycker ut knät till max, så kan du ju nästan ha knäskap och ändå bli omkörd av en kromsläde. Det enda du är ju att ha skänkt hojen en grymt massa marginal, något som du borde veta om du nu är van banåkare. Från knäskrap till krasch är det ju stört långt om du hänger rätt, vilket du bör om du är Rossi.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Jag har aldrig lagt ned så mycket på gata. Tycker inte att det känns tillräkligt säkert. Är ju inte så skönt om någon bil nu skulle råka kört upp lite grus på vägen i just den kurvan.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag skulle nog inte kunna skrapa ens om jag "aphängde" när jag kör i mitt vanliga gattempo. Känns lite för farligt att köra såpass hårt bland bilar och träd.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Är det någon mer som brukar gunga på sin hoj fram och tillbaka. Jag bara undrar för jag gjorde så på min gunghäst när jag var liten och nu bara blir det så när jag kör hoj på gata. Obs, det händer aldrig på bana :va

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
tuffare om ni kan låtabli å skrapa på bana å inte hänga som apor i styret :tungan

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0