Lelles... Dyrt men bra! över 1000 kr... Mellanröret är ett vanligt avlopprör 70mm.ADIOS skrev:Någon som vet var jag kan köpa ett sådant kit, till min ktm
Känner man någon skillnad med d?Boost 2 skrev:Lelles... Dyrt men bra! över 1000 kr... Mellanröret är ett vanligt avlopprör 70mm.
Du har ett problem, fuggen är en av vakumtyp. Dom kan bli lite tokiga med fritt flöde! Går att mixtra till, men svårt! Byt till 42mm mikuni f-slide! Med en sådan gasare och öppen dämpare, dvs minst slipon eller moddad orginal-dämp. luftburken kapas sönder rejält, eller avlägsnas helt. rätt inbestyckad, (runt 167 i h-fart på en ktm660) rätt mängd axpump + nål i rätt läge. Göran gullbro här på forumet har ett sådant filter med rätt längd på insugsröret + helrätt bestyckning, han är skitnöjd, Man märker mest att den blir rappare och drar bättre i höga varv. Byta filter är bland det första man gör för att kunna gå vidare i trimmning!ADIOS skrev:Känner man någon skillnad med d?
kostar ju ändå över 1000 lappen så vore ju kul och veta om det kommer att märkas någon skillnad
oki tackar så mycket för hjälpenBoost 2 skrev:Om du har öppen dämpare, dvs minst slipon eller moddad orginal-dämp. luftburken kapas sönder rejält, eller avlägsnas helt. rätt inbestyckad, runt 167 i h-fart, rätt mängd axpump + nål i rätt läge. Göran gullbro här på forumet har ett sådant filter med rätt längd på insugsröret + helrätt bestyckning, han är skitnöjd, Man märker mest att den blir rappare och drar bättre i höga varv. Byta filter är bland det första man gör för att kunna gå vidare i trimmning!
Jag har precis införskaffat ett koniskt filter till 125an.. men inte hört nåt om insugrörets längd.. jag monterade filtret direkt på förgasaren..Boost 2 skrev:Om du har öppen dämpare, dvs minst slipon eller moddad orginal-dämp. luftburken kapas sönder rejält, eller avlägsnas helt. rätt inbestyckad, runt 167 i h-fart, rätt mängd axpump + nål i rätt läge. Göran gullbro här på forumet har ett sådant filter med rätt längd på insugsröret + helrätt bestyckning, han är skitnöjd, Man märker mest att den blir rappare och drar bättre i höga varv. Byta filter är bland det första man gör för att kunna gå vidare i trimmning!
Kolla övre inslaget igen! Ändrat! Kom på mig du har väl en 40mm kehin vacumfugge på den där?ADIOS skrev:oki tackar så mycket för hjälpen
På en 4-strokare gör det-det! Längre insugs längd = mer bottenpullver, kortare = mer p högre upp i registret!philsson skrev:Jag har precis införskaffat ett koniskt filter till 125an.. men inte hört nåt om insugrörets längd.. jag monterade filtret direkt på förgasaren..
Gör det stor skillnad?.
Påverkar det inget på en 2takt då?. har föresten inte vakumförgasare.Boost 2 skrev:På en 4-strokare gör det-det! Längre insugs längd = mer bottenpullver, kortare = mer p högre upp i registret!
Skulle tro att det gäller samma där: är inte så hemma på 2-takt o insugslängder.. Ställ denna fråga på dragracing-f!!philsson skrev:Påverkar det inget på en 2takt då?. har föresten inte vakumförgasare.
Boost 2 skrev:Du har ett problem, fuggen är en av vakumtyp. Dom kan bli lite tokiga med fritt flöde! Går att mixtra till, men svårt! Byt till 42mm mikuni f-slide! Med en sådan gasare och öppen dämpare, dvs minst slipon eller moddad orginal-dämp. luftburken kapas sönder rejält, eller avlägsnas helt. rätt inbestyckad, (runt 167 i h-fart på en ktm660) rätt mängd axpump + nål i rätt läge. Göran gullbro här på forumet har ett sådant filter med rätt längd på insugsröret + helrätt bestyckning, han är skitnöjd, Man märker mest att den blir rappare och drar bättre i höga varv. Byta filter är bland det första man gör för att kunna gå vidare i trimmning!
Håller med ovan. Vissa modeller har inte optimerad luftburk för bästa effektuttag.TomK skrev:Nu ska jag väl inte dämpa glädjen för er, när ni köpt fina filter för en massa slantar Men, jag tror att det mesta av effektökningen som märkts, är att luftburken kapats upp mer eller helt tagits bort och därmed ger ett bättre flöde. K&N-filter ger lite mindre motstånd - det gör det - och det kan märkas på toppen. Men annars så är det ofta en bortkastad investering. Originalfiltret tar dessutom bort mer damm och sattyg som annars dras in i motorn - så undvik grusvägar eller andra ovänliga miljöer om ni använder luftfilter med bättre flås i. luffarturbo.
SM 570 RR skrev:Håller med ovan. Vissa modeller har inte optimerad luftburk för bästa effektuttag.
Göran_Gullbro skrev:Har ett sådant KN-filter på min KTM (SMC 660). Rekommenderar det varmt! Bara det fräna insugsljudet är värt de 1200 kr som filtret kostar! (Finns att köpa hos Lelles...)
Lite "fakta" vad det ger i prestanda...
OSTRYPT med öppnad ljuddämpare/luftburk.....Med KN-Filter
Toppfart:.......184 km/h...............................190 km/h
0-300m:........143 km/h...............................153 km/h
0-400m:........153 km/h...............................163 km/h
Inga effektsiffror från bänk, men de ovan tyder ju i alla fall på nå´n eller några kusar extra!
I övrigt blev hojen mycket rappare, men också känsligare på bestyckningen, främst lågfart. Mellanregistret känns även det bättre!
Det avstämda insugsröret tillverkade jag av ett ordinärt "plast-avloppsrör" som finns att köpa i varje bygghandel och fixade till konan med en vanlig Dremel. Kör ni med detta KN är det förstås adjöss med att ha "original utseende" på luftburken. Måste nämligen kapa sönder lite här och var... (i stort sett hela famdelen måste bort och sedan behövs det rejäla luftintag på sidorna!)
Angående bilden på kitet ovan... Varför är det en böjd gummirörsanslutning?!! Ska man ha effekt är det raka vägar som gäller!!!! Så där "amatörsmässigt" fick inte jag till det, ens med mitt "budgetbygge" med plastinsugsrör!!! (Hoppas ingen tog illa upp... )
/Göran
Då kan jag rekommendera trattar och vanlig tunn filterduk för 50 spänn istället.Göran_Gullbro skrev:Håller med de två ovan! (till viss del)
Jag tycker personligen att ca 10 km/h fartökning på 300 och 400 meter, 6-7 km/h i toppfart är värt 1200 kr! (andra kanske har en annan åsikt förstås )
/Göran
Tror nog att jag snart är uppe i 1000mil (på bakhjulet) Pga, hjulspin o framhjul sällan i backen, måste montera mätaren i baken! Ang , filter, bara att montera turbo! Jag körde med ett kx 80 skummfilter o hade 100hk!Göran_Gullbro skrev:Håller med de två ovan! (till viss del)
Luftburken på KTM:s modeller är inte gjorda för optimal andning utan snarare för att hålla skräp och vatten ute (offroad). Bäst är det förstås utan "burk"..
En annan viktig del är att hela insuget som måste stämma; luftburk, filter, insugsrör, förgasare, insugskanaler i toppen mm, för maixalt flöde och därmed effektverkan. Allt som kan verka som "flaskhals" ska undvikas om hojen ska gå så bra som möjligt.
Enligt mitt synsätt är KN-filtret mycket bättre än KTM:s originaldito. Något man tydligt märker bara genom att blåsa eller suga genom de två filterna. KN-racefilter vilken är på bilden överst har också filteryta på alla sidor vilket ger luften en mycket större yta att passera genom till skillnad mot originalet. Det går inte att komma ifrån att KN fungerar bättre än original... (Hade även luftburken rejält uppkapad innan KN också...)
Att få rätt längd på insuget är viktigt, men också att få ett rör som inte flexar (som original gummi-insuget gör)
Jag tycker personligen att ca 10 km/h fartökning på 300 och 400 meter, 6-7 km/h i toppfart är värt 1200 kr! (andra kanske har en annan åsikt förstås )
Är visserligen inte nöjd därmed utan vill förstås även ha ett riktigt avgassytem, portning och kam i hojen också! Om inte Boost 2 övertygar mig om alla fördelar med turbomatning förstås! Vill dock se om hans XR överlever 1000-mila gränsen först...
/Göran
Var glad om KTM:en överlever 1000-milagränsen......Göran_Gullbro skrev:Vill dock se om hans XR överlever 1000-mila gränsen först...
/Göran
Skulle pastor göran ta av sig kåpan, skulle ktm hänga på Honda XR 650 från norrlandGöran_Gullbro skrev:Har ett sådant KN-filter på min KTM (SMC 660). Rekommenderar det varmt! Bara det fräna insugsljudet är värt de 1200 kr som filtret kostar! (Finns att köpa hos Lelles...)
Lite "fakta" vad det ger i prestanda...
OSTRYPT med öppnad ljuddämpare/luftburk.....Med KN-Filter
Toppfart:.......184 km/h...............................190 km/h
0-300m:........143 km/h...............................153 km/h
0-400m:........153 km/h...............................163 km/h
Inga effektsiffror från bänk, men de ovan tyder ju i alla fall på nå´n eller några kusar extra!
I övrigt blev hojen mycket rappare, men också känsligare på bestyckningen, främst lågfart. Mellanregistret känns även det bättre!
Det avstämda insugsröret tillverkade jag av ett ordinärt "plast-avloppsrör" som finns att köpa i varje bygghandel och fixade till konan med en vanlig Dremel. Kör ni med detta KN är det förstås adjöss med att ha "original utseende" på luftburken. Måste nämligen kapa sönder lite här och var... (i stort sett hela famdelen måste bort och sedan behövs det rejäla luftintag på sidorna!)
Angående bilden på kitet ovan... Varför är det en böjd gummirörsanslutning?!! Ska man ha effekt är det raka vägar som gäller!!!! Så där "amatörsmässigt" fick inte jag till det, ens med mitt "budgetbygge" med plastinsugsrör!!! (Hoppas ingen tog illa upp... )
/Göran
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |