Knepiga gasare

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
E85 konverterade hojen och får den att gå mycket bra i övre registret. Tappar fästet på 4 áns växel vid det låga laddtrycket. (Behov av att peta upp finns ej) Problemet är runt 5k rpm då den vill hosta. Problemet med nålarna är att dessa går ej att sänka. Vissa CV 36or har nål med 1 spår (importhoj.) Kollade med märkningen, fugge vs nål vs servicemanualboken ( Inget Haynescrapp, den riktiga gröna) Det stämmer enl. lista.
Kammarna är 109/109 8:1 komp 37 gr tändning
Tomgång ligger strax över 1,5k stabilt. Nysynkad brygga. Dock vid avdrag från mellan till botten går den ca: 3 sek runt 3-4 k rpm innan den sjunker till normal tomgång, gällen endast vid åkning. Torrgasning funkar den.
Flottörhöjd ca: 1 mm högre än normal. Jag tror att lågfarten kan vara för stor.
#150 huvud, #60 låg samt 1 varv bränsle/luft-skruven. Grundtryck BTR 0,15 bar

Tacksam för fler ideér. Tar så förbannat med tid och krångel att ta av plenum/gasare.

Skall upp i bänk efter midsommar, lite lång tid dit tycker jag......:yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Normalt har den gamla gixxern problem med för klen blandning runt 5k - som accentueras av turboladdningen. Vänta tills efter bänkningen med fler åtgärder eftersom du inte vet om den går för klent eller för fett vid 5k. Det som påverkar mest runt 5k är flottörnivån om du kör med 36CV'or.
 

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Normalt har den gamla gixxern problem med för klen blandning runt 5k - som accentueras av turboladdningen. Vänta tills efter bänkningen med fler åtgärder eftersom du inte vet om den går för klent eller för fett vid 5k. Det som påverkar mest runt 5k är flottörnivån om du kör med 36CV'or.

Började tappa tron på att det inte skulle komma något svar, men tackar.
Det är som du skriver att just veta om det är magert eller fett. Har varit med om när jag trott det gått fett så det blurpar men har visat sig gått tokmagert, soppatorsk a´la 0,5 sekunder.
Var ut i dag en sväng på byn. 1 vxl gick klockers, dock kom problemet vid tvåan. tror det går magert.
Hade tänkt köra i Sundsvall 14/6 SGB. Teorin är klar sedan tidigare på T´n T dock var jag utan hoj till uppkörningen. Det kanske löser sig under tiden. Tjata till en bänkning. Får väl fegladda 1 bar..:D

Får väl ligga mellan 8-10,5 krpm
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Kör oxå på e85 har labbat som faan med fuggarna både i & utanför bänk.Låter som att du lär feta på lågfartarna/ev nålarna,märktes oxå på min när nålarna stod för lågt,den låg kvar på varven efter avslag flyttade upp nålarna 2 hack sen var problemet ur världen,kör själv med borrade lågfartare till 0,8 på 34 orna men det är ju många faktorer som spelar i från olika motorer flöde i topp. fuggare kubik,turbouppsättning m.m.. jag fick gå från 0,6 till 0,8 när jag bara bytte turbo från k 24an till mcx 550 turbon,har 1 varv ut på luftskruvarna ,de är ju väldans känsliga. ett 1/4 varv gör otrolig skillnad det märks direkt när den får för mycket,då den går orent hela registret vid torrvarvning,men går okey när man pattar iväg med ladd . vi ses i sundsvall./wachen.
 
Last edited:

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Kör oxå på e85 har labbat som faan med fuggarna både i & utanför bänk.Låter som att du lär feta på lågfartarna/ev nålarna,märktes oxå på min när nålarna stod för lågt,den låg kvar på varven efter avslag flyttade upp nålarna 2 hack sen var problemet ur världen,kör själv med borrade lågfartare till 0,8 på 34 orna men det är ju många faktorer som spelar i från olika motorer flöde i topp. fuggare kubik,turbouppsättning m.m.. jag fick gå från 0,6 till 0,8 när jag bara bytte turbo från k 24an till mcx 550 turbon,har 1 varv ut på luftskruvarna ,de är ju väldans känsliga. ett 1/4 varv gör otrolig skillnad det märks direkt när den får för mycket,då den går orent hela registret vid torrvarvning,men går okey när man pattar iväg med ladd . vi ses i sundsvall./wachen.

Shimsar upp nålarna med 2 st M3 brickor och testar om det försvinner.
Tackar. Har fått ok att köra upp i pausen om det inte blir haverier i körning/tidsplanering. Man får väl svälja den manliga stoltheten och köra minst 2 st safe-repor. Premiär på klistrat.
 

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Shimsar upp nålarna med 2 st M3 brickor och testar om det försvinner.
Tackar. Har fått ok att köra upp i pausen om det inte blir haverier i körning/tidsplanering. Man får väl svälja den manliga stoltheten och köra minst 2 st safe-repor. Premiär på klistrat.

Prövade med shims för nålarna. 2 sek vid mellanregistret tvärdör. Kan vara att batteriet är lågt laddat eller att den släcker stiften. Byter tillbaka till ordinarie höjd samt laddar likspänningen. Har för mig att Dyna är känslig på spänningsdelen (min 12 volt) annars bryter den. Generatorn orkar kanske inte med hela vägen. Har bytt till ett 18 Ah Gelbatteri. Skall tokladda det i natt. Ett annat problem är att den är väldigt svår att starta, Troligen batteri.
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Prövade med shims för nålarna. 2 sek vid mellanregistret tvärdör. Kan vara att batteriet är lågt laddat eller att den släcker stiften. Byter tillbaka till ordinarie höjd samt laddar likspänningen. Har för mig att Dyna är känslig på spänningsdelen (min 12 volt) annars bryter den. Generatorn orkar kanske inte med hela vägen. Har bytt till ett 18 Ah Gelbatteri. Skall tokladda det i natt. Ett annat problem är att den är väldigt svår att starta, Troligen batteri.

Min har aldrig varit så lättstartad som med E 85,speciellt kall med eller utan choke.Motorn hinner knappt gå runt det bara smäller till så går den,hoppas det löser sej med batteriproblemet??./wachen.
 

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Min har aldrig varit så lättstartad som med E 85,speciellt kall med eller utan choke.Motorn hinner knappt gå runt det bara smäller till så går den,hoppas det löser sej med batteriproblemet??./wachen.

Det kan bara vara batterihelvetet. Rullar igång den själv halvspringande och den PJUTTAR till, sen ut på gatan och köra "lugnt". Vill inte ha påhälsning av farbro Bosse eller griniga grannar. Har aldrig behövt choke. (Är spärrade med liten M5, hylsa, mutter al-bit.) Har just nu hojen på jobbet. Imorgon blir det volt och amperemätning. Skall samtidigt kolla kammarna. Vill vara säker att dom sitter rätt. (Förhoppningsvis innanför ventilkåpa:va )

Skall bli kul att se nysnurran in action. PSB-kollegorna körde o-långsamt där under T´n T. Med min budget, samt snart mellan två jobb, blir det inget mer än SGB i år, samt ser detta som ett läroår. Skall mjölka Peter Eriksson på lite ideer till nästa år. Fetare snurra, kolvar samt lite plock från MTC skulle smaka fågel. Satans svårt att komma iväg med kopplingen. Blir nog start på 2-ans vxl. Testade i lördags. Kändes fint med det kassa Avon Aset man har.:D
 

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Nu är det nya stift, ny olja/filter. Gathöjd. Bluddrar lite vid 2k, annars drar det fint hela vägen till 7k sen bär det iväg som satan till stoppen vid 10,5k. Beror nog på kammarnas 109/109. Kollade senast idag. Shimsat upp nålarna 1,5 mm. Kollade BTR. K-muttern hade vibbat löst och grundtrycket var 0 bar. Justerat till 0,15. (Och jäkligt låst). Faaan vad kul det skall bli på Söndag:tuttar :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar

Skickar en bild från verkstan. Kommentarer om finish undanbedes. Detta är low budget model Berglock MC. Finish kommer när plånboken tillåter, samt skiten kör inte sig själv........
 

Bifogat

  • ATT00001s.jpg
    ATT00001s.jpg
    72.7 KB · Visningar: 92

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Nu är det nya stift, ny olja/filter. Gathöjd. Bluddrar lite vid 2k, annars drar det fint hela vägen till 7k sen bär det iväg som satan till stoppen vid 10,5k. Beror nog på kammarnas 109/109. Kollade senast idag. Shimsat upp nålarna 1,5 mm. Kollade BTR. K-muttern hade vibbat löst och grundtrycket var 0 bar. Justerat till 0,15. (Och jäkligt låst). Faaan vad kul det skall bli på Söndag:tuttar :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar

Skickar en bild från verkstan. Kommentarer om finish undanbedes. Detta är low budget model Berglock MC. Finish kommer när plånboken tillåter, samt skiten kör inte sig själv........

Ahh respiratorsukkan går igen :yoparty kanon.Då ses vi i Sundsvall./wachen.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top