Knivlagen och mc?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Snillefråga såhär på nya året =)

Kan inte knivlagen utantill men kniv får man väl ha, bara inte på fel ställe av "ogrundad" anledning... typ. Som jag förstått det så bedöms det exempelvis i en bil att kniven eller dyl tillhygge inte ska finnas lätt tillgängligt för föraren och eventuella passagerare.

Är detta korrekt uppfattat och vad gäller då på mc?

Säg nu att kniven inte får plats under ex kutsen, vart får jag då ha den? I ryggsäcken, tankväskan, packväskor, benfickan?

Någon som vet vad som gäller, frågan är relevant för ex campande semester, sticka o fiska etc.. Några särskilda regler i övriga nordens länder?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Tror lagen är ganska flummig och det är väl upp till polisman att avgöra från fall till fall? :va

T.ex. Så är det ju ok att bära kniv på offentlig plats om du är i tjänst och kan visa att du behöver den i jobbet (snickare, materialare)

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Behöver jag min kniv så har jag den på benet.. får jag "böter" (bull shit) så tar jag det. Har alltid kniven på benet när jag ger mig ut i skog och mark. Har alltid en kniv i bilen. Tänk om man kör på ett djur och står där utan kniv. Jag har blivit tvungen till att ha ihjäl en grävling medelst ett fälgkors :död

Smirnoff

Sporthojsnörd
Gick med
23 Aug 2010
Hoj
CB1000RA TT600RE
Min tolkning av knivlagen är att det är helt OK att bära kniv så länge du kan motivera att du behöver den. Förbudet att att bära kniv, eller att ha den med i fordon vilket den utökade knivlagen innefattar, är i första hand till för att polisen skall kunna beslagta knivar när de finner innehavet olämpligt. Hela formuleringen är ganska flummig...

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Min tolkning av knivlagen är att det är helt OK att bära kniv så länge du kan motivera att du behöver den. Förbudet att att bära kniv, eller att ha den med i fordon vilket den utökade knivlagen innefattar, är i första hand till för att polisen skall kunna beslagta knivar när de finner innehavet olämpligt. Hela formuleringen är ganska flummig...

Jag kan inte garantera att polisen inte röker oreganon. Men snälla ha alltid en kniv i bilen, det är lättare att sätta kniven i nacken på rådjuret du kört på än att behöva känna ångesten av djurplågeriet som sker om du inte gör något.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Lagen är bara ett verktyg för att kunna plocka av pundare och mindre lämpade exemplar grejerna.

Teoretiskt sett skan den användas för att plocka av en gammal kärring sin svampskogs kniv o sy in henne en halvdag med förhör.

Är ofta ute o fiskar på sommrarna och har massa grejer med mig , hänger av det i garderoben.
En gång stod snuten och snacka me dörrvakten när jag tömde ur fickorna o la upp på hans bord , förutom ett teleskopspö m.m åkte det ut multiverktyg och en läskig lång taggad fiskekniv:D

Han glodde o och garva bara o sa "va e de för jävla vapenarsenal du har med dig"

Har du bara vettiga användingsområden så är det ok , om nån får för sig att plocka av dig grejerna så tar det till rätten.

Börja sedan förhöra åklagaren hur du skall lösa sånt här.
Posta grejerna till fiskeplatsen??, budkillen kanske blir gripen??Du köper en kniv från claesohssson i ett köp centrum, hur skall du få hem den??
Måstre man ha en statlig inhyrd knivguide och kontrollör med sig när man har en kniv med sig??

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Tror lagen är ganska flummig och det är väl upp till polisman att avgöra från fall till fall? :va

T.ex. Så är det ju ok att bära kniv på offentlig plats om du är i tjänst och kan visa att du behöver den i jobbet (snickare, materialare)

Snickare får inte heller bära kniv på allmän plats.. Eller den får inte bäras synligt, vad nu det skulle ha för betydelse..

I övrigt så är det väl bara ta med kniven om det är så att man behöver den till nåt annat än att slåss...

"Spriten gör mig lugn och kniven har jag till korven" Som jag brukar säga! :tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det beror lite på hur du beter dig eller hur polisen uppfattar situationen.

Kan du motivera varför du har med dig kniven och inte håller på och viftar med den på ett sätt som kan uppfattas hotfullt så är det ganska lugnt.

Men är du hög som ett hus och står och viftar mot folk mitt i stan så kan nästan en skruvmejsel uppfattas som ett brott mot knivlagen.

Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880254.htm

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Nja tanken var väl snarare för att jag inte har något intresse av dylika saker i belastningsregistret =) Säg att man är på semester, stannad för rutinkontroll av en nitisk kontrollant, än värre vid en fortkörning och densamme ser keramiska bladet (måste hålla ned vikten) när man plockar fram körkortet..

I det läget vill man ju gärna ha svart på vitt vad som gäller och inte en subjektiv bedömning.

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
och densamme ser keramiska bladet (måste hålla ned vikten) när man plockar fram körkortet..

Vad ska du med en keramisk kniv till? En vanlig jävla Mora i kol-stål duger väl till det mesta? Pröva och njut.. Låter som nån 125-grabb som vill vara fräck för att han har en kniv :näsblod

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Nja tanken var väl snarare för att jag inte har något intresse av dylika saker i belastningsregistret =) Säg att man är på semester, stannad för rutinkontroll av en nitisk kontrollant, än värre vid en fortkörning och densamme ser keramiska bladet (måste hålla ned vikten) när man plockar fram körkortet..

I det läget vill man ju gärna ha svart på vitt vad som gäller och inte en subjektiv bedömning.

Haha:D , öh du säger att du är rädd att du hamnar i trubbel om du blir stoppad för en fortkörning och han får syn på det sylvassa keramiska bladet:yoparty

Ja antagligen , kanske även hålstansen åker fram ur snutens hölster
om han uppfattar situationen som du beskriver:D

För normalt bruk används inte lagen - du kan ju inte i så fall ens köpa en kniv o ta hem den, än mindre åka till fisket/skogen och än mindre ens åka hem - föremålet är totalförbjudet isfall - ja vet inte har du ett ofördelaktigt utseende,darrig,stirrig blick spetstat med svettig panna och ett risigt fordon:D

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Haha:D , öh du säger att du är rädd att du hamnar i trubbel om du blir stoppad för en fortkörning och han får syn på det sylvassa keramiska bladet:yoparty

Onödigt om inte annat, konstigare saker har väl inträffat.

För normalt bruk används inte lagen - du kan ju inte i så fall ens köpa en kniv o ta hem den, än mindre åka till fisket/skogen och än mindre ens åka hem - föremålet är totalförbjudet isfall

Absolut men nu gäller ju inte nyligen inköpt då man lätt kan styrka det med exempelvis kvitto.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Nej , har du ett syfte du kan påvisa är det ok - du behöver inte oroa dig så.

Men springer du omkring med svettig panna och frustrerad svettig blick på nån aveny me massa folk så är det kört.

Är du paranoid så skippar du jättekniven och kör med en multitång(gerber/leatherman) som är mycket mer användbar på t.ex mc semestern även dessa små korta knivar funkar fint för fiske och friluftsliv och är tillåtna.

Jag har bara större mördarknivar i skogen själv där dom kan behövas p.g.a av den fysiska stabilteten.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ja men då kör du en Gerber eller Leatherman alltid med dig och en dyr dräparkniv för björnjakt och vedklyvning i packningen - man klarar sig långt med dom här små multiknivarna - du lär inte behöva använda den större så ofta.

Hade du tänkt och lalla omkring med nån jättekniv i bältet så glöm det om du ligger utanför aktiviteter som kräver det.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jo det verkar vettigt, men man vill väl ha en stadig sak för camping...finns ju björnar i skogen har jag sett på tv ;)
Redan när den där lagen kom så tyckte jag att det var en j-a eländig gummilag som Calle "batong" Lidbom skulle varit mäkta stolt över!
Möjligheterna till "egna bedömningar" från polisen var ju stor.
Dvs en sån lag som är en fara för rättvisan pga sin otydlighet.
En hederlig snickare som går från jobbet till pizzerian för att fylla på kalorier, ska han hänga från sig kniven?
Alla elektrikare jag känner (inte så många iofs) har en kniv som basverktyg..
Jag har ju en maffig fickkniv liggandes i bilen, åker jag in om Harry Haffa skulle se den?
"Lidbommeriet" (snabbförfattade, illa granskade, otydliga och därvid dåliga lagar) finns fortfarande kvar.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Blir du stannad av en kvinlig polis kan du juh alltid säga att den var för att fånga hennes uppmärksamhet:rolleyes:

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Förstår inte problemet. Ta med kniv, inget kommer hända. Du har ju ett vettigt syfte. Hur löser du det annars, ber polisen transportera din kniv till campingstället eller fisket?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin