Knivlagen och mc?

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Har alltid kniven på mig när jag jobbar, efer jobbet fortsätter jag ha jobbarkläderna på och således kniv... polisen bryr sig inte.
Tror inte dom skulle bry sig så mycket om dom hittade en kniv i min bil heller.

Finns fler luddiga lagar... om man är på väg till skjutbanan och måste tanka så får man inte lämna vapnet obevakat medans man går och betalar men tror inte det är så jäkla poppis att ta med det in heller :va

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag kan inte garantera att polisen inte röker oreganon. Men snälla ha alltid en kniv i bilen, det är lättare att sätta kniven i nacken på rådjuret du kört på än att behöva känna ångesten av djurplågeriet som sker om du inte gör något.

Det är lite lurigt det där att avliva ett påkört djur har du otur så kan du bli åtalad för jaktbrott, igentligen så är det bara polis eller av polis utsedd person som får avliva djuret

Jaktförordningen SFS 1987:905

Viltolyckor och skadat vilt m.m.

40 § Har ett djur av arterna björn, varg, järv, lo, älg, hjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår eller örn varit inblandat i en sammanstötning med ett motorfordon, är fordonets förare skyldig att snarast möjligt märka ut olycksplatsen och underrätta närmaste polismyndighet.
Har polismyndigheten underrättats om att sammanstötning skett med ett djur av en art som anges i första stycket eller i 33 § första stycket får myndigheten uppdra åt någon annan att eftersöka djuret. Berörd jakträttshavare eller markägare ska om möjligt underrättas om beslutet.
Naturvårdsverket får efter att ha hört Rikspolisstyrelsen meddela föreskrifter som rör annat än polismyndighetens medverkan vid eftersök av djur av sådan art som avses i första stycket och i 33 § första stycket. Förordning (2009:1265).

samt även här

Jaktlagen 1987:259

Anmälningsskyldighet

26 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om anmälningsskyldighet i fråga om
1. vilt som har fällts under jakt,
2. vilt som ska tillfalla staten, och
3. vilt som har varit inblandat i en sammanstötning med ett motorfordon.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får även meddela föreskrifter om skyldighet att märka ut en plats där en sammanstötning skett mellan ett motorfordon och vilt. Lag (2009:1261).
Ändrad 2009-12-04 gm SFS 2009:1261, ikraft 2010-01-01
Polismyndighets befogenhet i vissa fall

26 a § Om ett vilt har varit inblandat i en sammanstötning med ett motorfordon får polismyndigheten vidta de åtgärder som behövs för att djuret ska kunna spåras upp och avlivas. Polismyndigheten får även ge någon annan i uppdrag att vidta sådana åtgärder. Lag (2009:1261).

Ansvar finns här (Jaktlagen 1987:259)

45 § Till böter döms den som med uppsåt eller av grov oaktsamhet
1. bryter mot 5 § andra stycket eller 13 §,
2. underlåter att fullgöra anmälningsskyldighet som har föreskrivits med stöd av 26 §, om ansvar för gärningen inte kan ådömas enligt lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott,
3. bryter mot 27 §, om ansvar för gärningen inte kan ådömas enligt brottsbalken,
4. underlåter att fullgöra skyldighet enligt 28 §,
5. bryter mot en föreskrift som har meddelats med stöd av 29 § 4, 30 § tredje stycket eller 31 § tredje stycket eller
6. bryter mot 35 § eller mot en föreskrift som har meddelats med stöd av 36 §, 40 § första stycket eller 41 § första stycket.
Den som med uppsåt bryter mot 34 § döms till böter.
I ringa fall skall inte dömas till ansvar enligt denna paragraf. Lag (2007:1241).

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Förstår inte problemet. Ta med kniv, inget kommer hända. Du har ju ett vettigt syfte. Hur löser du det annars, ber polisen transportera din kniv till campingstället eller fisket?

Problem o problem, frågan är tydlig i inlägg ett. Hurvida man faktiskt får ha kniv med sig är det inga oklarheter om utan vart den bäst bör förvaras på en motorcykel för att inte anses stötande eller på annat sätt anses olämpligt ur lagens mening eller polisens tolkning, inget annat.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jo det verkar vettigt, men man vill väl ha en stadig sak för camping...finns ju björnar i skogen har jag sett på tv ;)

:tummenupp En riktig sporthojskrigare jagar björn med rambokniv!

Seriöst så är knivlagen bara ett problem om du tillhör enprocentarna. Vi övriga bli inte kollade och även om den skulle trilla ur din ficka framför ögonen på en trafikpolis så kommer dom inte bry sig.

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Har du ingen finne polare som kan bära kniven åt dig då?
Alla finnar har ju rätt att bära kniv och vifta med den hur mycket dom vill! :fakta
Annars kan ju jag tänka mig att ställa upp men det kostar...

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
:tummenupp En riktig sporthojskrigare jagar björn med rambokniv!

Seriöst så är knivlagen bara ett problem om du tillhör enprocentarna. Vi övriga bli inte kollade och även om den skulle trilla ur din ficka framför ögonen på en trafikpolis så kommer dom inte bry sig.

bara småblattar som ränner runt me kniv...:D

visst har man fått några knivar i bilen beslagtagna... , hade ett multiverktyg som klarade typ 20-30 st husrannsakan i bilen innan nån nitisk polisaspirant till slut beslagtog den vilket det gjordes en 50 sidor lång FUP. om. :D

en vända så hade jag 3 st mattknivar på mig vilket polisen var väldigt frågande om :D försökte skoja till det att hade 1 kniv till att hugga me , 1 kniv till att skära me , 1 kniv till att flå folk me. :D

hur som.. inte blivit dömd för brott mot knivlagen nån gång..:tummenupp

har man kniven ligger i bagaeluckan så bryr sig sällan polisen om det...

för övrigt så är ju kniv helt värdelöst att ha me i bilen , köp ett teleskopfälgkors på Biltema om man vill göra ordentlig skada. funkar att avliva djur me.:tummenupp

mvh.T

Plew

Hungalabungala
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Superduke
I det läget vill man ju gärna ha svart på vitt vad som gäller och inte en subjektiv bedömning.

Knivlagen bygger på en subjektiv bedömning. Det är upp till rätten att avgöra om innehavet "är att anse som befogat". Det finns en dom (RH 1999:117) rörande en 59-årig biblioteksassistent som ertappades med att längst ned i väskan ha en butterflykniv som hon använde till att skära frukt. I de väldigt pedagogiska skälen, som jag klistrat in nedan, förklarar domstolen precis hur lagstiftaren har tänkt. Viktiga avsnitt i fet stil.

Av förarbetena till den aktuella bestämmelsen i knivlagen (se prop. 1989/90:129 s. 21) framgår bl.a. att undantaget generellt tar sikte på sådana innehav av knivar som framstår som legitima och naturliga utifrån en mera allmän samhällelig bedömningsgrund. I den allmänna motiveringen till lagförslaget uttalar departementschefen vidare bl.a. följande (anf. prop. s 12).

"Vägledande för tillämpningen av den föreslagna regleringen av förbud mot innehav av kniv bör normalt kunna vara om det är fråga om ett sådant knivinnehav som typiskt sett ökar risken för våldsanvändning i samhället. Det torde i praktiken inte vara några särskilda svårigheter att urskilja dessa fall, och polisen bör givetvis i överensstämmelse med allmänna principer i tveksamma fall avstå från att ingripa. Över huvud taget bör knivförbudet tillämpas med förnuft och generositet, så att det inte med fog kan uppfattas som ett otillbörligt ingrepp i den personliga sfären."

Utredningen i hovrätten visar inte annat än att A.A. innehaft kniven för personligt bruk, såsom att skära frukt eller bröd i samband med utflykter, resor eller liknande. Varken omständigheterna kring innehavet av kniven eller vad som framkommit om hennens personliga förhållanden ger anledning anta att hon genom innehavet av kniv skulle bidra till att öka våldsanvändningen i samhället. Vid nu angivna förhållanden finner hovrätten att A.A:s innehav av kniv får anses ha varit befogat.

Slutsatsen är tämligen enkel.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Finns fler luddiga lagar... om man är på väg till skjutbanan och måste tanka så får man inte lämna vapnet obevakat medans man går och betalar men tror inte det är så jäkla poppis att ta med det in heller :va

Du får lämna vapnet i bilen om det är dolt och du tagit med dig vital del, har jag för mig.

Det är lite lurigt det där att avliva ett påkört djur har du otur så kan du bli åtalad för jaktbrott, igentligen så är det bara polis eller av polis utsedd person som får avliva djuret

2007:1241).

Har inte detta ändrats iom att fordonsföraren numera har skyldighet att eftersöka och avliva vilt?

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har alltid kniven på mig när jag jobbar, efer jobbet fortsätter jag ha jobbarkläderna på och således kniv... polisen bryr sig inte.

Samma här.

Aldrig varit några konstigheter.

Man kan ju ställa samma fråga om mataffärer och liknande. Där har du förskärare som är stora som underarmen på en välväxt karl. Vilken janne som helst skulle ju kunna plocka ut en ur förpackningen och gå bärsärk.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Du får lämna vapnet i bilen om det är dolt och du tagit med dig vital del, har jag för mig.

Har inte detta ändrats iom att fordonsföraren numera har skyldighet att eftersöka och avliva vilt?

Snälla ge mig en källa! Det låter helsnurrigt..

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Snälla ge mig en källa! Det låter helsnurrigt..

Står under 26§

26 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om anmälningsskyldighet i fråga om
3. vilt som har varit inblandat i en sammanstötning med ett motorfordon

Några konsekvenser av lagändringarna
Som förare av motorfordon är man numera skyldiga att anmäla kollisioner där vilt har varit inblandat även om man inte kan konstatera att djuret är skadat eller dödat.

Tidigare var det bara anmälningsskyldighet om viltet skadades eller dödades.

Men jag utryckte mig dåligt, föraren har skyldighet att det utförs eftersök inte att denne skall göra det själv altså.

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En hederlig snickare som går från jobbet till pizzerian för att fylla på kalorier, ska han hänga från sig kniven?
Alla elektrikare jag känner (inte så många iofs) har en kniv som basverktyg.
1998:254, 1§, andra stycket:
"Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat."
Den hederlige snickaren behöver således inte lägga ifrån kniven om han ska klämma i sig en pizza.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc

Alltid polis eller anvisat jaktlag som ska göra det, Hur skulle det fungera om man tvingar folk att avliva djur, Hur sjutton spårar man tex upp en Björn eller Älg och dödar den med:confused: fälgkorset:gnissla

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Alltid polis eller anvisat jaktlag som ska göra det, Hur skulle det fungera om man tvingar folk att avliva djur, Hur sjutton spårar man tex upp en Björn eller Älg och dödar den med:confused: fälgkorset:gnissla

Ligger djuret kvar i diket tycker jag det är ett ganska rimligt krav att man gör vad man kan för att avliva djuret. Oavsett om det är genom att klubba ihjäl eller på annat sätt.

Men man ska väl även inse sina begränsingar vilket jag har lite svårt för... Jag var med om en älgolycka för många år sedan där älgen blev liggande skadad i diket. Jag sökte upp en timmerstock stor så jag knappt kunde lyfta den. Släpade den till älgen och reste upp den sedan fällde jag den över huvudet på älgen med så mycket kraft jag orkade. Men älgar är stora... Så efter smällen reste sig älgen och jag sket nästan i byxan. Sedan staplade älgen några meter in mot skogen innan den återigen föll ihop och blev liggande och jag vågade inte röra mig en mm på en stund.
Så lär av mitt misstag och bråka inte med en älg.

De två kompisarna som suttit fram i bilen hade ansikte och händer fulla i glassplitter så sen fick vi åka till akuten istället för krogen som var målet från början. Jag lite mer än lagomt förfriskad fick flörta med sjukhuspersonalen istället för uppklädda tjejer medans kompisarna fick glassplitter bortplockat.

I lumpen körde jag på en ren med armeqvarnan men stockholmarna som var med mig tyckte renen skulle självdö istället för att plågas av att jag klubbade den. Och fem stockholmare vet ju bättre än en lantis så renen slapp plågas...

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
1998:254, 1§, andra stycket:
"Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat."
Den hederlige snickaren behöver således inte lägga ifrån kniven om han ska klämma i sig en pizza.
Hjälper en smula..
Men, jag anser fortfarande att detta är en he-s j-a gummiparagraf där man är helt utlämnad till polismannens "tyckande".
Om snickaren är på hemväg?
Har bytt om? Eller ännu inte bytt om?
Som äkta Lidbommeri, det där...

http://martenssonsmeningar.blogspot.com/2008/12/skllsordet-lidbommeri-eftertrds-av.html
http://blogg.skanskan.se/opinion/2010/02/02/lidbommeri/
End of dagens utbildning..:D

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda

Jaktförordningen SFS 1987:905

Viltolyckor och skadat vilt m.m.

40 § Har ett djur av arterna björn, varg, järv, lo, älg, hjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår eller örn varit inblandat i en sammanstötning med ett motorfordon, är fordonets förare skyldig att snarast möjligt märka ut olycksplatsen och underrätta närmaste polismyndighet.
Har polismyndigheten underrättats om att sammanstötning skett med ett djur av en art som anges i första stycket eller i 33 § första stycket får myndigheten uppdra åt någon annan att eftersöka djuret. Berörd jakträttshavare eller markägare ska om möjligt underrättas om beslutet.
Naturvårdsverket får efter att ha hört Rikspolisstyrelsen meddela föreskrifter som rör annat än polismyndighetens medverkan vid eftersök av djur av sådan art som avses i första stycket och i 33 § första stycket. Förordning (2009:1265).

samt även här

Jaktlagen 1987:259

Anmälningsskyldighet

3. vilt som har varit inblandat i en sammanstötning med ett motorfordon.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får även meddela föreskrifter om skyldighet att märka ut en plats där en sammanstötning skett mellan ett motorfordon och vilt. Lag (2009:1261).
Ändrad 2009-12-04 gm SFS 2009:1261, ikraft 2010-01-01
Polismyndighets befogenhet i vissa fall

26 a § Om ett vilt har varit inblandat i en sammanstötning med ett motorfordon får polismyndigheten vidta de åtgärder som behövs för att djuret ska kunna spåras upp och avlivas. Polismyndigheten får även ge någon annan i uppdrag att vidta sådana åtgärder. Lag (2009:1261).

Ansvar finns här (Jaktlagen 1987:259)

45 § Till böter döms den som med uppsåt eller av grov oaktsamhet
1. bryter mot 5 § andra stycket eller 13 §,
2. underlåter att fullgöra anmälningsskyldighet som har föreskrivits med stöd av 26 §, om ansvar för gärningen inte kan ådömas enligt lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott,
3. bryter mot 27 §, om ansvar för gärningen inte kan ådömas enligt brottsbalken,
4. underlåter att fullgöra skyldighet enligt 28 §,
5. bryter mot en föreskrift som har meddelats med stöd av 29 § 4, 30 § tredje stycket eller 31 § tredje stycket eller
6. bryter mot 35 § eller mot en föreskrift som har meddelats med stöd av 36 §, 40 § första stycket eller 41 § första stycket.
Den som med uppsåt bryter mot 34 § döms till böter.
I ringa fall skall inte dömas till ansvar enligt denna paragraf. Lag (2007:1241).

Om du kör på ett djur som du är skyldig att anmäla att du kört på, ex. älg, så kan du ju fråga polisen vad du skall göra då du ringer. De gånger det hänt mig så har de alltid sagt att jag skall döda det, OM jag har verktyg och kunnande. Hur lagen tillämpas vet jag inte, därav telefonsamtal som spelas in. OM du lastar in kreaturet i bilen efteråt, då kan du nog få bekymmer... Dvs. kör du på en ren, rådjur el. liknande, ring INTE. Klubba, stick, lasta.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Har jag arbetsbyxorna på så sitter det ALLTID en kniv på benet. Alltid bra att ha.

I jaktbyxorna hänger det även en kniv där.

Läste inte hela tråden så därför är text raderad...

Vapen ska ligga dolt i fordon och vital del borta t.ex. slutstycket, på hagelbössa brukar jag ta framstocken.

På automatvapen vet jag inte vad man ska ta med sig :va vet inte hur man får ur slutstycket i en sån. Men inget jag behöver veta för jag har inget automat el halv automat vapen.

Ang. eftersök så är det fortfarande eftersöks jägare el. polis som har hand om det. Skulle inte funka om det var blondin bella som kört på en älg t.ex.

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Dvs. kör du på en ren, rådjur el. liknande, ring INTE. Klubba, stick, lasta.

Nu gjorde du bort dig... klubba, stick och sen lasta när man stuckit? Nää det går ju inte :D

Räv behöver icke anmälas in. Vågar inte svara för hare :va.

De flesta djur brukar vara sönderslagna(genom egen erfarenhet) men om det finns kött kvar på djuret är det ju bara lasta och åka hem och sätta på ugnen, om du inte vill ha ut några bilskador på försäkring.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin