Knivlagen och mc?

Pips

Guest
Det här med att avliva djur vid vägkanten..

Jag fyllde år i somras. Hade jobbat på dagen och när jag kom hem kände jag mig riktigt svullen i magen, det var liksom bara att knäppa upp skärpet och översta knappen på byxorna. Testade att käka lite iom att jag tänkte att jag kanske var hungrig, men det hjälpte inte. Valde att sätta mig på muggen men inte heller det hjälpte.

Klockan tickar på och det är dags att åka och hämta mormor på Lidingö inför den stundande middagen hemma hos mina föräldrar på Värmdö. Flickvännen sitter shot-gun på vägen till mormor (ca 7min) och jag känner redan på Lidingöbron hur illa jag börjar må.
Resan går till mormor och hon sätter sig glatt i bilen. Kort därefter är vi på väg och jag pallar inte mer än att mumla hej till mormor, efter ca 1km är det pallnit och vägkanten som gäller, kräks upp lunch + det jag åt hemma.
Flickvännen blev hyffsat orolig och det enda jag säger är "Kör hem Mormor så väntar jag här". Flickvännen tror inte det är så farligt så jag får äran att köra till Värmdö då jag trots allt kände mig 90% ok efter den ofrivilliga snabbbantningen. Resan går bra, men vid Värmdö rondellen känner jag att nej detta funkar inte och stannar vid Grisslinge för en andra snabbbantning.
Kommer tilllslut hem till mina föräldrar och jag intar mitt föredetta sovrum med tillhörande hink och Kalle Anka. Kvällen tickar på och hinken är väl inte så fräsch. Flickvännen får köra hem (klockan är mycket och det är mörkt ute).
Jag sitter fram med en hink mellan benen och mormor bak i bilen. Ungefär vid Insjöavfarten (väg 222) är det något som lyser på vägen, dels blåljus men även ngn rödlampa som viftar, tjejen som har färskt körkort blir orolig och undrar vad det är varpå jag mumlar ngt med att sänk farten och se efter. Visar sig när vi stannat att det är en polisbil som blockerar motorvägen. Polisen kommer fram till bilen tittar in, tittar snabbt på mig, tittar igen på mig och säger till tjejen att "Vi ska bara ta bort ett döttdjur". Det är ju helt ok, tills jag ser en jägare 15 meter framför bilen som höjer geväret och avlossar ett skott ner i diket. Direkt efteråt drar jägaren och en polis ett råddjur tvärs över körbanan och hivar upp det bakpå en pick-up. Mormor (89år gammal) sitter där bak och tjoar om "Titta det är en ÄLG"... suck.. :D

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag har för det mesta inte skjutvapen i bilen, givetvis skulle jag skjutit de kreatur jag kört över isf. Trodde att vi snackade om random viltpåkörning och inte eftersök. Det är dock inte olagligt att vänta X antal minuter/timmar på polis/jägare medans djuret plågas, kan dock tycka att det är lite oetiskt. Alla gör vad deras samvete/kunnande tillåter.

Nej vi pratar random viltpåkörning. Det är ju självklart inte djurplågeri medans väntan på polis/jägare, Men det här med att skära halspulsåder gillar inte jag, Bättre att koppla ur hjärnan så att säga.

Det är ju helt ok, tills jag ser en jägare 15 meter framför bilen som höjer geväret och avlossar ett skott ner i diket. Direkt efteråt drar jägaren och en polis ett råddjur tvärs över körbanan och hivar upp det bakpå en pick-up. Mormor (89år gammal) sitter där bak och tjoar om "Titta det är en ÄLG"... suck.. :D

Haha!!! :D

Last edited:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Nej vi pratar random viltpåkörning. Det är ju självklart inte djurplågeri medans väntan på polis/jägare, Men det här med att skära halspulsåder gillar inte jag, Bättre att koppla ur hjärnan så att säga.

Haha!!! :D

Du äter inte fläskkotlett antar jag?

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar

Ähum.. Du "kopplar inte ur hjärnan" förrän blodflödet stannat. Bara för att man snittar ryggmärgen stannar inte hjärtat. Snittet totalförlamar och kapar all känsel (bedövar) - inget mer.

Hjärtmuskeln har en egen självutlösande rytm. Sedan regleras (höjs/sänks) rytmen via nerver på hjärtat och via frisättning av signalsubstanser i blodet av nervsystemet. Kapar man ryggmärgen kommer bara denna reglering att upphöra. Redan frisläppta signalsubstanser fortsätta att påverka hjärtfrekvensen. Skillnaden är i ett chocktillstånd högst marginell. Adrenalin är redan frisläppt och hjärtat skenar knappast mera under den närmaste (överskådliga) tiden.

Däremot är andningen helt reglerad via nervsystemet så djuret kommer att bli oförmöget att dra efter andan - i den mån lungfunktionen nu är intakt. Djuret kvävs mao om du bara snittar ryggmärgen. Är blodtrycket tillräckligt högt är det sinnesnärvarande i ett totalförlamat och känselberövat tillstånd tills det svimmar av syrebrist i hjärnan.

Därför skär man en stor blodåder. Då försvinner blodtrycket snabbt och sinnesfunktion försvinner omgående med minimal (ökad) stress. Hjärtat stannar inte förr tillräckligt många muskelceller fått slut på energi (ATP till Na-K-pumpen i nervcellsmembranet). Blodsystemet är nu punkterat i aorta och trycket dyker i hela kroppen så någon stor hjälp att avbloda kroppen är inte hjärtslagen. Där är tyngdkraften effektiv hjälp om man placerar kroppen med öppningen lägst. (Jfr sårskada i extremitet där man istället vill ha kvar blodet - håll arm/ben högt..)

Hjärtmuskelceller är smått fantastiska i sin förmåga till att aktivera och propagera signalpotential. Pröva att lägga ett naket fiskhjärta på en kall sten eller på isen om ni pimpelfiskar. Lite fiskesällskap.. :)

Detta var frukten av en trevlig kvällsdiskussion med frun. Hennes läkarråd var som andra redan påpekat i tråden: "Det är massor av hinder med halsmuskulatur, senor och ben så att pricka rätt mellan kotorna och snitta ryggmärgen på ett däggdjur kan vara svårt. Skär halsens blodkärl med en gång istället - tvärsöver så kan man inte misslyckas."

Att bedöva kan mer vara för ens egen säkerhet i ett nödläge. Ett ryggmärgsnittat djur kastar väl inte lika häftigt. Horn och klövar kan göra ont..:crash

Men tänk på lagrummet - du ska formellt sett ha polis eller jägares uppdrag/godkännande att avliva, som jag fattat det.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Att bedöva kan mer vara för ens egen säkerhet i ett nödläge. Ett ryggmärgsnittat djur kastar väl inte lika häftigt. Horn och klövar kan göra ont..:crash

Men tänk på lagrummet - du ska formellt sett ha polis eller jägares uppdrag/godkännande att avliva, som jag fattat det.

Det jag pratar om är att böja fram huvudet och sedan trycka in kniv i hjärnan. Om det nu är oklart för andra :tummenupp

För att dra av pulsåder så måste man väll ha lite erfarenhet för att träffa rätt? För om man bara hinner ta luftstrupen innan djuret skuttar iväg igen så kan det ju springa några meter.

Men alla är olika och gör på olika sätt!

Och det är väll mestadels rådjur/litet vildsvin som vi pratar om att avliva eller? För större djur är riskabelt att avliva med kniv. Sen är väll nästan en crocodile dundee kniv att rekommendera för det.

Akta er för gråsuggor i vinter! Tror många kommer hoppa ut på vägen för att gå en bit iår. Grisen kommer säkerligen ha problem i vårt klimat snart. De har nog kommit hit pga våra gamla dåliga vintrar.

Last edited:

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
D
Akta er för gråsuggor i vinter! Tror många kommer hoppa ut på vägen för att gå en bit iår.
Vad fan kör du egentligen som anser att gråsuggor är ett problem ;)
grasugga1_2043962171.jpg

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
För större djur är riskabelt att avliva med kniv. Sen är väll nästan en crocodile dundee kniv att rekommendera för det.

Jag rekommenderar alla att åka omkring med något i den här stilen nedpackat i kutsen ifall man behöver avliva nånting.

Bifogat

• 1786.jpg
    1786.jpg
    87.1 KB · Visningar: 56

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det är många hårdingar här.... Jag kan kalla mig rutinerad jägare och jag skulle inte komma på tanken att ta livet av en trafikskadad älg med kniv. Risken för allvarliga personskador är överhängande, tänk på det. Några kan säkert, men jag har tagit ur och skurit huvet av tillräckligt många älgar för att veta att det är mycket saker i vägen för att träffa rätt.

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Det jag pratar om är att böja fram huvudet och sedan trycka in kniv i hjärnan. Om det nu är oklart för andra :tummenupp

För att dra av pulsåder så måste man väll ha lite erfarenhet för att träffa rätt? För om man bara hinner ta luftstrupen innan djuret skuttar iväg igen så kan det ju springa några meter.

Men alla är olika och gör på olika sätt!

Och det är väll mestadels rådjur/litet vildsvin som vi pratar om att avliva eller? För större djur är riskabelt att avliva med kniv. Sen är väll nästan en crocodile dundee kniv att rekommendera för det.

Akta er för gråsuggor i vinter! Tror många kommer hoppa ut på vägen för att gå en bit iår. Grisen kommer säkerligen ha problem i vårt klimat snart. De har nog kommit hit pga våra gamla dåliga vintrar.

Underbart om vildsvinet går tillbaka! Med annat klövvilt på stark frammarsch är trafikläget sämre än på länge. Även ute i mörka skogen.

Kommer du verkligen upp i hjärnan med kniven? Kraniet täcker väl ganska bra dikt an mot kotpelaren. Men så länge du trasar upp ett stort blodkärl går tryckfallet fort och då spelar det mindre roll.

edit: Du lär nå förlängda märgen eller cerebellum när du kommer in ovan kotorna.

Är man ovan lär man lätt ta luftstrupen med, det håller jag med om.

Vuxen älg är liksom stort vildsvin otäckt. Men hjortdjur skulle jag nog våga mig på. Lär inte vara värre än en ren. Hjälps man åt och håller i horn går det rätt smidigt.

Detta är petitesser, men om man gillar anatomi och dessutom vill att djuret ska lida minst möjligt tycker jag ändå detaljer är intressant.

Att göra något är bättre än inget. Det är svårt att göra läget sämre för ett döende djur. Ja det skulle väl vara om man fäller trädstockar i huvudet på det. Lätt att förstå att man släpar sig iväg även om benen är brutna. :D :tummenupp

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Polisens svar lyder:

"Juridik är till en del en bedömningssport och vissa frågor är svåra att ge ett rakt svar på.
Jag gör ett försök och hoppas på att du förstår andemeningen.

Om en person skall åka på friluftsemester per motorcykel så bör kniven packas ner på ett
sådant sätt så att den inte är till fara för föraren eller ev. passagerare.
Resten av motorcykelns packning bör tala för "friluftsliv".
Knivens utformning bör vara anpassad för friluftsliv."

Bedömningssport var det.. :tummenupp

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Polisens svar lyder:

"Juridik är till en del en bedömningssport och vissa frågor är svåra att ge ett rakt svar på.
Jag gör ett försök och hoppas på att du förstår andemeningen.

Om en person skall åka på friluftsemester per motorcykel så bör kniven packas ner på ett
sådant sätt så att den inte är till fara för föraren eller ev. passagerare.
Resten av motorcykelns packning bör tala för "friluftsliv".
Knivens utformning bör vara anpassad för friluftsliv."

Bedömningssport var det.. :tummenupp
Och där fick vi svar på det:tummenupp

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...